[nu 100% OT] Ingen rädder för vargen är...

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns lo bofast ända ner i blekinge numera
> stod det i tidningen här om dan. Ska man akta
> sig?

Min farsa, min farbror och deras polare blev jagad av en unglo när han var liten (mitten på femtiotalet). Det var mitt i en hård och sträng vinter och den utsvultna lon höll på att attackera grannens kopplade hund (grannarna var inte hemma). Pojkvaskrarna försökte skrämma bort lon varpå lon började jaga dem istället. De han precis in i huset innan lon kom och daskade tassarna i ytterdörren. Den var tydligen jättearg och svansade omkring dörren ett bra tag. Min farfar fick gå ut och skrämma bort den med bössan...

Jag tror knappast det finns statistik för hur en flock hungriga vargar beter sig när en ensam människa närmar sig. Det experimentet får nån annan göra, vi kan väl skicka fram lite pedofiler en och en och se vad som händer?

Evosmos:
Statistiskt sett så föredrar vargar pedofiler alltså?
Det forskas tydligen på allt nuförtiden....

Senast redigerad av en moderator:
Niko/Frost skrev:
> MickeS, skogshuggarna rörde sig väl knappast direkt ensamma utan ett par medarbetare inom ett
> par hundra meters håll? Jag har aldrig påstått att vargen sannolikt skulle attackera en flock
> människor.

Ok, då är det väl så att människan inte har tordats ut i skogen annat än flockvis vintertid och det är därför ingen/liten statistik visar på vargattacker, jag ger mig villkorslöst...

Vi "väljer" som sagt alla vad vi vill vara rädda för.
Att tillåta sig vara rädd för många olika saker begränsar oss som människor imho.

bjorre: Jag tänkte de kunde bidra lite till forskningen bara.

MickeS: Om någon skulle tala om för mig att "det är lugnt, cykla på du, vargarna bits inte" väljer jag hellre att begränsa mig och vara rädd.

bigmollo skrev:
> Jag är rädd för mig själv.

Se till så du är i en flock när du närmar dig själv isåfall. Då är det lungt. Du flyr hellre än attackerar hela flocken.

JT skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är rädd för mig själv.
>
> Se till så du är i en flock när du närmar dig
> själv isåfall. Då är det lungt. Du flyr hellre
> än attackerar hela flocken.

Har du nån forskning på det, eller ännu bättre, en inscannad tourtest?

Niko/Frost skrev:
> Vargen är, i mina ögon, nästan uteslutande
> sannolik att attackera en människa när
> hungernöden sätter in för att det är brist på
> lättare bytesdjur. Alltså perioden
> januari-februari... Under denna period rör det
> sig VÄLDIGT LITE människor ute i skogen, både
> jägare och "civila". Så vargen stöter inte på
> många människor under dessa två vintermånader,
> och likaså uteblir då statistiken för
> attacker...

Nu är det något jag inte fattar. Hur kan det vara mer bytesdjur i mars-april än i januari-februari???

Det är inte så illa att bli fälld av rovdjur. I något naturprogram jag såg sade de att när vargarna sliter stycken ur älgens bakdel när den försöker fly så känns det inget ändå. Det är för mycket hormoner och adrenalin i farten..... så jag skulle hoja på.....

bigmollo skrev:
> Har du nån forskning på det, eller ännu
> bättre, en inscannad tourtest?

Polska forskare har sagt så i alla tider. Det måste vara så.

jansson99, det var vad Grimsös pejlare sa när jag stod och pratade med längs vägkanten här för knappt ett år sedan, även hört samma från de aktiva jägare som bott i byn hela sitt liv...

Hittade lite statistik: http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/varg_i_skandinavien_06_07.pdf

Statistik enligt observationer, 2006/2007 ...98 till 102 vargar i sverige plus 19 till 25 stycken som uppehåller sig både i sverige (dessa ej inräknade i den första gruppen) Så du kan närapå dubbla din egen siffra om antal där. Det föddes 13 kullar med vargar enbart i Sverige under 2006.

Nångång för länge sedan fick Hedenhös en idé:
-Jag vet, varför inte tämja några vargar så kan vi ha dom inne i huset istället som sällskap, de ser ju såå söta ut!

evosmos skrev:
> MickeS: Om någon skulle tala om för mig att "det är lugnt, cykla på du, vargarna bits inte"
> väljer jag hellre att begränsa mig och vara rädd.

Ja, det är ju ett val var och en måste göra - på samma sätt som vi väljer att cykla i stadstrafik eller på E4:an. Eftersom jag är ingenjör går jag på sannolikhet istället för magkänsla, cyklar hellre nattetid i skogen med nalle i närheten än i stan...

evosmos skrev:
>... vi kan väl skicka fram lite
> pedofiler en och en och se vad som händer?

..Eller några mycket tappra zoofiler?

oxr skrev:
>
> Nu är det något jag inte fattar. Hur kan det
> vara mer bytesdjur i mars-april än i
> januari-februari???

Enkelt, det är fler människor ute i skogen då!

Dessutom så har Eva Lundgrens satanistiska näverk matat vargarna hela vintern med sin offer.

oxr, bytesdjuren håller sig undangömda mer under vintern och kommer fram och rör sig mer i skogen under våren, dessutom är det väl få djur som föder sina kullar på senvintern men på vårkanten ploppar det fram nya byteskullar som ogräs...

Niko/Frost skrev:
> ... även hört samma från
> de aktiva jägare som bott i byn hela sitt liv...

Jägarna är ju erkänt bra på statistiskt säkerställd fakta, de har det liksom i ryggmärgen. Inga felaktigt eller förhastade slutsatser där inte.

Älgdöden på 80-talet förklarades i jägarkretsar med ett livsfarligt virus som spred sig. Självdöda djur kunde hittas i skogarna, och det drabbade vuxna kor särskilt hårt. Det var en sanning i jägarkåren att viruset spred sig, och det var samma virus som hade gjort att ett antal orienterare hade dött. Etablissemanget ansågs oförstående för denna katastrof som drabbat landet.

Vid en seriös undersökning av de döda djuren blev slutsatsen att älgkorna dött på grund av hög ålder. Detta var en följd av en snedvriden avskjutning där alla jaktlag bara jagade tjurar och kalvar för att få så många kalvfödande kor som möjligt. Det skapade inte bara problem med gamla älgkor utan ledde också till brist på tjurar, framförallt äldre sådana, och på sikt risk för inavel.

Niko/Frost skrev:
> jansson99, det var vad Grimsös pejlare sa när
> jag stod och pratade med längs vägkanten här
> för knappt ett år sedan, även hört samma från
> de aktiva jägare som bott i byn hela sitt liv...
>

Varför lita på Grimsö i ena stunden och ifrågasätta deras forskining i andra stunden?

Angående jägare. Jag vet hur vargdebatten i Västra och Norra Värmland låter från jägarhåll: "-vargen tar alla våra rådjur och älgar! Vad ska vi då jaga? Vi kräver skyddsjakt på varg för de är sååååå många och farliga...."

Och apropå 77-åringen - jag ger mig den på att vargen var en krystad bortförklaring av ett svårartat lovebite från jaktkompisen, tänk lite Brokeback Mountain så där...

;-)

MickeS skrev:
> evosmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > MickeS: Om någon skulle tala om för mig att
> "det är lugnt, cykla på du, vargarna bits inte"
> > väljer jag hellre att begränsa mig och vara
> rädd.
>
> Ja, det är ju ett val var och en måste göra -
> på samma sätt som vi väljer att cykla i
> stadstrafik eller på E4:an. Eftersom jag är
> ingenjör går jag på sannolikhet istället för
> magkänsla, cyklar hellre nattetid i skogen med
> nalle i närheten än i stan...

Du har rätt, men det handlar om kontroll. Bilister kan jag undvika eller akta mig för (eller borde kunna det), vargar kan jag inte hantera alls. Jag tyckte det var tillräckligt läbbigt att cykla lvg nattetid (fick bättre medelhastighet än vanligt:). Ut i skogen där jag vet att en flock vargar eller en björn huserar? I don't think so...

Berglins_2008-02-18_278391a.gif

oxr, SKÄRP DIG med att citera vissa delar och censurera andra!

Här är HELA meningen:

Niko/Frost skrev:
det var vad Grimsös pejlare sa när jag stod och pratade med längs vägkanten här för knappt ett år sedan, även hört samma från de aktiva jägare som bott i byn hela sitt liv...

Visst har jag inget större förtroende för vad jägarna/byborna säger, jag vet hur skvaller går och snöbollar växer, men när pejlarna bekräftar samma sak så blir det väl ändå en gnutta mer trovärdigt?

När jag gjorde lumpen så var marken i närheten av en av dubbelposterna helt översvämmad av vildsvinsspår. Detta gjorde en tredjedel av plutonen helt uppskärrad, (Sveriges modiga värnpliktiga)
Fast det roliga i det hela var hur nära våran dubbelpost 20 vildsvin hade bökat runt utan att våra uppmärsamma vakter hade märkt något. Så med tanke på hur rädda våran pluton av stadsbor var för vildsvinen så tycker jag inte det är konstigt att en del är rädda för varg eller björn.
Fast det är nog tur att de inte är lika kinkiga i länder med tiger, svarta änkor, elefanter(är inte afrikansk elefant världens farligaste däggdjur, eller minns jag fel?) osv.

jansson99, Grimsö gör säkert bra forskning... Det som stör mig är att dom vräker ur sig en hel del uttalanden om hur ofarlig vargen är, och pekar på forskning som inte är riktigt relevant med den "obefintliga" olycksstatistiken...

