DarkMatter
Aktiv medlem
Nu lämnar jag forumet
Bra tips till nya Japanresenärer! Snyggt sammanfattat. Sist jag åkte använde vi google maps, vilket fungerade utmärkt. Ska testa JapanTrsvel! Jag som aldrig vill besvära andra hörde historier om bekanta som frågat någon japan var något låg varpå en stressad japan avbröt allt hen gjorde för att följa dem dit. Jag skulle få panik.
Det låter både galet och troligt
Själv är jag nästan rädd att hålla upp dörren ibland så de ska behöva känna nån tacksamhetsskuld ?
Yamanote är ett bra tips. Själv var jag rätt bunden till Chuo, iaf för att ta mig in till centrala delar. Där kan jag också rekommender att undvika "Commuter Rapid Special" och "Rapid Special" (röd respektive blå på skyltningen) och hålla sig till "Rapid" (orange). Man kan spara minuter med de andra men inte i centrala Tokyo och det är alltid mer folk på dem. (Tidssparandet får man bortom Shinjuku där de snabbare hoppar över stationer).Sist jag åkte var jag mer rörelsehindrad pga min ledsjukdom och många tunnelbaneutgångar hade rulltrappa upp; men inte ner. Det ska ha blivit något bättre på den fronten. För mig som har svårt att ta emot med knäna är ner jobbigare eftersom jag inte kan bromsa med knäna lika effektivt.
Det vi gjorde för att slippa vara packade som sardiner var att välja ett område (Ueno, även denna gång) där det finns mycket att göra och där man i värsta fall kan gå till attraktionern. Då kunde vi undvika tunnelbanan i rusningstrafik. Morgonen tills ca 08:30 är värst. Därefter kändes det aldrig värre än i Stockholm. Tar man dessutom yamanotelinjen som tar lite längre tid... så är den betydligt mer öde. Den är smidig om man vill ha färre byten då det är som en ringlinje runt Tokyo.
Har också hört om att det fortfarande är nyckfullt med när kort fungerar och när det inte gör det.
Sedan jag började jobba med ett jobb där kortbetalningar förekommer så har Nordea verkligen visat sig vara knepigast. Om det blir mystiskt när ett kort inte fungerat så har det nästan alltid visat sig vara Nordea..
Vad gäller kort så upplevde jag som sagt inga problem senast men jag hade ju ändå lite cash som backup. Vi hade båda Nordea Visakort och det hände ofta att min fru inte kunde betala men mitt fungerade utmärkt istället. Själv hade jag bara problem en gång och det var online med 3D-Secure. Där fungerade dock inget av våra svenska kort, varken Visa eller MC.
Nordeas system tycker jag är värdelöst. Låsa upp för internationella kortbetalningar i 60 minuter åt gången. Många onlinebutiker, Amazon exempelvis, tar, eller reserverar, ju inte pengar direkt utan nån gång senare när de processar ordern. Det är ju helt omöjligt att handla på det viset. Digitala presentkort blev räddningen.