Ny stålgravel från Skeppshult

Det är lättare än jag trodde den skulle vara.

Normalt inte. Det bruka funka utan större problem på en stålram. Men menar du att ramen böjer tillbaka till 135 mm när du tar ut bakhjulet? Det är jobbigt.
Japp, ramen böjer tillbaka. Det är drygt. Men DT säljer end caps för att konvertera navet till 135mm på samma axel så jag får väl testa med det. Ramen hanterar det nog men jag tror det påverkar växlingen, tycker det är svårt att få indexeringen perfekt över hela kassetten när ramen är böjd. Vet dock inte om det beror på det eller skit bakom spakarna. 🙂

På alla andra cyklar jag någonsin köpt har bakhjulet passat i ramen så jag blev förvånad att den inte gör det från fabrik i det här fallet. Det nämns faktiskt inte i marknadsföringen vad jag kan se!

Beskrivningen är inte helt korrekt heller.

Det är inte en ”vanlig” ram utan en ram dedikerad för fler cyklar. Som tex Scott gör med Scale. Om man läser på lite så fattar man serien, vilken som kom först osv. Tyvärr är det för känslosamt från några i tråden att det inte är lönt att förklara här.

Du har säkert objektivt rätt. Jag har inte jämfört geometritabeller eller mått (eller läst tråden speciellt noga) utan det var min upplevelse när jag packade upp den. Ramen innehåller flera kompromisser som inte skriker ”gravel”, t.ex. fäste för ramlås, fäste för stöd, 135mm bredd för bakhjul.

Med det sagt, om du vill ha cykeln tycker jag att du ska köpa den.

Japp, ramen böjer tillbaka. Det är drygt. Men DT säljer end caps för att konvertera navet till 135mm på samma axel så jag får väl testa med det. Ramen hanterar det nog men jag tror det påverkar växlingen, tycker det är svårt att få indexeringen perfekt över hela kassetten när ramen är böjd. Vet dock inte om det beror på det eller skit bakom spakarna. 🙂

Bakväxeln visar inte rakt fram när stagen är böjd utåt. Vet dock inte om det skulle vara märkbar.

På alla andra cyklar jag någonsin köpt har bakhjulet passat i ramen så jag blev förvånad att den inte gör det från fabrik i det här fallet. Det nämns faktiskt inte i marknadsföringen vad jag kan se!

Såklart inte, det är inte bra marknadsföring.

Det är 142mm TA på 135mm QR ram?

EDIT.
Det är ju en TA ram....så det blir nog rakt om man trycker in ett TA hjul...till motsatsen är bevisad. 135mm är dessutom 142mm.

En sak jag just upptäckt med den är att ramen är 135mm bred för bakhjulet, men de har klämt in ett 142mm brett hjul.
Det är samma bredd
135mm är för QR och 142mm för TA (oftast åtminstone men det går förstås att hitta ngt undantag...)
Det är därför, som du redan har upptäckt, det är enkelt att byta mellan 135mm <=> 142mm
Men DT säljer end caps för att konvertera navet till 135mm på samma axel så jag får väl testa med det.
Mina invändningar, som jag har skrivit tidigare i tråden, gäller inte enbart vikten utan ffa de begränsade tillgängliga storlekarna endast två(2!) och det höga priset, se #110 och #186
Men för dig som redan har en är det förstås helt ointressant och jag hoppas att du inte endast får dina hjul att passa utan att du blir nöjd med cykeln.

Redigerat: Sen @jonte987 har redan skrivit om 135mm <=> 142mm

Mitt skjutmått säger att ramen är 135mm bred. Men ffa märks det på att det är lite mekigt att bända ut ramen för att få in hjulet när man plockat av det. Har aldrig varit med om liknande på någon annan cykel vare sig det är TA eller QR eller annat, och jag har flera olika varianter hemma.

Och jag vet inte vad du menar med att det inte ”bör finnas”. Tex DT Swiss säljer som sagt end caps för att konvertera deras nav till 12x135.

The DT Swiss HWGXXX0007569S kit is primarily used for Specialized road and cyclocross bikes from the 2015–2016 era that utilized the proprietary Short Chainstay (SCS) system.

Oväntat om de byggt hojen för 135mm helt utan rim och reson och sen sätter på 142mm.
Känns mer sannolikt att det bara är kass

7mm är inte toleranser vid tillverkning. Jag mäter 135,6mm på den här ramen, att jämföra med 143mm på min mtb med 142mm hjul. Det går väl inte att byta dropouts, det sitter direkt i ramen?

image.webp

Ser ni något annat än mig, eller är jag dum? Tumstock för illustration, skjutmått mäter 135,6.

