Ny kedja rostig efter 3 veckor, hur rengöra bäst?

hunnit utvärdera att absolute black graphen wax inte fungerar bra på egen hand, utan måste kompletteras med flytande vaxprodukt faktiskt redan från start. att squirt low temp är värdelöst trögt på kedjan men duger till annan smörjning, och att banana slip all weather lube med och utan 'tungsten' är riktigt lovande produkter, och rena som även är bra i kyla, men måste som sagt ibland påföras närmast akut efter säg 20-30 mil. (de finns att köpa på brittiska amazon, utan extra avgifter.)

men finns det bättre:)?

i garaget finns ännu inte prövat molten speed wax new tungsten formula, och ceramic speed ufo 2,0. får se om eller när dessa kommer till användning.
Vad är absolute black graphen wax för typ av produkt och på vilket sätt funkar den inte?

Jag kör med paraffin från Panduro nu och tycker att det har funkat bra, kör uppåt 50 mil mellan ”smörjningarna” och kan inte mäta upp någon förlängning av kedjorna efter 200-300 mil. Däremot gick det väldigt trögt i mellandagarna när det var kallare än -10 grader och började tänka att paraffinet inte funkar bra när det är så kallt. Tänker inte undersöka det närmare, kommer att hålla mig till trainern när det är sånt väder framöver så det kvittar.

Senast ändrad:
Jag kör med paraffin från Panduro nu och tycker att det har funkat bra, kör uppåt 50 mil mellan ”smörjningarna” och kan inte mäta upp någon förlängning av kedjorna efter 200-300 mil. Däremot gick det väldigt trögt i mellandagarna när det var kallare än -10 grader och började tänka att paraffinet inte funkar bra när det är så kallt. Tänker inte undersöka det närmare, kommer att hålla mig till trainern när det är sånt väder framöver så det kvittar.
Vad för kedja använder du?

Vad är absolute black graphen wax för typ av produkt och på vilket sätt funkar den inte?

absolute black wax är ganska mjukt, lite oljig känsla där länkarna nästan inte behöver brytas isär. funkar sedan med ganska bra motståndkänsla även i kyla, men max 10-15 mil, sedan plötsligt stopp.

men enligt adam kerin på zerofrictioncykling ger det redan från start högre slitage än andra vaxprodukter. så inte en optimalt fungerande produkt.

hade tyvärr köpt den innan hans test kom ut, hade då redan märkt att man behövde en reservflaska flytande vax med sig. men vad göra med det jag köpt?

testade då att droppa på flytande banana slip redan tidigt efter vaxbehandlingen och fick mycket bättre varaktighet än vardera för sig, ca 30 mil. 1+1=3 :)

där är jag detta upplägg jag kör nu. slitagemässigt för tidigt att utvärdera. kedjan håller sig iaf ganska ren trots sopsaltning, och det känns inte trögt i kylan.

Shimano HG-701 (är väl märkta Ultegra/XT) med KMC och YBN snabblås.
Misstänkte det att du använder en kedja av bättre kvalitet. Billigare kedjor håller mycket sämre, mätte kedjan på min trainercykel som har gått mindre än 150 mil med rak kedjelinje, ny framklinga och skött efter konstens alla regler med ett antal paraffinbad - 0,92 % töjning! SRAM:s lågpriskedja PC 830 måste vara bland det sämsta i kedjeväg som tillverkats.

En snabb fråga i anslutning till ämnet, närmare bestämt relaterad till namnet ”Banana Slip”: Varför är många cykelprodukter parfymerade med olika fruktdofter (ja ja, banan är väl ett bär, men ni fattar vad jag menar)?

Detta är alltså något jag har funderat på…

Inte mig emot, jag får härliga lågstadievibbar (luktsudd/luktpennor någon?) när jag fettar in styrlager med Mucoffs rosa vattenfasta. Men varför, i herrans namn?

En snabb fråga i anslutning till ämnet, närmare bestämt relaterad till namnet ”Banana Slip”: Varför är många cykelprodukter parfymerade med olika fruktdofter (ja ja, banan är väl ett bär, men ni fattar vad jag menar)?

Inte mig emot, jag får härliga lågstadievibbar (luktsudd/luktpennor någon?) när jag fettar in styrlager med Mucoffs rosa vattenfasta. Men varför, i herrans namn?
För att det luktar gott.

