Nu ska även räsern karbonifieras - nu en byggtråd!

Nu är kedjan på (men växeljustering återstår). Vikten just nu är ca 7.25 kg, vägd med Clas Ohlsons bagagevåg för 99 kr. Monarks fyrakilos kalibreringsvikt, inklusive snöre, väger 4020-4030 g med samma våg. För övrigt samma som min köksvåg som visar 4028-4031 g vid upprepade vägningar.

Nertrimmade växelvajrar och lite kapad sadelstolpe kan få ner vikten med ca 30-40 g ytterligare, men sen finns det inget mer att göra utan att köra igång ett komponentbytesrejs igen. Realistiskt skulle jag kunna minska den med ca två hekto genom att byta till lättare styre och pedaler, men för ca 3000-3500 kr. Runt 15-20 kr/g...

Hjulen kan också bli lättare, men jag vill ha aluminiumbromsyta och kanttråd, så det handlar knappast om mer än dryga hektot där. Med fulkineshjul och tub skulle säkert 300-400 g försvinna. Just nu väger hjul, däck och slang (utan kassett och utan snabblås) ca 1950 g.

Att jag har Power2max i vevpartiet gör ca 200 g plus, så jämfört med ett vevparti utan det hade jag nästan tangerat sjukilosstrecket just nu. ;)

Nä, nu får jag anse mig nöjd och avvakta bättre ekonomiska tider innan jag byter ut nåt annat. :D

Titanskruvar och annat lättvikts porr, samt lite arbete med dremeln borde få bort den övervikten ;-)

Cykeln är klar! I morgon blir det lite oväntat en provrunda. Ska ut på en lugn runda med två andra nyfriska sjuklingar, liksom jag själv, och en som är pigg och alldeles för bra tränad just nu... :D

Japp, då var premiärrundan avklarad, och på regnvåta vägar dessutom (tempocykelns premiärtur var under samma förhållanden). Inga större problem att rapportera.

Bakbromsen tappade centreringen vid ett par tillfällen. Jag får nog skruva åt den lite till.

Sadeln var lite långt bak, så jag satt för långt fram på sadeln, med lite domningar som följd.

Flaskställen känns lite fladdriga med full vattenflaska, men flaskan satt på plats utan problem ändå.

En observation är att ojämnheter i vägen märks mycket tydligare. Särskilt jobbigt blev det när vi cyklade några hundra meter på gatsten inne i Kungälv. Det vibrerade och skakade så kraftigt att jag fick sänka farten till 15-16 km/h för att stå ut. Värst var det i pedalerna - fötterna bara surrade! På min gamla aluram stördes jag inte nämnvärt av gatsten, så den var nog betydligt mjukare.

På det stora hela ändå lyckat. Den känns generellt ungefär som min gamla cykel sett till sittställning, men mycket bekvämare vid stående cykling uppför. En oväntad positiv förändring!

geologen skrev:
-------------------------------------------------------

> En observation är att ojämnheter i vägen märks
> mycket tydligare. Särskilt jobbigt blev det när
> vi cyklade några hundra meter på gatsten inne i
> Kungälv. Det vibrerade och skakade så kraftigt
> att jag fick sänka farten till 15-16 km/h för
> att stå ut. Värst var det i pedalerna -
> fötterna bara surrade! På min gamla aluram
> stördes jag inte nämnvärt av gatsten, så den
> var nog betydligt mjukare.

Jag upplevde raka motsatsen när jag gick från alu (Columbus Pinta) -> kolfiber (Canyon Ultimate CF SLX); alla ojämnheter kändes betydligt mindre. Fascinerade hur stor skillnad design och materialval kan göra. En del kanske sitter i sadelstolpen?

Grattis till en fin cykel! :)

Nja, den är ju säkerligen styvare, och då dämpas inte vibrationer lika lätt. Min gamla stålram, på min första räser, fjädrade märkbart. Jag trodde inte jag skulle känna nån skillnad, men det gör jag faktiskt. På vanliga vägar spelar det ingen roll, men på gatstenspartier var skillnaden stor!

geologen skrev:
> Nja, den är ju säkerligen styvare, och då
> dämpas inte vibrationer lika lätt. Min gamla
> stålram, på min första räser, fjädrade
> märkbart. Jag trodde inte jag skulle känna nån
> skillnad, men det gör jag faktiskt. På vanliga
> vägar spelar det ingen roll, men på
> gatstenspartier var skillnaden stor!

Oj, oj! Vänta tills HåkanC ser det här! :-D

Ja, det är märkligt eftersom jag själv är inne på HåkanC:s linje, att så mycket annat dominerar att ramen inte spelar nån roll, men här var skillnaden så tydlig att jag inte kan bortse från det.

