[Numera OT] Hur mycket rymmer ett kaffemått?

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> TI? Trams! HP ska det vara. Om man inte kör med
> RPN så kan man lika gärna lämna sin
> pocket-protector hemma. :-)

Jag väntade bara på att den skulle komma.
Det som skiljer en HP-användare från en TI-användare är att TI-användaren faktiskt kan använda sin räknare (även fast HP:n rent teoretiskt är bättre).
Själv använder jag knappt min räknare längre, den ligger där på skrivbordet och samlar damm.
Räknar med dator istället (2 st dual Opteron, den ena med 6GB ram och den andra med 12GB sysselsätter jag dag som natt.), det går lite snabbare då...

mytomspunnen skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > TI? Trams! HP ska det vara. Om man inte kör med
> > RPN så kan man lika gärna lämna sin
> > pocket-protector hemma. :-)
>
> Jag väntade bara på att den skulle komma.
> Det som skiljer en HP-användare från en
> TI-användare är att TI-användaren faktiskt kan
> använda sin räknare (även fast HP:n rent
> teoretiskt är bättre).
> Själv använder jag knappt min räknare längre, den
> ligger där på skrivbordet och samlar damm.
> Räknar med dator istället (2 st dual Opteron, den
> ena med 6GB ram och den andra med 12GB
> sysselsätter jag dag som natt.), det går lite
> snabbare då...

Är inte det lite överdrivet? han ville ju bara veta hur mycke ett kaffemått rymmer

Jag fick en http://www.hpmuseum.org/hp11c.htm när jag började gymnasiet 1986. Tyvärr tillverkas den inte längre, men dess systermodell http://www.hpmuseum.org/hp12c.htm (ekonomisk räkanre) säljs fortfarande 25 år efter att den lanserades. Inte helt vanligt i elektroniksammanhang...

Alla (eller åtminstone nästan alla) av HP:s räknare har fantastiskt sköna knappar, 11C med syskon har nog de skönaste som någonsin gjorts. Porriga! :-)

Mytis, har du utbyggnads-kort i din 92a eller? Har haft min sen 98/99 nån gång. Tror inte Plus fanns då.

Spelar bara spel på min och surfar porr.

mytomspunnen skrev:
> Låt mig förklara:
> Bensinförbrukning brukar mätas i enheten
> liter/mil=1dm^3/100000dm= 1/100000 dm^2.
> Om ens bil drar 1.5 l per mil blir ytan vi pratar
> om 1.5/100000dm^2. Den ytan motsvarar alltså
> tvärsnittsarean på det rör som är 1mil långt och
> rymmer 1.5 liter. Fullt förståeligt, jag förstår
> inte problemet...

Jag förstod mycket väl men orkade inte "bevisa" det, men det lika mycket yta som att navet står på ekrarna. Missbruk av terminologi.

> que?
> Menar du att tryck är enhetslöst? I sådant fall
> har du fel.

Det var poängen.

> Menar du att tryck är en massa har du också fel.
> Menar du något annat får du gärna förklara vad du
> menar...

Det var också poängen.

> Att folk pratar om tryck i kg är pga av lathet,
> slarv eller pga brist på insikt.
> Tryckenheten man åsyftar heter ju kilopond/cm^2
> (förkortas kp/cm^2) och är nästan exakt samma sak
> som 1 bar (skiljer en faktor 1.020 mellan dem).

Bar är ett kortare ord, så är man lat (och påläst) säger/skriver man lämpligen det istället.

Mycket medveten om detta med och det var precis det som åsyftades. Lathet och enhetsmissbruk leder bara till missförstånd. Som när dämpartillverkar säger att trycket skall vara 75% av ens kroppsvikt... helt jävla vansinnigt, skall man våga lita på att dom kan bygga fungerande grejer när dom inte ens kan bolla simpla enheter?

EDIT: kg är fö förkorningen för kilogram inte kilo, sedan kan man ju inte gissa vad folk tror sig syfta på när som säger kilo om tryck.

