Nu ska man ut i kylan på långtur, huvva!

Johan S

Ny medlem
Är det någon mer som sätter på skoöverdragen och sticker ut på långtur idag? Jag ska just göra det. Få se om man förfryser något innan man är tillbaka om några timmar..

(kan tyvärr inte delta mer i tråden på några timmar, kollar tråden när jag är hemma igen)

-11 på bästkusten..blir nog ingen långtur, mer en liten sväng så man undviker djupförfrysning och kristalliserade hudceller

nä.. kör tröskel på trainer på morgonen och en kort 3 timmars tur ute på eftermiddagen. tårna pallar inte långturer i den här kylan.

micke s.. skrev:
-------------------------------------------------------
> tårna
> pallar inte långturer i den här kylan.

Jag ska utsätta mina Hotronic för ett riktigt test.Hitills har de bara fått jobbat i ca 0 till -3

lyllos dig min body ger ifrån sig ett otäckt smällande ljud så det får bli lite melande idag istället.

funderar på om jag ska åka till klubblokalen för några timmar på trainern
men det är bara funderingar än så länge....

Jag har tänkt ge mig ut.
Igår blev det en hemmagjord triathlon (långfärdskridskor, cykel, simning). Idag får det bli duathlon, skridskor på förmiddagen och cykel på eftermiddagen.

-13°C men det verkar inte helt omöjligt att solen kikar fram och smeker min lycraklädda kropp.

Blir väl runt 2½h. Några längre turer än så när det är kallare än -10°C känns bara jobbigt.

Tänkte just fråga det, hur gör ni när ni sticker ut och det är så här kallt? Jag menar, underställ och flera lager i all ära, men jag fryser ansiktet av mig när det är kallt. Kör ni med skidmask/rånarluva?

Trådkapning: Hur kallt kan det vara innan börjar det bli skadligt för luftrör att träna ute? Utan luftvärmare eller motsvarande i munnen alltså.

Rhino skrev:
> Trådkapning: Hur kallt kan det vara innan börjar
> det bli skadligt för luftrör att träna ute?

B.

Det beror alldeles på hur mycket du flåsar och om du andas med näsan eller ej. Jag kör inte speciellt hårt när det är kallt.

fox: Jag tar på mig regnstället (!), då blir det vindtätt och bra. Ansiktet gömmer jag under en hjälmmössa och en lös krage i fleece. Rånarluva funkar om man har hål för näsa och mun. Vått tyg framför dem är ingen höjdare.

fox skrev:
> Tänkte just fråga det, hur gör ni när ni sticker
> ut och det är så här kallt? Jag menar, underställ
> och flera lager i all ära, men jag fryser ansiktet
> av mig när det är kallt. Kör ni med
> skidmask/rånarluva?

Jag har rånarluva .Vasselin i fejan kan vara bra åxå.Se till att det är vattenfritt bara=)
Blev 3:54 med en fikapaus efter halva idag.
Mina Hotronicsulor är helt klart 2005:s bästa inköp=)

Senast redigerad av en moderator:
Nä någon långtur blev det inte bara en kort sväng hem till päronen för en fika.
Fan va lätt jag fryser om fingrarna trots alla möjliga kombinationer av handsker/vantar.
Ansiktet är dock inga problem, stora crossgogels täcker halva nyllet och en buff tar hand om nacke/hals samt resten av kinderna när den är inpetad under mössan.
Usch va tydligt det märks att man inte har cyklat på nästan två månader, börjar huffa och puffa för minsta lilla motstånd.

Jag var ute idag!:)
Minus 13, och svinkallt. Gick bra så länge solen sken, men på hemvägen när solen lyste med sin frånvaro, var det en pina för mina stackars små fötter.

Tomas

jag är klen och kör med rånarluvan när det är under nollan. vasselin på läpparna är gött. 2:35 idag ute.

rhino. under -10 så är det helt klart inte nyttigt för luftrören med högintensiv aktivitet. cyklar man lugnt så brukar det funka.

Så, då var jag tillbaka:-D Nä, jag bara skojade, jag har gjort det här sedan jag kom tillbaka:

1)Badat
2)Sovit
3)Ätit
4)sett Spiderman 2

Jag begav mig ner mot Farstabadet för att hänga med Fredrikshofare på sin vanliga söndagstripp. När jag kom fram frös jag så in i h-e om hakan (ingen rånarluva!) så jag sa till de två tappra som stod där att jag nog drar mig hemåt igen. Det känsdes snopet men jag kunde dock inte låta bli att bege mig ner mot sjön Magelungen. Där var det två traktorer som just hade blivit klara med att skotta en skridskobana. Hm, tänkte jag, man kanske skulle testa att cykla ett varv innan hemfärd. Det blev c:a 40 varv innan jag begav mig hemåt! vi var 200 pers ute på isen; 199 skridskoåkare och en cyklist...Nej, det var en massa folk med barnvagnar och skidor och promenerande människor och det blev gradvis varmare. Min haka klarade sig bra utan rånarluva efter ett tag eftersom solen svärmde den. Kort sagt var det en underbar dag och et tutmärkt tillfälle att öva sig i att svänga med 160-dubbsdäck.

Att svänga med 160-dubbsdäck

Idag svängde jag på två sätt beroende på typ av kurva:

Hårnålskurva: Antingen så är det en spetsig sväng och då kan man klicka ur vänsterbenet, förflytta kroppstyngden framåt och vinkal ner cykeln. När framhjulet släpper vinklar man snabbt upp den igen så återfår man fästet. Lägger man för mycket tyngd på framhjulet släpper bakhjulet och mna riskerar att sladda runt.

Snabbkurva: Man sitter kvar och trampar men förflyttar kroppstyngden försiktigt framåt och vinklar ner cykeln aningen så att framhjulet har grepp, bakhjulet sladdar ut lite vid varje tramptag när man pressar på i slutet av kurvan. Om framhjulet släpper vinklar man upp igen så återfås fästet.

Tillbaka
Topp