Så, då var jag tillbaka:-D Nä, jag bara skojade, jag har gjort det här sedan jag kom tillbaka:
1)Badat
2)Sovit
3)Ätit
4)sett Spiderman 2
Jag begav mig ner mot Farstabadet för att hänga med Fredrikshofare på sin vanliga söndagstripp. När jag kom fram frös jag så in i h-e om hakan (ingen rånarluva!) så jag sa till de två tappra som stod där att jag nog drar mig hemåt igen. Det känsdes snopet men jag kunde dock inte låta bli att bege mig ner mot sjön Magelungen. Där var det två traktorer som just hade blivit klara med att skotta en skridskobana. Hm, tänkte jag, man kanske skulle testa att cykla ett varv innan hemfärd. Det blev c:a 40 varv innan jag begav mig hemåt! vi var 200 pers ute på isen; 199 skridskoåkare och en cyklist...Nej, det var en massa folk med barnvagnar och skidor och promenerande människor och det blev gradvis varmare. Min haka klarade sig bra utan rånarluva efter ett tag eftersom solen svärmde den. Kort sagt var det en underbar dag och et tutmärkt tillfälle att öva sig i att svänga med 160-dubbsdäck.
Att svänga med 160-dubbsdäck
Idag svängde jag på två sätt beroende på typ av kurva:
Hårnålskurva: Antingen så är det en spetsig sväng och då kan man klicka ur vänsterbenet, förflytta kroppstyngden framåt och vinkal ner cykeln. När framhjulet släpper vinklar man snabbt upp den igen så återfår man fästet. Lägger man för mycket tyngd på framhjulet släpper bakhjulet och mna riskerar att sladda runt.
Snabbkurva: Man sitter kvar och trampar men förflyttar kroppstyngden försiktigt framåt och vinklar ner cykeln aningen så att framhjulet har grepp, bakhjulet sladdar ut lite vid varje tramptag när man pressar på i slutet av kurvan. Om framhjulet släpper vinklar man upp igen så återfås fästet.