Ny cykel med lacklagning. Vad göra?

Stervelo sa:
tobot sa:
Blev erbjuden en 50€ voucher på deras webbshop.
Vilka kräk.

Fråga dem, om du returnerat hojjen, efter att ha packat upp den, inte cyklat på den, men råkat göra den där repan på något sätt vid uppackningen.

Det finns inte en chans i helvetet. Du hade inte fått returnera den, om du fått det, hade de sagt att vi måste lacka om den, och dragit av minst 500 europengar.

Jag har haft ett lite varmt öga till commencal men det där var illa, en ren pungspark.

Reklamera hela skiten.
Ja, det var riktigt j-a snålt. Alternativet för dem är att ta tillbaks den, skicka en ny, samt sälja den där i outlet:en. Bara frakterna fram och tillbaka lär ju minst vara 50 euro (snarare det dubbla), och sedan lär de sätta ner den bra mycket mer än 50 euro för att sälja den i outlet:en. Kolla hur mycket cyklarna (med liknande skador) i outlet:en typiskt är nersatta, och kräv det. Då slipper de iaf fraktkostnaderna fram och tillbaka. Givet att du kan leva med att cykeln ser ut så där, förstås.

Vad jag ser på bilderna är en missfärgning i en mörkare ton, inget mer. Folk spekulerar i att det är en täckt spricka vilket är rätt absurt. Du kan buckla röret mer än 50 procent innan det spricker så påstår ni att hela röret är intryckt eller? Små skador spacklas över helt enkelt om en ram i metal ska lackas. Jag ser inget spår av spackel på bilderna och det finns mer än en anledning till missfärgningar. Om det är en lack skada som har fixats så var det klantigt att välja fel ton av orange.
Du kan reklamera eller ta pengarna du blev erbjuden.

Stervelo sa:
Du köper en ny bil, hade fått såna repor och "lagning" på, hade du inte gnällt då?
Jag läste en artikel i en biltidning för ett antal år sedan om splirrans nya bilar och lackskador. Skadorna kom från transporten (kedjor, krockar osv.), då var det i alla fall legio att lacka och laga och se ut som om ingenting hade hänt. Var tydligen hyfsat vanligt då, hur det är nu vet jag inte.
Lagningarna var proffsiga, så inget syntes efteråt, men det blir inte mer rätt för det.

Fältprästen sa:
Stervelo sa:
Du köper en ny bil, hade fått såna repor och "lagning" på, hade du inte gnällt då?
Jag läste en artikel i en biltidning för ett antal år sedan om splirrans nya bilar och lackskador. Skadorna kom från transporten (kedjor, krockar osv.), då var det i alla fall legio att lacka och laga och se ut som om ingenting hade hänt. Var tydligen hyfsat vanligt då, hur det är nu vet jag inte.
Lagningarna var proffsiga, så inget syntes efteråt, men det blir inte mer rätt för det.

För 20 år sedan var jag hos en fordhandlare och tror att det var ofixade lackskador på näsan all bilarna i hallen. Säljaren sa att det är så det är...

Köpte ingen ford.

Så frakt x 2 plus nedsättning på cykeln i outleten: 2 x 75€ + 10% av 1990€ = ca 350€. Värt en chansning :)

Jag har köpt två cyklar hos lbs där båda haft skador i lacken. Den ena en Trek MTB som förmodligen såldes lite billigare (men troligtvis inte pga lackskadan) och en mer eller mindre nyuppackad Bianchi (lvg).
Jag hade inte tänkt ha dem på museum, utan använda dem, så jag brydde mig inte (alu/carbon). Cyklarna rullar då och då och fungerar, konstigt nog trots lackskador, utmärkt än i dag, ca 10-15 år senare. :)

Jag kan drista mig till att säga att i stort sett varenda ny cykel har lackdefekter, mer eller mindre tydliga för ett tränat öga. De skulle bli orimligt dyra annars. Samma sak för bilar, de flesta ser för jävliga ut idag, även dyrare märken.

Därmed inte sagt att jag tycker att man skall bortse från den något annorlunda lackeringen på TS cykel, även om den med stor sannolikhet bara är kosmetisk.

Är det bara jag som inte ser nån missfärgning på bilden? Jag ser bara lite blänk från "blixten" i kameran. Vad är problemet???

Nja, det är en svag skiftning från mellanorange till en aning ljusare, precis där ljuset träffar ramen. Precis så som det ser ut av ljusblänk i oregelbundenheter i ytan.

Perfekt färgseende och inget fel på min skärm.

geologen sa:
Nja, det är en svag skiftning från mellanorange till en aning ljusare, precis där ljuset träffar ramen. Precis så som det ser ut av ljusblänk i oregelbundenheter i ytan.

Perfekt färgseende och inget fel på min skärm.

Din förmåga att bedöma lackjobb verkar dock ha sina brister.

tobot sa:
Så frakt x 2 plus nedsättning på cykeln i outleten: 2 x 75€ + 10% av 1990€ = ca 350€. Värt en chansning :)

Det tycker jag skulle ha varit mer rimligt än deras erbjudande.
Som tidigare skrivits... Den cykeln borde sålts via outleten (och jag gissar att 10% är ganska vanligt där?).

50 euro i deras webshop (vad är det värt för dom... 20 euro kanske?) och leva med fel färg och dryga frågor vid försäljningen om max ett år (brukar vara så i den kategorin cyklister) är ovärt.

Skulle bli gubbgrinig och skicka tillbaks den hellre.

Nog om lackskadan.

Yarigaffeln på metan känns lite trög, som om det är lite friktion i packningarna liksom. Känns inte lika smooth som min gamla pike rc. Ska man vända den uppochner för att få lite olja i systemet?

Med Nukeproof får man med bättringslack så att man kan behålla den där posha fabrikslooken för alltid.

Bilagor

• F719F421-066F-49F7-9E7A-802D269551F7.jpeg
    F719F421-066F-49F7-9E7A-802D269551F7.jpeg
    334.2 KB · Besök: 100

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp