Ny "väglampa" från Magicshine.

@kais01, ser du inget problem med att behöva köpa "en i reserv"? Tycker det låter fullständigt galet.

Ta in lite miljötänk nu. Om ni inte pallar för er egen del kan ni väl försöka för era barns eller barnbarns skull.
en from tanke, men av döma från erfarenheterna här på happy behöver man ha reserv även av lupine och cateye.

nu blev det en delad frakt iaf.

som du möjligen lagt märke till reparerar jag
och återanvänder det mesta. lamprelaterat rekondar jag 18650-celler från skrotade packar istället för att slänga dem.

utgår från att du gör detsamma.

Berätta gärna mer om hur du gör för att rekonda 18650-celler.
Eller menar du att du "räddar" enskilda (18650-)celler ur skrotade batteripack?
ja, motionerar igång är väl en mer korrekt beskrivning av vad jag gör.

när man tar isär en icke fungerande pack kommer vissa celler vara synligt skadade, bort med dem. andra har noll i spänning, borde vara dödsdömda, men brukar låta dem följa med. ibland går det bra, ibland inte. sedan ett gäng med varierande spänning med vettigt värde.

det finns på marknaden diverse laddare med rekondprogram, särskilt har de varit populära till nimh. har väl blandade erfarenheter av dessa, men en jag har från lidl har iaf hållit liv i dessa mina celler i rätt många år.

när det gäller 18650 prövade jag först en av lygteinfo rekommenderad laddare från gyrfalcon som visade sig oduglig för celler med för låg spänning, då den antingen inte laddade dessa alls, eller istället kokte dem. sedan köpte jag en liknande från myboxer c8, och den laddar celler även från noll, och på ett temperaturmässigt skonsamt sätt. och med ett förlopp som är lätt att följa.

att initialt ladda upp cellerna är det är det lilla jobbet. nästan alla går upp till och avslutas vid 4,2 volt, men det betyder inte att de är ok. man får en indikation från ingående mah, men bättre är att belasta dem i en batterilåda t ex med en lampa och sätta de som snabbt minskar på en obs-lista. man kan t ex seriekoppla dem i par med ett fräscht batteri och se hur de jämförelsevis reagerar. sedan är det bara köra vidare några turer och ladda individuellt och se hur de presterar. en del tveksamma hämtar sig då, andra inte.

de som funkar kan man sedan låta ligga ett par veckor för att titta på graden av självurladdning.

när man sovrat fram de friska cellerna brukar jag återgå till att ladda hela packen gemensamt. typ 3 av 4 i en pack brukar slutligen vara ok:)

För oss som är så gamla att vi lärde oss läsa i skolan för att ta in information (och inte orkar lägga minuter på en video), vad är slutsatsen? Bra eller anus? Tycker den ser rätt bra ut på pappret.
Haha....samma generation här!
Och inte intresserad själv av lampan,hoppade till slutet med sammanfattningen...verkar vara bra lampa enligt honom,men appen i mobilen var krånglig.
Som sagt...inte sett videon själv,bara tipsade om recensionen till presumativa spekulanter! (y)

sweet cyclist har verkligen låg densitet i sina videos. men tacksamt att det kommit en tidig provkörning. dock verkar utomhusvideon tagits med en inadekvat kamera.

'me stvzo' som har ett fast halvljus med till synes identisk ljusbild som den här marknadsförs med 900 lumen och vilket också stämmer bra med effekten på 12 watt, lyser upp helt oerhört mycket mer än vad som visas här med denna lampa

båda har ljusbild som även liknar 'halvljuset' på monteer 12000 som dock verkar ha bättre bredd närmare cykeln.

i all tre fallen en lätt irriterande mörkare zon strax under det ljusa övre bandet. det krävs gärna en andra lampa för att kompensera det.

gravt otillfredställande verkar det ergonomiska handhavandet vara på både lampa, fjärr och app. att man kan krångla till enkla saker på detta vis?

här som jämförelse me stvzo. den har bara av och på. mycket kraftigt ljus i det avbländade bandet längst upp.
.
IMG_9442.jpeg

Klickade hem en lampa förra veckan, kostade mig $72,25 med rabattkoden MSFANS.
Fick hem den idag, ger ett bra första intryck i alla fall, sitter på laddning nu.

Bra att det kommer med ett fäste för Garmin också eftersom jag behövde ett sådant.

Klickade hem en lampa förra veckan, kostade mig $72,25 med rabattkoden MSFANS.
Fick hem den idag, ger ett bra första intryck i alla fall, sitter på laddning nu.
Ser riktigt trevligt ut med en stor ljuskälla. Tycker att små starka lampor är svåra att upptäcka som medtrafikant. Brukar köra med en ms 3500 på mörka landsvägar, men denna bör vara mycket smidigare och riktar ljuset där det gör nytta.
Beställde du leverans till Sverige eller är du i USA? Totalkostnad om du beställde till Sverige?

Ser riktigt trevligt ut med en stor ljuskälla. Tycker att små starka lampor är svåra att upptäcka som medtrafikant. Brukar köra med en ms 3500 på mörka landsvägar, men denna bör vara mycket smidigare och riktar ljuset där det gör nytta.
Beställde du leverans till Sverige eller är du i USA? Totalkostnad om du beställde till Sverige?
Beställde till Sverige, det var gratis frakt så det tillkom inga kostnader. Kanske kommer något senare från tullen? Den skickades från Kina, via Hong Kong och Nederländerna.

Har kört ett par timmar i mörker nu.
Medföljande fäste funkar finfint för lampan och en Garmin.
Inte monterat någon fjärrkontroll än, vill bara starta lampan och inte bry mig mer om effektlägen, hel/halvljus o.s.v.

Körde uteslutande på halvljus och på lägsta effekt, bara för att testa hur det var. Tyckte det funkade helt ok och skonar mörkerseendet.
Medium är nog bästa läget ljusmässigt. Högsta läget var nästan för ljust, går säkert att justera med appen om man vill.

Mobil-bilderna ger så klart ingen rättvis bild, med ögat är det ju inte alls så här skarp kant på ljuset och det lyser längre bort än vad bilderna ger sken av.

1000007455.jpg

1000007456.jpg

1000007457.jpg

Det sämsta med lampan oaktat ljusbild m.m. är att den är av märket Magicshine. Har ägt fyra framlampor av märket. Den äldsta funkar drygt tio år gammal vilket fått mig att köpa de andra tre. Alla tre ”nya” har fått kasseras efter 1-3 år p.g.a. olika defekter, Dum nog köpte jag sen även en pannlampa på rea från MS och den pajjade efter två år. Aldrig mer något av märket Magicshit.
Jag stod i begrepp att invända att mina 14 år gamla Magicshine-lampor lampor minsann fungerar fint. Det enda jag modiferade vid köp var reflektorn för bättre ljusbild. Bra att veta att det är läge att se upp när de dör.

Inte monterat någon fjärrkontroll än, vill bara starta lampan och inte bry mig mer om effektlägen, hel/halvljus o.s.v.

Körde uteslutande på halvljus och på lägsta effekt, bara för att testa hur det var. Tyckte det funkade helt ok och skonar mörkerseendet.
Medium är nog bästa läget ljusmässigt. Högsta läget var nästan för ljust, går säkert att justera med appen om man vill.

Mobil-bilderna ger så klart ingen rättvis bild, med ögat är det ju inte alls så här skarp kant på ljuset och det lyser längre bort än vad bilderna ger sken av.
Ser ju helt okej ut, speciellt för en lampa med inbyggd batteri.
Är dina 3 bildexempel halvljus lägsta effekt eller de 3 effektlägena?

Med ms3500 hängande under gpsen ser det ut så här. Slänger en hand över lampan vid möte alternativt riktar ner lyktan.

IMG_1182.jpeg

IMG_1188.jpeg

Är det nån särskild anledning till varför du inte vill posta i bländfria lampor tråden som jag har gjort just för såna här lampor? En ny tråd för varje ny lampmodell, är det vad folk hellre vill ha? I de flesta andra sammanhang brukar stora samlingstrådar vara det som gäller.

Bra med användarrecension, men återkom gärna när du har mer erfarenhet av lampan
Tex hur bra helljuset är, vilken skillnad det gör och hur det i praktiken funkar att växla mellan hel<=>halv-ljus liksom då naturligtvis även den verkliga lystiden.

Senast ändrad:
Är det nån särskild anledning till varför du inte vill posta i bländfria lampor tråden som jag har gjort just för såna här lampor? En ny tråd för varje ny lampmodell, är det vad folk hellre vill ha? I de flesta andra sammanhang brukar stora samlingstrådar vara det som gäller.
Nä, men eftersom det finns en specifik tråd för denna lampa så tänkte jag att det passar bra här.

Tolkar jag det rätt att du då kör på 400 lumen som du föredrar? Vore ju grymt med 5h brinntid.
IMG_5295.jpeg

Bra med användarrecension, men återkom gärna när du har mer erfarenhet av lampan
Tex hur bra helljuset är, vilken skillnad det gör och hur det i praktiken funkar att växla mellan hel<=>halv-ljus liksom då naturligtvis även den verkliga lystiden.
Yes, jag återkommer när jag har fått fler timmar med den.
För att växla mellan hel och halvljus så är det dubbeltryck på knappen, eller så använder man den medföljande fjärrkontrollen som jag inte har provat än.

Lite sugen på att ha denna som komplement till bm iq när man vill ha lite mer ljus på småvägar. Har du hunnit bedöma om de angivna lystiderna verkar rimliga?

Jag lyckades få ut strax över två timmar på max halvljus (800 lumen) innan lampan dimmade ner till lägre effekt.
Detta i temperatur strax under nollan under ett par dagars pendlande till jobbet under veckan.

MS EVO 1700 är lite lite billigare (860,37kr 955,97kr) för den kinesiska marknaden under namnet CBL 1600. Skickas dock ifrån Kina, med allt vad det innebär. Kanske kan vara intressant för någon nu när EVO 1700 inte säljs billigt på bikeinn längre.
Screenshot_20240119-163930~2.png

För övrigt lite tillfällig REA just nu hos Bikable också (799,20kr 999,00kr)
Screenshot_20240119-163500~2.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp