Ny eller begagnad MTB

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
DarthVidar sa:
Som sagt, skall du mest köra väg (asfalt och grus) så kanske det är något annat du skall ha, varför inte en CX exempelvis?

Vill ha en hardtail, och dina bilder på Sentiern gjorde valet svårare..eller enklare.. snygg cykel.

Bra, men då vet du ju vad du egentligen vill ha, följ hjärtat, kroppen och hjärnan kommer att anpassa sig! ;-)

Ny eller begagnad MTB
DarthVidar sa:
NALM sa:
DarthVidar sa:
Som sagt, skall du mest köra väg (asfalt och grus) så kanske det är något annat du skall ha, varför inte en CX exempelvis?

Vill ha en hardtail, och dina bilder på Sentiern gjorde valet svårare..eller enklare.. snygg cykel.

Bra, men då vet du ju vad du egentligen vill ha, följ hjärtat, kroppen och hjärnan kommer att anpassa sig! ;-)

Sant. Både vad du och Sixten skriver.
Nu skenar jag lite men hur är det mellan Votec VC som kom som tips i början av tråden och Vitus Sentier. Är Votec en bättre cykel på väg? (asfalt och grus).

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
DarthVidar sa:
NALM sa:
DarthVidar sa:

Nu skenar jag lite men hur är det mellan Votec VC som kom som tips i början av tråden och Vitus Sentier. Är Votec en bättre cykel på väg? (asfalt och grus).

Det är fina prisvärda cyklar båda två vill jag påstå. Som de är kittade (framförallt vad gäller däck) så är Votec:en mer av en vägcykel. Men det lär nog ändå inte vara skitroligt att pendla 3mil med originaldäcken på den heller (mindre tungt däremot ;-) ).

Votec VC är mer XC och Vitus Sentiern mer trail. Vilken som helst gör dig säkert lycklig!

Ny eller begagnad MTB
DarthVidar sa:
NALM sa:
DarthVidar sa:
NALM sa:
DarthVidar sa:

Det är fina prisvärda cyklar båda två vill jag påstå. Som de är kittade (framförallt vad gäller däck) så är Votec:en mer av en vägcykel. Men det lär nog ändå inte vara skitroligt att pendla 3mil med originaldäcken på den heller (mindre tungt däremot ;-) ).

Votec VC är mer XC och Vitus Sentiern mer trail. Vilken som helst gör dig säkert lycklig!

Votec var ju rätt vacker med men Sentiern har ju en riktigt läcker röd färg som man inte tröttnar på.

Ny eller begagnad MTB
Vitus sentier har 10 växlar, Votec VC har 22. Har detta något betydelse och vad är att föredra vid cykling på väg respektive skog?

Ny eller begagnad MTB
Tack :)

Ja jag kikade på sentier också men tyckte att votec såg lite bättre ut för mitt ändamål (grusvägar och enkla stigar). Dessutom fanns den inte i min storlek. Tror dock man blir väldigt nöjd oavsett vilken man väljer :)

Ny eller begagnad MTB
Om man jämför 11 växlar med 2x11 så får man snarare 3 extra utväxlingar, alltså 11 eller 14. Eftersom växlarna på lilla och stora klingan fram överlappar varandra. Bilden nedan är ett exempel som visar 1x11 med 32T fram och 11-46T bak, respektive 2x11 med 40+28T fram och 11-42T bak. Alltså inte exakt den utväxling som levereras med cyklarna i fråga, utan vad Jag hade bytt till.

Bilagor

• 2x.png
    2x.png
    8.2 KB · Besök: 177
Ny eller begagnad MTB
hoffarn sa:

Ja jag kikade på sentier också men tyckte att votec såg lite bättre ut för mitt ändamål (grusvägar och enkla stigar). Dessutom fanns den inte i min storlek. Tror dock man blir väldigt nöjd oavsett vilken man väljer :)

Det tror jag med :)
175 cm, borde va M jag ska ha då I båda cyklarna?

Ny eller begagnad MTB
Sixten Fors sa:
Om man jämför 11 växlar med 2x11 så får man snarare 3 extra utväxlingar, alltså 11 eller 14. Eftersom växlarna på lilla och stora klingan fram överlappar varandra. Bilden nedan är ett exempel som visar 1x11 med 32T fram och 11-46T bak, respektive 2x11 med 40+28T fram och 11-42T bak. Alltså inte exakt den utväxling som levereras med cyklarna i fråga, utan vad Jag hade bytt till.

Tack för utförligt svar och illustration.

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
hoffarn sa:

Jag är 183 och valde storlek L. Det finns en storleksguide (iaf på bikester) vilken som passar en bäst. Sen vet jag inte hur tillförlitliga dom är men ger ju en fingervisning i alla fall.