EDIT2:
olw.jpg

OBS! :-) :-) :-)

Senast redigerad av en moderator:
cal som inte orkar L in skrev:
> Mytis, har du utbyggnads-kort i din 92a eller? Har
> haft min sen 98/99 nån gång. Tror inte Plus fanns
> då.

Nej, inget utbyggnadskort. Har haft min sedan 96-97 någon gång (minns inte). Det var precis då de lanserades i sverige i vilket fall och min far, som då var mattelärare, fick erbjudande från TI att köpa en extra billigt...

> Spelar bara spel på min och surfar porr.
He he. Jag försökte lära mig programera assembler på min någon gång 96-98. Oboj vad den krashade HELA tiden...

För övrigt utmärks Arvid Nordquist classic espresso oro som vårens budgetespresso:
oro_mini.jpg

Otroligt myket bättre än cafe molinari oro som brukar vara standardsvaret på budgetespresso.
kaffe_oro.jpg

Jag ser fram emot att prova Arvid Nordquist classic espresso nero:
nero_mini.jpg

Förutom smaken på själva kaffet får Arvid Nordquist espresso pluspoäng för den smakfulla förpackingen som kan tjänstgöra som burk för annan espresso eller reservdelar till cykeln.

Månadens kaffeställe i Norr/västerort (av stockholm då) är Kahls The & Kaffehandel i kista galleria. Otroligt mysigt ställe som bryter av helt och hållet mot resten av gallerian (som andas mer kickersmeetingground än mysighet och kvalite). Dessutom är kvinnan (som jag glömt namnet på) som jobbar där väldigt kunnig och trevlig. Provsmakningen av deras cafe inferno skulle kosta hela 10 kr (för en dubbel) men då jag (efter provsmakningen) beslutade att slå till på 250g så ingick den i köpet. Strålande!

Senast redigerad av en moderator:
Ville skrev:
> Nu undrar jag om tråden inte är OT?

You talkin' to me? "Vita teknokrater"* raljerar om oväsenligheter - det kan väl inte vara OT, detta är ju happy?

* Källa: Obeds statistiska undersökning av medelhappyiten

>Skrivet av =David igår 15:46<

>[BR] (bryggrapport)<

>Jag har nu gjort bryggkaffe exakt enligt receptet på sidan bruse länkade till. 15 ml Zoega< >Mörkrost per 125 ml kungsholmsvatten. Det uppfyllde inte mina förväntningar alls. Det är så< >svagt att med mjölk och socker hade jag kunnat ta det för te. Jag hoppas att det inte är någon< >form av skallkrav på den här dosen eller kanske någon regel man bryter om man ökar på< >kaffemängden. Jag går och häller ut det här nu och testar vidare.<

>Mvh David<

David, testa 7,25 g Zoega till 100 ml vatten så blir det riktigt bra. Se till att inte överdosera kaffemängden, då blir Zoega bara beskt.

Roger J

Hmmm är detta någon ******mätartråd för naturvetare/tekniker eller???

Kan väl lika gärna delta och delvis stämma in med mytomspunnen där... min HP-48SX ligger mest ensam i ett hörn av skrivbordet och ja jag har faktiskt använt den framgångsrikt en gång i tiden......

Numera är det en DubbelCPU IBM med 12GB RAM som tuggar för fullt när inte LINUX-klustret jobbar..... jag har aldrig brytt mig om att ta reda på mer om prestandan på burkarna utan nöjer mig med att det går skapligt fort att få resultat... men jag vill fortfarande ha mer hastighet det är trist att vänta länge på resultat fast man har fullt upp med arbete ändå.... :)

cerberos skrev:
> Hmmm är detta någon ******mätartråd för
> naturvetare/tekniker eller???
>

Räknarmätartråd?

