Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Hämtade nya Alphan igår. Grymt fin och skönt med brett styre. SID gaffeln som skulle varit på var försenad så de skickade med värstingen SID Ultimate ? Aldrig kört heldämpat innan så har inget att jämföra med men tycker den är väl hård. Kör ca 30% sag och väger 90kg, inte pillat på några inställningar. Vad kör ni för setup på era Alphor? Några tips på vad man kan börja labba med?

Nya allebike Alpha
Jag har också 30% bak. Ja noterade uppgraderingen av gaffeln det var trevligt! Jag väger typ 75-76 med det jag brukar ha på mig inkl vatten. Körde idag 3.3 mil varav 1.8 i riktigt stökig terräng (andra turen). Jag upplevde den inte som speciellt hård men man märker att den inte har så mycket slagläng i dämpningen - men det var samtidigt därför jag köpte den. Men ja den blir hårdare än en trailbike såklart. Den är definitivt inte svampig och motsatsen till svampig kanske blir hård i mångas ögon.
Kul ? Är säkert som du skriver, och den är ju ruggigt trampeffektiv. ? Ska testa returen och se lite vad man märker för skillnad. Bottnar du bak när du kör i stök?

Nya allebike Alpha
Kul ? Är säkert som du skriver, och den är ju ruggigt trampeffektiv. ? Ska testa returen och se lite vad man märker för skillnad. Bottnar du bak när du kör i stök?
Ja jäklar vad trampeffektiv den är. Nej har inte bottnat. Var tvungen att kolla och o-ringen ligger typ 4mm från max så för mig verkar det perfekt. Du kan ju testa 25-27% sag och lite långsammare rebound kanske?

Nya allebike Alpha
Lite puckad fråga kanske men jag antar att default-läget på styret är noll grader? Funkar bra men känns lite chopper. Antagligen jag som är ovan då jag haft en äldre cykel innan.

Nya allebike Alpha
Lite puckad fråga kanske men jag antar att default-läget på styret är noll grader? Funkar bra men känns lite chopper. Antagligen jag som är ovan då jag haft en äldre cykel innan.
Stammen har 6% rise så om styret är inställt på noll grader blir det såklart chopper känsla. Mitt var inställt på ca 35% men jag är lång så de hade tagit i rejält. Har sänkt det till 20% nu men det passar mig, bästa är att testa sig fram vad som känns bäst.

Nya allebike Alpha
Vårskodd.

20210419_183615.JPG

Nya allebike Alpha
Har funderingar på samma gummin. Rapportera gärna hur de funkar tillsammans.
Jag körde Race/cross på min Jeffsy förra året och numer på min Alpha (dock bara 3 - 4 rundor hittils på Alphan) men jag är väldigt nöjd. Passar mitt cyklande göllande förhållande mellan rullmotstånd och fäste :)

För övrigt grymt nöjd med Alphan också, trampmässigt ett lyft från Jeffsyn utan att för den delen var direkt sämre utför.

//Kristoffer

Nya allebike Alpha
Tycker det är lite klurigt att hitta rätt däcktryck i Barzo. Väger typ 75kg med utrustning. Igår testade jag 1.35 bar fram och 1.48 bak tror jag det blev. Börjar bli bra fram men känns som jag skulle kunna ha samma bak. Kan nog bli så att jag landar på 1.4 fram och bak. Första gången jag testat ett par däck där jag inte upplever att jag vill ha olika tryck på däcken. Kändes lite osynk eller vad jag ska säga. Vad väger ni och vad kör ni på för tryck ni som har barzo?

Nya allebike Alpha
Det beror väl på vilken sadelklämma du har. På min AXS Reberb står det 12 Nm. På annan står det 8-10 Nm. Menar du sadelstolpsklämma så är det närmare runt 6 Nm.

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Det beror väl på vilken sadelklämma du har. På min AXS Reberb står det 12 Nm. På annan står det 8-10 Nm. Menar du sadelstolpsklämma så är det närmare runt 6 Nm.
Tack, det är nog sadelstolpsklämman jag tänker på. På min Nukeproof står det Max 2.9 Nm så gick efter det men känns spontant inte som det räcker i detta fall. Jag trycker i lite extra monteringspasta och ökar momentet en aning ?

Nya allebike Alpha
Min stolpe lossade på första turen ,drog till 5-6nm.
Hittade heller ingen anvisning vad det ska vara

Nya allebike Alpha
Jag vet inte riktigt hur man mäter slaglängd? Sid ultimate gaffeln jag har ska ju vara 120mm. När jag mäter den "visuella" slaglängden är det typ 80mm.