Misstänkte det att du använder en kedja av bättre kvalitet. Billigare kedjor håller mycket sämre, mätte kedjan på min trainercykel som har gått mindre än 150 mil med rak kedjelinje, ny framklinga och skött efter konstens alla regler med ett antal paraffinbad - 0,92 % töjning! SRAM:s lågpriskedja PC 830 måste vara bland det sämsta i kedjeväg som tillverkats.
Tror att det finns ont om vettiga 8s-kedjor att köpa. Köp billigast möjliga och byt ofta eller satsa på någon 10-delad kanske.

Jag får kräkreflexer av en del av dom där syntetiska "dofterna".

För att det är leksaksprodukter? Som kostar tio gånger de smörjmedel som används i industrin.

Vesst. Men då borde man blanda i skiten också i produkter riktade mot bil och motorcykel exempelvis, och så sker inte.
när det gäller de här två omtalade banana slip-smörjen för cyklar saknar de nära nog doft. men en sprayprodukt från samma firma tänkt för mc lär dofta kraftigt av banan. det påstås också ha en en tillsats som gör att kedjan lyser upp första milen. populär produkt i england enligt en god vän med egen mc boendes där. hur den slått i sverige vet jag inte

men huvudsaken är väl om de ger varaktig och god smörj utan onödigt slitage. i kerins tester är tungsten-varianten av deras all weather lube en av de allra bästa. som bonus kännetecknas den av viss upprening efter att kedjan utsatts för smuts, något som ett flertal även uppstyrda produkter saknar.

ganska likt resultat med det andra topprankade droppvaxet danska ceramic speed ufo 2.0 som även det innehåller wolframdisulfid.

att smältvaxerna är särskilt bra på att rena upp är ju inte minst för att det sker en automatisk bortsköljning av smuts när kedjan regelbundet rörs runt i det smälta vaxet. med kokning i vatten dessförinnan ännu bättre.

men inget hindrar att man gör en motsvarande kokning även om man kör dropp-baserat vax.

B
Någon som provat ren bensin bara? Testa lite idag. Skaka i en burk 30 sek, sen ner i t sprit. T spriten dunstar och tror inte det rostar efter...
Brukar ta en trasa med alkylatbensin och veva igenom kedjan och sen smörja. Men har ju en del att lära om man läser i tråden.

Finns fluoroscerande kedjevax, det kanske skulle kunna vara något? Men inte på min cykel, jag kör den sobra, diskreta stilen.

hqdefault.jpg

tog inför en tur igår en bild på kassetten och kedjan till min 29a. den närmar sig 1% förlängning och är mogen för utbyte.

den är ju inte ren ur en topsares synvinkel, men helt acceptabelt ur min egen. så här ser det alltså ut med en aldrig tvättad mtb/kedja i slutet av sitt liv, smord med endast pådroppad helsyntet motorolja.

enligt mig inte så mycket förbättringspotential.

kassetten är från 2016, har överlevt några kedjor, och kommer efter renovering användas även på nästa. ett par av de mellersta dreven ser ut att behövs slipas till helt minimalt. ser inte framför mig att behöva byta kassetten än på ett antal kedjor...
584A7CBA-C623-4A8F-A3C8-ACCD6F3CB1A7.jpeg

Just Mucoff går i täten för pajasprodukter. Bojkotta!

Här har ni en till kedjebild att njuta av.
Den har bara gått 200 mil och aldrig blivit tvättad. Torkar av, smörjer, torkar av. Under 0.5 i slitage (min mätare visar bara 0.5 eller 0.75).
Sitter på min allvädershoj, så den utsätts för alla typer av förhållanden.
IMG_1610.jpeg

Grönsåpa verkar vara lösningen på mitt problem iaf.

Jag la kedjan i grönsåpa vatten bad nån timme, sen gnuggade av med tvättsvamp, sen sköljde med vatten, torkade av med trasa, blåste med hårtork, så nu hänger den och självtorkar det sista. eller menar du att det är bättre att olja in nu direkt. alltså på med olja hela kedjan låta det dra nån timme, sen torka av kedjan med trasa. Den lilla oljemängd som då finns kvar på länkrullarna ska alltså räcka, och jag förhoppningsvis slipper en alltför kladdig kedja tills nästa kedjetvätt?

Förut när jag oljat kedja, så tar jag olje tubpipen och drar med den längs kedjan, vevar några varv. kanske blir för mkt olja eftersom jag inte har torkat av kedjan då, därför den dra till sig allt skit.

Har både muc of dry och wet lube, tänkte köra wet nu i vinter.
Mucoff Wet är en styggelse. Lägger sig som torkad skit, slutar smörja och är ett helsike att bli av med.

Mucoff Wet är en styggelse. Lägger sig som torkad skit, slutar smörja och är ett helsike att bli av med.
Jo tack.... och får löphjulen att kärva så att de slits ut. Nä - den produkten har fått sina chanser, men levererade inte och då har jag ändå seriöst försökt att vara positiv, men nä.

Jag gör inte kedjevård till någon vetenskap och klarar mig väldigt bra - cyklar ganska mycket och jag har uppfattningen av att mina cyklar gör ett gott intryck, men igår när jag snyggade till en av fin-cyklarna funderade jag lite över att prova ny kedjesmörja. Jag kör idag Rohloffs kedjeolja och torkar av kedjan, smörjer, sen torkar igen. Får ut bra livslängd (förutom den nya lågspecade mtb-kedjan för 12-delat som är ett skämt och slut efter 70 mil/39 h), har aldrig några missljud etc. Däremot har jag efter ett tag inte de allra renaste drivlinorna.

Själva kedjan är inga problem då man bara torkar av den så ser den ok ut, men det blir efter ett tag en svart beläggning på kassetten som ser fult ut. Det saknar förmodligen helt betydelse för funktionen, men inte för putsintrycket.

När man ser @weldions och @kais01s drivlinor börjar jag fundera på om det är lite för mycket klister i min egen olja. Vad exakt använder ni för olja? @weldion, hur ser din kassett ut? @kais01, hur mycket gnubbar du på kedjan när du lägger på olja? Eftersom jag själv har gjort ett ganska gediget utprovande och testande och har väl utarbetade, nästan sjukliga, rutiner kring min cykelvård hade jag uppskattat om era bilder är på faktiskt välanvända grejer och inte bilder på nyligen avfettade grejer och dylikt..

Jag upplever själv att kedjevårdens utseendemässiga aspekter fungerar bättre om man smörjer lite lite oftare och samtidigt utför sedvanlig avtorkning, men tror inte det har något betydelse för livslängden. Mitt problem med smutsig kassett tror jag kommer från att oljan inuti kedjan, som inte försvinner vid torkning men däremot späds ut vid smörjning, sakta kryper utåt vid användning och till slut kastas av på kassetten. Oljan jag använder kan nog inte ses som klibbig egentligen, men i jämförelse med motorolja är den en aning klibbigare tror jag.

Jag gissar på att jag smörjer kedjan någon gång var 10-20:e mil. Senaste turen på 45 mil, delvis i regn, la jag på en ny omgång olja efter ca 30 mil och det var först då kedjan visade antydning på att behöva smörjas. Det hade gått fint att cykla hela vägen men jag hade tid och olja så det var ju lätt gjort. Hur beter sig motorolja i det scenariot @kais01?

När jag hade min 400cc grusmc smorde jag med Biltemas ATF-olja i en klassisk röd oljekanna.
Den satt kvar tillräckligt länge för en normal dagstur även vid regn.
Efter turen spolade jag bara av med vatten och oljan tillsammans med grus och annan okänd materia släppte lätt tillsammans med oljan.
En flaska räcker länge och kostar nästan ingenting.

ja n3wton såna gånger lägger jag alltså tillfälligt på finish line gröna, också helsyntet. men den bygger upp skit vid upprepad användning, så snart återgång till helsyntet motorolja, så brukar det på mtb alltså rensa upp sig:)

men att notera är att även den tycks för tjock för pendlings- och landsvägsbruk, varför jag där alltså sedan ett par säsonger testar vax.

edit; och som svar på din andra fråga är den där kedjan överhuvudtaget aldrig rengjord. däremot får man med mejsel eller kniv ibland rensa kassetten på gräsrester som kilar in sig. cykeln görs ren med en handpump alt mild trädgårdsstril tillsammans med borste utan inriktning på kedjan, max 2 min efter kladdigare turer. på med olja i det läget, annars rostar kedjan. att den då är våt gör inget.

Senast ändrad:
Spolar man av kedjan efter rundan funkar FL gröna väldigt bra. Både olja och skit släpper bra med kallt vatten.

Sårbarheten ligger i när man inte kan, eller vill, blöta ner en pendlare dagligen. Där torkar jag av. Smörjer om 1-2 gånger vecka. Skiten ackumuleras inte om jag torkar.