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
hoffarn sa:

Votec VC skall du nog ha i large. Den är kortare än Sentier 29.

Ny eller begagnad MTB

Ok. Såg att jag låg mellan storlekarna på Bikesters guide. Vill inte att hojen ska se och kännas för stor och klumpig, så får överväga M el L.

Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
NALM sa:

Ok. Såg att jag låg mellan storlekarna på Bikesters guide. Vill inte att hojen ska se och kännas för stor och klumpig, så får överväga M el L.
Gå till resp tillverkares web och kolla geometritabeller. M är bara en bokstav. Kolla och jämför mått som reach, hjulbas, längd på sadelrör. Jämför. Reach runt 430 mm är nog rimligt för din längd.

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
hoffarn sa:
Suttit o velat några dagar och idag blev det iaf en beställning på denna skönhet: https://www.bikester.se/562154.html
Hoppas man blir nöjd!

Vad blev det för pedaler? Köp från Bikester eller annan webbshop?

Det blev ett par av dessa till att börja med https://www.bikester.se/red-cycling-products-flat-pedal-pedal-al-bla-537417.html
När jag kört mtb tidigare så körde jag med spd men vill testa platta pedaler för enkelhetens skull ;)

Ny eller begagnad MTB
NALM sa:
Jämförelse av storlekar Votec VC och Sentier 29. Kolla hjulbas, överrör, reach, avstånd till styre etc. Rookiemisstag #1 är att köpa en för liten cykel. Du anar inte hur många trådar det finns på Happy där dylika konstaterat att de köpt en för liten mtb.
Votec_M.png

Min son på bilden är 10 år och 150 cm lång, cyklar här på en Scale stl. Medium med 440 mm sadelrör, 414 mm reach + 45 mm stam = 459 mm till styret.
Scale26_M.png

Ny eller begagnad MTB
jeob sa:
Hur är Trek x-caliber 8 i jämförelse med dessa cyklar?
X-Cal 8 https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...x-caliber/x-caliber-8/p/21577/?colorCode=grey
Bakaxeln är icke-standard 5x141 mm QR, inga hjul passar, i princip räcker det att stanna där :)
Vek och budget Ø30 mm framgaffel med bara 100 mm slaglängd, vek och omodern 5x100 mm QR axel fram.
Tunga och billiga Formulanav, okänd fälgbredd, 2,2" smala däck (smaldäck är ett billigt sätt att hålla nere katalogvikten som ändå blir 13,1 kg).
Rätt brant 69.5° vinkel på styrhuvudet, men inte hopplöst. Förhållandet mellan längd på sadelrör och reach är faktiskt helt ok:
Storlek 444 mm sadelrör har 434 mm reach
Storlek 470 mm sadelrör har 451 mm reach

Sammanfattningsvis har Trek en ram med helt ok ramgeometri för att vara en instegs mtb, men utförandet i övrigt är riktigt dåligt. Självklart har de satt dit en XT bakväxel för att dölja att cykeln är rätt kass. Den funkar som grusvägscykel för tjejer, men håller inte ihop som mtb i skogen för män (gaffeln knäcks, hjulen ramlar av:)
Borde kosta 5995 kr.

Ny eller begagnad MTB
jeob sa:
Hur är SUPERIOR XP 919 i jämförelse med dessa cyklar?
Svinbrant och omodern 71 graders vinkel på styrhuvud.
Vek och budget Ø30 mm framgaffel med bara 100 mm slaglängd, vek och omodern 5x100 mm QR axel fram.
Vek och omodern 5x135 mm QR-axel bak.
Smala 2,1" grusvägsdäck.
En grusvägsracer med noll ambitionsnivå att vara trygg och underhållande på stigar i skogen.
Inte speciellt prisvärd, jag kan tycka att 7000 kr är rimligt pris.

Ny eller begagnad MTB
Nu beställde även jag en Sentier 29. Hoppas jag blir nöjd.

Är 180 cm och grenmått på 84 cm. Valde storlek large, hoppas det blir bra :)

Ny eller begagnad MTB
Sixten Fors sa:
NALM sa:
Jämförelse av storlekar Votec VC och Sentier 29. Kolla hjulbas, överrör, reach, avstånd till styre etc. Rookiemisstag #1 är att köpa en för liten cykel. Du anar inte hur många trådar det finns på Happy där dylika konstaterat att de köpt en för liten mtb.

Min son på bilden är 10 år och 150 cm lång, cyklar här på en Scale stl. Medium med 440 mm sadelrör, 414 mm reach + 45 mm stam = 459 mm till styret.