Nya allebike Alpha
Nej det tror jag inte. Lite svårt att se men rakt höger ut från 1cm markeringen står det 120mm. Vad jag förstått kan man inte mäta slaglängden som jag nyss gjort på alla gafflar. Det kan diffa lite men tycker det är rätt stor diff

Nya allebike Alpha
Nej det tror jag inte. Lite svårt att se men rakt höger ut från 1cm markeringen står det 120mm. Vad jag förstått kan man inte mäta slaglängden som jag nyss gjort på alla gafflar. Det kan diffa lite men tycker det är rätt stor diff
Du ska ju ha 12cm om du mäter sådär (utan att sitta på cykeln). Vilket tryck har du i den?
edit: där det står 120 är den skala där man kan kolla vilken sag man har…

Nya allebike Alpha
Du har väl fått en suckdown, prova att lätta lite på tätningen på luftsidan med ett buntband el.dyl och se om den reser sig.
Har aldrig haft en suckdown på tidigare cykel men när jag läser på lite verkar det vara exakt vad som felas - tack! Tror jag förstår ditt förslag på lösning. Gmbn menar ju på att allt måste plockas isär typ
Får kolla upp det mer imorgon

Nya allebike Alpha
Kunde dra ut gaffeln när jag tog i lite men den sögs tillbaka in sen när jag släppte. Tack för infon från alla då vet jag vad problemet är

Nya allebike Alpha
Har precis bytt upp mig från en 26" HT och tjena vilken skillnad! Vid första anblicken kändes den helt enorm, 30-40cm längre , högre och galet brett styre men väl uppe på besten så rullar man ju över rötter och småsten som ingenting. Den är ordentligt byggd och gillar detaljer som skyddstejp och vajerklämmor men det är kanske grejer man får från tysken med?

DSC_1530.JPG

Nya allebike Alpha
Har precis bytt upp mig från en 26" HT och tjena vilken skillnad! Vid första anblicken kändes den helt enorm, 30-40cm längre , högre och galet brett styre men väl uppe på besten så rullar man ju över rötter och småsten som ingenting. Den är ordentligt byggd och gillar detaljer som skyddstejp och vajerklämmor men det är kanske grejer man får från tysken med?

:D
Det var många generationssteg på en gång, kan tänka den känns enormt stor. Det tyckte jag min första 29" var och den är säkert 15cm kortare än den här.

Nya allebike Alpha
Supernöjd med Alphan. Väldigt mångsidig cykel, men jag har problem med att få till en bra sittställning. Har problem med att händerna domnar samt värk i framsida lår. Inget jag haft problem tidigare. Har försökt med det mesta i inställningsväg. Sadelposition, sadelhöjd, tiltat styre, sänkt styre, flyttat cleats, bytt handtag, bytt sadel etc. Funderat på ett styre med högre rise? Någon som känner igen detta?

Nya allebike Alpha
Domnande händer får jag om jag sitter för nära styret, jag hade testat att flytta bak sadeln.
För mig tar det mer på framsida lår om jag har sadeln för lågt.

Så sadeln lite längre bak och kanske högre också (avståndet till pedalerna blir ju lite större bara av att flytta bak sadeln).

Nya allebike Alpha
Supernöjd med Alphan. Väldigt mångsidig cykel, men jag har problem med att få till en bra sittställning. Har problem med att händerna domnar samt värk i framsida lår. Inget jag haft problem tidigare. Har försökt med det mesta i inställningsväg. Sadelposition, sadelhöjd, tiltat styre, sänkt styre, flyttat cleats, bytt handtag, bytt sadel etc. Funderat på ett styre med högre rise? Någon som känner igen detta?
Låren låter som för låg sadel. Jag mätte bara avståndet vevhusmitt till sadeltopp och satte lika -0.5cm som på min gravel (lika vevlängd). Mina händer domna lite med men där tänker jag att det har att göra med 80cm stryre vilket medför knasig handvinkel, har 72cm på min gamla hoj.

Nya allebike Alpha
Jag känner igen mig i en del av vad du säger. Mest problem har jag haft med värk i handleder/händer. Jag är 184 cm och har en large. En del värk har försvunnit då jag tror handlederna vant sig vid det breda styret etc. Jag vred upp styret till 18-20 grader istället för 0 och det blev nog lite bättre. Det trycker fortfarande obekvämt på handflatans knöl ner mot handleden (rakt ner från lillfingret). Ev kommer jag korta styret till 780 mm men jag tror mer det handlar om backsweepen som gör att yttersidorna på händerna får ta mer av trycket. Gällande sittpositionen är jag rätt nöjd men det är något som jag inte får till som jag inte kan sätta fingret på. Sadeln är så långt bak som möjligt. Jag är för övrigt inte helt nöjd med sadeln. Min förra sadel var mycket högre längst bak så man fick mer stöd i sittande klättring. Får dessutom lite ont av den. Att du får ont i framsida lår brukar ju normalt bero på att sadeln är för nära styret och/eller för låg sittposition

Tillbaka
Topp