Nya MTB-leder på Lugnet öppnade

hagdahl

Aktiv medlem
Nu har vi öppnat två nya MTB-leder på Lugnet.

Blå led, 7 km:
En lekfull xc-slinga som inkluderar stigarna Every Time She Smiles och Second Chance. Här finns också några teknikträningspartier längs vägen med smala träspänger och en handbyggd uppförsbacke med knixiga sten-crux. Blå leden passar perfekt för en stunds xc-lek eller som träningsstig för yngre förmågor och nyblivna mtb-entusiaster.

Röd led, 15 km:
Följer den blåa men gör en extraloop på ca 8 km. Extraloopen innehåller fina bitar singletrack, snupersnabba utförslöpor längs skidspår och inte minst några riktigt sega klättringar som får mjölksyran i låren att göra sig påmind. På slutet går leden också upp till hopptornen och avslutas med The Enemy Within. Den röda leden passar bäst för lite mer erfarna och vältränade cyklister.

Lederna är tydligt uppmärkta och börjar vid spårcentralen vid Campingreceptionen.

Här är några bilder från stigarna:
Rda-1.jpg

Uppvärmning ut ur stadion

Rda-2.jpg

Stencrux

Rda-3.jpg

Träspänger

Rda-4.jpg

Every Time She Smiles

Rda-6.jpg

Mysiga singletracks

Rda-8.jpg

Snabba singletracks

Rda-11.jpg

Second Chance

Välkomna hit!
/Per

Sjyssta stigar!

Annars så... tufft med ett litet miniamerika mitt i Falun. Det känns ju lite mer på riktigt när man döper saker på engelska. Eller inte...

Varför är det bara Göteborgarna som lyckas döpa sina stigar något sånär rätt?

Stalle

>Annars så... tufft med ett litet miniamerika mitt i Falun. Det känns ju lite mer på riktigt när
>man döper saker på engelska. Eller inte...

Du har inte fattat hur namnen hänger ihop va?

Lugnet Outdoor har Scott Aspect som hyrcyklar. Kanske inte superflashigt, men de är nya och fräscha och personalen är supertrevlig.

Stalle: Det ÄR tuffare med namn på engelska. Det är sant.

Åkte igenom igår och det var fantastiskt roligt och jobbigt, körde nästan hela röda. Bra jobbat till er som har slitit med byggandet. Kul också att all annan skyltning var helt ny och uppdaterad. Känns som Falun har fått ytterligare en bra attraktion.

Kommer det mer?

/Mats

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Tydligen inte... upplys mig!

Du är ofta negativ om saker o ting, varför?
saknar du något trevligt att uppleva och bli mer positiv?

Jag tycker iallafall att Everytime she smiles är ett träffande namn på stigen jag kört ett tiotal gånger och den ÄR bra.

BTW jag har en cannondale :)

MatsS skrev:

> Kommer det mer?
>
> /Mats

Nästa projekt är en förlängning av Second Chance med ca 400 meter. Vår fantastiske grävmaskinist Ola tackade just nej till att hjälpa oss med detta projekt, så om någon känner någon som kan hantera en 4-5-tons grävmaskin med känsla och finess och gärna gör ett jobb (mot betalning såklart (eller ännu hellre gratis iofs)) i Lugnetskogarna nån gång i slutet av juli så räck upp handen!

Är uppe i Falun just nu, så jag är ju verkligen nästgårds till vad som ser ut att vara riktigt fina stigar. Var hittar jag denna campingreception? Är det bara att följa skyltarna mot Lugnet så hittar jag dem?

följer du skyltarna mot Lugnet/camping så hittar du garanterat campingreceptionen. Ser du hoppbackarna är det bara att åka mot dem så slipper du leta efter skyltar också...
från receptionen är det sedan skyltat de 300? metrarna till spårcentralen.

Utmärkt, tackar för det. Behöver nog lite stigterapi efter morgondagens Mörksuggejakt, fina miljöer men kanske inte så mycket teknisk cykling direkt :)

fredrikw skrev:
> Utmärkt, tackar för det. Behöver nog lite
> stigterapi efter morgondagens Mörksuggejakt, fina
> miljöer men kanske inte så mycket teknisk
> cykling direkt :)

Har du ett extra framhjul med dig?

