Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Höstskrud.

DSC_6659~2.JPG

Nya allebike Alpha
...ja jag är glad att jag fick Vincents iaf, känns mer korrekt :)

----

Men iaf, apropå väska. Idag hittade jag inte min vanliga lilla väska, tog Burrito-packen istället, den passar finfint där faktiskt

Visa bilaga 583059
Ser bra ut. Jag skaffade en sån verktygsflaska och satte på nedre fästet. Använder vätskerrygga istället för flaskor.

Nya allebike Alpha
Bor du långt från Alingsås eller? Eller kan ju finnas nån XL i närheten som du kan testa.

Men ja de är ju på håret att den blir för hög, 8mm till godo på min sadelhöjd kontra din benlängd.

Nya allebike Alpha
Bor du långt från Alingsås eller? Eller kan ju finnas nån XL i närheten som du kan testa.

Men ja de är ju på håret att den blir för hög, 8mm till godo på min sadelhöjd kontra din benlängd.

Bor på ok avstånd iaf. Verkar som dem får in lite testcyklar i slutet på mars, så får väll bli att ta sig dit och prova lite.

Nya allebike Alpha
Ah okok. Jag är 185 med gren ca 89. Är jäkligt kluven gällande storleken.. Vill ha reachen som XL har, men är tveksam till om sadeln kommer bli lite för hög på lägsta med den.
Jag är drygt 184 och typ 87-89 i grenen(lite svårt med ett fladdrigt måttband) och har en L. Känner absolut inget behov av en större cykel. Jag gjorde en professionell bikefit efter typ 6 månader då jag hade problem med värk i handlederna efter varje tur. Sen gjorde jag det också lite för att jag tyckte det var intressant - jag hade fått till inställningarna nästan spot on själv visade det sig. Det går att läsa sig till och sen testa/utvärdera på egen hand. Jag förstod redan att problemet låg i att styret var för brett. 800mm är fan brett när man innan hade en allmountain från 2010. Trodde även att styrets sweep o rise som var mer "extremt" än vad jag var van vid ev låg bakom. Men originalstyret byttes till ett med mer rise det skars även ner till 767mm och små justeringar i sadelposition etc gjordes. Är sjukt nöjd med cykeln nu. Så min poäng efter den här utläggningen är att jag tycker du starkt ska överväga en L. Om du inte har några problem med ett 800mm styre så sväljer det rätt långa armar. Och sadelns horisontella position gör ju väldigt mycket. Går ju även att byta styrstam. Lite blandat surr men kanske det kan vara till någon hjälp.

Nya allebike Alpha
Jag är drygt 184 och typ 87-89 i grenen(lite svårt med ett fladdrigt måttband) och har en L. Känner absolut inget behov av en större cykel. Jag gjorde en professionell bikefit efter typ 6 månader då jag hade problem med värk i handlederna efter varje tur. Sen gjorde jag det också lite för att jag tyckte det var intressant - jag hade fått till inställningarna nästan spot on själv visade det sig. Det går att läsa sig till och sen testa/utvärdera på egen hand. Jag förstod redan att problemet låg i att styret var för brett. 800mm är fan brett när man innan hade en allmountain från 2010. Trodde även att styrets sweep o rise som var mer "extremt" än vad jag var van vid ev låg bakom. Men originalstyret byttes till ett med mer rise det skars även ner till 767mm och små justeringar i sadelposition etc gjordes. Är sjukt nöjd med cykeln nu. Så min poäng efter den här utläggningen är att jag tycker du starkt ska överväga en L. Om du inte har några problem med ett 800mm styre så sväljer det rätt långa armar. Och sadelns horisontella position gör ju väldigt mycket. Går ju även att byta styrstam. Lite blandat surr men kanske det kan vara till någon hjälp.

Ah ok, bra input ? Jag har också en mtb från den tiden (hardtail, 2008). Sitter på 76-77cm. Sen har jag ganska långa armar så satt på en styrstam på 110mm vilket gör att måtten från center av vevpartiet till center på styret blir ca 580-590mm. Så det är i hög mån den sträckan jag funderar på. Vill helst inte behöva slänga på en allt för lång stam på L och förstöra körkänslan. Tror även jag kommer välja ett kortare styre. Tycker mitt nuvarande på ca 71-72cm ger bra kombination av stabilitet och smidighet.

Nya allebike Alpha
Ah ok, bra input ? Jag har också en mtb från den tiden (hardtail, 2008). Sitter på 76-77cm. Sen har jag ganska långa armar så satt på en styrstam på 110mm vilket gör att måtten från center av vevpartiet till center på styret blir ca 580-590mm. Så det är i hög mån den sträckan jag funderar på. Vill helst inte behöva slänga på en allt för lång stam på L och förstöra körkänslan. Tror även jag kommer välja ett kortare styre. Tycker mitt nuvarande på ca 71-72cm ger bra kombination av stabilitet och smidighet.
Tänk på att sadelrör är mycket brantare på moderna cyklar. Om du vill kunna sitta ner får du mäta från sadeln. Bredden på styre påverkar också. Lite bredare för du nog testa

Nya allebike Alpha
Började köra med 800mm på min och fick direkt ont i armbågarna även om jag tyckte att 800mm inte var så stor skillnad mot de 760 jag kör på mina andra hojar, Kapade succesivt ner i 5mm steg och när jag hamnade på 760 så försvann värken i armbågarna. Handleder och annat kände jag ingen skillnad på mer än att lillfingrarna kom i kläm lite oftare på mina favvo stigar när det var trångt mellan träna!! :)

Nya allebike Alpha
Grejen är ju att man sätter på ett brett styre så får pöbeln kapa till rätt längd, det har fördelar för tillverkaren och kunden, men det är inte så att tillverkaren "bestämmer" 800 åt en utan det har med enkelheten i lagerhållning (en bredd) samt möjligheten att kapa till önskad längd för slutkund. Win win!

Nya allebike Alpha
har också landat på 760 men inte testat mellan 720 och 760.
Det går ju bra att flytta in reglage å testa utan att kapa. Om man inte har dasslock i alla fall.
Jobbigt på barncyklar.....barnen växer ju så jobbigt att kapa ner för mycket.

Nya allebike Alpha
Ni som har era Alphor ett tag nu, nöjda än? Ni som bytt, varför bytte ni och till vad? Överväger köp i dagarna.
Överlag har jag varit jättenöjd. Cykeln känns väldigt gedigen. Men det är inte en trail/am-cykel med 150mm gaffel. Det är förvisso ingen nyhet men jag bara poängterar det. Dvs om man tycker att väldigt stökigt utför är roligast så kommer du märka begränsningarna i framför allt gaffeln(jag har 120mm sid ultimate) som blir rätt stum. Ev skulle jag hellre velat ha något liiite mer trail typ en ibis ripley eller en pivot trail 429 men då snackar vi fan dubbla priset. Men för det jag cyklar mest vilket oftast blir själv och då fokus på träning(flås, ben, mjölksyra etc) så passar den perfekt. Men som sagt när man sticker ut fler och det oftast då blir mer brutala stigar får jag kanske planera min linje lite mer än de med mer trail/am. Men det funkar ju fortfarande såklart

Nya allebike Alpha
Jag tror det är rätt typ av cykel för mig i mina hemtrakter (sydvästra delen av Skåne). Behöver verkligen inte biffigare cykel eller mer slaglängd, går egentligen bra med 100mm åxå. Men geometri och priset på en Alpha lockar.

Just nu lutar jag åt ett ramkit eftersom det känns onödigt att köpa hel cykel och byta hälften av delarna. :)

Nya allebike Alpha
Får man lova att fråga varför du funderar på att sälja eftersom du är nöjd och använder den till (nästan) allt? Är det bara för förändringen?

Jag tänkte det får räcka med min andra cykel helt enkelt. Jag cyklar inte så mycket just nu tyvärr, men inte alls säkert jag säljer ändå. Finns i sydvästra Skåne om du vill provsitta L.

Nya allebike Alpha
Ni som har era Alphor ett tag nu, nöjda än? Ni som bytt, varför bytte ni och till vad? Överväger köp i dagarna.
Jag är efter 1 sommar jättenöjd med min Alpha XT -22. Den har rullat mest stig, både lätt åkt och riktigt stökigt, men jag har även kört lite åt XC hållet samt en del grusvägar och jag har aldrig känt att jag skulle behöva någon annan cykel till just de turerna. Den har även varit i Isaberg och så länge man inte står på för hårt i de värsta partierna så funkar det med.

Nu solskenscyklar jag bara med Alpha och kör annan cykel när det blir grisigt, blött och vinter. Men när solen kommer fram och jag får ta ut Alphan så tror jag att leendet är lite bredare. Sen om det är solen eller cykeln som är största orsaken låter jag vara osagt, men min bästa minnen från sommaren -22 är definitivt ombord på min Alpha! :)

Bilagor

• G23rj2VAqRWCG4txE8tIUOaHc2xWqozdyybdwRiB9IA-2048x943.jpg
    G23rj2VAqRWCG4txE8tIUOaHc2xWqozdyybdwRiB9IA-2048x943.jpg
    386.1 KB · Besök: 142
Nya allebike Alpha
Jag tror det är rätt typ av cykel för mig i mina hemtrakter (sydvästra delen av Skåne). Behöver verkligen inte biffigare cykel eller mer slaglängd, går egentligen bra med 100mm åxå. Men geometri och priset på en Alpha lockar.

Just nu lutar jag åt ett ramkit eftersom det känns onödigt att köpa hel cykel och byta hälften av delarna. :)
Alphan funkar trots allt jättebra i Stockholm där jag bor. Och här är det rätt kuperat med mycket klippor, sten och rötter. I Skåne kommer du nog få en perfekt cykel skulle jag säga. Plus att du inte kommer få några problem om du skulle åka till något "bergigare" område en helg. Är det mycket sandig jord där du cyklar så skulle jag skippa barzo-däcken och istället köra på typ schwalbe racing ralph & ray.

Nya allebike Alpha
Jag är efter 1 sommar jättenöjd med min Alpha XT -22. Den har rullat mest stig, både lätt åkt och riktigt stökigt, men jag har även kört lite åt XC hållet samt en del grusvägar och jag har aldrig känt att jag skulle behöva någon annan cykel till just de turerna. Den har även varit i Isaberg och så länge man inte står på för hårt i de värsta partierna så funkar det med.

Nu solskenscyklar jag bara med Alpha och kör annan cykel när det blir grisigt, blött och vinter. Men när solen kommer fram och jag får ta ut Alphan så tror jag att leendet är lite bredare. Sen om det är solen eller cykeln som är största orsaken låter jag vara osagt, men min bästa minnen från sommaren -22 är definitivt ombord på min Alpha! :)
Är det någon speciell mucky-fender du har bak eller är det samma som fram?

Nya allebike Alpha
Samma som fram. Vet inte om den gör någon skillnad (mer än skyddar mot lite skav från saker som följer med däcket upp) men jag fick 2st så jag passade på att öka på vikten några gram för större träningseffekt!! :rolleyes:
Jag har allebikes skyddsfolie på min vilket har funkat väldigt bra. Tänkte mest som ett extra skydd mot dämparen men det gör nog varken till eller från

Nya allebike Alpha
Alphan funkar trots allt jättebra i Stockholm där jag bor. Och här är det rätt kuperat med mycket klippor, sten och rötter. I Skåne kommer du nog få en perfekt cykel skulle jag säga. Plus att du inte kommer få några problem om du skulle åka till något "bergigare" område en helg. Är det mycket sandig jord där du cyklar så skulle jag skippa barzo-däcken och istället köra på typ schwalbe racing ralph & ray.

Det är mest skogsstigar med jordigare underlag, något enstaka parti med sandigare jord finns. Tror jag rullar vidare på mina Wolfpack cross och race.

Tillbaka
Topp