Nu lämnar jag forumet

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Nu lämnar jag forumet
Bra tips till nya Japanresenärer! Snyggt sammanfattat. Sist jag åkte använde vi google maps, vilket fungerade utmärkt. Ska testa JapanTrsvel! Jag som aldrig vill besvära andra hörde historier om bekanta som frågat någon japan var något låg varpå en stressad japan avbröt allt hen gjorde för att följa dem dit. Jag skulle få panik.

Det låter både galet och troligt :LOL:

Själv är jag nästan rädd att hålla upp dörren ibland så de ska behöva känna nån tacksamhetsskuld ?

Sist jag åkte var jag mer rörelsehindrad pga min ledsjukdom och många tunnelbaneutgångar hade rulltrappa upp; men inte ner. Det ska ha blivit något bättre på den fronten. För mig som har svårt att ta emot med knäna är ner jobbigare eftersom jag inte kan bromsa med knäna lika effektivt.

Det vi gjorde för att slippa vara packade som sardiner var att välja ett område (Ueno, även denna gång) där det finns mycket att göra och där man i värsta fall kan gå till attraktionern. Då kunde vi undvika tunnelbanan i rusningstrafik. Morgonen tills ca 08:30 är värst. Därefter kändes det aldrig värre än i Stockholm. Tar man dessutom yamanotelinjen som tar lite längre tid... så är den betydligt mer öde. Den är smidig om man vill ha färre byten då det är som en ringlinje runt Tokyo.

Har också hört om att det fortfarande är nyckfullt med när kort fungerar och när det inte gör det.

Sedan jag började jobba med ett jobb där kortbetalningar förekommer så har Nordea verkligen visat sig vara knepigast. Om det blir mystiskt när ett kort inte fungerat så har det nästan alltid visat sig vara Nordea..
Yamanote är ett bra tips. Själv var jag rätt bunden till Chuo, iaf för att ta mig in till centrala delar. Där kan jag också rekommender att undvika "Commuter Rapid Special" och "Rapid Special" (röd respektive blå på skyltningen) och hålla sig till "Rapid" (orange). Man kan spara minuter med de andra men inte i centrala Tokyo och det är alltid mer folk på dem. (Tidssparandet får man bortom Shinjuku där de snabbare hoppar över stationer).

Vad gäller kort så upplevde jag som sagt inga problem senast men jag hade ju ändå lite cash som backup. Vi hade båda Nordea Visakort och det hände ofta att min fru inte kunde betala men mitt fungerade utmärkt istället. Själv hade jag bara problem en gång och det var online med 3D-Secure. Där fungerade dock inget av våra svenska kort, varken Visa eller MC.

Nordeas system tycker jag är värdelöst. Låsa upp för internationella kortbetalningar i 60 minuter åt gången. Många onlinebutiker, Amazon exempelvis, tar, eller reserverar, ju inte pengar direkt utan nån gång senare när de processar ordern. Det är ju helt omöjligt att handla på det viset. Digitala presentkort blev räddningen.

Nu lämnar jag forumet
Det låter både galet och troligt :LOL:

Själv är jag nästan rädd att hålla upp dörren ibland så de ska behöva känna nån tacksamhetsskuld ?
Det var jag inte längre för; men däremot buga för djupt för någon som kan vara yngre än jag..

En gång upptäckte vi att en man i 60-årsåldern gav oss the stink eye när vi stod i kön på Donki. Vi fattade snabbt att det vi upplevt som att han såg på andra varor upplevde han som att stå i kö.

Vi bugade snabbt lagom mycket och sade sumimasen och han ställde sig framför oss och var den gladaste person vi såg i Tokyo. Om vi nordbor är passivaggressiva så är det nog inget mot japaner..

Nu lämnar jag forumet
Eftersom det blev mkt Japan här så bidrar jag med en gammal BikeStory, long time ago... WhopWhop !
Biketouring genom Japan. Flög till Sapporo, cyklade upp till N Hokkaido. Tog färjan till Oshidomari och Rishiri-ön och cyklade runt. Sen tillbaka ned längs kusten av Japanska havet. Campade på stranden varje natt. :cool:??

Färja Hakodate - Aomori.

Följde kusten ned till Joetsu, sen genom bergen till Matsumoto, Biwa-ko lake och Kyoto.

