NTF vill ha hjälmlag för vuxna

Erik Sandblom

Aktiv medlem
Därför slarvar vi med cykelhjälmen. SVT Nyheter Väst
NTF Väst ser flera sätt att öka hjälmanvändningen. Bland annat tycker de att hjälmlagen kan ses över, och kanske börja gälla vuxna och inte bara barn under femton år som den gör idag.

Cykelfrämjandet är emot en sån lag och ordförande Lars Strömgren skrev en debattartikel i ämnet för ett år sen. Han skrev då bland annat "att cykla är 20 gånger nyttigare än att inte cykla, även om man räknar in olyckor och luftföroreningar". Håller du med Lars, gå gärna med i Cykelfrämjandet.

Hjälmtvång skadar mer än det hjälper. Expressen

Äntligen! Hjälm till alla. Ja! Skit i hjälmen, pröjsa dina egna skador. Lite överdrivet men det finns ingen vettig anledning att inte skydda sitt huvud när man kan. All statistik är här helt onödig.

Edit: När man cyklar alltså. Jag är inte för hjälm när hastigheten är så låg att man oftast klarar sig utan skall och hjärnskador.

Senast ändrad:
Här är jag kluven. Jag vill inte lagstifta bort dumhet, men jag vill inte betala för andras dumhet heller.
Och vart drar vi gränsen nästa gång? Lag på handskar? Knäskydd?
Låt folk som vill vara korkade få vara det men upplys dem i t.ex skolan om konsekvenserna, ifall deras föräldrar inte klarar av det.
Nu skall jag luta mig tillbaka och njuta av de episka tokerier som uppstår när TS börjar prata statistik med Happys PK-mobb ?

Vadå?
Cyklister är ju överlägset bäst i klassen på att ha hjälm i trafiken!
Det är dags att bilister, fotgängare tar efter.

Hjälmen hjälper inte mer på cykel än i bil eller till fots.

Välkommen tillbaka Erik!!

Äntligen en ny hjälmtråd!!

Jag tycker hjälm ska vara frivilligt, men om man skadar sig vid cykling på ett sätt som kunnat undvikas/lindrats om man burit hjälm så får man själv stå för alla samhällets kostnader (sjukvård, ev. Sjukpeng et.c).

(hämtar chipsen)

En lagstiftning utan full uppföljning blir ganska uddlös. Visserligen behöver polisen enkla uppdrag dom klarar att lösa, men ska dom verkligen få prioritera hjälmtvång?

Ähhh, kombinera lagstiftningen med försäkringsbolagens villkor så lär hjälmanvändandet öka.
Utan hjälm vid en olycka får man inte ut ett öre på sin försäkring.

På så vis behöver inte en redan överbelastad poliskår drabbas.

Faan mina grillchips är snart slut, man måste förvarna en sån här tråd :-) Tur att jag har en till, men dom är lätt saltade...

Oxå lite kluven på det där med hjälm, men helt klart mer för än emot

Vernersson sa:
Ähhh, kombinera lagstiftningen med försäkringsbolagens villkor så lär hjälmanvändandet öka.
Utan hjälm vid en olycka får man inte ut ett öre på sin försäkring.

På så vis behöver inte en redan överbelastad poliskår drabbas.

Jag tror du har missuppfattat det här lite. Här är ett försäkringsbolag som ger rabatt till alla som cyklar. Detta eftersom cykling är hälsosamt och gör att man lever längre. Läs gärna trådstarten en gång till.

Life Insurance for Cyclist - Health IQ
Cyclists who ride an hour a day, have an 18% lower risk of all-cause mortality than non-cyclists.

Apropå statistik så tror jag att jag har läst att fler bilister än cyklister drabbas av allvarliga skallskador. Så det kanske är dags för lag på bilhjälm.
Vet dock inte om dessa siffror kom från tiden innan airbags i bilar blev utbrett.

Bring sa:
Apropå statistik så tror jag att jag har läst att fler bilister än cyklister drabbas av allvarliga skallskador. Så det kanske är dags för lag på bilhjälm.

Superbra idé. Då kommer bilkörningen minska enl tidigare diskussioner i ämnet "hjälm är bajs"

Fast bilhjälm finns väl i praktiken redan i många bilar? De har väl krockkuddar både högt och lågt nuförtiden. Vi kanske inte är så långt ifrån bilhjälmslag som man kanske skulle kunna tro.

theBrand sa:

Jag tycker hjälm ska vara frivilligt, men om man skadar sig vid cykling på ett sätt som kunnat undvikas/lindrats om man burit hjälm så får man själv stå för alla samhällets kostnader (sjukvård, ev. Sjukpeng et.c).

(hämtar chipsen)

Med det resonemanget så ska alltså folk som går ut i gatan utan att se sig för betala sina sjukvårdskostnader själva?
Blir väl ganska konstigt om det ska tvingas utreda om en olycka är skapad av offrets egna slarv/oförsiktighet och ska betalas av denne själv varje gång det händer något?