Hjul, däck och däckstryck är samma, liksom övriga bärande komponenter.

geologen skrev:
> Nja, den är ju säkerligen styvare, och då
> dämpas inte vibrationer lika lätt.

Personligen har jag erfarenheten att det där inte stämmer. Men det beror ju på vad man menar med "styvare".

Haha, det här är ju sjukt. Jag har drabbats av lättningssjukan. Jag insåg att fälgbanden på mina hjul tydligen väger runt 40 g. Veloplugs väger ~6 g... Ca 35 g för drygt 200 spänn (frakt inräknad), det blir fortfarande runt de 6 kr/g som jag hamnat på tidigare.

Ska skicka in min P2m på uppgradering i dag, så jag plockade av mätardelen från vevpartiet och monterade på originalfemarmen. Mellanskillnaden i vikt är 211 g. Tillsammans med Veloplugs så blir cykeln ca 240 g lättare. Men irriterande nog ändå strax över 7000 g jämnt! :D

Vafasen 7000! Tom min gubbsoffa till Roubaix går ju (precis) under 7kg inklusive Garmin 705 och extra gelkuddar under styrlindan :-)

Vad är det som uppgraderas?

rising skrev:
> Vafasen 7000! Tom min gubbsoffa till Roubaix går
> ju (precis) under 7kg inklusive Garmin 705 och
> extra gelkuddar under styrlindan :-)

Samma sak med min 62cm 105-utrustade(endast fram+bak-vxl) cykel med hembyggda 28+32-ekrade hjul.
Totalvikt_1.jpg

Iofs utan själva Garmin-enheten, men med framflyttat fäste och dubbla flaskställ
thumb_EdgeOnMount.jpg

/Håkan

Redigerat: endast pga http://happymtb.org/forum/read.php/1/1920161/2065172#msg-2065172

Senast ändrad:
Om jag köper extremt lätt styre och lätta pedaler kan jag komma ner till 6.9 kg ungefär. Ramen är i storlek 52. Allt är kapat maximalt. Hjulen är inga superlättviktare, men de bästa kanttrådshjulen med alubromsyta är bara runt 100-150 g lättare. Ultegra i övrigt, förutom bromsarna.

Med lättare hjul, styre och pedaler så skulle det bli nånstans runt 6.8 kg. Att då påstå att man klarar det med en gigantisk ram, tyngre komponentgrupp och troligtvis liktunga hjul, det köper jag inte.

geologen skrev:
> Ramen är i storlek 52.

Det är nog mer än ramstorleken som skiljer mot min 62cm ram.
Jag har tex inget P2M-vevpari, utan ett sådant här
thumb_Vevparti.jpg

/Håkan

Senast ändrad:
Tja, vad väger ram plus gaffel för din påstådda sub7-cykel?

Jag kan också ta en bild på en våg. Visa hela cykeln i stället.

Kan ju vara så enkelt att någons våg inte stämmer. Jag har en bagagevåg som visar drygt 1kg för mycket per10kg

Det var inte meningen att vara chipsgenerator, jag var uppriktigt nyfiken på vad som uppgraderats. Viktgrejen var bara en lättsam (!) sidogrej.

Blir det alltså bättre noggrannhet efter uppgradering?

<chips>Roubaix i strl 56 och SRAM Force. </chips>

HåkanC skrev:
> Jag har tex inget P2M-vevpari, utan ett sådant
> här
> http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/t
> humb_Vevparti.jpg

Nä, men de 7040 g (+/- några tiotals g) jag mäter upp är utan P2m. Jag skrev ju att jag tog av enheten i dag och satte på originaldrevarmarna, som väger 211 g mindre. Och i de 7040 har jag även inkluderat de ca 25-30 g jag kommer att spara på att byta ut fälgbanden mot Veloplugs.

grump skrev:
> Kan ju vara så enkelt att någons våg inte
> stämmer. Jag har en bagagevåg som visar drygt
> 1kg för mycket per10kg

Om Monarks kalibreringsvikt väger 4000 g, visar i alla fall min våg mindre än 50 g fel på 10 kg.

rising skrev:
> Blir det alltså bättre noggrannhet efter
> uppgradering?

Nej, inte egentligen. Men den temperaturkalibrerar sig själv under användning, så att mätvärdena inte "driver iväg" när mätaren ändrar temperatur.

rising skrev:
> Det var inte meningen att vara chipsgenerator

Skämtar du? Nu blev det ju roligare.. "Det tror jag inte på"....

Att det finns cyklar som är både lättare och större än din är väl inte så otroligt?
Här finns det ytterligare en cykel som är större än din och >1kg lättare
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1303187/2063184#msg-2063184

Vill du ha fler exempel på cyklar som är lättare än din?
Varför är du inte nöjd med att ha skaffat en ny cykel som är >1kg lättare än din tidigare?

