Nya Orbea OCCAM

ChJ

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej!
Blev med en Occam för några veckor sedan.
Det är en H20 från 2021 i matt svart.
När jag väger den så blir det cirka 15 kg med pedaler. Ni som har en liknande cykel, vad väger era och vilka ändringar/ uppgraderingar har ni gjort?

Själv kör jag mest stigcykling runt delsjön/skatås i Göteborg. Bitvis ganska stökigt men överlag hyggligt snällt.
Tycker framför allt framhjulet är i tyngsta laget (Maxxis high roller 2) med sina cirka 1184 gram.
Planerar att byta ut båda däcken till Maxxis Forekaster 2.35 som ligger på 735 gram. Detta minskar vikten med cirka 500 gram totalt och borde funka med min cykling.

Hur har ni tänkt med era cyklar och behov?
Slänger med en bild från premiärturen :-)
Visa bilaga 529579
Hej!
Mitt HR2 vägde bara 930g (i st f den spec jag hittade på 990g för 29x2,5 3C EXO). Jag gillar HR2 i allt förutom att det rullar väldigt tungt och har provat lite olika mer lättrullande alternativ (Nobby Nic, Ground Control, ...). Har landat på Dissector 3C Maxxterra EXO fram (930g vs spec 870g) och Rekon (845g) bak (i Maxxterra, inte den våthala Dualvarianten som satt på från början) för de flesta förhållanden, båda i 2.4". På snustorr sommarstig har för min cykling både Dissector och NN (Superground, 960g vs spec 860g) fram och Rock Razor bak funkat bra (i typisk Kolmårdsterräng).
 

Villewonka

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej!
Mitt HR2 vägde bara 930g (i st f den spec jag hittade på 990g för 29x2,5 3C EXO). Jag gillar HR2 i allt förutom att det rullar väldigt tungt och har provat lite olika mer lättrullande alternativ (Nobby Nic, Ground Control, ...). Har landat på Dissector 3C Maxxterra EXO fram (930g vs spec 870g) och Rekon (845g) bak (i Maxxterra, inte den våthala Dualvarianten som satt på från början) för de flesta förhållanden, båda i 2.4". På snustorr sommarstig har för min cykling både Dissector och NN (Superground, 960g vs spec 860g) fram och Rock Razor bak funkat bra (i typisk Kolmårdsterräng).
Kan ju vara så att jag kollat knasigt på vikten. Ska kika på de kombinationer som listats och se om jag blir något klokare.
 

Jotti

Medlem
Nya Orbea OCCAM
20211228_131620.jpg
New Bike Day kom tidigare än jag väntat mig! Längtar en smula tills våren och sommaren kommer.
 

Villewonka

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej!
Mitt HR2 vägde bara 930g (i st f den spec jag hittade på 990g för 29x2,5 3C EXO). Jag gillar HR2 i allt förutom att det rullar väldigt tungt och har provat lite olika mer lättrullande alternativ (Nobby Nic, Ground Control, ...). Har landat på Dissector 3C Maxxterra EXO fram (930g vs spec 870g) och Rekon (845g) bak (i Maxxterra, inte den våthala Dualvarianten som satt på från början) för de flesta förhållanden, båda i 2.4". På snustorr sommarstig har för min cykling både Dissector och NN (Superground, 960g vs spec 860g) fram och Rock Razor bak funkat bra (i typisk Kolmårdsterräng).
Mitt HR 2 vägde 1050 g.
Rekon vägde 875 g.

Bytte till crossking 2.3 både fram och bak.
De vägde 740 och 755 g.

Blev av med ca 430 gram till slut.
Tog en sväng idag och jag känner mig helnöjd 🙂
 

ChJ

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Mitt HR 2 vägde 1050 g.
Rekon vägde 875 g.

Bytte till crossking 2.3 både fram och bak.
De vägde 740 och 755 g.

Blev av med ca 430 gram till slut.
Tog en sväng idag och jag känner mig helnöjd 🙂
Kollar man verklig däckvikt kan man bli både positivt och negativt överraskad 😁

Crossking har jag bara kört som framdäck (kombinerat med Raceking bak) på XC-cykel, lätt och väldigt bra rull, men hade aldrig vågat till min ”Occam-cykling” när det gäller grepp/hållbarhet. Spännande att höra om det funkar!
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Går ju snabbt att konstatera här att vi nog använder våra cyklar på väldigt olika sätt med tanke på hur preferenserna skiljer sig.

Eftersom Michelin förstörde WildAM genom att göra det tyngre så tror jag att jag kommer att sikta på DHR2 2,3 som lättare framdäck nästa gång och något lite lättare/snabbare bak för sommarbruk och ev DHR2 fram och bak i blötman.

