[nu 100% OT] Ingen rädder för vargen är...

Niko/Frost

Aktiv medlem
Jag flyttade för drygt ett år sedan ut till vad som i folkmun här i trakterna kallas ett vargnäste. I början var jag lite orolig att stöta på vargen när jag cyklar ute i skogen, då jag vet att det finns gott om dom oavsett vilken riktning ut i skogen man cyklar just här...

Hade precis börjat lugnat ned mig, då jag bara hört dom men aldrig sett dom på ett helt år, och dessutom börjat köpa den här bullshiten om att varg absolut aldrig skulle attackera en människa...

Så händer DETTA!

http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=7635965

En ungvarg attackerar ensam två jägare! ...och nu sitter jag och överväger om man faktiskt vågar ge sig ut och cykla i skogen förrns det börjar röra sig lite räv, hare och andra av vargens bytesdjur runt knutarna med...

Sådär spontant, är min vargrädsla verkligen obefogad eller finns det anledning att vara vaksam och försiktig?

Senast redigerad av en moderator:
Hm, en 77-årig gubbe som smyger runt i skogen och försöker vara tyst blir nafsad i örat och ramlar omkull? Jag tror du har bra chanser att klara dig undan. Har svårt att tro att en varg jagar ikapp en cykel som antagligen för oväsen ett bra tag innan den är nära vargen.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Sådär spontant, är min vargrädsla verkligen
> obefogad

Ja.

Jägare som smyger mot vindriktningen har mycket större risk/chans att komma nära och överraska rovdjur än cyklister och annat fritidsfolk som för en hel del oväsen. Så du kan nog vara lugn.

I övrigt verkar det som händelsen är ganska unik, de lär väl utreda saken ordentligt.

Hade jägarna hund med sig? Jag tror inte jag hört talas om något fall där folk blivit jagade av björn eller varg där det inte varit hund inblandat.

Det var garanterat haren som nafsade honom i örat, men det kunde han ju inte gärna berätta...

Sen lästa jag att man ville ändra dubbdäckstiden eftersom partiklarna dessa drar upp dödar hundratals
människor i förtid. Och cyklar på vägen gör ju ganska många av oss.

Var väl en joggare som blev ihälslagen av en björn för några år sen? Det är alltså björnar du ska vara rädd för så håll dig inne för guds skull :)
Tycker bättre om historien om en kvinna här i västsverige som för ett tag sedan touchade ett djur med bilen. Hon klev ur för att kolla när hon hörde och såg en uppretad varg som morrade i diket, hon hoppade in i bilen illa kvickt, tror tom att vargen satte tassarna mot rutan innan hon körde därifrån. Spännande!

En var hör ju en cykel på väääldigt långt håll, och att de skulle våga sig fram när de är så skygga som de är nog väldigt osannolikt.

Jag pratade nyligen med en jägare, och enligt honom finns det ingen pålitlig rapport i Sveriges historia om att en människa skulle ha blivit allvarligt skadad av varg.

Björn däremot, de tar livet av ca en jägare per år....Så om du vill vara rädd för något, ta björnen istället

Med all skräpmat vi människor stoppar i oss så tror jag inte att en varg någonsin skulle vara seriöst intresserad av att käka mer än max en örsnibb som i nyheten.. Så du kan nog vara lugn, man klarar sig nog rätt bra genom livet utan örsnibbar. =)

Tänk om man i t ex Australien hade samma mentalitet vi har i Sverige om vilda djur. Det är dock ett tydligt tecken på hur bra man har det när ens orosmoment i livet består av att eventuellt träffa på en varg.

Anledningen att jag är mer rädd för varg än björn, människa eller annat, är för att jag bor mitt i smeten och har tre vargflockar om 8-15 djur i vardera flock, inom en mils radie om huset. Det rör sig alltså frekvent c:a någonstans mellan 25-35 vargar i mina närområden...

