Ny vandringsled i Sicklaskiftet?

grondahl

Aktiv medlem
Har inte lyckats komma ut så mycket i vår så noterar med viss förvåning att det är en massa skyltar för vandringsled utslängda i sicklaskiftet, ex på fem svåra. Någon som sitter på mer info om dessa skyltar?
20220703_174826.jpg

Ok. Men det står ju inget om någon led på sidan du länkar. Och spårkartan är bara kommunens bild av elljusspåren i närområdet.

Jag jobbar i Hammarbybacken så ska kolla om det är vi som smält upp dom.

Snabb Edit: Nej det är inte vi (HBB eller Skistar)

Har inte lyckats komma ut så mycket i vår så noterar med viss förvåning att det är en massa skyltar för vandringsled utslängda i sicklaskiftet, ex på fem svåra. Någon som sitter på mer info om dessa skyltar?
Visa bilaga 565323
Nej de är inte utslängda. De sitter efter varandra i god ordning så man hittar. Det är själva poängen med att märka upp en led.
På vilket sätt blir du förvånad över att det sitter skyltar om en vandringsled i en skog?

Stalle

Nej de är inte utslängda. De sitter efter varandra i god ordning så man hittar. Det är själva poängen med att märka upp en led.
På vilket sätt blir du förvånad över att det sitter skyltar om en vandringsled i en skog?

Stalle
Svaret du vill ha är såklart att jag är dum i huvudet, men det är mer att jag har rört mig i området kontinuerligt de senaste 10-15 åren och är med i de flesta lokalgrupper på FB samt hänger här och har ändå lyckats missa att det ska dras en ny uppmärkt vandringsled i skiftet. Hittar inget om det på vare sig Stockholms eller Nacka kommuns sidor om reservatet och inte heller något uppmärkt på naturkartan.

Är det du som märkt upp leden?

Nej det är inte jag. ?
Bra idé annars. Kamouflera en MTB-slinga som vandringsled.
Närå… nä men då fattar jag varför du är förvånad. Lite suboptimalt att lägga ner tid på att sätta upp skyltar utan att det går att få reda på att den ena finns via normala kanaler.
Stalle

Min gissning var att det är den nya given där man sagt att man vill skilja på cyklister och vandrare, för visst var det något sådant på gång från Nacka kommun...? Man skulle väl märka upp några få spår som cykelleder med tanken att cyklisterna skulle lämna alla andra stigar därhän.

Ja, jag vet inte, men räknar med att skyltarna leder till att fler blir arga när man cyklar. Om det inte fanns tillräckligt med ilska mot cyklisterna förut kan man väl kasta lite bränsle på elden liksom.

Min gissning var att det är den nya given där man sagt att man vill skilja på cyklister och vandrare, för visst var det något sådant på gång från Nacka kommun...? Man skulle väl märka upp några få spår som cykelleder med tanken att cyklisterna skulle lämna alla andra stigar därhän.

Ja, jag vet inte, men räknar med att skyltarna leder till att fler blir arga när man cyklar. Om det inte fanns tillräckligt med ilska mot cyklisterna förut kan man väl kasta lite bränsle på elden liksom.
Eller så respekterar man skyltarna, så kanske det blir mindre ilska mot cyklisterna? Bara en tanke...

Det vore synd. Det är oftare man ser folk gå längs traktormakt, och den är mkt tråkigare att cykla imo.

Nä, jag slängde bara fram en vild idé. Jag förstår att den låter helt crazy, men den funkar faktiskt i övriga samhället.
Ja, det vore faktiskt rätt crazy att sluta cykla på en stig där cykling är tillåtet och som – vad jag sett – mest trafikeras av cyklister snarare än fotgängare, för att "någon" har satt upp små skyltar på träden, helt utan avsändare.

Ja, det vore faktiskt rätt crazy att sluta cykla på en stig där cykling är tillåtet och som – vad jag sett – mest trafikeras av cyklister snarare än fotgängare, för att "någon" har satt upp små skyltar på träden, helt utan avsändare.
Är det tillåtet att cykla i Sickla numer? :-)
Har inte riktigt hängt med.
Stalle

Har något minne av att det fanns en vandringsled i ett gammalt planeringsdokument från Stockholms kommun. Men man behöver nog titta en 5-6 år bakåt i tiden för att hitta det. Friluftsliv är inte Stockholms paradgren.