Flög hem från Osaka. Borde kanske skriva en bättre RR någongång, men det var längesen, och har glömt mkt, inte så många bilder. :cool:

j2.jpg

j3.jpg

j5.jpg

j4.jpg

Nu lämnar jag forumet
Bäst brukar väl vara att ta ut med bankkort på plats så man slipper växlingskontorens hutlösa påslag. Var länge sedan jag växlade i förväg, senast var nog när jag skulle till UAE 2018 (och de cashen ligger fortf oanvända). Om man nu behöver några cash, tycker kort funkar bra mer eller mindre överallt nu (förutom Kina där det nu nästan bara är appar som funkar).
Valutaåslag får man ju även när bankkort används utomlands, om det är större eller mindre jmf. med växlingkontor ska jag låta vara osagt

Nu lämnar jag forumet
Valutaåslag får man ju även när bankkort används utomlands, om det är större eller mindre jmf. med växlingkontor ska jag låta vara osagt
Tar du ut cash fr ditt eget konto är det i princip bara uttagsavgiften du betalar (typ 25-30kr), kurspåslaget är mycket litet om ens något. Om du däremot betalar med kreditkort/bankkort så brukar det väl åka på ca 2%. Samma påslag om du tar ut cash med ett kreditkort.
Men Forex påslag när man växlar är hutlöst mycket mer. Ex.vis idag kostar 1 EUR hos Forex 12,27 kr. Den officiella kursen är 11,50 kr. Dvs ett påslag på nästan 7%…

Nu lämnar jag forumet
Hur lämnar du dricks (t.ex. Albanien?)
jarek, man tar väl seden dit man kommer. gäller kontanter så gäller kontanter. men appar som paypal hugger i dess hälsenor. flera exempel framförts här i tråden.

i t ex frankrike blir man här och var närmast misstänkliggjord om man erbjuder kontanter. är väl en liknande utveckling här i sverige?

vid en resa till indien i vintras var kontanter iofs viktiga, men kort fungerade på riktigt många ställen. men kreditkort skulle det helst vara. fint värre. förresten smidigt med mobilabonnemang från tre. sömlöst och utan extra kostnader.

Nu lämnar jag forumet
jarek, man tar väl seden dit man kommer. gäller kontanter så gäller kontanter. men appar som paypal hugger i dess hälsenor. flera exempel framförts här i tråden.

i t ex frankrike blir man här och var närmast misstänkliggjord om man erbjuder kontanter. är väl en liknande utveckling här i sverige?

vid en resa till indien i vintras var kontanter iofs viktiga, men kort fungerade på riktigt många ställen. men kreditkort skulle det helst vara. fint värre. förresten smidigt med mobilabonnemang från tre. sömlöst och utan extra kostnader.
Inga extra kostnader i Indien!? Coolt!

Nu lämnar jag forumet
Tar du ut cash fr ditt eget konto är det i princip bara uttagsavgiften du betalar (typ 25-30kr), kurspåslaget är mycket litet om ens något. Om du däremot betalar med kreditkort/bankkort så brukar det väl åka på ca 2%. Samma påslag om du tar ut cash med ett kreditkort.
Men Forex påslag när man växlar är hutlöst mycket mer. Ex.vis idag kostar 1 EUR hos Forex 12,27 kr. Den officiella kursen är 11,50 kr. Dvs ett påslag på nästan 7%…
Ville bara belysa att ett påslag alltid kommer in i bilden när man ska ta ut annan valuta, betala ngt i annan valuta (restaurang utomlands, ta ut pengar utomlands, köpa vatten utomlands eller investera i Apple-aktie)

Officiellt i marknaden finns en sälj- och en köpkurs (mid-kusen ligger alltså i mitten av dessa) - när referens görs likt "påslag på 3% - som för övrigt Nordea har" är det inte mot den "officiella" kursen som finns i marknaden utan mot Nordeas "officiella" kurs.

Men för att summera har du rätt i att tex Forex är dyra att växla hos - och då alltså billigare att använda kortet lokalt i aktuellt land

Nu lämnar jag forumet
Ville bara belysa att ett påslag alltid kommer in i bilden när man ska ta ut annan valuta, betala ngt i annan valuta (restaurang utomlands, ta ut pengar utomlands, köpa vatten utomlands eller investera i Apple-aktie)

Officiellt i marknaden finns en sälj- och en köpkurs (mid-kusen ligger alltså i mitten av dessa) - när referens görs likt "påslag på 3% - som för övrigt Nordea har" är det inte mot den "officiella" kursen som finns i marknaden utan mot Nordeas "officiella" kurs.

Men för att summera har du rätt i att tex Forex är dyra att växla hos - och då alltså billigare att använda kortet lokalt i aktuellt land
Är det riktigt små belopp som någon hundring så kan hotell vara bra även fast kursen är dålig.

Nu lämnar jag forumet

Visst är det alltid ett påslag, men det jag vill påpeka är att de skiljer rejält. Nu är det euro som jag har bäst koll på, och Swedbank som jag använder har ett påslag på 3-4 öre jmf med den kurs man hittar hos DI eller andra sajter som publicerar marknadsdata. Det gäller både om jag gör en utlandsbetalning eller tar ut pengar på plats. Betalar jag nåt med kreditkort (tror de jag oftast använder har 2% påslag) så är det ca 20-25 öre påslag i dagsläget. Men båda alltså låååångt under det påslag på 75-80 öre som Forex gör. Till det kommer ju att om man sedan växlar tillbaka ev överskott när man kommer hem så är det ju samma hutlösa påslag åt andra hållet.
Värt att komma ihåg dock om man väljer att ta ut pengar på plats är att utanför EU är det ju en uttagsavgift på 25-30kr per uttag, så man ska ju inte springa och ta ut småbelopp utan ta ut rejält när man väl gör det.

Nu lämnar jag forumet
Visst är det alltid ett påslag, men det jag vill påpeka är att de skiljer rejält. Nu är det euro som jag har bäst koll på, och Swedbank som jag använder har ett påslag på 3-4 öre jmf med den kurs man hittar hos DI eller andra sajter som publicerar marknadsdata. Det gäller både om jag gör en utlandsbetalning eller tar ut pengar på plats. Betalar jag nåt med kreditkort (tror de jag oftast använder har 2% påslag) så är det ca 20-25 öre påslag i dagsläget. Men båda alltså låååångt under det påslag på 75-80 öre som Forex gör. Till det kommer ju att om man sedan växlar tillbaka ev överskott när man kommer hem så är det ju samma hutlösa påslag åt andra hållet.
Värt att komma ihåg dock om man väljer att ta ut pengar på plats är att utanför EU är det ju en uttagsavgift på 25-30kr per uttag, så man ska ju inte springa och ta ut småbelopp utan ta ut rejält när man väl gör det.
Håller helt med dig om slutsatsen att Forex (och andra liknande aktörer) är väldigt dyra - jag håller mig därifrån

Nu lämnar jag forumet
Före jag lämnar forumet

Blä. Självrisken för hög för hörlurarna som en bil körde över på Åland så får köpa nya skitlurar :(

Postmord skickade också ett paket med nya däck 6km bort och vill inte skicka till annat ombud så får låta det gå i retur.

Hilife

Nu lämnar jag forumet
Idag åt jag en Delicatoboll. Vad i dem är det som gör dem så goda? Kaffet?
Javisst. En subtil men smakfull kaffearom som gifter sig fint med chokladen och fettet. En personlig favorit. 😋

Ibland några få gånger per år så gör jag hemgjorda chokladbollar och ser då alltid till att ha en skvätt kallt bryggkaffe att ha i chokladsmeten. Trevlig smaksättare.

Senast redigerad av en moderator:
Nu lämnar jag forumet
Aha...jag förstår.

I så fall vill jag diskutera cykling i fjällen, och inte vilket fjäll som helst, utan Jämtlandsfjällen, när nu Gåsens fjällstugor är stängd och det skett andra ändringar i bland annat Blåhammarens fjällstation.

Kommer det att bli lättare att cykla nu, med de ändringar som skett...och hur ser man egentligen på Blanktjärnarna? Vill man cykla där när det slits så mycket?

Nu lämnar jag forumet
Aha...jag förstår.

I så fall vill jag diskutera cykling i fjällen, och inte vilket fjäll som helst, utan Jämtlandsfjällen, när nu Gåsens fjällstugor är stängd och det skett andra ändringar i bland annat Blåhammarens fjällstation.

Kommer det att bli lättare att cykla nu, med de ändringar som skett...och hur ser man egentligen på Blanktjärnarna? Vill man cykla där när det slits så mycket?
Bara om du lämnar forumet under tiden. :)

Nu lämnar jag forumet
Javisst. En subtil men smakfull kaffearom som gifter sig fint med chokladen och fettet. En personlig favorit. ?

Ibland några få gånger per år så gör jag hemgjorda chokladbollar och ser då alltid till att ha en skvätt kallt bryggkaffe att ha i chokladsmeten. Trevlig smaksättare.
När jag gör hemma kör jag espresso, blir jäkligt gott, men annorlunda.

Tillbaka
Topp