Bilden på din son med sin Scale i strl M gör att jag starkt överväger en strl L Votec. Cykeln ser ut att passa honom bra.

När det gäller Votec så borde isf alla som är från 170 och över ha en L för att inte hamna med en för liten MTB?
Min bror är 171 cm, skulle han kunna cykla bra på en Votec L? Tanken är att han ska få låna cykeln ibland.

Om jag hade frågat Bikester eller annan återförsäljare är jag tämligen säker på att jag fått strl M till svar.

Ny eller begagnad MTB
NickPick sa:
Om man är över 185 då, är det bara customram som gäller?
Nej, man ger bara fan i att köpa en omodern skitcykel som var ljummen redan på 90-talet.
Nedan några olika 29" HT i resp största ramstorlek, motsvarande XL eller vad de nu kallar den för.

Cube Acid, reach 420 mm https://www.cube.eu/uk/2018/bikes/mountainbike/hardtail/acid/cube-acid-blacknwhite-2018/
Votec VC, reach 447 mm https://www.votec.de/produkt/votec-vc-comp-blue-red-2018/
Sentier 29, reach 468 mm http://vitusbikes.com/products/sentier-29-2018/
Scott Scale 950 (stl XXL), reach 481 mm https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-scale-950-eu?article=265213006
Kona Honzo, reach 510 mm http://www.konaworld.com/honzo_al_dl.cfm

Och som jämförelse är Kona Honzo i stl Small med reach 425 mm större än Cube Acid stl. XL med 420 mm reach! Wtf :)

Bilagor

• Cube stem.jpg
    Cube stem.jpg
    27.1 KB · Besök: 162
Senast ändrad:
Ny eller begagnad MTB
jeob sa:
Såg att nån Sentier har Sram NX medans andra har shimano deore /slx.. är dessa i princip lika bra?
Ja. Enklaste Sentier har dock Shimano 10 växlar och 11-42T. Medan VR med NX har 11 vxl och 11-42T, men det skulle nog gå att uppgradera (byta kassett) till 11-46T eller 10-42T (med xD body hjul).

Ny eller begagnad MTB
Jag bytte body till xd på min Sentier med Formula-nav. Var ett helvete att hitta rätt och en halv chansning när jag beställde men det funkade! Hade ju en fin Sram-kassett låg som jag fyndat på KoS och det var bra mycket billigare att byta body för typ 400 istället för en ny sämre kassett och dessutom behövde jag Shimano-kassetten som satt på till plushjulen som ändå inte rullar så snabbt.
Tog typ två månader att få hem bodyn också ?

Ny eller begagnad MTB
Om du har tänkt att använda cykeln som MTB, dvs köra i skog med den, kan jag inte förstå hur man kan överväga något annat än Vitus Sentier av de alternativ som dykt upp i tråden. Tror att den kommer vara det i särklass roligaste alternativet på stökiga stigar samtidigt som den inte borde vara nämnvärt sämre som pendlingshoj, förutsatt rätt däck. Den ligger ju dessutom inom ramarna för din budget.

Har du tänkt att använda den uteslutande för pendling eller grusväg så kanske Cannondalen inte är ett så dumt alternativ ändå. Den är ju trots allt billig. I övrigt kan jag inte se några egentliga fördelar med den. Det är helt enkelt en omodern hoj.

Det här blev egentligen bara upprepningar. Du har ju redan fått många bra tips i tråden och happykollektivet verkar vara väldigt samstämmiga här.

Ny eller begagnad MTB
Av de två olika Sentier med 29 tums hjul, är Sentier 29 VR HT värd 11500 i förhållande till den billigare Sentier 29 för 9800? Skillnaden är en extra växel i Sram nx och något bättre broms kanske?

Ny eller begagnad MTB
jeob sa:
Av de två olika Sentier med 29 tums hjul, är Sentier 29 VR HT värd 11500 i förhållande till den billigare Sentier 29 för 9800? Skillnaden är en extra växel i Sram nx och något bättre broms kanske?
Vi konstaterade i en granntråd att 29VR med Recon Gold har aluminium innerben i gaffeln. Kanske 200 eller mer gram lättare än Recon utan Gold som sitter på Sentier 29.

Ny eller begagnad MTB
jeob sa:
Jag valde den billigare då skillnaden i min mening inte var värd 1700kr till. Endast växel som skiljde och sedan en lättare gaffel har jag för mig.

Ny eller begagnad MTB
Aha okej. Och bromsen m396 mot m500 kanske inte är någon större kvalitetsskillnad heller?
Så framgaffeln är lättare på 29 VR men ändå är det exakt samma totalvikt på cykeln, spännande :)
Sitter och väljer nån av dem eller Votecen, svåra val :D

Tillbaka
Topp