Det gör ju hotbilden här betydligt skarpare än om jag skulle fjanta runt "skogarna" i t.ex hellas :-)

Att det inte finns någon statistik som pekar på att människor har blivit dödade av varg tillskriver jag inte helt och hållet som att det inte händer. Ska vi dra teorier så försvinner det spårlöst i genomsnitt 60 människor om året i Sverige, varav en hel del i fjällvärlden...

Att det finns statistik som pekar på hur någonting inte är, är inte samma sak som att det inte finns statistik som pekar på hur någonting är.

Men det är ju givetvis bara spekulationer från min sida.

Vargen attackerar inte riskfria byten när det finns gott om småvilt som hare, räv, grävling, etc, det säger sig självt... Men när hungern kommer krypande långt in på vintern och det är ont om byten, så har den då absolut gett sig på byten som utgör ett betydligt större hot än människor.

Vad är en späd liten kille i trikåer mot en stor älg t.ex?

Nu var det en ungvarg som gav sig på två vuxna karlar. När man hör vargen ta ett byte i närliggande skogsområden här på kvällarna, så hörs skallen av åtminstone ett halvdussin vargar samtidigt. Jag förstår faktiskt inte logiken bakom att ett hungrigt jaktpar vargar sent in på vintern skulle ens tveka att ge sig på en ensam människa? Givetvis är situationen en helt annan, som jag ser det, alla andra tider om året... Då finns det gott om föda och ingen idé att riskera ett större byte än sig själv.

Jag köper inte riktigt länge att vargen är skygg efter att ha läst det där. Åtminstone inte såhär års när nödens lag är den som gäller i djurriket...

Visst är jag emot hur jakten sköts i Sverige... Är väl inte direkt rädd för jägare i den bemärkelsen, men använder det gärna som argument för skärpta regler. Men låt nu inte detta bli en jakttråd som den förra vilken urartade fullständigt :-)

Sen på tal om Grimsö-artikeln där.

Jag köper inte riktigt heller "vargforskningen" som Grimsö sysslar med. Deras bilar åker med täta intervaller förbi vårt hus... Men desto varmare dom talar om vargen, desto mindre blir oron hos folket, och desto mer anslag får de till sin forskning när inte folkopinionen är att vi ska skjua av allihopa...

Och givetvis ger sig inte vargen på dem när det går ut och pejlar, ofta i grupp om tre personer. Jag skulle inte heller mucka gräl med fler personer än mitt eget sällskap.

Jag tycker överlag att den "forskning" som Grimsö sysslar med här ute verkar vara otroligt riktad. Dom får de resultat de själva vill ha... Mer intresse av egenbevarande än objektiva resultat. Men det är bara min personliga åsikt det, mest baserad på att jag tycker dom sprider mer propaganda än rena statistiska forskningsresultat.

Och ett jäkla påpekande om att dom aldrig attackerar någon? Nu gjorde dom ju det... och om dom har attackerat och dödat någon, så finns det ju ingen kvar som kan komma och fylla i statistiken, så då har det inte hänt...

Niko/Frost skrev:
> är för att jag bor mitt i smeten och har tre vargflockar om 8-15 djur i vardera flock, inom en mils radie om huset. Det rör sig alltså frekvent c:a någonstans mellan 25-35 vargar i mina närområden...

Jösses, respekt!

Jag skulle vara livrädd om jag cyklade själv där i mörkret. Men jag tror nog att de blir ganska skraja för en cyklist även om den bär trikåer.
Såg ett klipp på en flock lejon som attackerade elefanter på natten de hoppade upp på ryggen.Det var jävligt läskigt kan jag säga, i dagsljus hade lejonen inte en chans däremot.

Av någon anledning är det alltid "oskyldiga" jägare som blir anfallna av vilt. Undrar varför... "Jag bara gick där helt oskyldigt och så hoppade den på mig." Yeah, right..

Stod ju iaf inget om dåligt dresserade hundar i den här artikeln..

Slutsats, alltså: Låt bli att tjuvjaga och/eller ta med dig lös jakthund ut i skogen så får du förmodligen aldrig se en varg trots att du bor som du gör..

