Ny trainertråd - hjälp mig att välja den bästa

DeLiQ

Aktiv medlem
Hej alla kunniga och välinformerade happyiter.

Nu tänkte jag att trainerträningen i vinter ska bli lite roligare än tidigare i alla fall. Min >15 år gamla Tacx ska förpassas till något mörkt hörn i förrådet.
Frågan är vad jag ska välja?

Krav:
Jag vill kunna koppla upp den mot datorn och cykla t.ex. TdF-etapper i bergen och liknande.
(provade en sådan på tvåhjulsmässan i Älvsjö för ett gäng år sedan, men jag minns inte vilken modell det var)
Den bör helst vara tystare än den jag har.
En fördel om man kan stå upp och cykla på den.

Då jag tänkte låta mitt morsarv stå för detta, är priset inte den avgörande faktorn. Funktion och kvalitet är ledorden.
Vilken är bäst och varför?

Så, vad har ni att tipsa mig om?

ski3r skrev:
-------------------------------------------------------
> Wahoo Kickr
> Varför?
> http://www.dcrainmaker.com/2013/03/fitness-trainer
> -review.html
> Äger en själv och är nöjd med det lilla jag
> har hunnit testa den.

Den verkar ju vara ett klart intressant alternativ.
Jag tar gärna emot dina personliga reflektioner och åsikter också för och emot.
Har du jämfört själv med andra liknande trainers från t.ex. Tacx, Elite eller B-kool för att nämna några?

Ingen annan som har mera erfarenheter av t.ex Tacx i-Genius, Elite real turbo muin eller något annat fabrikats motsvarande produkt?

Tacx har tidigare haft mycket problem med sin mjukvara, nya releaser har fått uppdateringar varannan vecka innan de fått ordning på det. Hur det ser ut för Taxc idag vet jag inte, men Garmin lyckas ju göra samma sak på produkt efter produkt utan att tappa cred :).

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> Tacx har tidigare haft mycket problem med sin
> mjukvara, nya releaser har fått uppdateringar
> varannan vecka innan de fått ordning på det. Hur
> det ser ut för Taxc idag vet jag inte, men Garmin
> lyckas ju göra samma sak på produkt efter
> produkt utan att tappa cred :).
>
> MVH
> Magnus

Det kan ju vara bra att känna till. Det blir en bock i minus-kolumnen för tacx.
Tack för info.

Tacx fungerar heller inte med Mac, därför jag valde bort det. Jag kollar själv på något för att göra vintern uthärdlig och för mig slutar det hela tiden med att jag har Wahoo Kickr https://www.komplett.se/wahoo-kickr-power-trainer/797672 i varukorgen. Möjligen att den låter lite mycket, för att vara en trainer för nästan 10k så tycker jag man borde få näst intill ljudlöst.

Runt 3.50 in i detta klippet hör man hur den låter. riktigt högfrekvent vinande.

Senast ändrad:
Någon som vet hur Elite real turbo muin låter i jämförelse med Wahoo Kickr?
De ser ju ut att ha samma typ av konstruktion.

landen skrev:
> Tacx fungerar heller inte med Mac, därför jag
> valde bort det. Jag kollar själv på något för
> att göra vintern uthärdlig och för mig slutar
> det hela tiden med att jag har Wahoo Kickr
> https://www.komplett.se/wahoo-kickr-power-trainer/797672 i varukorgen.

Tur att jag är så van vid enformighet att jag klarar mig med en KK Road Machine + TrainerRoad & en ANT+ sticka :-)

I denna typ av tråd är någon som föreslår effektmätare på cykeln + enklare trainer så jag fixar det inlägget här. Fördelen är uppenbar, du kan träna utomhus/tävla med koll på effekten. Utöver effektgivaren behöver du ANT+ kadens, puls och fartgivare på cykeln, också bra grejer när du är ute. I dcrainmakers ljudtest ovan är Kurt Kinetic's trainer överlägsen ljudmässigt och utöver att vara byggd som en traktor har Kinetic (jag har dock inte testat många trainers) en ok känsla i motståndet.

