Ny stighoj - Nukeproof Reactor

glitch sa:
Ser inte riktigt hur denna skulle få ett sånt genomslag. Sammanfattningen hittills känns mest som för mycket enduro för att vara en vettig stighoj men inte tillräckligt enduro för att vara enduro.
Samtidigt är det jättemånga som kör omkring med 160-cyklar på svenska stigar och verkar tycka att det funkar. Och i så fall så är det här ju bara ett steg mer åt det mer genomtänkta hållet:-) Man kanske inte vill gå hela vägen till kortkort slaglängd och supertrampeffektivitet, bara för att man tycker att full enduro är lite väl mycket.

Makten sa:
glitch sa:
Ser inte riktigt hur denna skulle få ett sånt genomslag. Sammanfattningen hittills känns mest som för mycket enduro för att vara en vettig stighoj men inte tillräckligt enduro för att vara enduro.
Samtidigt är det jättemånga som kör omkring med 160-cyklar på svenska stigar och verkar tycka att det funkar. Och i så fall så är det här ju bara ett steg mer åt det mer genomtänkta hållet:-) Man kanske inte vill gå hela vägen till kortkort slaglängd och supertrampeffektivitet, bara för att man tycker att full enduro är lite väl mycket.

Jag läste först om 160mm versionen. Den vanliga 29an är 140/130 så då klarnar det lite för mig.

Makten sa:

Det känns hedrande att ha fått ett nytt ord uppkallat efter sig! ?? Min effektivitet är så legendarisk att den används som superlativ! ?

Skulle vilja ha en Reactor 290-ram, men holy moly vad det är dyrt med ramar. Känns ju heltokigt att man inte kan få en schysst alu-ram för under 20 papp.

Belker sa:
Mycketvillhamer sa:
Intressant, på wiggle stod det också att alu-ramen i 27,5 väger 3,66 kg (stod ej i vilken stl) inkl. dämpare. Tyvärr stod det inte vad kolfibervarianten väger.

På sidan 22 i broschyren anges 2,4kg för kolfiberramen, (utan dämpare).
http://nukeproof.com/wp-content/uploads/MY20_NP_Brochure-1.pdf

Vad väger dämparen då? Blir förvånad om det skiljer mer än 300-400g mellan alu och kolfiber.

App app app! Det där ska antingen in i dåliga skämt tråden eller språkpolistråden. Svart att veta utan riktiga kategorier.

/T

Vad väger dämparen då? Blir förvånad om det skiljer mer än 300-400g mellan alu och kolfiber.

svarar mig själv såhär några månader senare. Rockshox super deluxe RCT verkar väga 460g, viktskillnaden på ramarna är alltså 0,8 kg, och jag är alltså officiellt förvånad!

Svår tid när man sitter och bli sugen att bygga om sin Scout 275 till en Reactor 275, vilken jävla sucker man är... Och hur mycket kommer min Mega användas om man skaffar en Reactor?

Capture.PNG

IMG_20200501_121042.jpg

Första turen avklarad efter fem veckors sjukskrivning. Otroligt seg i kroppen men kan bara säga att jag är extremt nöjd med cykeln hittills. Min förra cykel var en 26" med 120mm som vägde 14,5kg och som jag aldrig riktig lärde mig att älska. Efter att har bytt ut sadeln och bakdäck mot en Rekon, och installerade pedaler, flaskställ, slanglös och garmin hamnade vikten på Reactor på 13,3kg enligt bagagevåg. Ska kanske peta in en volume-reducer i bakdämparen men annars är jag nöjd.

13.3 med pedaler måste vara över all förväntan?
Absolut. Jag vågar inte säga att man kan lita på bagagevågen men slangarna vägde 760g och sadeln är kring 100g lättare än originalet. Med tanke på att RS varianten som testats och vägts överallt ska vara den biffigare är det kanske inte så förvånande.

Så är det. Modet säger "naturnära" och "nedtonad" färgsättning. Dagarna när man tog sin knallrosa/spygröna/signalgula stigraket, fulländad med eloxerade alu-detaljer färgade i någon fräck kontrastfärg är sedan länge över. Nuförtiden får man knappt klä sig som en motocrossåkare längre. Istället är det mattsvart POC-hjälm, spela in edits i svartvitt och att se svår ut som gäller.

Jag tror ändå Worx modellen är rätt fräck. Den är ju inte svart utan rå kolfiber med silver, hade inte tackat nej till den.

Tillbaka
Topp