Timothy, mjo... det där med lejonen och elefanterna såg jag på TV med för inte så länge sedan, och med den bevittnelsen av rovdjurs mentalitet färskt i minnet är man ju lite extra uppjagad...

Ibland om nätterna när man sitter på verandan och tar sista nattaciggen och kvällskaffet hör man den mest närliggande vargflocken ta ett byte. När dom skäller hotfullt låter det som rena haubitz-artelleripjäsen som går av och jag är helt övertygad att skulle man gå upp i skogen åt den riktningen, uppskattningsvis 500-700 meter från huset, så kommer man absolut inte levande därifrån. Den chansen jämställer jag helt med noll procent.

Nu är ju ingen människa i världen så korkad att han/hon ens skulle komma på tanken att bege sig dit. Men risken kvarstår ju att man av misstag skulle befinna sig vid en sådan plats vid fel tidpunkt när man är ute och cyklar...

Azog, det finns ju fler förklaringar till att det endast är ensamma jägare som stöter på varg. Därför att 90% av de som rör sig i sådana skogsområden ensamma, ÄR jägare... Vanliga bybor här ute går inte ut i skogen mer än max ett par hundra meter från vägkanten, barnen i byn har definivt inte tillåtelse att leka ensamma ute i skogen heller.

Folk här har en viss respekt, och utsätter sig inte för det eventuella hotet. Så det blir ju lite missvisande statistik...

"Man kan inte bli påkörd av en bil om man inte korsar vägen", ungefär.

Hmm, tror nog att du ska va mer rädd för fästingar, fast vad vet jag, jag har inga vargar där jag bor, bara en och annan kamphund som inte alltid går i koppel..

http://www.wolftrust.org.uk/a-wkp1-intro.html

utdrag:
Rarity
The Linnell and McNay reports show that wolf attacks on people are vary rare. The records they examined indicate that wolves have wounded and killed several hundreds of people, but given these attacks were over a period of centuries and throughout the northern hemisphere, wolf attacks are sparse and meagre. Only 17 cases of people killed by wolves were found in the last 50 or so years in the whole of North America, Europe and Russia - 50 people in a human population of roughly a billion people.

Visst är det få om man slår ut det med såna där propaganda-siffror MickeS... men seriöst, hur många människor är det som skadas av minor - om du slår ut det på hur många minor det finns ute i världen och hur många människor det finns totalt i världen?

Procentuellt så får du säkert ut att risken är minimal, bor du i ett land som inte är krigsdrabbat är risken rent utsagt obefintlig...

Men om ditt hus ligger mitt i ett minfält, betyder det att du inte har någon anledning att oroa dig... statistiken visar ju ändå si och så trots allt?

Niko/Frost skrev:
> Anledningen att jag är mer rädd för varg än
> björn, människa eller annat, är för att jag
> bor mitt i smeten och har tre vargflockar om 8-15
> djur i vardera flock, inom en mils radie om huset.
> Det rör sig alltså frekvent c:a någonstans
> mellan 25-35 vargar i mina närområden...

Oj vart är det?
Kanske är läge att annordna ett vargsafari, jag skulle gärna vilja se en varg.

Thunen, byn heter Näverkärret... Ligger mittmellan och strax norr om Kolsva (Västmanlands län) och Lindesberg (Örebro län). Inte så långt från Grimsös forskningsstation och där dom gör det mesta av sitt pejlande...

Välkommen ut, jag kan tillhandahålla ficklampa, tält och varmkorv om du vill ut och sova i skogen här, hehehe :-)

Om du läser resten av sidan ser du att bla i Minnesota finns det 2500 vargar och där har ingen någonsin blivit vargdräpt.
Lika många finns i bla Spanien och hur ofta hör du att folk blivit attackerade där?
Vargstammen i Sv är ju ett skämt i jämförelse.