Men jag kör ju förhållandevis lätta däck även när jag åker på äventyr med cykeln, Kenda Pinner och Minion DHF/DHR Exo utan några korvar eller liknande. Tycker det räcker gott även för stora berg som dessa (det var bara snö ett par hundra hm högst upp):
High Pyrenees-35.jpg
 

Villewonka

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Kollar man verklig däckvikt kan man bli både positivt och negativt överraskad 😁

Crossking har jag bara kört som framdäck (kombinerat med Raceking bak) på XC-cykel, lätt och väldigt bra rull, men hade aldrig vågat till min ”Occam-cykling” när det gäller grepp/hållbarhet. Spännande att höra om det funkar!
Har crossking på xc-cykeln också och tycker de har presterat väldigt bra. Kört en del nu i vinter på snön och tycker de greppar fint även då. Därför testar jag samma kombo på min occam. Allt eftersom man utvecklas och vill köra lite tuffare så kan det ju bli så att framdäcket behöver bli lite biffigare men inget jag märkt av än så länge. Framtiden får utvisa om det duger i långa loppet 😄
 

Momentum

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Noob-gubbe, 100 kg netto på en 2021 Occam H30 XL.
Om jag inte skal trycka ner bakdämparen helt måste jag ha högt lufttryck, men då blir det för hård fjädring.
Och jag upplever at pedalarna tar i rätt ofta.
Några tips på det, eller måste jag oppgradera til bättre grejer? Annars funkar cykeln kanonbra.

Ja, jag vet, tappa några kg så funkar det bättre. Men det ju just däfor jag cyklar... :-)

20211113_150428.jpg
 

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Noob-gubbe, 100 kg netto på en 2021 Occam H30 XL.
Om jag inte skal trycka ner bakdämparen helt måste jag ha högt lufttryck, men då blir det för hård fjädring.
Och jag upplever at pedalarna tar i rätt ofta.
Några tips på det, eller måste jag oppgradera til bättre grejer? Annars funkar cykeln kanonbra.

Ja, jag vet, tappa några kg så funkar det bättre. Men det ju just däfor jag cyklar... :-)

Visa bilaga 533104
Pedalerna lär man sig att parera med tiden.
Men en uppgradering av dämparen är inte fel. Tyckte min blev bra mycket bättre när jag gjorde det. Vägde ungefär samma som dig när jag skaffade min. 😊
 

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jo, en til fråga: Tips på hjulsett og det man behøver? Med det variabla vädret vi har så vil snabbt kunna byta till och från dubbdäck.

Visa bilaga 533107
Ett par DT Swiss M eller E1900 är ett rätt trevligt hjulpar som inte är allt för dyra.
Går dessutom att uppgradera till ratchet om man vill det i framtiden.
Tänk på att beställa med samma frihjulskropp så du kan byta över kassetten om du inte ska ha de hjulen redo med egen. Kan i så fall vara vettigt att köra med likadan kassett som du redan har.
Sen bromsskivor i samma storlek som nu så slipper du byta de också.
 

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Noob-gubbe, 100 kg netto på en 2021 Occam H30 XL.
Om jag inte skal trycka ner bakdämparen helt måste jag ha högt lufttryck, men då blir det för hård fjädring.
Och jag upplever at pedalarna tar i rätt ofta.
Några tips på det, eller måste jag oppgradera til bättre grejer? Annars funkar cykeln kanonbra.

Ja, jag vet, tappa några kg så funkar det bättre. Men det ju just däfor jag cyklar... :-)

Visa bilaga 533104
Det har varit uppe i tråden flera gånger tidigare, men det absolut första du ska göra om du upplever bakändan på Occam som stötig är att snabba upp returen på dämparen, om du inte redan gjort det. Vrid den röda ratten på dämparen så långt motsols det går och testa hur det känns. Med så högt tryck som du förmodligen kör med så blir det då ganska mycket hoppstylta av det. Vrid sen tillbaka medsols ett klick i taget och testa när det känns bäst.
 

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jo, en til fråga: Tips på hjulsett og det man behøver? Med det variabla vädret vi har så vil snabbt kunna byta till och från dubbdäck.
Ett par DT Swiss M eller E1900 är ett rätt trevligt hjulpar som inte är allt för dyra.
Går dessutom att uppgradera till ratchet om man vill det i framtiden.
Tänk på att beställa med samma frihjulskropp så du kan byta över kassetten om du inte ska ha de hjulen redo med egen. Kan i så fall vara vettigt att köra med likadan kassett som du redan har.
Sen bromsskivor i samma storlek som nu så slipper du byta de också.

Edit: orbea hade tydligen uppdaterat sina hjul så även h30 har microspline :)
 
Senast ändrad:

ChJ

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ett par DT Swiss M eller E1900 är ett rätt trevligt hjulpar som inte är allt för dyra.
Går dessutom att uppgradera till ratchet om man vill det i framtiden.
Tänk på att beställa med samma frihjulskropp så du kan byta över kassetten om du inte ska ha de hjulen redo med egen. Kan i så fall vara vettigt att köra med likadan kassett som du redan har.
Sen bromsskivor i samma storlek som nu så slipper du byta de också.
+1 på M1900, numera tydligen t o m med ratchet (LN-?).
Har ett alternativt hjulpar med XM1700/XM1501 som visat sig spara fånigt lite vikt j f r m med de ursprungliga M1900…(de billigare hjulen väger mindre än spec, de dyrare mer än spec)
 

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
+1 på M1900, numera tydligen t o m med ratchet (LN-?).
Har ett alternativt hjulpar med XM1700/XM1501 som visat sig spara fånigt lite vikt j f r m med de ursprungliga M1900…(de billigare hjulen väger mindre än spec, de dyrare mer än spec)
Det där var intressanta nyheter som jag missat!
Nu blir ju frågan om man istället för att uppgradera till LN lika gärna kan köpa nytt bakhjul istället iom att fälgen dessutom fått en liten buckla?! 🤔
 

Tengil84

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Volume spacer, deras syfte är att minska volymen i luftkammaren vilket gör att fjädringen blir hårdare ju längre ned i fjädringen du kommer. Den blir alltså progressivt hårdare. Detta eftersom luften nu har mindre plats att röra sig på.
 

Tengil84

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Det fick jag inte med, men hvad uppnår jag med en större spacer?
Jag upplevde också Occam svår att få till rätt inställning på dämparen. Med mina 80kg så upplevde jag den som antingen väldigt mjuk eller för hård. Det slutade med lite hårdare dämpare och lite långsammare rebound. På gaffeln blev det tvärtom, lite mindre luft och snabbare rebound.
 

Momentum

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag upplevde också Occam svår att få till rätt inställning på dämparen. Med mina 80kg så upplevde jag den som antingen väldigt mjuk eller för hård. Det slutade med lite hårdare dämpare och lite långsammare rebound. På gaffeln blev det tvärtom, lite mindre luft och snabbare rebound.
Du byte altså till en annan dämpare? Isåfall vilken?
 

Tengil84

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Du byte altså till en annan dämpare? Isåfall vilken?
Nej det har jag inte. Jag ser inget behov av det. Det är en alldeles utmärkt dämpare som sitter på. Det går att få till bra inställningar med original dämpare. Som någon beskrev tidigare. Utgå från din vikt och pumpa dämparen med rekommenderat tryck. Jag tror det är 295 psi för 100kg lägg till lite för att kompensera för cykelkit. Sedan börjar du med att vrida rebound till ändläget (antingen öppet eller stängt - för mig spelar det ingen roll) för att sedan ute på stigen vrida till inställningarna börjar kännas bra. Kör gärna samma bit stig om och om igen, för få ett bra referensvärde. Skulle du ändå känna att det inte blir helt rätt, så ändrar du trycket i dämparen och börjar om med rebounden. Som sista steg så kan du ändra volume spacer i dämparen och göra om stegen ovan.
 

Momentum

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej det har jag inte. Jag ser inget behov av det. Det är en alldeles utmärkt dämpare som sitter på. Det går att få till bra inställningar med original dämpare. Som någon beskrev tidigare. Utgå från din vikt och pumpa dämparen med rekommenderat tryck. Jag tror det är 295 psi för 100kg lägg till lite för att kompensera för cykelkit. Sedan börjar du med att vrida rebound till ändläget (antingen öppet eller stängt - för mig spelar det ingen roll) för att sedan ute på stigen vrida till inställningarna börjar kännas bra. Kör gärna samma bit stig om och om igen, för få ett bra referensvärde. Skulle du ändå känna att det inte blir helt rätt, så ändrar du trycket i dämparen och börjar om med rebounden. Som sista steg så kan du ändra volume spacer i dämparen och göra om stegen ovan.
Tack igjen. Tror jag må skaffa en ny pump, orkar inte psi.
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Funderar fortfarande på en ny hoj till våren, men chanserna att hitta nåt minskar väl hela tiden...
Var inne på senaste Occam inför släppet, men blev lite besviken att de inte gjort ny ram, när det var så mycket marknadsföring inför släppet...men nu funderar jag på den igen...

Jag är 180 lång, väger precis över 70 exkl utrustning (brukar starta med ca 2,5-3l vatten i ryggan och så verktyg och kläder på det. Trampar runt i Gbg-regionen (Torrekulla, Sandsjöbacka, Räverkärr, Delsjön/Skatås/Lackarebäck etc) och gillar där det är rätt stökigt. Har ingen önskan att åka tillrättalagd park, tänker inte köpa nån FF-hjälm och gör inte meterhöga hopp, utan mer "stora skutt", men det kan hända att jag droppar ner för bergkanter som är uppåt metern en dag då jag känner mig modig....

Nu har jag en Fuel EX 2018 Large.
FXen känns bra i storlek och egentligen gillar jag den skarpt och har haft mycket och väldigt skoj sen jag köpte den (och när jag fattade att man kunde lägga i en liten spacer i dämparen och ytterligare en i gaffeln blev den än bättre!).
Men det jag fått för mig att jag vill ha, som triggade mig att börja kika efter ny cykel är:
- Flackare gaffelvinkel för att få det ännu stabilare när det går brant utför
- Kanske lite styvare historia eftersom jag tycker att jag blivit både bättre och modigare både när det går undan utför, när det blir större "skutt"och droppande.
- Det vore nog skoj med liiite mer dämpning
- Mer justerbarhet i dämpare verkar spännande

Jag testade en kompis Occam L 2020 med 150-gaffeln efter en runda i höstas. Vi ställde sadelhöjd och vi ändrade trycket i gaffeln har jag för mig och jag flyttade över mina sitta-fast-pedaler, men jag iddes inte justera däcktrycket och han hade klart onödigt hårt pumpat och vi justerade inte bakdämpare och jag cyklade bara kanske 10-20 min, men i alla fall i representativ terräng.
Den var skoj och det kändes klart skillnad när jag rullade ner för branta bergsluttningar och den kändes väldigt pigg i tekniska uppförsbackar. Lite svår att hejda på något sätt även om jag var trött efter ett par timmars cykling :-)
Storleken på den kändes schysst i terrängen både uppåt och neråt och stående och sittande. Men när jag tryckte på på grusväg kände jag sadelkanten bak på ett sätt jag inte är van vid. Den har ju brantare STA, så det är väl förväntat att det känns annorlunda och det kan mycket väl vara som en annan sa i en annan tråd där vi diskuterade geo, att det är en vanesak.
Men jag gav kompisen i uppgift att mäta avstånd från centrum på sadeln (som var inställd som jag satt den) till centrum på styret och så jämförde jag med min och skillnaden var nog inte större än förväntat mätfel ändå.
Men det blev ändå att hjärnspöke och jag har försökt CAD:a alla mått, men då STA mäts på olika sätt och Actual STA eller offset till vevlagret inte går att hitta är det visst omöjligt att få det i säkra siffor.

Oj, nu blev det en lång uppsats...undras vart jag var på väg...jo:
Den kändes som ett rätt trevligt alternativ, men jag blev lite orolig, så att den inte käns "trång" ändå när man får köra ett tag....
Snöade in lite på Orbea som jag tyckte verkade prisvärda, men det finns ju andra modeller (och även märken).
Var inne på Rallon också. Men utöver att den verkar ännu svårare att få tag i, började jag sen tänka att en sån, även om den sägs vara trampeffektiv kanske är onödigt stor och tung och en Occam eller liknande kanske är fullt tillräckligt. Vill ju fortfarande ha det lekfullt och inte att det börjar bli pråm...men har aldrig provat nån som är mer åt det hållet/enduro.
Nån som kört både Occam och Rallon för stökig stigcykling? Hur upplevde du skillnaden?

En annan aspekt är dämperi på Occam. Den jag provade hade DPX:en och det står det i den här tråden om att den egentligen inte är kompatibel med Occam och det var precis vad kompisen sa också. Han behövde högt tryck och då blev den studsig. Då ställde han ner returen och då packade den ihop vid upprepade smällar.
Nu kör de andra dämpare. Funkar det bättre?
Funderar även på det där med coil. Det har jag aldrig provat, men några här kör ju det och verkar väldigt nöjda.
Verkar dock knepigt med att man måste välja fjäderhårdlek och att det blir en extra slant om man väljer fel... Ni som kör coil, kör ni linjära eller progressiva fjädrar och hur upplever ni de ni har med avseende på bottning och så...
@Jotti - såg att du köpt en färgglad M10-LT med DHX:en. Vad tycker du om den dämparen? Hunnit testa nåt i snöyran? Då fjädern på bilden är orange ser det ut som den som var med. Hur tänkte du när du valde fjäder och funkade metoden?

...det blev i vanlig ordning en lång uppsats...hoppas nån orkar läsa och har bra input :-)
 

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Funderar fortfarande på en ny hoj till våren, men chanserna att hitta nåt minskar väl hela tiden...
Var inne på senaste Occam inför släppet, men blev lite besviken att de inte gjort ny ram, när det var så mycket marknadsföring inför släppet...men nu funderar jag på den igen...

Jag är 180 lång, väger precis över 70 exkl utrustning (brukar starta med ca 2,5-3l vatten i ryggan och så verktyg och kläder på det. Trampar runt i Gbg-regionen (Torrekulla, Sandsjöbacka, Räverkärr, Delsjön/Skatås/Lackarebäck etc) och gillar där det är rätt stökigt. Har ingen önskan att åka tillrättalagd park, tänker inte köpa nån FF-hjälm och gör inte meterhöga hopp, utan mer "stora skutt", men det kan hända att jag droppar ner för bergkanter som är uppåt metern en dag då jag känner mig modig....

