Hej
Gratulerar! Jag cyklade hem min nya Palisades Trail Ltd (svart 17") i fredags förra veckan. Har kört 20km hem från stan samt ca 3h i skogen. Funkar kalas. Ramen är styv och lätt, cykeln axar som en raket.
Tips är att tvätta drivlinan innan du använder cykeln, den är insmord med en riktigt klibbig gucka som suger åt sig grus.
Har läst en del om att fjädringen (Manitou Axel Comp 100mm) anses för mjuk - tycker inte jag. Har ställt preload på lägsta för att få lagom sag och bottna gaffeln iaf någon gång, och jag väger ca 84kg och kör mer skog och skogsstig än grusväg.
Hade egentligen velat ha US-modellen med skivor, men den var slut. Men pris-skillnaden ner till en Ltd räcker till en Deore-skiva fram, vilket kanske kan bli aktuellt så småningom. V-bromsarna tar sådär i början, men ge dem några kilometer så nöter de in sig och tar sedan bra.
Jag bytte direkt till SPD-pedaler, kör med Biltemas Wellgo-pedaler. Öppen konstruktion som verkar rensa lera på ett bra sätt. Skorna är ett par North Wave Hydrogen för 1200:- (950 på rea hos LCH).
Hojen har en ganska upprätt sittställning och brett styre. Ovant i 30 minuter, sedan älskade jag det. Man är ju rätt anpassningsbar...
Det jag mekat med är dels justering av bromsar, samt att jag har fått spänna styrlagret ett par gånger vartefter saker och ting "bäddar in sig". Ta med en några insexor ut första gångerna.
/ Jonas