Nu drar hyrcyklarna igång i Malmö

Har inte koll på hur statistiken och ekonomin ser ut för hyrcyklarna i Sthlm, men det känns som det är en hel del människor som åker runt på dem. Sen är ju Malmö och Sthlm förstås olika städer i diverse avseenden, men helt dödsdömt tycker jag inte att det hela borde vara. Eller är det något fundamentalt jag missar?

"– Vi har drivit hyrcykelsystem i snart 20 år. Vi vet att vi kan detta.

Ola Klingenborg har rötterna i Ystad och ett förflutet i cykelklubben IK Vinco i hemstaden.

Men cyklarna som Malmö stad och Clear Channel hoppas ska rulla på gatorna är inget för lycraklädda tävlingscyklister. Det är robusta treväxlade damcyklar anpassade för kortare stadsturer.

– Man kan hyra cykeln en timme åt gången, sedan måste de tillbaka i ett ställ. Vill man fortsätta turen får man ta en annan cykel i stället."

En timme cykling på en trevxl damtralla, det här måste vara årets deal. Hur kan man sätta en maxtid på 1h? Ponera att man hyr en sån på en lunch, då måste sträckan till lunchstället vara kort om man inte är en hetsätare.

Red. City Bikes i Stockholm har 3 timmar enligt deras hemsida.

Senast ändrad:
nieves sa:

Ola Klingenborg har rötterna i Ystad och ett förflutet i cykelklubben IK Vinco i hemstaden.

Men cyklarna som Malmö stad och Clear Channel hoppas ska rulla på gatorna är inget för lycraklädda tävlingscyklister. Det är robusta treväxlade damcyklar anpassade för kortare stadsturer.

– Man kan hyra cykeln en timme åt gången, sedan måste de tillbaka i ett ställ. Vill man fortsätta turen får man ta en annan cykel i stället."

En timme cykling på en trevxl damtralla, det här måste vara årets deal. Hur kan man sätta en maxtid på 1h? Ponera att man hyr en sån på en lunch, då måste sträckan till lunchstället vara kort om man inte är en hetsätare.

Nja, Malmö är inte större än att man korsar stan på en halvtimme

GoranS sa:
Har inte koll på hur statistiken och ekonomin ser ut för hyrcyklarna i Sthlm, men det känns som det är en hel del människor som åker runt på dem. Sen är ju Malmö och Sthlm förstås olika städer i diverse avseenden, men helt dödsdömt tycker jag inte att det hela borde vara. Eller är det något fundamentalt jag missar?

Jag tror att du prickar rätt just här:

"Sen är ju Malmö och Sthlm förstås olika städer i diverse avseenden..."

Pfaff sa:
nieves sa:

Så du skulle känna dig bekväm att hyra på 1 timme? För mig skulle det kännas stressigt oavsett om jag hyrde den i downtown Sundbyberg, 1 timme inklusive ett ärende och tiden blir knapp.

GoranS sa:
OK. Vad tror du är skillnaden som gör att det inte kommer att funka i Malmö?

Väldigt många saker. Det handlar om Malmö som helhet. Hur staden fungerar och inte fungerar. Centrums funktion och betydelse bla.

Men jag skall ändå säga emot mig själv för att öva på att vara positiv trots omständigheterna. Bra terapi om inte annat. Om radikala förändringar sker och utvecklingen vänder, så tror jag mycket väl att det kan funka i Malmö. Det är ju inte så att det vilar en förbannelse över platsen som sådan.

nieves sa:
Pfaff sa:
nieves sa:

Så du skulle känna dig bekväm att hyra på 1 timme? För mig skulle det kännas stressigt oavsett om jag hyrde den i downtown Sundbyberg, 1 timme inklusive ett ärende och tiden blir knapp.

Näh, jag skulle inte hyra alls. Jag har egna cyklar. I Malmö :)
- eller såhär, de flesta malmöiter cyklar på egna cyklar. Jag kan tänka mig att merdelen av uthyrningen går till turister som kör en liten sväng runt stan. Kanske ett fåtal infödingar kan tänkas ta en hoj för ett ärende, men de ställ jag har sett i stan står rätt tätt så det bör fungera.
Men vi får väl se hur det blir.

Senast ändrad:
Jag bor i Stockholm, har egna cyklar för både skog och väg men har ändå en Citybike-kort. Det är perfekt om man är ett gäng på stan, och känner att man vill ta sig på ett smidigt sätt tillsammans, framförallt om någon i sällskapet tog med sig en cykel. Det är dessutom många turister som hyr Citybikes och det finns bra samarbeten på plats med exempelvis Stockholm Visitors Board och givetvis SL. Uppskattningsvis 90% av gångerna jag tar en Citybike så lämnar jag tillbaks den i ett ställ inom en timme.
Min erfarenhet av kortare cykelhyra kommer från Montreal där man kan hyra cyklar antingen med ett periodkort eller med kreditkort direkt i stället, men man måste lämna tillbaka den i ett valfritt ställ inom 45 minuter. I centrala Montreal är det inget större problem ens när man är turist och ska glida runt utan det är bara att peta in cykeln i ett ställ och plocka ut en ny utan extra kostnad och det innebär inget större irritationsmoment utan bara en god ursäkt att ta en promenad och se sig om eller sätta sig och ta en öl.
Det fungerar bra i Stockholm och går med vinst enligt en god vän som är mellanchef på Clearchannel så jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka i Malmö som förutom en bra infrastruktur för cykel har en hel del turister!
Det viktiga är ju såklart att det finns gott om stationer så att folk inte behöver kajka runt och leta efter stationer, men Clearchannels app fungerar ju utmärkt för det i Stockholm.

Jag tror det kan funka bra i Malmö. Trevlig cykelstad, många turister. Så länge stationerna är bra förlagda så blir det nog kanon! Jag kommer nog använda dem iaf.

Jag har också citybike-kort i sthlm. Håller med om att 90% av gångerna är det under en timme. Men jag har faktiskt varit ute längre än 3 timmar också. Då har jag lite taktiskt planerat in ett cykelbyte någonstans. Det är också inte helt ovanligt att jag ska cykla någonstans där det inte finns ett ställ, göra någon aktivitet och sen cykla tillbaka. Jag har då med mig ett lås. Det är framförallt dessa gånger som det är skönt att det inte är begränsat till 1 timme.

Tillbaka
Topp