Nu har jag en Fuel EX 2018 Large.
FXen känns bra i storlek och egentligen gillar jag den skarpt och har haft mycket och väldigt skoj sen jag köpte den (och när jag fattade att man kunde lägga i en liten spacer i dämparen och ytterligare en i gaffeln blev den än bättre!).
Men det jag fått för mig att jag vill ha, som triggade mig att börja kika efter ny cykel är:
- Flackare gaffelvinkel för att få det ännu stabilare när det går brant utför
- Kanske lite styvare historia eftersom jag tycker att jag blivit både bättre och modigare både när det går undan utför, när det blir större "skutt"och droppande.
- Det vore nog skoj med liiite mer dämpning
- Mer justerbarhet i dämpare verkar spännande

Jag testade en kompis Occam L 2020 med 150-gaffeln efter en runda i höstas. Vi ställde sadelhöjd och vi ändrade trycket i gaffeln har jag för mig och jag flyttade över mina sitta-fast-pedaler, men jag iddes inte justera däcktrycket och han hade klart onödigt hårt pumpat och vi justerade inte bakdämpare och jag cyklade bara kanske 10-20 min, men i alla fall i representativ terräng.
Den var skoj och det kändes klart skillnad när jag rullade ner för branta bergsluttningar och den kändes väldigt pigg i tekniska uppförsbackar. Lite svår att hejda på något sätt även om jag var trött efter ett par timmars cykling :-)
Storleken på den kändes schysst i terrängen både uppåt och neråt och stående och sittande. Men när jag tryckte på på grusväg kände jag sadelkanten bak på ett sätt jag inte är van vid. Den har ju brantare STA, så det är väl förväntat att det känns annorlunda och det kan mycket väl vara som en annan sa i en annan tråd där vi diskuterade geo, att det är en vanesak.
Men jag gav kompisen i uppgift att mäta avstånd från centrum på sadeln (som var inställd som jag satt den) till centrum på styret och så jämförde jag med min och skillnaden var nog inte större än förväntat mätfel ändå.
Men det blev ändå att hjärnspöke och jag har försökt CAD:a alla mått, men då STA mäts på olika sätt och Actual STA eller offset till vevlagret inte går att hitta är det visst omöjligt att få det i säkra siffor.

Oj, nu blev det en lång uppsats...undras vart jag var på väg...jo:
Den kändes som ett rätt trevligt alternativ, men jag blev lite orolig, så att den inte käns "trång" ändå när man får köra ett tag....
Snöade in lite på Orbea som jag tyckte verkade prisvärda, men det finns ju andra modeller (och även märken).
Var inne på Rallon också. Men utöver att den verkar ännu svårare att få tag i, började jag sen tänka att en sån, även om den sägs vara trampeffektiv kanske är onödigt stor och tung och en Occam eller liknande kanske är fullt tillräckligt. Vill ju fortfarande ha det lekfullt och inte att det börjar bli pråm...men har aldrig provat nån som är mer åt det hållet/enduro.
Nån som kört både Occam och Rallon för stökig stigcykling? Hur upplevde du skillnaden?

En annan aspekt är dämperi på Occam. Den jag provade hade DPX:en och det står det i den här tråden om att den egentligen inte är kompatibel med Occam och det var precis vad kompisen sa också. Han behövde högt tryck och då blev den studsig. Då ställde han ner returen och då packade den ihop vid upprepade smällar.
Nu kör de andra dämpare. Funkar det bättre?
Funderar även på det där med coil. Det har jag aldrig provat, men några här kör ju det och verkar väldigt nöjda.
Verkar dock knepigt med att man måste välja fjäderhårdlek och att det blir en extra slant om man väljer fel... Ni som kör coil, kör ni linjära eller progressiva fjädrar och hur upplever ni de ni har med avseende på bottning och så...
@Jotti - såg att du köpt en färgglad M10-LT med DHX:en. Vad tycker du om den dämparen? Hunnit testa nåt i snöyran? Då fjädern på bilden är orange ser det ut som den som var med. Hur tänkte du när du valde fjäder och funkade metoden?

...det blev i vanlig ordning en lång uppsats...hoppas nån orkar läsa och har bra input :-)

Jag kör coil på min och det är väldigt trevligt. Men min är ju uppgraderad för just den typ av cykling du inte är intresserad av.

Till stigarna här hemma så blev det en försämring skulle jag nog vilja påstå mot Topaz dämparen jag hade innan. Den kändes bättre där. Men nu skaffade jag annan cykel till stigarna här hemma och lät Occamen bli helskittad för just lek och hopp. 😁

Vill minnas det är progressiv fjäder på min Jade-X. Mailade DVO innan köp för att få höra vad de rekommenderade till min typ av cykling och vikt.

