Piecekeeper
Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Så dålig tajming. Nu är det ju midsommar och skit också. Har inget kedjelås hemma.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för skillnad på däcken? Är det något som är värt att välja till när man ändå håller på? ?Har den specen med dhf/dhr däcken och oc2 stolpen och är nöjd med det. Kabolt är ju mycket snyggare än en spak där fram.
Längden på stolpen är bara att räkna på grovt och ta det längsta du får plats med. Alla mått på oc2 finns på orbean hemsida. Occamen har ju ganska långt sadelrör så ska man köra någon annan stolpe så är nog oneup vettigt så man får in Max längd.
Cool ? bromsarna tror jag jag borde klara mig på ?Ja det blir väl top notch. Den andra sadeln sög i varje fall. Jag körde xtr bromsar. Värt?
Och så vill jag ha din lön känner jag...?
Då går jag på 170 som tänkt ?Så beställde jag min och är nöjd. Men utan Kabolt. La även till kortare vevarmar. Beställde med OC 150mm och med facit i hand skulle jag gått på 170mm.
Fast vilken enduro-ish cykel bottnar inte vid ett +1m dropp? (Om dämperiet samtidigt ska vara någorlunda följsamt...)Verkar som att länkaget ställer en del krav på dämparen för att klara landningar då. Min bild är inte max bottning, den kom inte med. Men det knakade ganska högt i cykeln...
Det finns bottna och bottna. Birden förbrukade inte slaget riktigt lika fort och hårt som den här gör.Fast vilken enduro-ish cykel bottnar inte vid ett +1m dropp? (Om dämperiet samtidigt ska vara någorlunda följsamt...)
Ja de flesta verkar förorda större spacer.Om jag kommer ihåg rätt så var det många tester som nämnde att den större spacern skulle i för att få en trevlig tur. Med mina 100 kg så var den given.
Får gräva fram den helt enkelt. Börjar ändå bli dags att göra en enkel air sleeve service tror jag. Cykeln har gått rätt mycket nu, typ 10-15 timmar i veckan i tre månader. Dags för en allmän genomgång.Ja de flesta verkar förorda större spacer.
JaVad kör ni för pedaler? SPD?
210-220 bak, lilla spacern. Som nämnt för dåligt tryck i slutet av slaget så stora ska i när jag kommer hem.Vad kör ni för inställningar på dämpare och gaffel? M10, FOX Fabrik 36, DPX2
230 Psi och satte i grå större spacern.
Har haft drygt 70 i gaffeln, men har precis sänkt till 60. Har tidigare inte nyttjat hela slaget, alltid ngn cm kvar.
Ca 80 kg
Jag har en L, har 91 cm långa ben och får lätt plats med en 185 mm Revive-dropper.Beställt blå/orange m30 i L med xt-bromsar tillval, resten default. Vad är dropper-längden på era cyklar som har L? Om man tittar på blue paper och dropper måtten så ser det ganska lätt ut att få in en 170 mm, räknar ut 684 mm som minsta höjd utan sadel. Kan det stämma?
Ah ok, jag har 87 cm och räknar ha cirka 2 cm tillgodo på en 170 dropper. Kan det stämma isåfall att du har stolpen monterad cirka 4,5 cm upp från sadelklämman?Jag har en L, har 91 cm långa ben och får lätt plats med en 185 mm Revive-dropper.
Något åt det hållet, jaAh ok, jag har 87 cm och räknar ha cirka 2 cm tillgodo på en 170 dropper. Kan det stämma isåfall att du har stolpen monterad cirka 4,5 cm upp från sadelklämman?
Årsmodell? Tror Occams länkage är mer trampvänligt men kanske inte lika plusht, och sadelröret lite flackare. Iaf är det jämförelsen jag kört med 2018-2019 Stumpjumpern.Orbea occam m10 med fox 36 vs Specialized s-works stumpjumper lt? Jag har mer eller mindre bestämt mig för en m10 men sen dök det upp en beggad stumpjumper som känns rätt prisvärd, men frågan är om den är bättre så det är värt att betala typ lika mycket för en beggad cykel? Vad säger ni om för och nackdelar på cyklarna mot varandra?
Det står inte men den är använd en säsong så bör vara en 18 eller i bästa fall 19, trampvänlighet känns ju rätt viktigt, det är lite det som tilltalar occamen då den fått så bra betyg på klättring men sen spec mässigt så tycker jag dom känns rätt lika, visst är kolfiberfälgar tufft men det borde kanske vara bättre att köpa en ny cykel ? om nu inte stumpjumpern är betydligt bättre iomed att den kostar nästan det dubbla ny ?Årsmodell? Tror Occams länkage är mer trampvänligt men kanske inte lika plusht, och sadelröret lite flackare. Iaf är det jämförelsen jag kört med 2018-2019 Stumpjumpern.
?När jag var på väg till skogen häromdagen så möter jag en mamma med ett barn i förskoleålder. Just när jag ska passera pekar barnet och utbrister högt "Titta mamma en elcykel!!!"
Ridå :(
;)
Du skruvar väl av hjulet på andra sidan ramen?Visa bilaga 425568
Hur ska jag få loss bakhjulet? Vad är det för del som har ramlat bort? Kommer inte ihåg hur det ska se ut.
Ok, hade nå minne av att de var nå typ av snabbfäste liknande på framhjulet. Men varför en gänga i det hålet?Du skruvar väl av hjulet på andra sidan ramen?
Ok, den skruvas från växelsidan, fast i den gängan. ?Axeln till bakhjulet skruvas ju in i den gängan du tagit bild på. Sen har du lite skräp där bara.
Jag fattar nu, något trögfattad ikväll. ?Från andra hållet på andra sidan ramen. Skruva ut den så kommer du förstå
Ok, den skruvas från växelsidan, fast i den gängan. ?
Mycket cykel för pengarna. Grym på att klättra. Bra länkage. Snabb nerför men kunde kanske känts en aning mer stabil, gör dock inte så mycket. Känns ju som en trailcykel nerför och det är ju precis vad det är. En grym allroundcykel som klarar det mesta.
Bromsarna är kassa men funkar, kör man snabbt nerför är de lite sketchy..
Gillar gaffeln skarpt men den väger en del. Även hjulen är tunga (och rätt smala fälgar) och de lär bytas ut så fort jag hittar något mer passande.
Är riktigt nöjd med den annars!
Den nedre plastbiten ser iaf ut som nåt man klämmer fast under sadeln. Typ hållare för ett baklyse?Nån som vet vad dessa delar är till för som man fick med cykeln?
Visa bilaga 425841