;)

Ted_B skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Utmärkt, tackar för det. Behöver nog lite
> > stigterapi efter morgondagens Mörksuggejakt, fina
> > miljöer men kanske inte så mycket teknisk
> > cykling direkt :)
>
>
> Har du ett extra framhjul med dig?
>
> ;)

he he, varken det eller en extra axel som gör ganska ont just nu... får ta Lugnet vid något annat tillfälle.

Kung_Gustaf skrev:
> Rent spontant känns det ut som att 225:- är ett
> helt okej pris för en dag!

Om de hade svarat på mail hade det varit bra.

Bumpar den här tråden med en fråga.

Avslutningen på röda, hur ser den ut egentligen? Körde där igår för första gången i år och blev lite fundersam när jag kom ner till varvningen på elljusspåret. Där svänger både blåa och röda ner mot stadion. Jag har för mig att förut gick röda över till The Enemy within istället. Missade jag nåt eller stämmer det? Man kan ju iofs göra den svängen ändå, men igår lät jag bli för att inte bli mer kokt än jag redan var;)

Det stämmer bra som du säger att leden tidigare gick upp till hopptornen och avslutade med The Enemy Within. Men det är någon som behagat bygga om två stora hopptorn och dessutom en toppstation till en bergbana precis där leden gick, så tills detta är avklarat så går leden direkt ner till stadion.

/Per

Jag fattar ingenting, dom här "nyöppnade" röda avsluten gick fan inte o hitta.. uruselt skyltat eller så har nån sopat bort hela stigen.. kommer inte rekommendera någon att åka till falun för en ynka blå stig..

johnny165 skrev:
> Jag fattar ingenting, dom här "nyöppnade" röda
> avsluten gick fan inte o hitta.. uruselt skyltat
> eller så har nån sopat bort hela stigen.. kommer
> inte rekommendera någon att åka till falun för
> en ynka blå stig..

Tråden är som sagt 3 år gammal. Avslutet på den röda är för tillfället avstängt då dom grejar och donar inför Skid-VM. Du kan ju forfarande åka den röda leden till 90%.

UrTomas skrev:
> Eller köpa/skriva ut terrängkarta och leta
> omärkta stigar?
>
> Annars är Hornberget bra, har jag hört :)

ELLER så kan du testa dom SUPERNYA lederna i Källviken (100 stenkast från Lugnet), men dom kanske är alldeles för nya för trådåterskaparen :)

Ja just det! Det är inte fel alls i Källviken! Och om man har riktig tur så är det nån galning som har släpat ut elverk och rökmaskin också :)

Fulkinesen skrev:
> Det där är inte Lugnet! Lugnet ligger ju mitt i
> centrum i Malmö! Vad har du druckit???

Här i Dalarna dricker vi bara färskt, friskt källvatten direkt ur källan!
Vad har du rökt?

Senast ändrad:
Om man har problem att navigera efter röda på Lugnet så ska man nog vänta med Källviken tills skyltningen är helt klar. :) Men fint är det!

Senast ändrad:
johnny165 skrev:
> Jag fattar ingenting, dom här "nyöppnade" röda
> avsluten gick fan inte o hitta.. uruselt skyltat
> eller så har nån sopat bort hela stigen.. kommer
> inte rekommendera någon att åka till falun för
> en ynka blå stig..

Körde röda två varv för två veckor sedan och då var den föredömligt uppmärkt och jag har svårt att tro att någon plockat ner skyltar. Man har gjort om dragningen lite på slutet p.g.a. VM 2015 bygget och skyltningen är uppdaterad.

UrTomas skrev:
> Ja just det! Det är inte fel alls i Källviken!
> Och om man har riktig tur så är det nån galning
> som har släpat ut elverk och rökmaskin också :)

Suck.. vilka dårar. Jag slår vad om att det fanns eldkastare med i bilden också?

Kung_Gustaf skrev:
> UrTomas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja just det! Det är inte fel alls i
> Källviken!
> > Och om man har riktig tur så är det nån
> galning
> > som har släpat ut elverk och rökmaskin också
> :)
>
> Suck.. vilka dårar. Jag slår vad om att det
> fanns eldkastare med i bilden också?

Ja, efter vad jag har hört :)

Tycker skyltningen är suverän längs 98% av röda. Enda förvirringen för mig var sista delen som pga skid-VM är nerkortad. Att jag blev förvirrad där berodde bara på att jag åkt förra året också och följde minnet mer än skyltningen. Går liksom inte att åka fel känns det som.

Tillbaka
Topp