Ny cykel

Kalle med K

Aktiv medlem
Ny cykel
Ny cykel
Sugen på en ny finracer för dagsrundor i gott väder på stundtals dåliga vägar. Min gamla börjar i likhet med mej själv bli lite ålderstigen, italiensk SLX-ram Campagnolo C-Record årsmodell -86 och behöver en värdig efterträdare.
Vad jag önskar är en riktig fullblod med kvick styrning och bra uppför, alltså inget enduro eller annat larv. Lätt att kunna ta med mej på resor, lätt att packa ned och upp ur en transportväska utan att behöva ett gäng momentnycklar. Självklart ska den vara så lätt som möjligt men samtidigt slitstark. Den ska oxå vara lätt att meka med även vid landsvägskanten. m.a.o. mekaniska broms och växlar, effektiva fälgbromsar och ALU-fälgar och BSA-vevlager. Inget kinakokos vare sej i ram, styre eller sadelstolpe.

Nån som har några idéer?

Ny cykel
Intressant
pqFfz95.jpg

Det är ju fredag

/Håkan

Ny cykel
Ny cykel
Kalle med K sa:
Ny cykel
Sugen på en ny finracer för dagsrundor i gott väder på stundtals dåliga vägar. Min gamla börjar i likhet med mej själv bli lite ålderstigen, italiensk SLX-ram Campagnolo C-Record årsmodell -86 och behöver en värdig efterträdare.
Vad jag önskar är en riktig fullblod med kvick styrning och bra uppför, alltså inget enduro eller annat larv. Lätt att kunna ta med mej på resor, lätt att packa ned och upp ur en transportväska utan att behöva ett gäng momentnycklar. Självklart ska den vara så lätt som möjligt men samtidigt slitstark. Den ska oxå vara lätt att meka med även vid landsvägskanten. m.a.o. mekaniska broms och växlar, effektiva fälgbromsar och ALU-fälgar och BSA-vevlager. Inget kinakokos vare sej i ram, styre eller sadelstolpe.

Nån som har några idéer?

En Cinelli såklart.

Bilagor

• 20190404_171327.jpg
    20190404_171327.jpg
    822.4 KB · Besök: 91
Ny cykel
Bengt-re sa:
Kalle med K sa:
Ny cykel

Nån som har några idéer?

En Cinelli såklart.

Bockstyre? Hu så gräsligt!

Ny cykel
håkan försökte nog vara rolig? tyckte ändå det var humor mer än elakt. och håkan kan vara rätt vass ibland.

och ja det går tretton på dussinet av frågetrådar där frågeställaren helt enkelt är för slö för att läsa på. det här verkar inte vara en av dem.

ts tycks vilja ha en godbit från före kolfibereran. men vill bygga ihop den själv. och det skall hellre vara dyrt än billigt. är ju inte fel, i längden blir det bäst med det man inte vill byta ut. vilket hans gamla hoj är ett exempel på.

en klassisk italiensk ram är väl en bra början. sedan sukta runt efter delar. tiodelade campaklassiker skulle jag själv kolla efter, och skulle inte vara rädd för en färdig hoj, kanske sent nittiotal eller noll-tal. det kan vara kul sedan med en rullande optimering.

eftersom resa var ett ändamål skaffa rinkovänlig styrstam, t ex från jan hejne.

och kolla gärna att det får plats fetare däck t ex 28mm men var kom det där med enduro in??
.

Bilagor

• 2CA0FB09-3958-4EF1-931B-8C30F0FFFE40.jpeg
    2CA0FB09-3958-4EF1-931B-8C30F0FFFE40.jpeg
    189.5 KB · Besök: 110
Ny cykel
Kalle med K sa:
Lätt att kunna ta med mej på resor, lätt att packa ned och upp ur en transportväska utan att behöva ett gäng momentnycklar.
Vill du ha en riktigt lättpackad cykel så finns det ju "S&S Couplings" som gör ramtriangeln delbar
Jag VET att Patrik Tegnér, som jag skrev om ovan, har erfarenhet av att bygga ramar med "S&S Couplings"

Lite framgooglade bilder
"This photo gives you and idea of the challenge. The bike has to be put into the box."
P1010005.JPG

"The bike consists of 5 main parts, not counting the rims."
P1010004.JPG

"Eventually, everything fits into the case."
P1010010.JPG

Från: https://www.biketouringtips.com/showTipComments.php?tipID=1992

/Håkan

Ny cykel
Bengt-re sa:
Kalle med K sa:
Ny cykel

Nån som har några idéer?

En Cinelli såklart.

Måste erkänna min faiblesse för italienska racercyklar och Cinelli är onekligen ett alternativ, fast jag siktar nog på en lite finare ram än Vigorellins. Jag har gjort några resor utomlands tidigare så jag tror mej veta hur packa upp och ner en cykel och behöver ingen vikbar ram det Jag är inte intresserad av någon enduro eller touringcykel.

Ny cykel
Kalle med K sa:
Bengt-re sa:
Kalle med K sa:
Ny cykel

Nån som har några idéer?

En Cinelli såklart.

Måste erkänna min faiblesse för italienska racercyklar och Cinelli är onekligen ett alternativ, fast jag siktar nog på en lite finare ram än Vigorellins. Jag har gjort några resor utomlands tidigare så jag tror mej veta hur packa upp och ner en cykel och behöver ingen vikbar ram det Jag är inte intresserad av någon enduro eller touringcykel.

Finns pengarna finns det mycket läckert! Supercorsa görs väl fortfarande som road om man vill ha den där riktigt klassiska looken.

Ny cykel
För många år sedan hade pantbanken på 1:a Långgatan en pärlvit Supercorsaram till salu , billigt och priset sjönk, tror slutpriset låg på nånstans mellan 2000 - 3000 inlusive Record vevparti och bromsar. Fel storlek så jag köpte inte nåt som jag gråtit blod i många år efter. Men jag kan även tänka nåt lite modernare

Ny cykel
Kalle med K sa:
För många år sedan hade pantbanken på 1:a Långgatan en pärlvit Supercorsaram till salu , billigt och priset sjönk, tror slutpriset låg på nånstans mellan 2000 - 3000 inlusive Record vevparti och bromsar. Fel storlek så jag köpte inte nåt som jag gråtit blod i många år efter. Men jag kan även tänka nåt lite modernare

Shit... Det är ju rena rånet! Men men, fel storlek hade ju ändå inte varit kul. Se om du kan få båtbensbudet att vakna i tråden - det är en som har bra smak och öga för snygga detaljer.

Tillbaka
Topp