Nya MTB-pedaler

davidi

Medlem
Nya MTB-pedaler
Lagret i ena pedalen på skogscykeln har gett sig, så det är dags för nya. Vad vill jag ha egentligen? Jag vill inte ha någon vändbar plattishybrid, och att det är enkelt att klicka i sig även i relativt stökig terräng är ett klart plus. Och så bör det självklart vara något som håller.
M540 och M780 känns som två heta alternativ. Vad skiljer dem väsentligt åt egentligen?

Nya MTB-pedaler
Underhållsfri och klickar i, i alla lägen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25491

25491.jpg

Nya MTB-pedaler
Bättre än Shimanos pedaler?
Är det spd-klossar till dem, eller något eget? De följer visserligen antagligen med, men en annan fördel är ju ändå att man kan köra samma klossar på cykeln och i spinningsalen.

Nya MTB-pedaler
PD-M520 har jag kört på i många år utan tillstymmelse till problem. De är billiga och tål allt, dock inte de lättaste. Men jag skulle satsat på shimanopedaler, som du redan vart inne på.

Nya MTB-pedaler
Shimanos nya trailserie är bra. En liten alu-korg som ger lite mer att stå på om man inte hinner klicka i, samtidigt skyddar den lite extra mot smällar. XTR-versionen är dessutom jäkligt lätt att serva.

Nya MTB-pedaler
davidi skrev:
-------------------------------------------------------
> Bättre än Shimanos pedaler?

Jag skulle nog säga ja.

> Är det spd-klossar till dem, eller något eget?

Eget.

> De följer visserligen antagligen med, men en
> annan fördel är ju ändå att man kan köra
> samma klossar på cykeln och i spinningsalen.

Jo, tyvärr ser det ju ut så oftast. :(

Nya MTB-pedaler
Menkomigennu David. Du måste slå dig fri från fiskrulleoket! Köp ett par time nu och var nöjd. Ska du köra spinning så behöver du ändå ett par andra pjuck.

Nya MTB-pedaler
nismo skrev:
> Köpte just ett par xt-pedaler (m780?) på i
> intersport i umeå för 550:-
> Bra pris för att vara lbs.

Grymt att både surfa happy och lägga upp en bild man tar i farten när man kör bil. :-D

Missat debatten om livsfarliga förare som SMS'ar istället för att kolla trafiken? ;)

(Bara rör om i grytan lite...)

Nya MTB-pedaler
Bytte från SPD till EB för 5år sen eller så och har aldrig ångrat det. Fast man måste upp på EB3/SL för att dom skall hålla.

Nya MTB-pedaler
nismo: Det är väl det som kallas bilkö i Umeå... Måste väl va minst 20 meter till bilen framför... ;)
Synd man flyttade därifrån :(

Nya MTB-pedaler
Kört ATAC sedan...

...måste vara 2000 eller 2001. Mer än ett decennium med samma pedaler och klossar (alltså inte bara samma system eller modell, utan de pedaler som jag köpte för en femhundrig på gymnasiet), inte ett enda problem trots flitig användning och en nästintill pinsam brist på underhåll. Det är ett gott track record i min bok.

/M

Nya MTB-pedaler
Lingon skrev:
> Bytte från SPD till EB för 5år sen eller så
> och har aldrig ångrat det. Fast man måste upp
> på EB3/SL för att dom skall hålla.

EB EB3/SL: kan du förklara vad det är? Länk?

Tillbaka
Topp