Nu lämnar jag forumet

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Nu lämnar jag forumet
När jag läser sånt här inser jag hur bra jag har det. Jag har s.k. avlöst övertid, kallas ibland också fri arbetstid. Mina arbetsuppgifter är också i mångt och mycket individuella, om än med mycket samarbete utanför företaget. Det innebär att jag styr min arbetstid mycket själv, ibland blir det långa dagar och ibland kortare. Behöver jag ordna några ärenden, börja senare eller sluta tidigare, är det bara att dra iväg (såvida jag inte missar nåt möte eller liknande såklart). Det viktiga är att jag levererar det jag ska, inte att jag sitter av x antal timmar. Har således ingen rapportering mot arbetsgivaren (jo, vi har frånvarorapportering, dvs semester, sjukdagar, etc), men har ett eget dokument där jag bokför så att jag har koll hur mycket jag jobbar. Inser nu hur bra jag har det ?

Jag har i princip samma villkor som du men det kallas förtroendetid av min arbetsgivare.
Även om det har fördelar för mig så är det allra bäst för arbetsgivaren.
Om jag hade ett officiellt flexsaldo skulle det nog vara högt 3-siffrigt, om inte 4-siffrigt.
Det ska kanske tilläggas att jag varit på samma arbetsplats rätt länge.

Nu lämnar jag forumet
Jag har i princip samma villkor som du men det kallas förtroendetid av min arbetsgivare.
Om jag hade ett officiellt flexsaldo skulle det nog vara högt 3-siffrigt, om inte 4-siffrigt.
Jag är ganska bra på att inte jobba för mycket. Tror jag ligger totalt på ca 50 timmar plus (dvs arbetat för mycket) nu på drygt 6 år.

Nu lämnar jag forumet
Jag har också förtroendearbetstid, utan att veta riktigt vad det är. Hur som helst innebär det knappt 35 timmar i veckan. Ger goda möjligheter till cykling.

Nu lämnar jag forumet
675A9979-763D-454B-9BA9-F959A19CAD9B.jpeg

Nu lämnar jag forumet
Jag tror att du har rätt. Är nog ganska få stockholmare som skulle säga att Uppsala är jordens axel och medelpunkt.
(ot) har tidigare jobbat i uppsala, och i fikarummet kretsar mycket av diskussionerna om stockholm. jag har intryck av att det finns ett komplex.

en annan stad i närheten jag varit mycket i sedan nittiotalet är västerås, den stan är närmast befriad från detta, och snacket handlar mer om exportmarknader ute i världen.

göteborg där jag tidigare bott har haft liknande identitetsproblem som uppsala, men där är mitt intryck att självförtroendet stärkts ordentligt på senare år. kvar finns en ganska stor klick med ett uttalat behov att med yttre attribut skylta med sin ekonomiska framgång, närmast främmande i resten av sverige inklusive stockholm. inte för att de saknas där heller, men diskretionen är så mycket tydligare.

även uppsala kan ju ha lyft sig ur sitt stockholmskomplex, det är några år sedan jag var där regelbundet.

#brandfackla

Nu lämnar jag forumet
Har väl inte upplevt så mycket Stockholmskomplex i Uppsala måste jag säga. Tvärtom verkar de ha rätt bra självförtroende där med Nordens äldsta Universitet, Domkyrkan etc.

Senast ändrad:
Nu lämnar jag forumet
Har väl inte upplevt så mycket Stockholms komplex i Uppsala måste jag säga. Tvärtom verkar de har rätt bra självförtroende där med Nordens äldsta Universitet, Domkyrkan etc.
Ja, Domkyrkan och universitetet är ju mer Uppsaliensiska komplex.

Stockholmskomplex (annan innebörd än Stockholms komplex) fanns nog mer i Uppsala för runt 20 år sedan. Nu har de fattat att de är bra och inte ska bli dryga.

Nu lämnar jag forumet
Man ser ju att de akademiska tradionerna inte är så starka

Universitetets verksamhet lades ner 1515
Angående nån skola uppe i obyggden

Men om man med frågan menar vilken stad som har de äldsta akademiska traditionerna blir Lund rätt svar. Lunds nuvarande universitet är nämligen inte stadens äldsta högskola. Långt innan ett formellt universitet grundades i Norden hade Lund ett studium generale, det vill säga en högskola där man kunde avlägga baccalaureusexamen (vilket motsvarar att ta en fil.kand.). En sådan institution knöts i mitten av 1420-talet till franciskankonventet (vid nuvarande Klostergatan) och började fungera 1438.

Fritt klippt och klistrat som det lätt blir på kandidatnivå.....