Och såklart ett program typ TrainerRoad, glömde det.

Senast ändrad:
Binky skrev:
> I denna typ av tråd är någon som föreslår
> effektmätare på cykeln + enklare trainer så jag
> fixar det inlägget här. Fördelen är uppenbar,
> du kan träna utomhus/tävla med koll på
> effekten. Utöver effektgivaren behöver du ANT+
> kadens, puls och fartgivare på cykeln, också bra
> grejer när du är ute. I dcrainmakers ljudtest
> ovan är Kurt Kinetic's trainer överlägsen
> ljudmässigt och utöver att vara byggd som en
> traktor har Kinetic (jag har dock inte testat
> många trainers) en ok känsla i motståndet.
>
> Och såklart ett program typ TrainerRoad, glömde
> det.

+1
Släng in lite sufferfest-filmer så är lyckan kirrad.
Fast varför ska du ha kadens och fartsensor om du har effektmätare och cyklar inomhus? Det klart, kul att veta att bakhjulet snurrar... ;)

Skulle jag köpa trainer idag skulle jag köpa KK rocknroll.

Orkar man kolla på en film när man sitter på trainern kör man väl inte hårt nog? Det enda jag orkar titta på när jag sitter i källaren är styrstammen, men så kör jag ju JÄVLIGT HÅRT!!

Åas så kör jag bara kortare DÖDS-intervaller i källaren. Ska man hoja ett par timmar kan ju en rulle vara gott att ha.

Den där Wahoo såg ju väldigt pr0 ut så den röstar jag på.

Så här ligger det till:
Min (relativt korta) tävlingskarriär är över och jag har noll ambition att jaga sekunder på vätternrundor och andra motionslopp. Dödsintervaller överlåter jag åt andra. Jag är numera solskenscyklist.
Visst kanske jag kommer att köra några klubb-/distriktstävlingar typ SMACK-serien och så, men jag vill ändå försöka få trainertrampandet lite roligare.

Sitta och trampa sig uppför ett alppass på en skärm är egentligen ett försök att få mig att sitta och trampa överhuvudtaget utan att fokusera på några watt hit eller dit.
Jag är alltså ute efter att få den där känslan att "ja, nu ska jag sitta vid trainern i två timmar", så att få lite realism i det hela är väsentligt.
Det betyder att datorn måste kunna styra belastningen ( så jag inte fuskar på klättringarna ;-) )
Klarar KK RoadMachine och TrainerRoad det? (Kinetics websida är stängd för tillfället)

Jag har inga hackerkunskaper (men är väl skapligt teknisk av mig i övrigt), så det bör vara hyfsat enkelt att koppla ihop prylarna och få det att funka.

Elite och Tacx verkar det finnas många färdiga banor till har jag sett, på det jag kollat hittills.

Kurt Kinetic Road Machine/Rock n Roll har en fast motstånd där effekten således styrs av farten. Den kan inte regleras av någon dator.
Om Trainer Road ber dig leverera 50W till så lägger du helt enkelt i en tyngre växel (eller höjer kadensen).

En Wahoo Kickr är nog bästa köpet. Jag har en själv och är nöjd, men den är inte särskilt mycket tystare än andra trainers.
Elite Turbo Muin kan vara ett alternativ, men det råder (väl?) lite oklarheter kring vilka standarder/profiler den stödjer.

Edit: Mindes fel kring Elite Turbo Muin, den verkar fungera på liknande sätt som Kurt Kinetics trainers. Dvs med en fast motståndskurva.