> Numera är det en DubbelCPU IBM med 12GB RAM som
> tuggar för fullt när inte LINUX-klustret
> jobbar..... jag har aldrig brytt mig om att ta
> reda på mer om prestandan på burkarna utan nöjer
> mig med att det går skapligt fort att få
> resultat... men jag vill fortfarande ha mer
> hastighet det är trist att vänta länge på resultat
> fast man har fullt upp med arbete ändå.... :)

Håller med till fullo. I väntan på resultaten blir det en hel del happysurfande trots att jag har annat att göra...

Roger J skrev:

> David, testa 7,25 g Zoega till 100 ml vatten så
> blir det riktigt bra. Se till att inte överdosera
> kaffemängden, då blir Zoega bara beskt.

Ja jag märkte det. Provade en omgång med sju skopor och en halvliter vatten och det blev lite beskt. Ska prova en mittimellanomgång efter ditt recept till fruko*hosthost*lunchen nu.

Nu har jag testat klart.

I den här virriga ordningen testade jag hur mycket zoega mörkrost som är optimalt för en halvliter vatten.

4 skopor blev klent. Detta är i enlighet med det korrekta receptet 15 ml/125 ml vatten som jag hittade på sidan bruse länkade till.

7 skopor blev beskt.

5 skopor blev sisådär.

Sex skopor! Aha.. Där har vi det! Med sex skopor á 15 ml och 500 ml vatten blev kaffet perfekt. Eller ja så bra som det går att få det i min gamla 1200 watts philips elbryggare..

Nu till det riktigt läskiga. Om vi även i framtiden Skall använda oss av "en skopa per kopp" och koppmåttet på 125 ml vatten så blir det spännande. Det ger att dom nya kaffemåtten måste vara på 22,5 ml istället för 15. AUDAXKAFFE! Creepy va? Audax är alltså den optimala blandningen på bryggkaffe. Je suis un fikacyklist!

Jag ska vid tillfälle ta upp det här med Markus så att vi kan ha det nya måttet klart lagom till revolutionen.

Nu går solen upp om femton minuter och då tänker jag sitta i sadeln så nu får jag hälla i mig det sista kaffet. Haop!

Empirisk mätning ger att ett decilitermått rymmer fyra (4) stycken 7g-kaffemått, dvs ett "kaffemått" är 25ml. Mätningen har enbart utförts två gånger, varför ett konfidensintervall i nuläget ej kan presenteras.

HP_gbg sa:
mytomspunnen skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > TI? Trams! HP ska det vara. Om man inte kör med
> > RPN så kan man lika gärna lämna sin
> > pocket-protector hemma. :-)
>
> Jag väntade bara på att den skulle komma.
> Det som skiljer en HP-användare från en
> TI-användare är att TI-användaren faktiskt kan
> använda sin räknare (även fast HP:n rent
> teoretiskt är bättre).
> Själv använder jag knappt min räknare längre, den
> ligger där på skrivbordet och samlar damm.
> Räknar med dator istället (2 st dual Opteron, den
> ena med 6GB ram och den andra med 12GB
> sysselsätter jag dag som natt.), det går lite
> snabbare då...

Är inte det lite överdrivet? han ville ju bara veta hur mycke ett kaffemått rymmer
:)

Hej jag letade frenetiskt på nätet för att finna något om hur mycket kaffe man behöver "på riktigt", efter att ha klarat mig på "gehör" i över 60 år.

Så fann jag ert forum och ser att svaret är likadant som jag föreställde mig. Underbart att få ta del av detta, tack alla inblandade.

Dvs detta kunde bli en potentiell artikel för Metro eller tidningen MittI

Det ser ut som om det behövs en jämförande studie med allehanda volym och viktmått, både för koppar och skoffor och metoder och kaffesorter och rostningsgrader och malning och det slutar nog med att man häller sitt antal koppar vatten i bryggaren (eller till uppkok), och tar fram sin favoritsked och häller detta i filtret eller i sin pressobryggare.