Smyger du dig ut i skogen när flocken jagar så kan du säkert skrämma dem så de bits, men rör du dig normalt så lär du inte se röken av dem, än hur jakthetsiga de är:-)

Skatta dig istället lycklig att du har förmånen att bo i ett område med djur runt knuten.

edit: Vi upplever alla saker olika och är rädda för olika saker, spela roll hur irationellt det är.
Själv är jag höjdrädd. Klättrar för det på på stegar/hustak, har varit upp på Keb mm fast jag vet att folk de facto dör av sånt;-)

Niko/Frost skrev:
> Visst är jag emot hur jakten sköts i Sverige...
>
> Jag tycker överlag att den "forskning" som
> Grimsö sysslar med här ute verkar vara otroligt
> riktad. Dom får de resultat de själva vill ha...

Niko/Frost: Du verkar inte så neutral du heller.

I övrigt håller jag med Azog och Thunen

MickeS, hur kommer det sig egentligen att dom attackerar älgar - men inte människor? Om vi skiter i statistik och talar om mentalitet istället... Vad i en vargs hjärna säger att en människa utgör ett större hot för en hel grupp vargar än vad en fullvuxen älg gör?

Hade 77-åringen inte haft gevär och fått iväg ett skrämselskott, tror jag inte vargen hade nöjt sig med ett tafatt hugg mot huvudet och rivit lite i kläderna. Hade han varit ensam ute i skogen istället för som nu tillsammans med sin granne, tror jag absolut att han hade varit helt chanslös...

Att jämföra med Spanien känns långsökt då du inte har med faktorn med en viss tid av året då det är ont om föda, då Spanien inte har vinter på samma sätt som vi här i Sverige.

Om Spanien känns för charteraktigt har de en del varg i Ryssland - "In the whole Russia there are nowadays about 30 000 wolves." Bättre eller sämre klimat för att bli vargäten, bedöm du.

Varför springer i princip alla djur som jagas undan människan? Oavsett om det är en älg på 700kg, en 2meters slagbjörn eller en hare...Darwin har väl en del tankar som kan appliceras?

Niko/Frost, ärligt talat.. Jag antar att du utan problem kör bil, och det är lätt det absolut det farligaste man kan gör där VET vi att folk dör som flugor.

Eller trollar du nu?

Säg så här, det är inlärda beteenden.

Jag såg ett program om en kille som hade ett reservat i Afrika. Där hade han två ungtigrar, mamman hade blivit dödad, han hade fött upp dem, nu skulle han försöka få dem att jaga.

Det var ganska svårt att få dem att jaga, de fattade inte att de måste ligga stilla och vänta, så han fick surra fast dem vid ett träd och släppa dem när bytet var nära.

Han började med små antiloper för att gå mot större byten så tigrarna skulle lära sig att jaga.

Allt gick bra de tog gnuer med.

Men, sen satte han in strutsar, och tigrarna var så rädda, svansen mellan benen, vågade inte sig fram. Helt sjukt att se. En struts dog av naturliga saker, då lyckades han mota fram tigrarna till liket, då fattade de att struts är mat med. Sen jagade de strutsar också.

Vad vill jag säga med det? Jo, de lär sig inte jaga människa. Snarare finns nog ett starkt arv av skygghet mot människa, efter den rovjakten som bedrivits, och vargen i prinicip utrotats.

Men, jag säger som du, statistik hit och dit, jag skulle fan inte ge mig ut ensam på en pannlampstur i deras område direkt.

Ha respekt för vargen, det förtjänar den, plats i skogen förtjänar den med, du också, men ge den respekt så får du nog respekt tillbaka.

Ha så kul i skogen.

Timothy skrev:
> Var väl en joggare som blev ihälslagen av en
> björn för några år sen? Det är alltså
> björnar du ska vara rädd för så håll dig inne
> för guds skull :)

Om du menar det som hände i Finland var det lite "otur". Joggaren sprang på björnen som gav ett varningsbett (skulle björnar verkligen vilja döda människor skulle inga sargade jägare överleva att berätta sina historier och det skulle vara ett försvinnande stort antal försvunna bärplockare)
som tog väldigt olyckligt i halspulsådern.

Niko: vargen är väl fortfarande väldigt skygg. Och unfdjuren gör tabbarna att närma sig människor. Jag tror på fler vargar (mindre inavel) och högre jakttryck (skyggare vargar). Vad gäller din fara för livet så blir jag "hellre dödar av vargar..." :) Jag tror inte det är nån fara. Hade de gillat (eller som damen i DN med hunden ogillat) cyklister hade det nog varit fler tillbud (oftast många tillbud innan det sker en olycka).

Svaje, klart jag inte är helt neutral när det är jag själv som känner mig hotad. Jag tror inte att killen som bor i ett f.d krigshärjat land och har fått sin bostad omringad av outlösta landminor är direkt neutral och låter sig lugnas av statistik från någon annan ort långt utanför minfältet, lr vad tror du?

Exempel på faktorer som jag tycker Grimsö och liknande forskningsstationer utelämnar ur sin statistik:

Det är sällan eller aldrig en icke-jägare stöter på en varg. Dom kanske borde ta med i statistiken att i princip inga icke-jägare rör sig långt ute i skogen i dessa områden.

Vargen flyr hellre än att attackera. Dem människor som bedriver den här forskningen rör sig inte ensamma i skogen utan i grupp om flera stycken... Självklart flyr vargen en grupp människor. Men det säger ju INGENTING om hur den reagerar mot en ensam människa. Även om forskarna gärna vill framställa det som att vargens mentalitet är sådan att en människa är samma sak som flera...

Vargen är, i mina ögon, nästan uteslutande sannolik att attackera en människa när hungernöden sätter in för att det är brist på lättare bytesdjur. Alltså perioden januari-februari... Under denna period rör det sig VÄLDIGT LITE människor ute i skogen, både jägare och "civila". Så vargen stöter inte på många människor under dessa två vintermånader, och likaså uteblir då statistiken för attacker... Detta är INTE på något sätt statistik för vargens sannolikhet att attackera vid ett eventuellt möte, det är ENDAST statistik för att det sällan blir möten. Och som sagt, korasr man aldrig vägen blir man inte påkörd av bilen.

I de flesta av byarna häromkring, är medelåldern på byborna bortåt 65-70 år - alltså nästan uteslutande pensionärer. Hur ofta rör sig dom långt ute i skogarna tror du? ...Just det, i princip aldrig. Så återigen, där förs det statistik över hur sällan ett fenomen händer, utan att ta hänsyn till hur ofta underlag för fenomenet inträffar.

Sen att det försvinner i genomsnitt 60 personer om året i Sverige, varav en del i fjällvärlden... Finns det inte kanske en liten gnutta sannolikhet att vargen tog dom ute i skogen?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal_wolf_attacks

Några exempel:
36 children 1944-63 Kirov region, Russia.

Wolves of Paris
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Wolves of Paris were a wolf pack that entered Paris during the winter of 1450 through breaches in the city walls, killing forty people. A wolf named Cortaud, or Bobtail, was the leader of the pack. Eventually the wolves were destroyed when Parisians, furious at the depredations, lured Cortaud and his pack into the heart of the city, where they were stoned and speared to death before the gates of Notre Dame Cathedral.

Ledaren i flocken hade t.o.m namn!

En vacker dag kommer de att vända sig emot oss igen ;)

Niko/Frost skrev:
> Sådär spontant, är min vargrädsla verkligen
> obefogad eller finns det anledning att vara vaksam
> och försiktig?

Helt spontant, du bör vara EXtremt vaksam och OErhört försiktig!!

Jag har svinmycket katter i mitt område. Är alltid lite extra bajsnödig när jag hämtar tidningen på morgnarna.

Jag väljer att tro att du inte trollar.

Niko/Frost skrev:
> Vargen är, i mina ögon, nästan uteslutande sannolik att attackera en människa när
> hungernöden sätter in för att det är brist på lättare bytesdjur. Alltså perioden
> januari-februari... Under denna period rör det sig VÄLDIGT LITE människor ute i skogen, både
> jägare och "civila". Så vargen stöter inte på många människor under dessa två vintermånader,
> och likaså uteblir då statistiken för attacker... Detta är INTE på något sätt
> statistik för vargens sannolikhet att attackera vid ett eventuellt möte, det är ENDAST statistik
> för att det sällan blir möten. Och som sagt, korasr man aldrig vägen blir man inte påkörd av
> bilen.