Största nackdelen med coil är ju vikten. Spelar inte så stor roll när man rullar nedför som tur är. 😊
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag kör coil på min och det är väldigt trevligt. Men min är ju uppgraderad för just den typ av cykling du inte är intresserad av.

Till stigarna här hemma så blev det en försämring skulle jag nog vilja påstå mot Topaz dämparen jag hade innan. Den kändes bättre där. Men nu skaffade jag annan cykel till stigarna här hemma och lät Occamen bli helskittad för just lek och hopp. 😁

Vill minnas det är progressiv fjäder på min Jade-X. Mailade DVO innan köp för att få höra vad de rekommenderade till min typ av cykling och vikt.

Största nackdelen med coil är ju vikten. Spelar inte så stor roll när man rullar nedför som tur är. 😊
Fast det är i alla fall ordentligt stökigt där jag åker. Långt från XC-cykling...så till viss del är det ändå hopp&lek, men ändå inte stora gap-hops och meterhöga och långa hopp. Men du ser ut att vara från Blekinge och där har jag ingen aning om hur "genomsnittsstigen" ser ut och vad vi jämför....så det är svårt.
Men jag tolkar det som att du åker park med din Occam då och det styrker ju den tanken jag hade om Rallon i alla fall, att den nog är överkurs, även om måtten på den nya såg ut att vara enligt min högst teoretiska önskelista efter att ha jämfört en massa osäkra geometrisiffror...

Orbea marknadsför jo dock ändå Occamen med coil för stökig stigcykling...så jag tänker att helt fel borde det väl ändå inte vara. Jag läste om nån som hade bytt till coil (på nån annan stigcykel, kanske en Spec...minns inte riktigt) och kört i Änggården (där är jag också ibland och det är ungefär som det jag kör i övrigt) och var väldigt nöjd med grepp och hur fint bakhjulet klistrade i backen både utför och uppför, så jag blev nyfiken i alla fall.

Jo, Coil blir väl några hundra gram tyngre...Hittar inga vikter på varken fjädern eller dämpare om man ska jämföra DHX:en med DPX2 eller X i 210x55....men en sån kort fjäder borde väl inte vara blytung eller? De längre dämparna gör det väl mer på eller är det lika mycket metall, men mer utsträckt "tråd"? Har inte räknat varv...

DVO verkar ha både linjära och progressiva fjädrar.

Nån som testat Occam med en Fox-fjäder?
 

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fast det är i alla fall ordentligt stökigt där jag åker. Långt från XC-cykling...så till viss del är det ändå hopp&lek, men ändå inte stora gap-hops och meterhöga och långa hopp. Men du ser ut att vara från Blekinge och där har jag ingen aning om hur "genomsnittsstigen" ser ut och vad vi jämför....så det är svårt.
Men jag tolkar det som att du åker park med din Occam då och det styrker ju den tanken jag hade om Rallon i alla fall, att den nog är överkurs, även om måtten på den nya såg ut att vara enligt min högst teoretiska önskelista efter att ha jämfört en massa osäkra geometrisiffror...

Orbea marknadsför jo dock ändå Occamen med coil för stökig stigcykling...så jag tänker att helt fel borde det väl ändå inte vara. Jag läste om nån som hade bytt till coil (på nån annan stigcykel, kanske en Spec...minns inte riktigt) och kört i Änggården (där är jag också ibland och det är ungefär som det jag kör i övrigt) och var väldigt nöjd med grepp och hur fint bakhjulet klistrade i backen både utför och uppför, så jag blev nyfiken i alla fall.

Jo, Coil blir väl några hundra gram tyngre...Hittar inga vikter på varken fjädern eller dämpare om man ska jämföra DHX:en med DPX2 eller X i 210x55....men en sån kort fjäder borde väl inte vara blytung eller? De längre dämparna gör det väl mer på eller är det lika mycket metall, men mer utsträckt "tråd"? Har inte räknat varv...

DVO verkar ha både linjära och progressiva fjädrar.

Nån som testat Occam med en Fox-fjäder?
Jag bytte från samma generation Fuel EX som du har, till en Occam med 150-gaffel. Nu gick jag upp en storlek samtidigt också, så det får du ta med i beräkningarna, men jag upplever inte Occamen som trång. Eftersom den är så poppig och kul att cykla på så inbjuder den till mycket stå-cykla också, och då är ju sadelns position rätt ointressant.

Personligen upplevde jag nog klättringsegenskaperna som den största skillnaden när jag bytte. Stökiga tekniska klättringar är otroligt mycket lättare på Occam. Utför är det nog också rätt stor skillnad, men det var jag liksom mer förberedd på och då blir det inte lika påtagligt.