Senast ändrad:
Snabbkollade på Trainerroad.com vilka trainers som deras system kan styra belastningen på.
De verkar vara begränsade till följande:

Wahoo KICKR
Computrainer
CycleOps Powerbeam Pro
CycleOps 300/400

Ang Tacx elektroniska varianter skriver dom: "Tacx and Elite are closed platforms so we can't connect to them directly like the other electronic trainers, but you can still use them with VirtualPower!"

Jag har en Wahoo Kickr och kan bara rekommendera den i kombination med TrainerRoad. Har haft en "allergi" mot cykling inomhus men i denna kombination så blev förra vintern mycket mer produktiv.

Har till och med stått ut med långa distanspass eller långpass med tröskelintervaller på upp till 15 min och då funkar det alldeles utmärkt att kolla film/tv-serie...:)

RideOn skrev:
> > Fast varför ska du ha kadens och fartsensor om du
> har effektmätare och cyklar inomhus? Det klart,
> kul att veta att bakhjulet snurrar... ;)
>

Om man kör TrainerRoad så kan den använda kadens för att starta/pausa passet, väldigt praktiskt. Vissa effektmätare har kadenssensor inbyggt andra inte. Fartsensor är väl däremot bara intressant om man avser köra med "virtuell effekt"

emilh skrev:
> Edit: Mindes fel kring Elite Turbo Muin, den
> verkar fungera på liknande sätt som Kurt
> Kinetics trainers. Dvs med en fast
> motståndskurva.

Turbo Muin har jag sett finns i en "real"-variant så den går att få styrd från dator, men det kan ju iofs vara en nackdel att den inte är kompatibel med annat än Elite's programvara då...

Om Tacx programvara sägs vara buggig, hur är då Elite's?

Ska också kolla lite närmare på de andra modellerna som Vernersson nämnde, när jag kommer hem ikväll.

Jag fattar inte hur en filmad alpväg är mer upphetsande än en betongvägg? Tröttnar man inte på "Alpe d'Huez" (eller liknande) när man ser exakt samma film för fyrtiosjuttonde gången?

DeLiQ skrev:
> tropfrog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tacx har tidigare haft mycket problem med sin
> > mjukvara, nya releaser har fått uppdateringar
> > varannan vecka innan de fått ordning på det.
> Hur
> > det ser ut för Taxc idag vet jag inte, men
> Garmin
> > lyckas ju göra samma sak på produkt efter
> > produkt utan att tappa cred :).
> >
> > MVH
> > Magnus
>
>
> Det kan ju vara bra att känna till. Det blir en
> bock i minus-kolumnen för tacx.
> Tack för info.

Jag har en tacx i-genius. Tidigare var det lite buggigt, och uppdateringarna var lite bökiga. Dock tyckte jag att det löste sig med någon större uppdatering under våren.

Det finns tacx appar både till Ipad och Android plattor om man inte vill köra med datorn (dock inte hunnit testat det ännu)

Jag är nöjd med min i-genius även om jag inte tycker att det är så roligt att köra de virtuella racen, vilket var ett huvudsyfte med att köpa just den.

JT skrev:
> Jag fattar inte hur en filmad alpväg är mer
> upphetsande än en betongvägg? Tröttnar man inte
> på "Alpe d'Huez" (eller liknande) när man ser
> exakt samma film för fyrtiosjuttonde gången?

Resonerar man så kan man ju lika gärna köra sina distanspass hemma runt villakvarteret i 250 varv.

Låt vara att jag lurar mig själv, men jag trampar hellre till "Alpe d'Huez"-utsikt sex timmar i veckan än stirrar in i en betongvägg lika länge.
En alpväg varierar sig under hela passet, medan betongväggen är en betongvägg precis hela tiden.
Dessutom kan man kanske köpa sig fler vägar än bara samma alpväg.

Efter en snabb koll på CycleOps Powerbeam Pro verkar den också intressant.
Även Computrainern såg OK ut fast den har ett begränsat antal amerikanska banor, men där kanske Trainerroad är bättre än deras egen programvara.

fhloston skrev:
> Jag har en tacx i-genius. Tidigare var det lite
> buggigt, och uppdateringarna var lite bökiga.
> Dock tyckte jag att det löste sig med någon
> större uppdatering under våren.