Nu lämnar jag forumet
Nu har jag aldrig jobbat i Uppsala, jag bara bor här, så vet inte riktigt vad som diskuteras i fikarummen. Men om man jämför med ex.vis Västerås så är ju Uppsala mycket mer integrerat med Stockholm, på gott och ont. Det gäller både arbetsmarknad och nöjesliv. Att pendla är inget problem, det är täta förbindelser med flera aktörer som även kör långt in på natten. Att göra ett restaurangbesök eller gå ut i Stockholm är ingen big issue, det är lätt att ta sig hem även sent.
Att pendla från Västerås till Sthlm verkar kräva mer av självspäkeri, och de västeråsare jag känner som pendlat har alltid pratat om vilket h-e det är och målet har varit att hitta jobb på hemmaplan. Dessutom är väl Västerås mer av en arbetarstad så arbetsmarknaden är inte gemensam på samma sätt.
Allt detta sammantaget gissar jag att det är helt naturligt att det snackas mer om Stockholm i Uppsala än i Västerås, men att det skulle vara nåt komplex ser jag inte.

Nu lämnar jag forumet
Så många Happy-inlägg som skrivs på arbetstid måste vara miljoners miljoner i förlorade årliga intäkter för arbetsgivarna.
Den största anledningen till att Happyiter alla får till arbetet är väl å andra sidan för att finansiera en ny tvåhjuling. De fått väl ta det goda med det onda, eller vice versa, de där arbetsköparna. ?

Nu lämnar jag forumet
Så många Happy-inlägg som skrivs på arbetstid måste vara miljoners miljoner i förlorade årliga intäkter för arbetsgivarna.
Nja, skulle tro att den pågående "jobba hemifrån" trenden är ett avsevärt större produktivitetsbekymmer jämfört med när man tar mikropauser här. Måste vara en mardröm att vara chef och ha koll på alla jobba hemifrån nissar nu för tiden.

Nu lämnar jag forumet
Nja, skulle tro att den pågående "jobba hemifrån" trenden är ett avsevärt större produktivitetsbekymmer jämfört med när man tar mikropauser här. Måste vara en mardröm att vara chef och ha koll på alla jobba hemifrån nissar nu för tiden.
Ja, cheferna verkar väldigt nervösa över det, troligen för att det då blir uppenbart att de är överflödiga ?
Min erfarenhet under pandemin var snarare att de som kan åstadkomma nåt själva gör det oavsett om de befinner sig på kontoret eller hemma, medan det blev jobbigt för pratpåsarna och de som är beroende av andra för att åstadkomma nåt.

Nu lämnar jag forumet
Ja, cheferna verkar väldigt nervösa över det, troligen för att det då blir uppenbart att de är överflödiga ?
Min erfarenhet under pandemin var snarare att de som kan åstadkomma nåt själva gör det oavsett om de befinner sig på kontoret eller hemma, medan det blev jobbigt för pratpåsarna och de som är beroende av andra för att åstadkomma nåt.
Mm, det är min hobbyspaning också. Pandemin var nog ett gissel för många mellanchefer. Men enligt min hustru tar de igen det nu, med ändlösa och meningslösa möten.

Nu lämnar jag forumet
Jag bodde i Göteborg i många, många år och tycker inte att göteborgare pratar särskilt mycket om Stockholm. Däremot pratar de mycket om Göteborg och hur dåligt det är där. Självspäkning helt enkelt...

På gott och ont har Göteborg en särställning i Sverige som den käcka, trevliga staden. Det stämmer på vissa sätt, inte alls på andra.

Nästa gång ni ser någon större tv-produktion från Göteborg, lägg märke till utsocknes programledares och deltagares närmast tvångsmässiga skämtande med göteborgsdialekten etc. Det tyder på ett fruktansvärt starkt varumärke. Hur positivt varumärket sedan är, är en annan sak.

Nu lämnar jag forumet
(ot) har tidigare jobbat i uppsala, och i fikarummet kretsar mycket av diskussionerna om stockholm. jag har intryck av att det finns ett komplex.

en annan stad i närheten jag varit mycket i sedan nittiotalet är västerås, den stan är närmast befriad från detta, och snacket handlar mer om exportmarknader ute i världen.

göteborg där jag tidigare bott har haft liknande identitetsproblem som uppsala, men där är mitt intryck att självförtroendet stärkts ordentligt på senare år. kvar finns en ganska stor klick med ett uttalat behov att med yttre attribut skylta med sin ekonomiska framgång, närmast främmande i resten av sverige inklusive stockholm. inte för att de saknas där heller, men diskretionen är så mycket tydligare.

även uppsala kan ju ha lyft sig ur sitt stockholmskomplex, det är några år sedan jag var där regelbundet.

#brandfackla
Helt enig om snobberiet i den göteborgska, övre medelklassen. Oerhört smaklöst. Skiljer sig rejält från andra större städer.

Tillbaka
Topp