Jag som vanlig människa har rätt att vara subjektiv och dra slutsatser ur min egen verklighetsuppfattning, i synnerhet när jag upplever det som en ren självbevarelsedrift. Dom som "forskare" däremot har noll rätt till subjektiva uppfattning som backas av, i mina ögon, rätt missvisande statistik...

Edit/tillägg:
Tbone, bara för att påpeka det en gång till då... så ingen missuppfattar... det är inte som i serien att jag söker en förändring i naturen, som utrotning t.ex... naturen är fin som den är. Diskussionen var mer riktad åt ifall det finns befogenhet att vara rädd. Alltså ingen dold propaganda här...

Niko, eftersom du enligt din signatur söker jobb har jag en affärsdé till dig: Vargsafari!

Ta med Stockholmare och anndra ut i skogen för närkontakt med vargarna. Naturligtvis får du se till att de skriver på papper om att det inte är ditt fel när de blir uppätna av vargarna.

Jag tror att du kan tjäna storkovan på det, det finns folk som betalar bra bara för att få en chans att höra vargar yla på avstånd.

TBone, hehe... några förslag på vad som kan likna älgskit som man kan fylla upp rottingkorgar med vid presentshopen och sälja för en femma hektot? Tror iofs storstadsborna betalar en nätt peng om man samlar ihop alla benrester och skelettdelar av diverse djur som man stöter på då och då i skogen... :-)

markus138 skrev:
> Låt vargen vara!!! Det är människan som är det
> största hotet mot oss människor.

Ja, men bara bilisterna!!! De svinen.
=D

markus, läs igenom tråden istället? ...det är väl ingen som har föreslagit att vi ska göra någonting åt vargen eller störa dess livstillvaro?

Angående DN-artikeln... Det var ju iofs skönt att få pusta ut lite att det inte var en varg, så kan jag oroa mig lite mindre :-)

Men ändock, helt tveklöst så finns vargen där runt hörnet (återigen, jag talar om specifika delar av landet och ingen generalisering här, tack!) Är det någon som på allvar kan säga att om man cyklar in i en flock vinterhungriga vargars terratorium - Att man garanterat kommer därifrån oskadd?

Jag tror fortfarande att statistiken på det inte finns, för att folk har vett nog att låta bli och försöka... alternativt inte har överlevt för att berätta historien, när det skett...

Det är alltså hundar man skall vara rädd för!

I söndags blev jag attackerad två gånger av en lös hund som enligt ägarna "hatar cyklister". Första gången jag stötte på den var ägarna utom synhåll och den verkade lite ängslig men inte hotfull. Andra gången jag stötte på den var när de försökte koppla den och inte orkade hålla i den ordentligt. Tredje gången så hade de kopplat en säkert 20 m lång löplina(!) och var inte beredda när den sprang emot mig och nafsade på mina benskydd.

Niko/Frost skrev:
> Angående DN-artikeln... Det var ju iofs skönt
> att få pusta ut lite att det inte var en varg,
> så kan jag oroa mig lite mindre :-)

Oroa dig mindre?
Du har ju en galen hund som bevisligen anfaller människor i närheten, jag skulle oroa mig mer!

/Magnus

Jupp hundarna verkar värst när ägaren är närvarnde. I övrigt är de oftast rätt fega. Och när de är kopplade känner de sig som världens härskare.

evosmos skrev:
> Du har rätt, men det handlar om kontroll. Bilister kan jag undvika eller akta mig för
> (eller borde kunna det), vargar kan jag inte hantera alls. Jag tyckte det var tillräckligt
> läbbigt att cykla lvg nattetid (fick bättre medelhastighet än vanligt:). Ut i skogen där jag
> vet att en flock vargar eller en björn huserar? I don't think so...

Då låter du magkänslan styra mao, i likhet med de flesta svenskar idag. Naturen ingår inte längre i den moderna mänskans vardag, så det är helt naturligt (mäsnkligt) att den upplevs skrämmande.

niko skrev:
> Är det någon som på allvar kan säga att om man cyklar in i en flock vinterhungriga vargars
> terratorium - Att man garanterat kommer därifrån oskadd?

Nej inte jag iaf - finns säkert hundar, blinda jägare eller fulla skoteråkare i samma område som tar kål på dig.

Jag har läst tråden. Tonen från vissa har varit att vargen är livsfarlig. Kolla bara artikeln i Dn där det står att det skulle vara en världsunik händelse om det varit en varg som nafsat 77-åringen.
Chansen är inte så stor att du skulle bli dödad av en varg.
Förövrigt så har det hänt tre gånger på hundra år att en människa blivit dödad av en björn. Så det är nog lungt att cykla i skogen.

I Afrika finns det inte naturligt levande tigrar. Det farligaste djuret i Afrika är flodhästen.

Tillbaka
Topp