/Håkan

Redigerat:
Det finns även MASSOR med cyklar som är lättare än min.

Senast ändrad:
HåkanC skrev:
> Att det finns cyklar som är både lättare och
> större än din är väl inte så otroligt?
> Här finns det ytterligare en cykel som är
> större än din och >1kg lättare
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1303187/20631
> 84#msg-2063184
>
> Vill du ha fler exempel på cyklar som är
> lättare än din?
> Varför är du inte nöjd med att ha skaffat en ny
> cykel som är >1kg lättare än din tidigare?
>
>
>
> /Håkan
>
> Redigerat:
> Det finns även MASSOR med cyklar som är lättare
> än min.

Jag pratar inte om massor andra cyklar, utan om din. Du påstår att din väger som vågen visar, utan att kunna visa hur det är möjligt när den har komponenter som rimligtvis är jämntunga med de jag har.

Klart att det går att sätta ihop extrema lättviktscyklar. Det är bara en fråga om pengar. Runt tre kilo har väl nån ordnat.

Att bygga en sub 7 cykel är väl inte så svårt?
Om du lindar styret med tejp i bara en ände så borde du väl vara hemma?

Mange. skrev:
> Att bygga en sub 7 cykel är väl inte så svårt?

+1

/Håkan

Alla komponenter vägda av mig, i kapat skick. Undantaget vajerjusterarna som jag glömde väga, men jag har uppskattat vikten baserat på liknande jag har liggande. Gör hur som helst knappast mer än 10 g åt nåt håll. Fästet för cykeldatorn har jag inte vägt. Några tiotals gram till där, tror jag. Fett och olja är inte heller medräknat. 10-20 g till kanske? Vajrar och höljen har jag mätt monterade och därefter räknat på tidigare framtagen "metervikt". Där finns en felmarginal på 10-20 g, möjligen. Slutligen kan vågen i sig avvika lite, som sammantaget på så många komponenter ger ett konstant, additivt, fel i en riktning. Okänd faktor! Vikten på vevpartiet i tabellen inkluderar effektmätaren. 211 g bort för att få utan. Veloplugs gör ca 30-35 g minus ytterligare.

picture147v.png

HåkanC skrev:
> Mange. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att bygga en sub 7 cykel är väl inte så
> svårt?
>
> +1
>
>
> /Håkan

Fast vi har fortfarande bara sett en bild av en våg, och ingen information om vad du har för komponenter som så magiskt kan få ner cykeln till den vikten, trots tyngre komponentgrupp och sannolikt minst jämntung ram.

Att HåkanC medvetet skulle ljuga om vikten på sin cykel verkar ju helt sjukt, tror du verkligen på det själv geologen?

Tja, för att retas. Skulle inte förvåna mig det minsta. Eftersom han inte visar upp mer än vågen så väljer jag att tro att han hittar på.

Det är ju knappast magi att få en cykel som är större än din att väga under 7kg.

Bara ett byte av dina pedaler kan ju få ner vikten under 7kg.

geologen skrev:
> trots tyngre komponentgrupp och
> sannolikt minst jämntung ram.

Var har du fått "tyngre komponentgrupp" ifrån?
Som jag redan har skrivit i tråden är det enda som är 105 (5600 dessutom) på cykeln fram + bak-växel.
Ramne är lite tyngre än din, men cykeln har dessutom lättare hjul, vevparti och sadel jmf med dina prylar.
Resten av delarna på den har jag inte vägt, och kommer inte att göra heller. Men jmf med din lista har jag även andra/annat/annan pedaler, styre, tapp och stolpe.

Försök och släpp det nu.

/Håkan

Redigerat:
Fixade ordningen.

Senast ändrad:
geologen skrev:
> Tja, för att retas. Skulle inte förvåna mig det
> minsta. Eftersom han inte visar upp mer än vågen
> så väljer jag att tro att han hittar på.

HJÄLP, NU BLEV JAG AVSLÖJAD!!!!!

/Håkan

Nja, du skrev rätt luddigt (som du tyvärr ofta gör) så jag uppfattade inte att du bara menade växlarna. Då är det inte lika konstigt. Klart du kan ha slängt på massa lättviktsgrejer då.

Men att det skulle vara lätt, eller billigt, att komma under 7 kg, det stämmer inte.

geologen skrev:
> Nja, du skrev rätt luddigt (som du tyvärr ofta
> gör) så jag uppfattade inte att du bara menade
> växlarna.

Luddigt? Jag skrev:
> Samma sak med min 62cm 105-utrustade(fram+bak-vxl)
> cykel med hembyggda 28+32-ekrade hjul.

Vad är luddigt med det?
Ja la dessutom in en bild på vevpartiet i ett senare inlägg

/Håkan

Tillbaka
Topp