Hänvisar till tråden "visa din misär.." där finns det mängder av "egen oförsiktighet" eller huvudlösa beslut vid skogscykling inte påverkas av hjälm eller ej...:)

theBrand sa:

(hämtar chipsen)

Att äta chips varje dag är på sikt farligare
än att cykla utan hjälm varje dag under några år.

(tror jag någon hjärt-kärl-fetma-läkare sa på teve en gång)

Ser man på, E. Sandblom loggar in, undrar vad han vill diskutera?

Nej, att ha hjälm gör inte att det blir farligare för dig som cyklist i trafiken.

Nej, en hjälmlag gör inte att färre cyklar över tid.

Nej, inga studier visar att folkhälsovinsterna är större om fler kör utan hjälm än om fler kör med. (På grund av ovan).

Nej, man ska inte först ha bilhjälmlag innan cykelhjälmslag, på cykel är du inte omgärdad av krockkuddar och deformationszoner.

Nej, jag är inte för hjälmlag, obligatorisk björnsäkerhetsdräkt och cykelförbud.

Hjälm är bra, skallskadade barn har drastiskt minskat sedan hjälmlagen kom. Ja, rensat för mindre fysisk aktivitet också. Nej, cykling bland barn har inte minskat pga hjälmlagen, den har minskat i samma utsträckning som övrig fysisk aktivitet. Hört talas om Playstation och iPad?

Ja, det finns några mindre artiklar (nej Erik, inte forskningsstudier) som alla är författade av samma australiensiska kvinna som hävdar motsatsen. Nej Erik, de går inte att ställa mot de senare stora Kanadensiska och Svenska studierna, ja forskningsstudier, som visar på dramatisk minskning av skallskador jämfört med de barn utan hjälm. Ja, rensat för den överlag i västvärlden minskade aktiviteten.

Erik, funderat på att istället dra en lans för Chemtrails-bekämpningen?

Kan vi inte bara döda alla som skadar sig? Det skulle ju lösa massor med problem och man skulle tänka sig för lite extra innan man skadar sig.

För egen del skulle en hjälmlag få mig att sluta sluta använda hjälm när jag cyklar.
Trist, men idiotlagar kräver civil olydnad.

//j

I princip håller jag med Erik S, för populationen ÄR det viktigare att man rör sig (över huvud taget) än att de som cyklar bär hjälm. Men som individ är hjälmen en väldigt smart pryl för att minska skall- och hjärnskador.

Frågan är ju dock i hur stor utsträckning samhället ska ha som uppgift att bestämma vad som är smart för individen, isf kan vi väl börja med att förbjuda alkohol och tobak, rensa köttdisken från allt rödmarmorerat och börja fokusera på livsstilssjukdomarna innan man dödar intresset för vardagsmotion med en lag om obligatoriskt användande av cykelhjälm...

Så vem kastar första stenen och säger nej till sin fredags-IPA?

Jag förutsäger att denna hjälmtråd kommer att utveckla sig på ett sätt som är väldigt likt det som Eriks tidigare startade hjälmtrådar gjort.

Själv kommer jag att fortsätta att i stort sett alltid använda hjälm när jag cyklar då jag tror att väntevärdet av skadorna jag drabbas av om jag vurpar är mindre om jag har hjälm än om jag inte har det. Och jag tycker att den minimala nackdel som hjälmen för med sig i komfort väl uppvägs av denna fördel.

vad är det egentligen som gör att man inte vill ha hjälm när man cyklar?

Jag har i princip alltid cyklat med hjälm och de senaste hundra åren försökt vara förebild för ungarna. Så hjälm är en självklarhet för mig. Känns "naket" att hoppa upp på cykeln utan.

Men för de som inte vill ha hjälm, vad är argumenten/tankarna där? Alltså individens, inte dravlet om folkhälsan och liknande gällande lagen. Kan tycka det käns lite 90-taligt på nåt vis, som att röka fast utan beroendebiten.

NLC sa:
Kristoffer R sa:
Hej Erik!

Jag hade nog hoppats på en ny infallsvinkel efter flera års bortovaro.

Vad gör ni annars i Cykelfrämjandet?

Stora frågan är väl vad NTF gör som gräver upp samma gamla förslag om och om igen...

Ja varför tar NTF aldrig upp frågan med högersvängande lastbilar? Varje år dör ett par stycken cyklister i konstaterade högersvängsolyckor. Lastbilshytterna är gjorda så att föraren inte ser vid högersväng.

Cykelfrämjandet skrev en debattartikel om saken i vintras, och den diskuteras i en tråd här på forumet:
Cykelfrämjandet: Chaufförer måste kunna se när de svänger

hoxa sa:

Jag har i princip alltid cyklat med hjälm och de senaste hundra åren försökt vara förebild för ungarna. Så hjälm är en självklarhet för mig. Känns "naket" att hoppa upp på cykeln utan.