Du skämtar, men det fanns mycket diskussion på happy för två år sen för att cykling är (var?) bara tillåten på "bifintliga stigar". Frågan är då vad befintliga stigar är ...
Ja, det är intressant. Cykling är enbart tillåtet på befintliga (eller anlagda står det väl i föreskrifterna) stigar. Ändå blev det en massa nya stigar mellan 2014 och 2018 utan att förvaltaren anlagt några. Hur gick det till?

Ja, det är intressant. Cykling är enbart tillåtet på befintliga (eller anlagda står det väl i föreskrifterna) stigar. Ändå blev det en massa nya stigar mellan 2014 och 2018 utan att förvaltaren anlagt några. Hur gick det till?

Hahaha! Det är den absurda sidan där friluftsgården Hellasgården påstår att cyklister har gjort en dobbelfilad stig, men det klart en skogsmaskinspår! Så svaret är skogsmaskin i den här fallet.

Jag blir lika "road" varje gång jag ser den där sidan.

1657096555620.png

Ja, sådana där stigar skapas nya regelbundet. Jag såg en helt ny för bara ett par veckor sedan.
Nej, jag kan lova att det inte är en cykel som skapat den.

Tycker också att det är spännande med folks vetskap om cykling dom aldrig vart delaktiga i.

Jag har en jättestor skog 200 meter från min dörr.
Ändå sätter jag mig i bilen och åker 4 mil till Hellas.
Varför? För att det är kul att skapa nya stigar där?
Nej, för att det finns stigar där.

Hemmaskogen är öde, och skulle ger mig en enorm möjlighet att cykla "off trail".
Vilket inte är roligt. Det går knappt. Vill jag ta mig fram där det inte finns stig så tar jag på mig vandringskängorna som alla andra.

Det har varit tillåtet hela tiden, på Nackasidan. Vilket är 99% av reservatet.

Det skulle vara trevligt om förvaltningen sätter upp skyltar, som på Erstaviks gods, där det står att cykling är tillåten och att man ska visa hänsyn till andra på stigen. Mycket trevligt denna skyltar: man känner sig välkomna som cyklist, kan hoppa att cyklister beter sig bra och det är klart för vandrare att man får cykla där (men att cyklister inte ska hindra vandrare).

Man kan definitivt springa den, men det finns längre rundor i skiftet. Ex Sicklareflexens sträckning. Min korta standardrunda för löpning i skiftet verkar roligare:
Screenshot_20220706-125045_Strava.jpg

Den är 4km lång.
Jag hittade inget till att börja med så jag fick veva bort till Fem svåra och där hittade jag den och började följa den medsols. Men ovanför kyrkogården så tog markeringerna slut vilket förvånade mig men sen skulle få sin förklaring.
1657106068941.png

Så jag började köra motsolis istället. Norra delen var, som tidigare nämnts, Fem svåra. Sen vek den av på mindre stigar.
1657106101258.png

För att sen toucha Indian-stigarna och sen typ försvninna bakom Björkahagens utegym. Sen vare grusvägen bort till Kyrkogården.
Där visade det sig att leden börjar med att gå över kyrkogården och det var därför markeringarna tycktes ta slut ovanför kyrkogården. Jag tittade inte ens ner åt kyrkogården.
1657106122411.png

Ingen information öht nånstans på nån skylt kunde jag hitta.

Så... nu vet ni!
:-)

Stalle

Fast jag gissar ju att den uppmärkta vandringsleden är en befintlig stig...

Att stigar har tillkommit på kartan mellan 2014 och 2018 betyder heller inte att de har tillkommit i verkligheten under just den tiden. Om någon nu trodde det.
+ plus ett antal likande inlägg som förringar cyklingens slitage i Hellas.

Men handen på hjärtat. Om vi på riktigt är ärliga mot oss själva. Tror vi att inga nya stigar skapats av cyklister i Hellas mellan 14 och 18? Eller vad är det ni försöker säga?

Obs! Jag är inte ute efter att klanka ner på nån specifik. Tycker bara att det är konstigt att det sitter så långt inne att erkänna att cyklister i Hellas
* Skapar nya stigar
* Sliter på befintliga

Jag skulle lätt kunna lista 20 stigar som inte skulle funnits eller på sin höjd varit en rådjursstig om inte MTB hade funnits.

Stalle - en som bidragit till att köra skiten ur skogen i Hellas (och på andra ställen)

Sen skall jag väl tillägga att jag skiter personligen högaktningsfullt om jag sliter eller gör nya stigar. Tycker bara det är märkligt att man envisas med att förneka det.
(en enmansdiskussion av ringa värde)

Stalle

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp