Ny HT runt 10-14k

Krikrii

Medlem
Ny HT runt 10-14k
Min Vitus Sentier 29 (deore) -19 blev stulen förra veckan, så nu är det dags att beställa en ny...

Vilka cyklar är det Vitusen slåss med just nu?

Bomba med förslag! :)

Ny HT runt 10-14k
Det är väl Vitus fortfarande som ligger bra till inom den prisklassen, samt någon av dom nya Ragley-cyklarna när dom kommer in i lager. :D Var du nöjd med din Vitus så lär du bli nöjd igen är min gissning! :D

Ny HT runt 10-14k
Senast redigerad av en moderator:
Ny HT runt 10-14k
Hur stor skillnad är det från deore upp till sx eagle?
Är det att den växlar mer smooth Ute i skogen?
Blir högsta växeln tyngre när den här 12 växlar?
En droppe är ett måste för mig, men funderar om jag ska köpa en med deore setup för 10k och klippa en dropper till det, eller gå upp till 14k och få med dropper, samt bättre växlar åså.

Bromsarna på min gamla räckte gott för mig, även växlarna (har ej provat något annat)
Tyckte dock att den högsta växeln var lite klen kanske.

Ny HT runt 10-14k
Högsta växeln blir inte högre på SX/NX, den lägsta blir lägre - och med det så kan du sätta större klinga fram. Range blir större. Antal växlar är för mig ointressant men det går väl inte att ha hur stor range som helst på hur få växlar som helst.

EDIT, men problemet är inte vad som går - utan vad som finns att köpa och som officellt stöds utan meck. Det enklaste sättet att få större range är att köpa 12s även om samma range bör gå att få till på 11s som på SX/NX.

Ny HT runt 10-14k
Det är andra bromsar / gaffel på Vitus sentier 2020 som inte verkar lika populära vilket gör valet lite svårare. Letar själv efter en HT för 10k men det verkar svårare 2020 än 2019 så kanske blir att gå upp lite.
För att få högre växel tror jag du kan byta utan klingan fram till 32t.

Ny HT runt 10-14k
Högsta växeln blir inte högre på SX/NX, den lägsta blir lägre - och med det så kan du sätta större klinga fram. Range blir större. Antal växlar är för mig ointressant men det går väl inte att ha hur stor range som helst på hur få växlar som helst.

EDIT, men problemet är inte vad som går - utan vad som finns att köpa och som officellt stöds utan meck. Det enklaste sättet att få större range är att köpa 12s även om samma range bör gå att få till på 11s som på SX/NX.
okej, nu hänger jag med lite bättre! tack.

Ny HT runt 10-14k
Det är andra bromsar / gaffel på Vitus sentier 2020 som inte verkar lika populära vilket gör valet lite svårare. Letar själv efter en HT för 10k men det verkar svårare 2020 än 2019 så kanske blir att gå upp lite.
För att få högre växel tror jag du kan byta utan klingan fram till 32t.
mjo, jag läste det...
Antar att man kanske måste gå upp i pris lite grann.

Ny HT runt 10-14k
Hej!

Finns med en klinga fram eller två! Funderar på en sådan här själv Specialized Chisel. Lätt ram och snabb cykel.

Ny HT runt 10-14k
Ny HT runt 10-14k
Den där cykeln ser grym ut! Billigare än Sentiern, 2.6". Funderade på hur de får plats med så breda 29":or och chainstay är ju 440 mot 425 på Sentier, förklarar en del iaf.
Har du inte tittat på fel sentier då. Enligt Wiggle har sentier 29 439 i chainstay. Däck bredd hittar jag inget maxmått på den. På laufey’n är det 29x2,6 och 27,5x3,0

Ny HT runt 10-14k
Är inte max på sentier 2.5? Sen beror det på vilket 2.5 och vilket 2.6.

Ok, 27.5x3.0 får man vara försiktig med på en sentier 29. Jag har testat 2.8 HD back och det gick bra

Ny HT runt 10-14k
Har du inte tittat på fel sentier då. Enligt Wiggle har sentier 29 439 i chainstay. Däck bredd hittar jag inget maxmått på den. På laufey’n är det 29x2,6 och 27,5x3,0

Jo, jag kan ha kollat fel. Sentier 29" har ju 2.35" i bak och det är inte så mycket mer plats över, 10-15mm till ramen men vet inte hur nära man eg. vill gå.

Tillbaka
Topp