SIE
Aktiv medlem
Ny stålgravel från Skeppshult
Gyllene ord :)Snyggare och mer prisvärd än Genesis, Fairlight och andra märken som bara slänger lite B-komponenter på någon ram från Ali Express.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gyllene ord :)Snyggare och mer prisvärd än Genesis, Fairlight och andra märken som bara slänger lite B-komponenter på någon ram från Ali Express.
Japp, ramen böjer tillbaka. Det är drygt. Men DT säljer end caps för att konvertera navet till 135mm på samma axel så jag får väl testa med det. Ramen hanterar det nog men jag tror det påverkar växlingen, tycker det är svårt att få indexeringen perfekt över hela kassetten när ramen är böjd. Vet dock inte om det beror på det eller skit bakom spakarna.Det är lättare än jag trodde den skulle vara.
Normalt inte. Det bruka funka utan större problem på en stålram. Men menar du att ramen böjer tillbaka till 135 mm när du tar ut bakhjulet? Det är jobbigt.
Beskrivningen är inte helt korrekt heller.
Det är inte en ”vanlig” ram utan en ram dedikerad för fler cyklar. Som tex Scott gör med Scale. Om man läser på lite så fattar man serien, vilken som kom först osv. Tyvärr är det för känslosamt från några i tråden att det inte är lönt att förklara här.
Japp, ramen böjer tillbaka. Det är drygt. Men DT säljer end caps för att konvertera navet till 135mm på samma axel så jag får väl testa med det. Ramen hanterar det nog men jag tror det påverkar växlingen, tycker det är svårt att få indexeringen perfekt över hela kassetten när ramen är böjd. Vet dock inte om det beror på det eller skit bakom spakarna.![]()
På alla andra cyklar jag någonsin köpt har bakhjulet passat i ramen så jag blev förvånad att den inte gör det från fabrik i det här fallet. Det nämns faktiskt inte i marknadsföringen vad jag kan se!
Det är samma breddEn sak jag just upptäckt med den är att ramen är 135mm bred för bakhjulet, men de har klämt in ett 142mm brett hjul.
Mina invändningar, som jag har skrivit tidigare i tråden, gäller inte enbart vikten utan ffa de begränsade tillgängliga storlekarna endast två(2!) och det höga priset, se #110 och #186Men DT säljer end caps för att konvertera navet till 135mm på samma axel så jag får väl testa med det.
Det är 135mm TA i ramen. Och hjulet är 142mm. Menar ni att det är normalt?
Är du helt säker på att det inte är för att konvertera till 9x135mm?Tex DT Swiss säljer som sagt end caps för att konvertera deras nav till 12x135.
Helt säker. https://www.dtswiss.com/en/support/product-support?matnr=HWGXXX0007569SÄr du helt säker på att det inte är för att konvertera till 9x135mm?
Dvs för QR.
Det är 135mm TA i ramen. Och hjulet är 142mm. Menar ni att det är normalt?
Ja, men både 141 och 135 är QR med olika bredd medan 142 och 135 (bortsett från nån obskyr kortvarig olycka från 2015) är samma bredd med olika end caps.Surly gör lika dant, eller nästan. Bygger ramar med spacing mellan 135 och 142 för att passa båda.
Rear Spacing
I know what’s coming – “Fuck the bike industry and all of its ever-evolving standards, blah blah blah.” I hear your pain, I really do. The Bridge Club isn’t using a new standard but it is a little more obscure. The bike is designed around 141mm Boost QR hubs to allow for chain clearance and larger volume rubber. The rear spacing is Gnot Boost QR, in that the frame is designed at 138mm. This allows the use of 141mm Boost QR hubs or standard 135mm QR hubs. The frame will flex in or out 1.5mm per side to accommodate either hub width. It’s the same Gnot Boost idea but based around QR axles rather than thru axles.
![]()
Welcome to the Bridge Club
Sometimes less is more – This is a phrase that gets thrown around a lot, maybe too much. It can definitely ring true when it comes to backpacking and other outdoor pursuits though. When gear is selected for any outing, it’s important to consider which pieces are necessary to carry along, or...surlybikes.com
jag tror problemet är att de missat fräsa ur en 3,5 mm försänkning på insidan av gaffeländarna.Ja, men både 141 och 135 är QR med olika bredd medan 142 och 135 (bortsett från nån obskyr kortvarig olycka från 2015) är samma bredd med olika end caps.
så jiggen var för 135mm men de drog lite
I den och svetsade på TA dropouts?
Jag har fått intrycket att man CNCar dropout och i ett senare skede svetsar på en fördig på hojen.jag tror problemet är att de missat fräsa ur en 3,5 mm försänkning på insidan av gaffeländarna.
Visa bilaga 827606
ser inga 3,5 mm försänkningar här.
Visa bilaga 827607
jag skulle försöka reklamera och få korrekt specifikation. antingen har skeppshult inte fattat hur axelstandarden ska se ut (troligt baserat på deras halvt obegripliga mejlsvar), eller så har de bara missat fräsa försänkningen på just det är exemplaret (inte troligt).
därför inte troligt :)Jag har fått intrycket att man CNCar dropout och i ett senare skede svetsar på en fördig på hojen.
I så fall lustigt att få tag två matchande som båda saknar ett moment
vet inte vem som har sagt att nån skulle göra så. inte jag iaf. och det är ett helt irrelevant sidospår. de har missatDropputs i stål gjuts vanligtvis. Ibland viss efterbehandling med fräs.
Hur i helskotta skulle man gå till väga med att fräsa ut i efterhand? Snacka om komplicerad och dyr produktionskostnad.