Tack för den input'en. Jag tar bort det minus-tecknet för Tacx.

fhloston skrev:
> Jag är nöjd med min i-genius även om jag inte
> tycker att det är så roligt att köra de
> virtuella racen, vilket var ett huvudsyfte med att
> köpa just den.

För egen del är inte racen det primära, utan intrycket av att cykla i en annan miljö än inne i rummet hemma. Om programmet ger sken av att flera cyklister cyklar bredvid och om mig så är det ändå ingen tävling för mig.

fhloston skrev:

> Jag är nöjd med min i-genius även om jag inte
> tycker att det är så roligt att köra de
> virtuella racen, vilket var ett huvudsyfte med att
> köpa just den.

Det är många som landar just där med lite erfarenhet av trainer. Jag gjorde det själv. Därför vill jag understryka att virtuell cykling inte är som att cykla ute. Det gör inte träningspasset sådär jättemycket roligare, men det blir ett mindre effektivt pass. Jag kör idag trainer road, det ger ett effektivare pass samtidigt som det är någorlunda roligare än en betongvägg. Ibland med sufferfest och ibland bara med någon gammal tour de france etapp på skärmen. 1,5 timme sitter jag per pass, där går gränsen för mig innan det börjar bli riktigt jävla tröttsamt. Min trainer är en enkel Tacx och jag kör med virtual power. Skulle jag förbättra nu så skulle det vara någon KK trainer och en riktig wattmätare.

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> fhloston skrev:
>
> > Jag är nöjd med min i-genius även om jag
> inte
> > tycker att det är så roligt att köra de
> > virtuella racen, vilket var ett huvudsyfte med
> att
> > köpa just den.
>
>
> Det är många som landar just där med lite
> erfarenhet av trainer. Jag gjorde det själv.
> Därför vill jag understryka att virtuell cykling
> inte är som att cykla ute. Det gör inte
> träningspasset sådär jättemycket roligare, men
> det blir ett mindre effektivt pass. Jag kör idag
> trainer road, det ger ett effektivare pass
> samtidigt som det är någorlunda roligare än en
> betongvägg. Ibland med sufferfest och ibland bara
> med någon gammal tour de france etapp på
> skärmen. 1,5 timme sitter jag per pass, där går
> gränsen för mig innan det börjar bli riktigt
> jävla tröttsamt. Min trainer är en enkel Tacx
> och jag kör med virtual power. Skulle jag
> förbättra nu så skulle det vara någon KK
> trainer och en riktig wattmätare.
>
> MVH
> Magnus

Jag har aldrig testat trainer road. Jag tycker det är "kul", eller iallafall motivationshöjande att stirra på staplarna när man kör intervaller.

Kämpa, bara 10s kvar! :-)

"staplarna" du nämner finns i både tacx VR trainers och på trainer road. Det är den typen av träning jag menar. Jag menade det som ett inlägg till TS. Om det är den typen av träning man är ute efter så kan man lika gärna leta efter en trainer med bra känsla som saknar allt lulllull. Allt som behövs är ant-plus givare och trainer road. Då slipper man sladdar också.

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> "staplarna" du nämner finns i både tacx VR
> trainers och på trainer road. Det är den typen
> av träning jag menar. Jag menade det som ett
> inlägg till TS. Om det är den typen av träning
> man är ute efter så kan man lika gärna leta
> efter en trainer med bra känsla som saknar allt
> lulllull. Allt som behövs är ant-plus givare och
> trainer road. Då slipper man sladdar också.
>
> MVH
> Magnus

Se mitt inlägg från kl.09:12 igår. Det är _inte_ dödsintervaller och VO2max som gäller för min del,
men det är ändå intressant att få dina synpunkter.