Eller skaffar en espressomaskin med fasta mått. (Man kan laborera med malningsgrad och tidtagning/ml där och det kan ge upphov till spaltmeter också)

Men det skulle nog hålla en journalist med jobb i ett par dagar med mätning av olika i handeln förekommande byttor och graderingar. Och avsmakning med eller utan ögonbindel samt funderingar på om vattnet skall vara färskt och kallt eller bara ljummet från kranen. Och om kannorna skall användas ett par gånger först eller vara nydiskade. Osv Osv, något för semestertidernas nyhetstorka. "Den stora boken om kaffe"...

Jag råkade i förrgår köpa ett jättefint kaffemått, blänkande i rostfritt stål. Det visade sig vara bortåt 25 ml och rätt brett. Ett äldre bodum-mått tog straxt under 20 ml och sade sig ta 7 g kaffe, struket kanske. Eftersom rågen är litet annorlunda på breda eller smala mått kan en matematiker fundera på hur mycket man egentligen troligen får i den där skopan (eller så kan man köra med en våg och ta tio skopor, så blir konfidensintervallet smalare). Men jag tror att mina mått visar att det inte finns en gyllene standard som alla följer. Om Bodum tar 7 g blir den stora skopan enligt reguladetri 8.75 g. Sedan kommer malningsgrad och rostning och brygg versus allt annat. Zoegas är ett underbart kaffe men behöver doseras försiktigt eftersom det är beskare i större doser. I andra sammanhang gillar jag espresso, men det blir pyton i en vanlig bryggare. Då jag seglar kokar jag ibland kaffe på det gamla sättet och det blir gott. Man får komma ihåg ett par droppar kallt vatten i pipen (elle doppa ett fiskskinn i kaffet) för att få sumpen att sjunka bara. En filterbryggare är ju utmärkt men man vill ju inte balansera med filter och hett vatten i sjögång. Numera är pressobryggaren den bästa lösningen där, den lämnar dessutom inga äckliga luktande filterpåsar som man släpar runt i plastkassar tills man hittar en soptunna. Lustigt att de kallar den för presso, jag ser ingen egentlig press, det är ju en filtersil av stålnät man skjuter ned. Istället för kallvatten eller fiskskinn... Man komprimerar inte kaffet eller utsätter det för något särskilt tryck.

Jag har sett att kaffedosen i färdigpåsar för cafebryggare på 12 koppar varierar rätt mycket, jag tror mellan 80 och 120 gram, för olika slags kaffe...Så det slår väl ut de exakta mått vi ville ha. Aldrig når vi den mekaniska exaktheten...

Man får väl till syvende och sist kolla vilket kaffe man gillar och sedan vänja sig vid doseringen man tycker funkar. Bryggare är nog relativt transparenta delar av processen. Kanske filterpapper och diskningsmetod ger smak om man är känslig för sånt - eller också accepterar man detta och tycker att den smaken är oundgänglig i ett gott kaffe. Eller också får man lägga till nåt som smakar. Jag brukade en period lägga i kardemumma (en frökapsel) i kaffebehållaren och det gav en utmärkt aromatisk bismak som var svår att härleda för många men som nästan alltid uppskattades. De gammaldags tillsatserna är inte bra om man skall ut och cykla eller överhuvudtaget styra något.

Men det är bra att träna med olika mått så att man är beredd på det där oväntade besöket då färjan lägger till vid kobben. Eller går på grund just där.

Men det blir nu således att fortsätta med att höfta. Det gick bra tidigare och det lär fortsätta att gå bra. Om det inte blir gott gör jag om det.

Jag är helt imponerad av er diskussion angående kaffe i början på en cykeldag. Era funderingar om TI eller HP eller Casio - eller twin core måste ju vara avgörande för vetenskapare. Min gamla Samsung mini (NC10) med windows 7 funkar bra med ett gammalt Excel som jag inte behöver hyra per år, och som kan sköta rätt stora kalkylark, för att hålla rätt på alla siffror jag behöver. Fast den är ytterst långsam på nätet så jag loggar inte in särskilt mycket. Behöver ju knappast det heller tycker jag. Men då jag nu ändå är här så ville jag bara visa min uppskattning för er högrelevanta diskussion. Ytterst trevligt!

Tackar, och ha en fin cykelsäsong!

Johan heter jag.

alla trådar var inte bättre förr. håller på och läser hela happy vid valda stunder, tar en dos då och då, är nu på maj2008 och hade inte kommit till den här:)

underbart trams är väl en bra sammanfattning.

för övrigt har nämnda zoega närmast tappat aromen senaste åren. från att ha varit högklassigt är fruktiga övertoner nu näranog borta, det smakar bara beskt och starkt. är väl del av någon besparingskampanj från ägaren nestle kanske. dock är de produkter dom säljer till restauranger fortfarande bra, det går väl inte att skeppa suboptmala varor dit på samma sätt. för övrigt försöker dom lura på folk 450g paket. ett fräckt tilltag som jag hoppas straffar sig. dom har ändå av outgrundling anledning kvar en stark:) fanclub vilket vi snart riskerar att märka av i den här tråden.

så var det sagt. skönt att få det ur sig. det är inte ens fredag! synd när en riktigt bra produkt komprometteras. ungefär som pinarello skulle börja tillverka iteracyklar.

mera ot, ett kaffemått ät ungefär ett halvt vällingmått...

kais01 sa:
alla trådar var inte bättre förr. håller på och läser hela happy vid valda stunder, tar en dos då och då, är nu på maj2008 och hade inte kommit till den här:)

underbart trams är väl en bra sammanfattning.

för övrigt har nämnda zoega närmast tappat aromen senaste åren. från att ha varit högklassigt är fruktiga övertoner nu näranog borta, det smakar bara beskt och starkt. är väl del av någon besparingskampanj från ägaren nestle kanske. dock är de produkter dom säljer till restauranger fortfarande bra, det går väl inte att skeppa suboptmala varor dit på samma sätt. för övrigt försöker dom lura på folk 450g paket. ett fräckt tilltag som jag hoppas straffar sig. dom har ändå av outgrundling anledning kvar en stark:) fanclub vilket vi snart riskerar att märka av i den här tråden.

så var det sagt. skönt att få det ur sig. det är inte ens fredag! synd när en riktigt bra produkt komprometteras. ungefär som pinarello skulle börja tillverka iteracyklar.

mera ot, ett kaffemått ät ungefär ett halvt vällingmått...

Jäpp. Beträffande Zoegas iaf och trots att jag framlever mitt liv bara 5 mil söder om Helsingborg.
Numera stocholmsrostat Arvid nånting som Franskrost i mockabryggaren.
Och Lagahund skall komma ihåg att Bodum är dansk. Dansk kaffe har det gemensamt med amerikansk att det är brunt och helt i avsaknad av smak varför det är rimligt att kaffemåttet har här ovan angiven storlek.

Jag kör 10g nymalet till varje kopp + 4g för påtåren (och kompensera för att det skall vara lite mindre ju fler koppar man brygger).

Angående Zoegas:
I Helsingborg var det jättegott (Skånerost självklart), men där jag bor nu smakade det bittert, har testat lite olika genom åren. Men när jag började mala själv var det någon som tipsade om Zoegas Skånerost, jag var tveksam men testade ändå, det var väldigt gott. Om det är för att det är nymalet eller dom har ändrat receptet vet jag inte.

Var ju någon skandal back in the days när det skrevs om att dom rostade genom att leda heta avgaser från dieselförbränning genom bönorna. Kanske blev godare då?

Tack för svar, jo det stämmer om att Zoegas har blivit mindre trevligt än vad det var. Det verkade också som om de hade något mindre mått, jag gissar att det var så för att inte de beska tonerna skulle dominera för mycket. I vår lilla Thairestaurang har vi faktiskt Muzetti i espresson och det blir avsevärt godare med den dos/malningsblandning vi använder än de andra typer vi hade.

