NTF vill ha hjälmlag för vuxna

Cyklot B sa:
jesperC sa:
För egen del skulle en hjälmlag få mig att sluta sluta använda hjälm när jag cyklar.
Trist, men idiotlagar kräver civil olydnad.
Samma här. :)
Hittills har regeln för mig varit att ha hjälm när jag ska cykla över 30 km/h, dvs. när jag motionerar, men inte när jag transport- eller promenadcyklar, men jag har långt framskridna planer på att sluta använda hjälm vid solomotion och bara ha den vid gruppcykling. Där är det befogat, då jag på kort tid var med om två fall där cyklisten slogs medvetslös och åtminstone en drabbades av bestående hjärnskador.

Att jag inte tänkte på det när jag solo drog i backen så att hjälmen klövs i två delar och jag fick en lättare hjärnskakning. Utan hjälm hade det förstås gått mycket bättre den gången.

Och en liten uppmaning till er alla så här inför vintern när snön kommer och det blir halt på gator och torg - glöm inte ta på er hjälmen när ni går också. Många skallskador har inträffat när folk har halkat omkull på ishala gator. Kanske dags att införa en hjälmlag?

Drosa sa:
Och en liten uppmaning till er alla så här inför vintern när snön kommer och det blir halt på gator och torg - glöm inte ta på er hjälmen när ni går också. Många skallskador har inträffat när folk har halkat omkull på ishala gator. Kanske dags att införa en hjälmlag?
Fast det bästa borde väl vara slitna slicks och hjälmlöst på vintern? Så man inte blir övermodig och tar onödiga risker tänker jag.

Gandalf sa:
Cyklot B sa:
jesperC sa:
För egen del skulle en hjälmlag få mig att sluta sluta använda hjälm när jag cyklar.
Hittills har regeln för mig varit att ha hjälm när jag ska cykla över 30 km/h, dvs. när jag motionerar, men inte när jag transport- eller promenadcyklar, men jag har långt framskridna planer på att sluta använda hjälm vid solomotion och bara ha den vid gruppcykling. Där är det befogat, då jag på kort tid var med om två fall där cyklisten slogs medvetslös och åtminstone en drabbades av bestående hjärnskador.

Att jag inte tänkte på det när jag solo drog i backen så att hjälmen klövs i två delar och jag fick en lättare hjärnskakning. Utan hjälm hade det förstås gått mycket bättre den gången.

Det är skillnad på risk och konsekvens. Lite som att vissa cyklar med knäskydd i skogen, men väldigt har har det på landsvägen - även om man inte slår sig mindre på asfalt jämfört med en sten. Eller att de flesta inte har FF kruka (eller ryggskydd) vid XC-cykling.

Fredrik Z sa:
Drosa sa:
Fast det bästa borde väl vara slitna slicks och hjälmlöst på vintern? Så man inte blir övermodig och tar onödiga risker tänker jag.

...och ett spett på styrstammen så man tar det försiktigt.

NLC sa:
Gandalf sa:
Cyklot B sa:
jesperC sa:

Det är skillnad på risk och konsekvens. Lite som att vissa cyklar med knäskydd i skogen, men väldigt har har det på landsvägen - även om man inte slår sig mindre på asfalt jämfört med en sten. Eller att de flesta inte har FF kruka (eller ryggskydd) vid XC-cykling.

Jo, jag förstår hur du tänker, men eftersom du beskrev skadorna som gruppåkarna råkade ut för när de vurpade så kunde man nästan tro att du menar att det berodde på att de vurpade under gruppåkning och inte solo. Men jag raljerade lite, det är klart att jag fattar att du inte menar det :-)

Det som jag tycker är mest intressant är alla argument för att inte ha hjälm.
Det lindas in i massa utsvävningar om att man minsann ska ha hjälm när man går isåfall med och diverse andra liknande.

Har inte ännu sett en enda kommentar att man "tycker det är fult", "den är i vägen" osv osv

Har man som hjälmmotståndare inte en enda vettig förklaring till varför man inte vill ha hjälm. Eller hur funkar det?

Ska klargöra att jag inte tror att en hjälmlag är rätt väg att gå heller. Jag använder dock hjälm själv men tycker att alla
är fria att välja som dom själva vill. Finner det bara lustigt att alla som inte har hjälm måste sväva ut i massa bullshit om varför. :P

vinylknaster sa:
Det lindas in i massa utsvävningar om att man minsann ska ha hjälm när man går isåfall med och diverse andra liknande.

Det är väl få som argumenterar emot att ha hjälm? Argumenten brukar vara emot att förespråka allmänt hjälmbruk. Inte samma sak.

NAnders sa:
vinylknaster sa:

Det är väl få som argumenterar emot att ha hjälm? Argumenten brukar vara emot att förespråka allmänt hjälmbruk. Inte samma sak.