Jag kör själv en Elite quobo ngt ngt trainer mot TrainerRoad.
Eftersom virtual power är vad jag med detta är hänvisad till innebär det att jag hela tiden måste fokusera på vad jag sysslar med (på gott & ont) för att hålla mig på rätt belastning.

Har man en trainer som styrs av systemet spelar det liksom ingen roll om man driftar bort lite eftersom systemet hela tiden ser till att hålla belatsningen på rätt nivå. (om jag har fattat rätt)

Alltså, jag kan inte glo på film samtidigt eftersom jag då tappar fokus och hela tiden får justera för att ligga på korrekt belastning.

DeLiQ skrev:

> Se mitt inlägg från kl.09:12 igår. Det är
> _inte_ dödsintervaller och VO2max som gäller
> för min del,
> men det är ändå intressant att få dina
> synpunkter.

Trainer road har ett stort work out library med 1000 tals träningspass i alla zoonerna. Endurance, tempo, sweet spot, threshold, vo2 max, anaerobic, sprint. Dessutom kan du själv välja om du vill justera passet efter din dagsform procentuellt. Det är bara välja vad man vill köra utifrån en väl fungerande sökfunktion.

Målet med att sitta på trainern måste väl ändå vara för dig som de flesta andra att bibehålla/öka formen under en period då man inte cyklar lika mycket ute, oberoende av nuvarande form eller framtida?

Men jag skall inte göra misstaget att tro att andra värderar allt enligt samma normer och på samma sätt som jag :). Jag har bara sett väldigt många som skaffat VR trainers först för att sedan inse att det inte är så roligt som man trott och sedan gått över till trainer road och/eller sufferfest. Som någon sade så är det kanske inte nödvändigtvis roligare, men väl lite mer inspirerande. Vilket kanske inte är det som får dig att sätta dig och börja ett pass, men väl det som insprerar dig att slutföra det. Det tidigare tror jag kommer att bero på inre motivation och inte på trainer-upplägget.

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> Målet med att sitta på trainern måste väl
> ändå vara för dig som de flesta andra att
> bibehålla/öka formen under en period då man
> inte cyklar lika mycket ute, oberoende av
> nuvarande form eller framtida?
>
> Men jag skall inte göra misstaget att tro att
> andra värderar allt enligt samma normer och på
> samma sätt som jag :). Jag har bara sett väldigt
> många som skaffat VR trainers först för att
> sedan inse att det inte är så roligt som man
> trott och sedan gått över till trainer road
> och/eller sufferfest. Som någon sade så är det
> kanske inte nödvändigtvis roligare, men väl
> lite mer inspirerande. Vilket kanske inte är det
> som får dig att sätta dig och börja ett pass,
> men väl det som insprerar dig att slutföra det.
> Det tidigare tror jag kommer att bero på inre
> motivation och inte på trainer-upplägget.
>
> MVH
> Magnus

Det är åtminstone ett försök att behålla formen under vintern, att inte behöva börja om från "noll" nästa vår.
Jag tycker det är underbart att cykla uppför långa klättringar i bergen, i solsken helst.
Att då bo i en av Sveriges absolut plattaste landsdelar och dessutom ha "vinter" 6 månader av året är ingen bra förutsättning.
"Vanlig" trainerträning tycker jag är så otroligt omotiverande att jag nästan kräks bara jag tänker på det.

Att då lura mig själv att jag sitter och trampar uppför Stelvio, Mortirolo eller något annat trevligt pass, hoppas jag ge mig motivation att sitta nån timme eller två.
Jag känner mig själv tillräckligt bra för att inse att jag aldrig klarar av att måla upp bilden i fantasin när jag stirrar in i betongväggen utan "behöver" lite hjälp från datorn.
Och, om datorn inte styr motståndet tror jag att jag inte kommer att lägga på riktigt lika mycket belastning som klättringen motsvarar.

DeLiQ skrev:
> Och, om datorn inte styr motståndet tror jag att
> jag inte kommer att lägga på riktigt lika mycket
> belastning som klättringen motsvarar.

Någon typ av feedback behøver man men att økat motstånd skulle vara mer motiverande æn att man dippar under sin ønskade effekt-profil begriper jag inte riktigt.
Det ær ju du som skøter trampandet och du kan tappa kadens precis som du vill i båda fallen.

Binky skrev:
> DeLiQ skrev:
> > Och, om datorn inte styr motståndet tror jag
> att
> > jag inte kommer att lägga på riktigt lika
> mycket
> > belastning som klättringen motsvarar.
>
> Någon typ av feedback behøver man men att økat
> motstånd skulle vara mer motiverande æn att man
> dippar under sin ønskade effekt-profil begriper
> jag inte riktigt.
> Det ær ju du som skøter trampandet och du kan
> tappa kadens precis som du vill i båda fallen.

Jo, men mitt mål kommer ju att vara att ta mig uppför klättringen.
Om det tar 75 minuter ena gången och 78 minuter en annan dag spelar inte så stor roll, precis så som det kanske skulle vara om jag var där och cyklade, för på ett riktigt berg kan jag inte påverka lutningen.
Som sagt, min ambition är inte sekundjakt eller snittfartsökningar.

Postade motsvarande svar i en tvillingtråd till denna.
Är relativt ny på trainer, men skaffade för ett tag sedan en Kurt Kinect RoadMachine pga rekommendation från en kompis. I rekommendationen ingick även Trainerroad. Såhär i efterhand kan jag bara säga att rekommendationen var rätt. RoadMachine är en enkel trainer somär robust och bra känsla (även om jag nu i te har nått att jämföra med) men det som gör hela grejen och anledningen att jag sätter mig och kör några pass i veckan är Trainerroad. Har testat lite filmer och kommer säkert använda det mer, men för tillfället är det tillräckligt inspirerande att se till att följa watt-kurvan. Oftastblir det en-timmarspass, mer tycker jag blir tråkigt, men det är jäkligt bra och effektivt träning. Mycket bättre än vad jag nånsin fått på min cykel utomhus.
Alltså, från mitt perspektiv är det som motiverar mig att sätta mig på trainern att jag ser att jag utvecklas och uppnår de resultat jag ska, något som Trainerroad är fenomenalt på. Sen vilken trainer man ska ha är sekundärt.

Ingen som har erfarenheter från Elite's programvara?

Har fått ett bra erbjudande från en återförsäljare som kan ta hem Real Turbo Muin, men jag skulle uppskatta lite synpunkter. Det är säkert en bra trainer, men hur är italienarna att programmera?
Har inte lyckats hitta några oberoende recensioner.
Tänker tillbaka på gamla Alfa Romeo's, underbara körmaskiner men elektroniken levde ett helt eget oberoende liv...

landen skrev:
> Jag har övergett Whaoo Kickr pga av ljudnivån,
> lutar åt en
> https://kurtkinetic.com/products/kinetic-rock-and-
> roll/
>
> Verkar som att den är tyst, stabil och får bra
> omdömen för känslan.
> Sen trainerroad på det
> http://www.trainerroad.com/.
>
> Effektvevparti är på gång till cykeln, men har
> man inte det så verkar denna helt ok.
> https://kurtkinetic.com/products/kinetic-inride-po
> d-only/

Fast den där effekthistorien från Kurt verkar göra precis vad speed/cadence-mätaren man kanske redan har på hojen gör. Bara att ha en ant+-kompatibel speed/cadence och skicka direkt till trainerroad.

Mycketvillhamer skrev:
> landen skrev:
> -----
> > Jag har övergett Whaoo Kickr pga av
> ljudnivån,
> > lutar åt en
> >
>
> > roll/
> >
> > Verkar som att den är tyst, stabil och får
> bra
> > omdömen för känslan.
> > Sen trainerroad på det
> > http://www.trainerroad.com/.
> >
> > Effektvevparti är på gång till cykeln, men
> har
> > man inte det så verkar denna helt ok.
> >
>
> > d-only/
>
>
> Fast den där effekthistorien från Kurt verkar
> göra precis vad speed/cadence-mätaren man kanske
> redan har på hojen gör. Bara att ha en
> ant+-kompatibel speed/cadence och skicka direkt
> till trainerroad.

Nja, kanske. Inte riktigt. Wattmätning är inte så enkelt. Däremot så anser jag nog att trainer roads virtual power duger som träningsfeedback. Bara man ser till att man har samma inställning på trainer och samma lufttryck i däcken. Sen skall man nog inte jämföra siffrorna med kompisar som har riktig utrustning. Jag har 365 w i tröskel enligt trainer road och det kan inte stämma. Men så länge jag använder samma utrustning och samma inställningar kan jag spåra förbättringar/sämringar.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Senast ändrad:
Ingen som provat en såd där kinetic rock´n roll? Ser nästan ut som den funkar att stå upp och köra på. Jag hade en "Elite crono mag elasto gel" en gång i tiden som jag spydde på för det blev så sjukt tråkigt och statiskt. Den gick inte att stå upp och cykla. Jag personligen får lite lättare att stressa upp puls och aktivitet om jag kan ändra position och variera mig lite till t.ex sufferfest-videor. Jag är väl för svag mentalt.

tropfrog skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > landen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har övergett Whaoo Kickr pga av
> > ljudnivån,
> > > lutar åt en
> > >
> >
>
> >
> > > roll/
> > >
> > > Verkar som att den är tyst, stabil och får
> > bra
> > > omdömen för känslan.
> > > Sen trainerroad på det
> > > http://www.trainerroad.com/.
> > >
> > > Effektvevparti är på gång till cykeln, men
> > har
> > > man inte det så verkar denna helt ok.
> > >
> >
>
> >
> > > d-only/
> >
> >
> > Fast den där effekthistorien från Kurt verkar
> > göra precis vad speed/cadence-mätaren man
> kanske
> > redan har på hojen gör. Bara att ha en
> > ant+-kompatibel speed/cadence och skicka direkt
> > till trainerroad.
>
>
> Nja, kanske. Inte riktigt. Wattmätning är inte
> så enkelt. Däremot så anser jag nog att trainer
> roads virtual power duger som träningsfeedback.
> Bara man ser till att man har samma inställning
> på trainer och samma lufttryck i däcken. Sen
> skall man nog inte jämföra siffrorna med
> kompisar som har riktig utrustning. Jag har 365 w
> i tröskel enligt trainer road och det kan inte
> stämma. Men så länge jag använder samma
> utrustning och samma inställningar kan jag spåra
> förbättringar/sämringar.
> Med vänlig hälsning,
> Magnus

Fast det står ju att den mäter just fart på bakhjulet och kadens och använder en enkel formel för att räkna ut watt, alltså vad en vanlig speed/cadence+trainerroad gör.

Mycketvillhamer skrev:
> tropfrog skrev:
> -----
> > Mycketvillhamer skrev:
> >
>
> > -----
> > > landen skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag har övergett Whaoo Kickr pga av
> > > ljudnivån,
> > > > lutar åt en
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > roll/
> > > >
> > > > Verkar som att den är tyst, stabil och
> får
> > > bra
> > > > omdömen för känslan.
> > > > Sen trainerroad på det
> > > > http://www.trainerroad.com/.
> > > >
> > > > Effektvevparti är på gång till cykeln,
> men
> > > har
> > > > man inte det så verkar denna helt ok.
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > d-only/
> > >
> > >
> > > Fast den där effekthistorien från Kurt
> verkar