Så du menar på fullt allvar att folk inte rört sig i naturen de senaste 50 åren under midvintertid?
Varken i Sverige eller andra delar av norra hemisfären och det är därför statistik saknas?
Hade skogshuggarna vintersemester förr, tror du?

> I de flesta av byarna häromkring, är medelåldern på byborna bortåt 65-70 år -
> alltså nästan uteslutande pensionärer. Hur ofta rör sig dom långt ute i skogarna tror du?
> ...Just det, i princip aldrig. Så återigen, där förs det statistik över hur sällan ett fenomen
> händer, utan att ta hänsyn till hur ofta underlag för fenomenet inträffar.

Vad gör de istället - berättar vargsagor?

> Sen att det försvinner i genomsnitt 60 personer om året i Sverige, varav en del i
> fjällvärlden... Finns det inte kanske en liten gnutta sannolikhet att vargen tog dom ute i
> skogen?
I skogen i fjällen? Här tror jag själv mer på bjärven eller lappen...

Graj, jag ger mig inte i skogen och letar efter dom för att jag gärna slipper se en. Så givetvis har jag inte sett någon när jag med avsikt undviker dom. Men däremot hör jag dom rätt ofta på nära håll och har sett fotspåren efter dom, och att dom finns i närområdena har Grimsö gott och väl berättat för mig :-)

CR1Falun, nu är du löjlig. Bara för att någonting annat är farligare så är ju inte allting annat ofarligt. Med det där argumentet kan du bortförklara precis ALLT, oavsett vad diskussionen gäller. T.ex "Jag är rädd att bli rånad när jag går ensam genom Rinkeby en sen fredagkväll" och du svarar "Det är ingen fara, det är nämligen farligare att köra bil".

Stervelo, håller helt och hållet med om att vargen förtjänar sin plats i skogen. Det är absolut inte någon slags utrotning eller flockminskning som jag vill propagera för här, flocken är mer än väl inavlad i Sverige och det tycker jag givetvis är synd... Jag är på alla sätt och vis för mångfalden i naturen.

Det finns lo bofast ända ner i blekinge numera stod det i tidningen här om dan. Ska man akta sig?

bigmollo skrev:
> Jag har svinmycket katter i mitt område. Är alltid lite extra bajsnödig när jag hämtar
> tidningen på morgnarna.

De flesta djur aktar sig väl för lukten av människospillning - vore jag du skulle jag släppa en klick i kallingarna innan...

Niko/Frost skrev:

> Ibland om nätterna när man sitter på verandan
> och tar sista nattaciggen och kvällskaffet hör

Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle nog vara mer orolig för hur ovanstående aktiviteter påverkar min hälsa...

Peace

MickeS, skogshuggarna rörde sig väl knappast direkt ensamma utan ett par medarbetare inom ett par hundra meters håll? Jag har aldrig påstått att vargen sannolikt skulle attackera en flock människor.

Visst har folk rört sig i skogarna de senaste 50 åren under midvintertid... men i betydligt mindre omfattning än under sommartid. Och när du säger "skogarna" så slår du ut statistiken igen på hela skogarna och argumentationen blir direkt missvisande...

Nu talar jag inte om skogar generellt, utan enbart om erkänt vargtäta skogar med stabila flockar och väl utstakade revir och terratorium. Min argumentation är således ingalunda en generalisering som är lika giltig i hela Sverige och alla områden, och det tycker jag att jag har påpekat rätt tydligt redan?

Niko/Frost skrev:
> Ibland om nätterna när man sitter på verandan
> och tar sista nattaciggen

Jag tror att jag har hittat det största hotet mot dig och din familj.

Facit för Sverige 2007:
Vargarna: 0
Tobak: ~6500

Tillbaka
Topp