Nä förvisso inte. Men de flesta som är emot allmänt hjälmbruk kan man kanske? anta vara anti-hjälmanvändare själv. Ser på ett sätt inte anledning till att vara emot något om man nu använder det varje dag iallafall? Husomhelst oavsett vilken "sida" man står på så tycker jag det är en intressant diskkussion, undrar om det var samma diskussioner som fördes när bilbälteslagen infördes :)

Senast ändrad:
Miss Lycka sa:
Bilister har fler dödsfall och vårddygn för skallskador trots bälteslag. Dags för lag om bilhjälm!

protect-ourselves-car-helmet-785x450.jpg

Mr Orange sa:
Miss Lycka sa:
Bilister har fler dödsfall och vårddygn för skallskador trots bälteslag. Dags för lag om bilhjälm!

För att inte tala om lejontämjning! Där är det betydligt fler som dör, där borde man ha lejontämjarhjälm. Att cykla är mer ofarligt än att tämja lejon ERGO: cykelhjälm behövs inte. Dags för lag om lejontämjarhjälm!

Senast ändrad:
vinylknaster sa:
NAnders sa:
vinylknaster sa:

Nä förvisso inte. Men de flesta som är emot allmänt hjälmbruk kan man kanske? anta vara anti-hjälmanvändare själv. Ser på ett sätt inte anledning till att vara emot något om man nu använder det varje dag iallafall? Husomhelst oavsett vilken "sida" man står på så tycker jag det är en intressant diskkussion, undrar om det var samma diskussioner som fördes när bilbälteslagen infördes :)

Jag är hjälmanvändare men mot hjälmlag, främst pga evolutionen. Därför är jag dock för hjälmlag för barn. De ska inte behöva lida bara för att deras föräldrar tycker att hjälm är "töntigt".

ceel sa:
vinylknaster sa:
NAnders sa:
vinylknaster sa:

Jag är hjälmanvändare men mot hjälmlag, främst pga evolutionen. Därför är jag dock för hjälmlag för barn. De ska inte behöva lida bara för att deras föräldrar tycker att hjälm är "töntigt".

Härligt resonemang! Men tror inte att evolutionen kommer att lösa detta. Det är faktiskt lite dumt att inte använda hjälm när man cyklar. Det är också dumt att röka och dricka sprit. Men jag har mycket smarta arbetskamrater som cyklar i stan utan hjälm, röker och dricker sprit. (Jag har inte sett någon göra allt detta samtidigt, men jag vill inte utesluta möjligheten.) Av någon anledning skyddas vi människor från att förstå riskerna om vi inte själva (eller någon närstående) drabbas. Det kan säkert förklaras evolutionärt på något sätt. Kanske krävs det ett visst risktagande för att vi (mänskligheten) ska komma vidare. Och då har detta positiva vissa negativa effekter, som att vi inte förstår att det är farligt att cykla. Och ännu farligare (och dumt) utan hjälm.

/Lennart Christianson

Jag är också emot hjälmlag, främst pga evolutionen. Hjälm är nämligen TÖNTIGT och töntar får inte ligga -> inga barn -> töntarna dör ut.

NLC sa:
JLarsson sa:

Måste man ha kjol eller räcker det med kilt för att få lite utrymme i trafiken månntro?

Förövrigt en bra skriven artikel med rätt attityd i slutklämmen. Sluta hetsa om "krig i trafiken" och börja uppmana och uppmuntra alla trafikanter till bättre hänsyn & samförstånd.

Rolig. Tyvärr är den forskning de hänvisar till motbevisad, av samme forskare som först la fram hypotesen. De enda som fick mer plats i praktiken var de med en reflexväst där det stod "POLICE". Kjol, kilt, hjälm eller ej var skit samma.

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
NLC sa:
JLarsson sa:

Måste man ha kjol eller räcker det med kilt för att få lite utrymme i trafiken månntro?

Förövrigt en bra skriven artikel med rätt attityd i slutklämmen. Sluta hetsa om "krig i trafiken" och börja uppmana och uppmuntra alla trafikanter till bättre hänsyn & samförstånd.

Rolig. Tyvärr är den forskning de hänvisar till motbevisad, av samme forskare som först la fram hypotesen. De enda som fick mer plats i praktiken var de med en reflexväst där det stod "POLICE". Kjol, kilt, hjälm eller ej var skit samma.

Intressant, har du någon länk så man kan läsa på ?

NLC sa:
Frankenstein's Bike sa:
NLC sa:
JLarsson sa:

Intressant, har du någon länk så man kan läsa på ?

http://opus.bath.ac.uk/37890/1/Walker_2013.pdf

The amount of space left by motorists as they overtook a bicycle was not related to the rider’s
apparent level of experience, as signalled by the outfit being worn. The only substantial change in
drivers’ behaviour was seen in response to a high-visibility vest which invoked the name of the
police and suggested the rider was video-recording the journey,
although at present it is not clear
which of these components was responsible for the effect. Given that a small proportion (1-2%) of
overtaking drivers passed within 50 cm of the rider no matter what was being worn, we suggest that
there is little riders can do, by altering their appearance, to prevent the very closest overtakes. We
suggest that the optimum solution to the very closest overtakes will not lie with bicyclists
themselves, and instead we should look to changes in infrastructure, education or the law to prevent
drivers getting dangerously close when overtaking bicyclists.

Senast ändrad:
And now something completely different

This Post is 85% Effective! -http://bikesnobnyc.blogspot.com/2016/10/this-post-is-85-effective.html

Tillbaka
Topp