Ang Danmark, tack för påpekandet. Det ante mig. Men jag tror fortfarande att varje kaffetyp kräver några försök innan det blir bra. En del behöver mer pulver och andra mindre. Men USA kaffet faller inte i den dryckeskategori jag tänker på som kaffe, det är något annat, med litet kaffesmak.

Nestlé hade en lång fight med Unicef om vällingpulver, eftersom fattigt folk spädde ut vällingen för att pulvret skulle räcka längre, samt att nappflaskorna inte hölls bakteriefria och detta bidrog till farorna i spädbarnens bistra gatlopp på vägen till överlevnad. Jag tror Unicef fick Nestlé att inte marknadsföra alltför otäckt. Jag fick en återkoppling av resonemanget med vällingmått.

Dieselgaser låter för mig som en skröna, men det kan ju ha varit sant - och i så fall helt vansinnigt. Tror inte på den varianten av smaksättning. Att de hade en dieselmotor felplacerad så avgaserna i fel vindriktning kom in i produktionen, kan jag nog tro mer på. Diesel är aldrig en bra krydda. Minns en gång på Maldiverna då avgaser från en motor sögs in i en dykluftkompressor och ledde till att någon dog då han dök. Med kolos kan blodet leda syre om man befinner sig djupt, men då man kommer upp slutar detta och man får inget syre alls.

Bättre att cykla...

Ha det bra!

Lagahund sa:
...
Dieselgaser låter för mig som en skröna, men det kan ju ha varit sant - och i så fall helt vansinnigt. Tror inte på den varianten av smaksättning. Att de hade en dieselmotor felplacerad så avgaserna i fel vindriktning kom in i produktionen, kan jag nog tro mer på. Diesel är aldrig en bra krydda. Minns en gång på Maldiverna då avgaser från en motor sögs in i en dykluftkompressor och ledde till att någon dog då han dök. Med kolos kan blodet leda syre om man befinner sig djupt, men då man kommer upp slutar detta och man får inget syre alls.

Bättre att cykla...

Ha det bra!

Ingen skröna. Men det var inte för smaken (konstigt nog) det var helt enkelt ett effektivt sätt att rosta bönorna - heta avgaser alltså.
Däremot verkar jag ha mints det fel, var nog bara Löfbergs lila av dom svenska.

För att kunna förstå... kanske de hade avgasröret som värmekälla men inte körde själva avgaserna in i kaffet så att säga???

Jag vet att avgaser ger någonstans över 500 graders hetta, och kanske är ett effektivt sätt att värma... Men då isolerade från matvarorna?

Ledsen att ta upp forumkraft om detta men det var en helt ny vändning, - och intressant.

Avgaserna genom bönorna.

Det var lite av en skandal någon gång på det glada 80-talet om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Det var som bara katten, ojojoj, trodde jag aldrig skulle hända...

Tack för info i alla fall, man lär så länge man lever...

Kaffemåttet har ju liksom ingen funktion då man ändå väger kaffet. ?

Jag tror att mitt wilfamått rymmer ganska prick 8g vid struket tillstånd.
Gevalia har även dom minskat ner volymen, men sålänge man köper kaffe för typ 33 spänn paketet så kanske man inte bör klaga... Det är ju inte dyrt alls.
Gevalias malda varianter rostas fortfarande i Sverige (Gävle)... So far...

Lagahund sa:
Det var som bara katten, ojojoj, trodde jag aldrig skulle hända...

Tack för info i alla fall, man lär så länge man lever...

Ok, det är så jag minns det. Hittar tyvärr inget som kan styrka det nu. Det enda jag hittar är diverse frågor på forum om det fortfarande rostas med dieselavgaser. Jag har något minne av att det var med på nyheter också när det begav sig, men som sagt, hittar inget om det och minnet kan svika mig. Ingen annan som minns?

Om det är så som jag minns det så är det ju inte helt omöjligt att den metoden fortfarande används på olika håll i världen.

Tillbaka
Topp