Men för de som inte vill ha hjälm, vad är argumenten/tankarna där? Alltså individens, inte dravlet om folkhälsan och liknande gällande lagen. Kan tycka det käns lite 90-taligt på nåt vis, som att röka fast utan beroendebiten.

Det är bara samma människor som rattsurfar, röstar på SD, gillar shabby chick, röker, är överviktiga, låter sina hästar bajsa på min gräsmatra, reser på miljövidriga tailandresor, tror att SUV är coolare än SUB, och cyklar i 12 km/h en gång om året då de är för fulla för att köra bil när chipsförådet är slut.

Klart att de inte vill ha hjälm så låt dem slippa det då eftetsom det vore elakt att hacka på folk som har så stora problem redan - förresten så hjälper ändå hjälmen dem då de har lite att skydda...

Elektro_71 sa:
hoxa sa:

Det är bara samma människor som rattsurfar, röstar på SD, gillar shabby chick, röker, är överviktiga, låter sina hästar bajsa på min gräsmatra, reser på miljövidriga tailandresor, tror att SUV är coolare än SUB, och cyklar i 12 km/h en gång om året då de är för fulla för att köra bil när chipsförådet är slut.

Klart att de inte vill ha hjälm så låt dem slippa det då eftetsom det vore elakt att hacka på folk som har så stora problem redan - förresten så hjälper ändå hjälmen dem då de har lite att skydda...

Haha :)

Håhåjaja. Om man nu vill lagstifta mot nåt, kan man inte förbjuda cyklister att pilla på mobilen medan man cyklar? Det skulle inte bara avsevärt förbättra säkerheten för alla idioter som tycker det är OK att zick-zacka sig fram på en överfull cykelbana utan även för oss andra som tvingas cykla i närheten av dem. Kunde man sen ta några kronor från den där cykelmiljarden för en kraftfull informationskampanj som syftar till att få alla korgcyklister att hålla höger på cykelbanan (hur svårt kan det vara?) så skulle vi ha tagit ett ordentligt steg närmare nirvana. Hjälmtvång känms väl iofs inte helt fel men rätt långt ned på priolistan.

Erik Sandblom sa:
NTF Väst ser flera sätt att öka hjälmanvändningen. Bland annat tycker de att hjälmlagen kan ses över, och kanske börja gälla vuxna och inte bara barn under femton år som den gör idag.

Cykelfrämjandet är emot en sån lag och ordförande Lars Strömgren skrev en debattartikel i ämnet för ett år sen. Han skrev då bland annat "att cykla är 20 gånger nyttigare än att inte cykla, även om man räknar in olyckor och luftföroreningar". Håller du med Lars, gå gärna med i Cykelfrämjandet.

Har vi inte haft denna diskution förr? Och kom fram till att vi ser olika på lag eller inte?

Låt folk välja själv - finns redan tillräckligt många lagar som inte följs för att de inte kan övervakas.

Visst är det bra med hjälm, men så länge rökning är tillåtet känns det underligt att ha lagar om bilbälte eller hjälm?!

Bengt-re sa:
Erik Sandblom sa:

Har vi inte haft denna diskution förr? Och kom fram till att vi ser olika på lag eller inte?

Låt folk välja själv - finns redan tillräckligt många lagar som inte följs för att de inte kan övervakas.

Visst är det bra med hjälm, men så länge rökning är tillåtet känns det underligt att ha lagar om bilbälte eller hjälm?!

Ja men nu drar du ju fel slutsats. Slutsatsen är att rökning ska förbjudas. Sedan kan vi gå på socker, rött kött, stekt mat, sötningsmedel, ... ;-)

GoranS sa:
Bengt-re sa:
Erik Sandblom sa:

Ja men nu drar du ju fel slutsats. Slutsatsen är att rökning ska förbjudas. Sedan kan vi gå på socker, rött kött, stekt mat, sötningsmedel, ... ;-)

Ähh... någonstanns måste man väl ändå ha rätt att fatta beslut som inte är optimala? Samhället kan inte gärna lösa allt - vill inte folk träna, ha hjälm, ha bilbälte, röka, dricka sprit så får man väl utgå från att folk kan fatta egna mogna beslut och kan ta konskvenserna av dem. Frihet under ansvar?

Men jag fattar inte riktigt, vad vill TS med sin tråd? Hen gillar inte hjälmar men det är ju frivilligt med hjälm. Den som vill ha hjälm kan ha hjälm. Den som inte vill ha hjälm kan låta bli att ha hjälm. Vill TS ha en lag som FÖRBJUDER hjälm på cyklister?
Jag måste vara trött i skallen för fattar faktiskt inte syftet med tråden.

Sen vill ju alla svaranden på TS trådstartsfråga HA hjälm så vad skulle då problemet vara med en hjälmlag, den skulle ju inte påverka någon direkt. Så varför svara med en massa inlägg i denna tråd?

Tillbaka
Topp