Min Fuel EX minns jag som en extremt bekväm cykel, på gott och ont. Är man riktigt trött är det ju skönt med en cykel där man kan bara trampa på i maklig takt och plöja fram över stock och sten. Occam är inte alls så i samma utsträckning av någon anledning, men är i stället mycket mer livlig och kul när du står på och kör aktivt.
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag bytte från samma generation Fuel EX som du har, till en Occam med 150-gaffel. Nu gick jag upp en storlek samtidigt också, så det får du ta med i beräkningarna, men jag upplever inte Occamen som trång. Eftersom den är så poppig och kul att cykla på så inbjuder den till mycket stå-cykla också, och då är ju sadelns position rätt ointressant.

Personligen upplevde jag nog klättringsegenskaperna som den största skillnaden när jag bytte. Stökiga tekniska klättringar är otroligt mycket lättare på Occam. Utför är det nog också rätt stor skillnad, men det var jag liksom mer förberedd på och då blir det inte lika påtagligt.

Min Fuel EX minns jag som en extremt bekväm cykel, på gott och ont. Är man riktigt trött är det ju skönt med en cykel där man kan bara trampa på i maklig takt och plöja fram över stock och sten. Occam är inte alls så i samma utsträckning av någon anledning, men är i stället mycket mer livlig och kul när du står på och kör aktivt.
Hur lång är du och vilken storlek gick du från med FuelEx:en och till?
 

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hur lång är du och vilken storlek gick du från med FuelEx:en och till?
Jag är 171 och gick från M till M. Kanske en halv storlek större då. Jag var precis på gränsen till Fuel EX i M, medan Occam M väl rekommenderas upp till 175 åtminstone. Den primära anledningen till att jag öht bytte cykel var att min Trek kändes för liten. Reach gick kanske från 420 till 445 (den längre gaffeln kortar reach en aning).
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag är 171 och gick från M till M. Kanske en halv storlek större då. Jag var precis på gränsen till Fuel EX i M, medan Occam M väl rekommenderas upp till 175 åtminstone. Den primära anledningen till att jag öht bytte cykel var att min Trek kändes för liten. Reach gick kanske från 420 till 445 (den längre gaffeln kortar reach en aning).
Ok
Jag har ju en L och blir det en occam är det en L. FuelEx:en sa Trek 174-187 på och Occamen säger Orbea 170-185 har jag för mig, men det säger ju egentligen inte något absolut om hur stora de är
 

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fast det är i alla fall ordentligt stökigt där jag åker. Långt från XC-cykling...så till viss del är det ändå hopp&lek, men ändå inte stora gap-hops och meterhöga och långa hopp. Men du ser ut att vara från Blekinge och där har jag ingen aning om hur "genomsnittsstigen" ser ut och vad vi jämför....så det är svårt.
Men jag tolkar det som att du åker park med din Occam då och det styrker ju den tanken jag hade om Rallon i alla fall, att den nog är överkurs, även om måtten på den nya såg ut att vara enligt min högst teoretiska önskelista efter att ha jämfört en massa osäkra geometrisiffror...

Orbea marknadsför jo dock ändå Occamen med coil för stökig stigcykling...så jag tänker att helt fel borde det väl ändå inte vara. Jag läste om nån som hade bytt till coil (på nån annan stigcykel, kanske en Spec...minns inte riktigt) och kört i Änggården (där är jag också ibland och det är ungefär som det jag kör i övrigt) och var väldigt nöjd med grepp och hur fint bakhjulet klistrade i backen både utför och uppför, så jag blev nyfiken i alla fall.

Jo, Coil blir väl några hundra gram tyngre...Hittar inga vikter på varken fjädern eller dämpare om man ska jämföra DHX:en med DPX2 eller X i 210x55....men en sån kort fjäder borde väl inte vara blytung eller? De längre dämparna gör det väl mer på eller är det lika mycket metall, men mer utsträckt "tråd"? Har inte räknat varv...

DVO verkar ha både linjära och progressiva fjädrar.

Nån som testat Occam med en Fox-fjäder?
Här är mest stenigt och jävligt. Sen hittar jag gärna stökiga parti här hemma.

Men ja nu när du nämner det så just klättrandet och det klistrade bakhjulet var en uppgradering med coilen. Men en del av lekfullheten känns som den försvunnit när inte farten är så hög.

Men personligen så har jag funderat på att byta tillbaka till Topaz igen för att få tillbaka poppigheten. Kanske att man minns fel men har fått för mig att jag hade roligare ute i skogarna med den setupen. Men nu blev det ju en annan cykel för stigarna hemma istället. 😂
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hade jag haft en längre Fuel EX till att börja med hade jag kanske nöjt mig med att gaffla upp den till 150, korta styrstammen och skjuta fram sadeln max. Hade varit intressant att jämföra cyklarna då.
Det är ju en möjlighet, men FuelEx:en är väl bara godkänd till 140-gaffeltruck har jag för mig, så frågan är om den håller om man kör ännu längre...och så blir den kanske mer flexig.. och det verkar inte riktigt lika kul...
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag är 171 och gick från M till M. Kanske en halv storlek större då. Jag var precis på gränsen till Fuel EX i M, medan Occam M väl rekommenderas upp till 175 åtminstone. Den primära anledningen till att jag öht bytte cykel var att min Trek kändes för liten. Reach gick kanske från 420 till 445 (den längre gaffeln kortar reach en aning).
FuelEx 2018 M/17.5 verkar vara 433 reach enligt geometrygeeks.

