Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Nu hänger ramen i garaget och en sid-gaffel ligger i en låda. 2023-färgen med svart/mörkblå va helt klart snygg.

Har en beställning med smått och gott ligger i varukorgen hos r2-bike och vöntar... Så många val... man är ju som ett barn på hjulafton.

Hur bökig är dragningen genom ramen? Behöver jag skaffa verktygskit för ändamålet eller man klarar det utan?

Nya allebike Alpha
Är det någon som skulle kunna lägga upp en bild på hur vajern till lockouten på bakdämparen ska sitta?
Hade dämparen på service och nu får jag inte dit vajern igen så att dämparen låser upp ?

Nya allebike Alpha
Är det någon som skulle kunna lägga upp en bild på hur vajern till lockouten på bakdämparen ska sitta?
Hade dämparen på service och nu får jag inte dit vajern igen så att dämparen låser upp ?
Om du går in på youtube och skriver din dämpare(shock på engelska) plus lockout så får du filmer som gissningsvis hjälper mer än bilder. Eller ladda ner manualen. Det är lite som en rullgardin med lockout. Du måste montera under tryck/spänn.

Nya allebike Alpha

Bilagor

• 20230531_200509.jpg
    20230531_200509.jpg
    440.9 KB · Besök: 179
Nya allebike Alpha
Tack! Ska testa det.
Ska man spänna dem till upplåst läge och sen montera vajern alltså?
Så är det på gaffeln vilken jag bytt vajer på så det är sannolikt likadant på bakdämparen då det är samma princip. Jag gjorde fel första gången på gaffeln och monterade vajern rakt upp och ner. Då händer ingenting när man trycker på remote lockout. Så ja du måste vrida plattan som vajern sitter på typ 1/3 varv eller vad det nu var innan du fixerar vajern med skruven så den får lite spänn i sig. Leta upp manualen online så tror jag du fixar det

Nya allebike Alpha
Hur är Alphan 2023, är den fortfarande en utmanare till Top Fuel, Epic Evo och liknande eller början den bli till åren...?
Som allmän nörd som läst en del uppfattar jag nya Top Fuel som mer utförskapabel än andra med liknande slag, mer mot nya Scott Spark. Om alphan har jag inte lyckats läsa något vettigt om hur den beter sig som inte går att läsa sig till enligt geometrin och vem som tillverkat den (trampeffektiv).
Får ändå uppfattningen att alphan är mer motsvarande epic evo.

Nya allebike Alpha
Svårt att säga då det inte finns mycket jämförande tester på det, men av geometrin att döma skulle jag tro att den är mer lik än Top Fuel än en Epic Evo.

Lite flackare HTA än Top Fuel
Brantare STA än Epic Evo
Reach som en Top Fuel
Chainstay som en Epic Evo (3 mm längre än Top Fuel)
Längre hjulbas än både Top Fuel och Epic Evo.

Nya allebike Alpha
Jag hade en Lapierre Zesty 214(allmountain) 26" som jag köpte ny 2010. Tyckte den var grym. 29" började etablera sig då men det var inget jag tänkte så mycket på. Några år senare kopplade jag på en dropper med extern kabeldragning och då blev det en helt ny cykel. Sen köpte jag en Alpha 2021 med XT komponenter och sid ultimate gaffeln och det blev så klart något helt annat. Steget från 26" till 29" och med en helt annan och mer progressiv geo var ju nästan natt och dag. Men nu känns det som att skillnader mellan olika märken är minimala. Det är väl små tweakningar i kalkyleringsmodellerna för geon som görs efter beställarnas önskemål i mtb-byn i Taiwan om man ska raljera en aning. Same shit different name lite grann där man försöker få till säljtexten med att 2mm ändringar i stack helt revolutionerar årets modell av valfri cykeltillverkare liksom.

Det ska bli väldigt intressant att se hur mtb:erna ser ut om 5-10 år. Jag tror helt ärligt inte att det kommer vara så stora skillnader från nu. I alla fall sett till ramarna. Lite fler flipp-lösningar där geon kan ändras kanske. Nästa stora grej som vore önskvärt vore att kunna höja och sänka trycket i däcken under färd - se så ingenjörer lös det så det inte kostar så mycket eller väger satan ?

Nya allebike Alpha
Nya allebike Alpha
Är väl bara att skicka en cykel. Skulle ju vara kul med en recension.
Jag tror att när de tog upp alphan i artikeln så var det i samband med en pressrelease. Man kan se sånt om alla artiklar kopplat till en ny dämpare från fox, ny grej från shimano etc kommer. Pressreleaserna går ut till alla kanaler och så publiceras det ungefär samma datum överallt. Men här har de väl fått ett köttben med att ev få ta del av en demo-cykel. Öhlins bjöd ju in massa journalister från lite var stans fören tid sen för att testa deras nya xc-dämpare. Kanske var tänkt att slå två flugor i en smäll där - vad fan vet jag!

Tillbaka
Topp