Ja, det är ju svårt att bevisa men jag hävdar att det är mer sannolikt att ramen är skadad/felaktig än att den är tillverkad för 135mm TA men trots det levererad med 142mm hjul

Fick just svar från skeppshult, citerar direkt:

Hej!

142 mm är korrekt mått.

Suverän-ramen är den första ramen vi tillverkar med OLD 142 mm,

tidigare har vi bara haft ramar med 135 mm bredd.

I ”övergångsperioden” riktades en del ramar med 135 mm bredd,

vilket gör att dessa kan vara lite tröga att få in hjulet i.

Med det sagt är det alltså inga problem att använda 142 mm nav,

det är det korrekta måttet. 😊

Det är 135mm TA i ramen. Och hjulet är 142mm. Menar ni att det är normalt?

Surly gör lika dant, eller nästan. Bygger ramar med spacing mellan 135 och 142 för att passa båda.

Rear Spacing​

I know what’s coming – “Fuck the bike industry and all of its ever-evolving standards, blah blah blah.” I hear your pain, I really do. The Bridge Club isn’t using a new standard but it is a little more obscure. The bike is designed around 141mm Boost QR hubs to allow for chain clearance and larger volume rubber. The rear spacing is Gnot Boost QR, in that the frame is designed at 138mm. This allows the use of 141mm Boost QR hubs or standard 135mm QR hubs. The frame will flex in or out 1.5mm per side to accommodate either hub width. It’s the same Gnot Boost idea but based around QR axles rather than thru axles.

är jag ute och cyklar eller ska inte 142 vara försänkt i dropoutsen? på bilden är det inte försänkt va?

måste vara rätt irriterande att försöka linjera upp navet i ramen om det inte finns försänkning.

Surly gör lika dant, eller nästan. Bygger ramar med spacing mellan 135 och 142 för att passa båda.

Rear Spacing​

I know what’s coming – “Fuck the bike industry and all of its ever-evolving standards, blah blah blah.” I hear your pain, I really do. The Bridge Club isn’t using a new standard but it is a little more obscure. The bike is designed around 141mm Boost QR hubs to allow for chain clearance and larger volume rubber. The rear spacing is Gnot Boost QR, in that the frame is designed at 138mm. This allows the use of 141mm Boost QR hubs or standard 135mm QR hubs. The frame will flex in or out 1.5mm per side to accommodate either hub width. It’s the same Gnot Boost idea but based around QR axles rather than thru axles.
Ja, men både 141 och 135 är QR med olika bredd medan 142 och 135 (bortsett från nån obskyr kortvarig olycka från 2015) är samma bredd med olika end caps.

så jiggen var för 135mm men de drog lite
I den och svetsade på TA dropouts?

Ja, men både 141 och 135 är QR med olika bredd medan 142 och 135 (bortsett från nån obskyr kortvarig olycka från 2015) är samma bredd med olika end caps.

så jiggen var för 135mm men de drog lite
I den och svetsade på TA dropouts?
jag tror problemet är att de missat fräsa ur en 3,5 mm försänkning på insidan av gaffeländarna.

Skärmavbild 2026-04-28 kl. 19.23.01.webp

ser inga 3,5 mm försänkningar här.
Skärmavbild 2026-04-28 kl. 19.23.37.webp

jag skulle försöka reklamera och få korrekt specifikation. antingen har skeppshult inte fattat hur axelstandarden ska se ut (troligt baserat på deras halvt obegripliga mejlsvar), eller så har de bara missat fräsa försänkningen på just det är exemplaret (inte troligt).

jag tror problemet är att de missat fräsa ur en 3,5 mm försänkning på insidan av gaffeländarna.

Visa bilaga 827606

ser inga 3,5 mm försänkningar här.
Visa bilaga 827607

jag skulle försöka reklamera och få korrekt specifikation. antingen har skeppshult inte fattat hur axelstandarden ska se ut (troligt baserat på deras halvt obegripliga mejlsvar), eller så har de bara missat fräsa försänkningen på just det är exemplaret (inte troligt).
Jag har fått intrycket att man CNCar dropout och i ett senare skede svetsar på en fördig på hojen.
I så fall lustigt att få tag två matchande som båda saknar ett moment

Dropputs i stål gjuts vanligtvis. Ibland viss efterbehandling med fräs.
Hur i helskotta skulle man gå till väga med att fräsa ut i efterhand? Snacka om komplicerad och dyr produktionskostnad.

Dropputs i stål gjuts vanligtvis. Ibland viss efterbehandling med fräs.
Hur i helskotta skulle man gå till väga med att fräsa ut i efterhand? Snacka om komplicerad och dyr produktionskostnad.
vet inte vem som har sagt att nån skulle göra så. inte jag iaf. och det är ett helt irrelevant sidospår. de har missat att fräsa försänkningen. nöjd?

Tillbaka
Topp