Fördelen är att jag har en olja som smörjer även under långa rundor, t ex 60-milare, eller under tuffa förhållanden.

ja n3wton såna gånger lägger jag alltså tillfälligt på finish line gröna, också helsyntet. men den bygger upp skit vid upprepad användning, så snart återgång till helsyntet motorolja, så brukar det på mtb alltså rensa upp sig:)

men att notera är att även den tycks för tjock för pendlings- och landsvägsbruk, varför jag där alltså sedan ett par säsonger testar vax.

edit; och som svar på din andra fråga är den där kedjan överhuvudtaget aldrig rengjord. däremot får man med mejsel eller kniv ibland rensa kassetten på gräsrester som kilar in sig. cykeln görs ren med en handpump alt mild trädgårdsstril tillsammans med borste utan inriktning på kedjan, max 2 min efter kladdigare turer. på med olja i det läget, annars rostar kedjan. att den då är våt gör inget.
Finnish Lines gröna är väl förmodligen likvärdig Rohloffs förmodar jag, så jag har väl i princip liknande underhåll som ditt då, minus motoroljan. Har svårt att se att mitt nuvarande underhåll går att förbättra så mycket om jag ska vara ärlig, men man vill ju alltid optimera.?

Tvätten låter väldigt lik min. För att hålla cykel i skick går det åt en liten skvätt vatten och ibland en aning såpa om det verkligen smutsats ned på riktigt eller ska uppnås superputs. Finns en komisk artikel som nyligen lades upp i ett sponsrat inlägg här på happy, där man för att tvätta en cykel måste spraya avfettning på en container för att få den ren. Tydligen.

har faktiskt en flaska rohloff i gömmorna, men på något sätt inte kommit till den. kan pröva vid tillfälle:)

finns även vaxbaserade med längre verkanstid såsom smoove och squirt, men båda krångliga applicera på 'rätt' sätt, och båda saknar självrenande förmåga vid upprepad applicering, kokning lär krävas för att uppnå god livslängd på kedjan.

har faktiskt en flaska rohloff i gömmorna, men på något sätt inte kommit till den. kan pröva vid tillfälle:)

finns även vaxbaserade med längre verkanstid såsom smoove och squirt, men båda krångliga applicera på 'rätt' sätt, och båda saknar självrenande förmåga vid upprepad applicering, kokning lär krävas för att uppnå god livslängd på kedjan.
Jag testade en liten flaska Rohloff, men efter vad jag tyckte var lyckad testkörning köpte jag min vana trogen en stor flaska. Kan tänka mig att den liter jag har kommer räcka resten av mitt liv, då jag knappt märkt någon åtgång på de 5-6 år jag använt den hittills. Smidigt att ha små Pressol-flaskor som står på lite olika ställen - en i mekstället, en vid cykelförvaringen, en vid arbetsbänken. Rationellt.?

Var inne på vaxning ett tag, men med tanke på att enda nackdelen med nuvarande olja är att man någon gång per säsong gärna tar av kassetten och skrubbat rent den med en tandborste så känns det svårmotiverat att koka kedjor och annat..

Jag älskar den här tråden. Lika många religioner som cyklister.

Som kontrast, och för att inte stackars nyanlända ska bli helt avskräckta från cyklingen med visioner av exploderande osmörjda kedjor, så fungerar även mindre avancerat underhåll.

Jag brukar duscha av hela cykeln med trädgårdsslang, då också drivlinan.
Därefter följer, när det mesta vattnet droppat av
- Torka av kedjan med trasa
- Olja på kedjan, exakt typ är inte så viktigt
- Vänta 10 minuter (veva runt lite kanske) och torka sedan av överflödig olja

Denna procedur genomförs när man känner för det, kanske när cykeln ser lite smutsig ut, eller när drivlinan börjar låta mer än vanligt. Ingen regelbundenhet nödvändig.

Har fungerat hur bra som helst de 340 mil jag cykalde 2021 när jag började cykla på allvar. Mestadels nöjesturer men även pendling. De flesta olika vädertyper.

Är inte heller så noga, men en sak jag snappat upp i denna och liknande trådar som jag tänkte ta till mig:
MucOff wet lube är dåligt, FinishLine wet lube är bra.

Synd att jag nyligen köpt på mig 2 st. MucOff.

Alla instämmer inte i det.
Det går inte att hitta något som alla instämmer i, mitt statement är efter att ha läst diverse inlägg och filtrerat bort tvärsäkra påståenden eller skrivna av någon som alltid är tvärsäker oavsett ämne. Men även lite egen erfarenhet.

EDIT:
Är dock lite osäker på om det var FinishLine nu när jag tänker efter, men orkar inte plöja genom kilometervis med kedjeoljetrådar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp