Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej de är inte utslängda. De sitter efter varandra i god ordning så man hittar. Det är själva poängen med att märka upp en led.Har inte lyckats komma ut så mycket i vår så noterar med viss förvåning att det är en massa skyltar för vandringsled utslängda i sicklaskiftet, ex på fem svåra. Någon som sitter på mer info om dessa skyltar?
Visa bilaga 565323
Svaret du vill ha är såklart att jag är dum i huvudet, men det är mer att jag har rört mig i området kontinuerligt de senaste 10-15 åren och är med i de flesta lokalgrupper på FB samt hänger här och har ändå lyckats missa att det ska dras en ny uppmärkt vandringsled i skiftet. Hittar inget om det på vare sig Stockholms eller Nacka kommuns sidor om reservatet och inte heller något uppmärkt på naturkartan.Nej de är inte utslängda. De sitter efter varandra i god ordning så man hittar. Det är själva poängen med att märka upp en led.
På vilket sätt blir du förvånad över att det sitter skyltar om en vandringsled i en skog?
Stalle
Eller så respekterar man skyltarna, så kanske det blir mindre ilska mot cyklisterna? Bara en tanke...Min gissning var att det är den nya given där man sagt att man vill skilja på cyklister och vandrare, för visst var det något sådant på gång från Nacka kommun...? Man skulle väl märka upp några få spår som cykelleder med tanken att cyklisterna skulle lämna alla andra stigar därhän.
Ja, jag vet inte, men räknar med att skyltarna leder till att fler blir arga när man cyklar. Om det inte fanns tillräckligt med ilska mot cyklisterna förut kan man väl kasta lite bränsle på elden liksom.
Du har inte kört där va?Eller så respekterar man skyltarna, så kanske det blir mindre ilska mot cyklisterna? Bara en tanke...
Om jag har förstått det rätt i tidigare ”debatter” så cyklar han inte mtb..Du har inte kört där va?
Nä, jag slängde bara fram en vild idé. Jag förstår att den låter helt crazy, men den funkar faktiskt i övriga samhället.Du har inte kört där va?
Stigen är inte högtrafikerad direkt...Nä, jag slängde bara fram en vild idé. Jag förstår att den låter helt crazy, men den funkar faktiskt i övriga samhället.
Det vore synd. Det är oftare man ser folk gå längs traktormakt, och den är mkt tråkigare att cykla imo.Min gissning var att det är den nya given där man sagt att man vill skilja på cyklister och vandrare, för visst var det något sådant på gång från Nacka kommun...? Man skulle väl märka upp några få spår som cykelleder med tanken att cyklisterna skulle lämna alla andra stigar därhän.
Ja, jag vet inte, men räknar med att skyltarna leder till att fler blir arga när man cyklar. Om det inte fanns tillräckligt med ilska mot cyklisterna förut kan man väl kasta lite bränsle på elden liksom.
Då kanske man kan passa på att fråga dig om du vet om vattnet kommer slås på i år där man kan spola av cyklarna vid HBB?Jag jobbar i Hammarbybacken så ska kolla om det är vi som smält upp dom.
Snabb Edit: Nej det är inte vi (HBB eller Skistar)
Ja, det vore faktiskt rätt crazy att sluta cykla på en stig där cykling är tillåtet och som – vad jag sett – mest trafikeras av cyklister snarare än fotgängare, för att "någon" har satt upp små skyltar på träden, helt utan avsändare.Nä, jag slängde bara fram en vild idé. Jag förstår att den låter helt crazy, men den funkar faktiskt i övriga samhället.
Jo. Men inte där. Om du skulle åka dit så skulle du förstå.Nä, jag slängde bara fram en vild idé. Jag förstår att den låter helt crazy, men den funkar faktiskt i övriga samhället.
Är det tillåtet att cykla i Sickla numer? :-)Ja, det vore faktiskt rätt crazy att sluta cykla på en stig där cykling är tillåtet och som – vad jag sett – mest trafikeras av cyklister snarare än fotgängare, för att "någon" har satt upp små skyltar på träden, helt utan avsändare.
Är det inte "Nacka ja, Stockholm nej" som gäller, eller finns det mer komplexa regler än så?Är det tillåtet att cykla i Sickla numer? :-)
Har inte riktigt hängt med.
Stalle
Ja så har det ju varit förut men det kanske har ändrats?Är det inte "Nacka ja, Stockholm nej" som gäller, eller finns det mer komplexa regler än så?
MVH sällan-besökare från norr om stan.
Vandringsleden går ju som en slev spagetti genom Sickla så den rör på nästan varje stig som finns i området. Så den är svår att undvika.Det vore synd. Det är oftare man ser folk gå längs traktormakt, och den är mkt tråkigare att cykla imo.
Hmm... knyts den ihop med andra stigar ut mot hellas eller älta, eller är det en tour över sickla-skiftet enbart?Vandringsleden går ju som en slev spagetti genom Sickla så den rör på nästan varje stig som finns i området. Så den är svår att undvika.
Stalle
Bara i Sickla vad jag sett ja. Men jag har inte följt den slaviskt. Jag kan ju köra den om en stund. Skall ut en sväng före lunch. Återkommer med rapport. ?Hmm... knyts den ihop med andra stigar ut mot hellas eller älta, eller är det en tour över sickla-skiftet enbart?
Med samma logik skulle alla vandrare vara hänvisade till den nya vandringsleden.Nä, jag slängde bara fram en vild idé. Jag förstår att den låter helt crazy, men den funkar faktiskt i övriga samhället.
Jag vet inte hur du cyklar (om du ens gör det) men jag förutsätter att du enbart gör det på cykelbanor, aldrig bilväg.Nä, jag slängde bara fram en vild idé. Jag förstår att den låter helt crazy, men den funkar faktiskt i övriga samhället.
Inte kan man väl gå på en ouppmärkt stig? Det vore heeeelt craaajzyyMed samma logik skulle alla vandrare vara hänvisade till den nya vandringsleden.
Inte kan man väl gå på en ouppmärkt stig? Det vore heeeelt craaajzyy
Ja, det är intressant. Cykling är enbart tillåtet på befintliga (eller anlagda står det väl i föreskrifterna) stigar. Ändå blev det en massa nya stigar mellan 2014 och 2018 utan att förvaltaren anlagt några. Hur gick det till?Du skämtar, men det fanns mycket diskussion på happy för två år sen för att cykling är (var?) bara tillåten på "bifintliga stigar". Frågan är då vad befintliga stigar är ...
hellasgarden.se
Ja, det är intressant. Cykling är enbart tillåtet på befintliga (eller anlagda står det väl i föreskrifterna) stigar. Ändå blev det en massa nya stigar mellan 2014 och 2018 utan att förvaltaren anlagt några. Hur gick det till?
![]()
Ökat intresse för cykling leder till nya stigar i reservatet - här kan du läsa varför vi öppnar uthyrning av MTB - Hellasgården
MTB och stigcykling är en fråga som delar besökarna vid Hellasgården. Ännu ett sätt att komma ut i naturen och röra på sig, säger förespråkarna. Cyklisterna förstör skogen och skaver ... Read Morehellasgarden.se
Jag blir lika "road" varje gång jag ser den där sidan.Ja, det är intressant. Cykling är enbart tillåtet på befintliga (eller anlagda står det väl i föreskrifterna) stigar. Ändå blev det en massa nya stigar mellan 2014 och 2018 utan att förvaltaren anlagt några. Hur gick det till?
![]()
Ökat intresse för cykling leder till nya stigar i reservatet - här kan du läsa varför vi öppnar uthyrning av MTB - Hellasgården
MTB och stigcykling är en fråga som delar besökarna vid Hellasgården. Ännu ett sätt att komma ut i naturen och röra på sig, säger förespråkarna. Cyklisterna förstör skogen och skaver ... Read Morehellasgarden.se
Det är på. ? Iaf när jag senast var på jobbet (är i Spanien just nu).Då kanske man kan passa på att fråga dig om du vet om vattnet kommer slås på i år där man kan spola av cyklarna vid HBB?
Det har varit tillåtet hela tiden, på Nackasidan. Vilket är 99% av reservatet.Är det tillåtet att cykla i Sickla numer? :-)
Har inte riktigt hängt med.
Stalle
Det har varit tillåtet hela tiden, på Nackasidan. Vilket är 99% av reservatet.
Fast jag gissar ju att den uppmärkta vandringsleden är en befintlig stig...Ja, det är intressant. Cykling är enbart tillåtet på befintliga (eller anlagda står det väl i föreskrifterna) stigar. Ändå blev det en massa nya stigar mellan 2014 och 2018 utan att förvaltaren anlagt några. Hur gick det till?
![]()
+ plus ett antal likande inlägg som förringar cyklingens slitage i Hellas.Att stigar har tillkommit på kartan mellan 2014 och 2018 betyder heller inte att de har tillkommit i verkligheten under just den tiden. Om någon nu trodde det.