Trek säger 164-177 på M (433 reach) och 174-187 på L (465 reach)
Orbea säger 160-175 på M (ca 450 reach/150-gaffel) 170-185 på L (ca 470 reach/150-gaffel)

Då låg du typ i mitten av storleksintervallet på både FX och i överkant på Occamen
Med mina 180 är jag ungefär i samma läge från L till L...så då måste det väl bli lite samma omskalning...?
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Här är mest stenigt och jävligt. Sen hittar jag gärna stökiga parti här hemma.

Men ja nu när du nämner det så just klättrandet och det klistrade bakhjulet var en uppgradering med coilen. Men en del av lekfullheten känns som den försvunnit när inte farten är så hög.

Men personligen så har jag funderat på att byta tillbaka till Topaz igen för att få tillbaka poppigheten. Kanske att man minns fel men har fått för mig att jag hade roligare ute i skogarna med den setupen. Men nu blev det ju en annan cykel för stigarna hemma istället. 😂
jo, det är ju inte en omöjlighet att ha fler cyklar...
En FuelEx är ju även säkerligen säljbar och grabben är 173 och växer så det knakar...säkerligen >175 till våren. Kanske skulle han hänga på oftare om det fanns en extra FS att åka på än han gör på sin kombinerade skol&skogs-GrandCanyon...om jag skulle bestämma mig och komma över en ny :-)
Men jag har lite svårt med hjärnspöket att jag kände sadelkanten så att den inte är längre mellan sadel och styre än den jag har, men å andra sidan kanske den inte behöver det, för att klättringsegenskaperna är bättre när man sitter lite längre fram...
 

Cyklargärna

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det kanske känns ovant att sitta mera "ovanför" veven än vanligt, att du därför söker dig bakåt på sadeln, trots att det är lika långt till styret? jag bara spekulerar iof🙄
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det kanske känns ovant att sitta mera "ovanför" veven än vanligt, att du därför söker dig bakåt på sadeln, trots att det är lika långt till styret? jag bara spekulerar iof🙄
det är ju lite det jag funderat på
det är ju inte att jag skulle ligga på max rekommenderad längd, utan 2/3 in i intervallet och jag har läst om en del 185 långa som kör L
 

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
FuelEx 2018 M/17.5 verkar vara 433 reach enligt geometrygeeks.

Trek säger 164-177 på M (433 reach) och 174-187 på L (465 reach)
Orbea säger 160-175 på M (ca 450 reach/150-gaffel) 170-185 på L (ca 470 reach/150-gaffel)

Då låg du typ i mitten av storleksintervallet på både FX och i överkant på Occamen
Med mina 180 är jag ungefär i samma läge från L till L...så då måste det väl bli lite samma omskalning...?
2019 Fuel EX i M/17.5” hade 426 mm reach i läge low, och rekommenderades mellan ungefär 160-170 cm. Storleksrekommendationen är jag 100% på att jag minns från Treks egen hemsida, för jag minns att jag tänkte att min fru eventuellt skulle kunna låna cykeln.

164-177 för M låter som något jag minns från Trek Slash vid samma tid.
 

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
2019 Fuel EX i M/17.5” hade 426 mm reach i läge low, och rekommenderades mellan ungefär 160-170 cm. Storleksrekommendationen är jag 100% på att jag minns från Treks egen hemsida, för jag minns att jag tänkte att min fru eventuellt skulle kunna låna cykeln.

164-177 för M låter som något jag minns från Trek Slash vid samma tid.
Jag har en 2018 och då var M/17.5 433 reach i high och 164-177 rekommendert.
Jag har en pdf-utskrift från när jag köpte min.

Screenshot_20220118-221530.png

2019 har jag inte koll på
 

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har en 2018 och då var M/17.5 433 reach i high och 164-177 rekommendert.
Jag har en pdf-utskrift från när jag köpte min.

Visa bilaga 534009
2019 har jag inte koll på
Ok, 2018 och 2019 ska ha haft exakt samma ram vad jag förstår, men det fanns också en M/L 18,5” när jag köpte min. Rimligen ändrade de rekommendationerna då också. Jag minns att jag var precis i överkant på rekommendationen både i längd och grenmått, och jag ångrade sen att jag inte tog M/L 18,5”, den hade en reach uppåt 450 mm. En kompis köpte samtidigt en L, och han var precis på gränsen på längden även han (fast åt andra hållet, då), och han är 180. Han har droppern i absolut botten på sin cykel,
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer