Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Nya Orbea OCCAM
Köpte min m30 i butik med uppgrade till xt bromsar, #newbikeday igår.
Fick med nån kombinerad sag meter o länkage-nyckel och två tubelessventiler inkluderat (slang i hjulen) Som oväntad bonus var den byggd med xt växelreglage och inte slx som spec. Allt såg cleant och bra ut, fint med all kablage internt och i rör. Ingen omålad kolfiber nånstans.

Grym cykel! T.o.m fizik-sadeln som många klagat på tyckte jag funkade iaf för den turen jag tog. Enda som behöver göras är att korta ner dropperkablaget minst 10 cm och göra tubeless. HR2 fram kändes lite halkigt när regnet kom, men lite svårt avgöra kanske för hårt tryck. Inget större pedalstroke-problem med 175 vevar.

ingen spacer till min DPS iaf. Är det med DPX2 det ingår?

Nya Orbea OCCAM
Jag fick med spacer till min DPX2.

Har ingen olackad remsa. Ramen smalnar av under klämman men det är prydligt lackat ända upp till klämman. Har Orbeas skruvklämma. Och beställt custom lack, de fabrikslackade kanske inte ens lackas i Baskien hos Orbea och därmed inte maskeras riktigt lika?

Nya Orbea OCCAM
Vill bara säga att jag är då jäkla nöjd med min M10, Fox36 MyO. Lite för fega färgval gjorde jag, men cykeln är allt jag hoppades på. Rapp, livlig, lätt att slänga runt, men samtidigt trygg&fin utför. Har fortsatt lite pill att göra med inställning av dämpare mm. Har satt i större spacern. Bytt till 54 ratchet.

Har även bytt växelföraren två ggr pga (idiot)vurpor. Sista XT-bakväxeln har "sticky clutch" sjukt irriterande men är reklamerad. Vet nu inte om detta gäller alla XT, om det är lätt att fixa eller om det är enskilda exemplar. Tydligen känt problem hos Shimano.

Nya Orbea OCCAM
Vill bara säga att jag är då jäkla nöjd med min M10, Fox36 MyO. Lite för fega färgval gjorde jag, men cykeln är allt jag hoppades på. Rapp, livlig, lätt att slänga runt, men samtidigt trygg&fin utför. Har fortsatt lite pill att göra med inställning av dämpare mm. Har satt i större spacern. Bytt till 54 ratchet.

Har även bytt växelföraren två ggr pga (idiot)vurpor. Sista XT-bakväxeln har "sticky clutch" sjukt irriterande men är reklamerad. Vet nu inte om detta gäller alla XT, om det är lätt att fixa eller om det är enskilda exemplar. Tydligen känt problem hos Shimano.
Jag är också otroligt nöjd med min. Uppfyller alla förväntningar jag hade på den och lite till. Otroligt bra svar när man trampar. Enda jag lyckats kvadda är ju gaffeln.. och fälgarna är "invigda" men jag är ett klantarsel på den punkten.

Nya Orbea OCCAM
Nya Orbea OCCAM
Dom nya hjulen gick på ca 4000. Swiss M1900. Jag valde mellan Merida One-forty och Occam H30, samt Commencal AM Trail eller vad den nu heter? Jag föredrar Downhill men cyklar mest stig. Har haft en mer Freeride Gravity cykel innan men behöver en som är bättre uppför också. El-mtb är egentligen sweetspot för underhållning men jag har mindre tid till cykling nu och vill åt mer intensiv träning när jag väl har tid. Occam är tillräckligt bra nedför för att jag ska kunna köra downhill med den. Jag flyger inte i några hopp och har bestämt mig för att hålla mig undan för råa drops och höga risker.
Hur skulle den va som grov XC hoj? Funderar mycket på den effektiva sadelrörsvinkeln pa 77 grader. Får man ned kraften när man sitter mer över detaljerna? Vissa säger sig få ont i knäna av att sitta så pass mycket över detaljerna.

Nya Orbea OCCAM
Hur skulle den va som grov XC hoj? Funderar mycket på den effektiva sadelrörsvinkeln pa 77 grader. Får man ned kraften när man sitter mer över detaljerna? Vissa säger sig få ont i knäna av att sitta så pass mycket över detaljerna.
Jag har långa ben och för mig är det en enorm förbättring. Kör fortfarande sadeln typ längst fram men nu är det äntligen tillräckligt långt fram. Tidigare har det alltid saknats något.

Nya Orbea OCCAM
Har en H30 så det är en Shimano. Bor utanför Jönköping och det verkar som alla har stängt i helgen:(
Vad spännande att se någon annan som har en H30! Vad använder du din H30 till? Jag har siktet inställt på H20 eller H30 men är osäker på hur pass väl jag kommer att känna skillnad mellan dessa två. Jag är nybörjare som börjat köra trail/enduro och kommer köra i en del bike parks.

Nya Orbea OCCAM
Ni som bytt till ovaldrev har ni kört 32T som original eller gått upp till 34T? Jag är lite sugen på att testa ovaldrev och 54T ratchet på nya cykeln ?

Nya Orbea OCCAM
Ni som bytt till ovaldrev har ni kört 32T som original eller gått upp till 34T? Jag är lite sugen på att testa ovaldrev och 54T ratchet på nya cykeln ?
Jag gjorde den uppgraderingen med ett 32 t absolute black oval. Tror det blir väldigt tight med 34 ovalt. Är väldigt nöjd med uppgraderingen kombinerat med 54t känns som en riktig bergsget då.

Nya Orbea OCCAM
Jag är ingen proffscyklist och inte någon XC cyklist heller. Jag har redan problem med ett knä. Har inte märkt av någon försämring än. Jag vill ha en bra alllround cykel som jag kan bomba med nedför lättare downhillstråk men som mest kommer cykla stig. Det H30 inte klarar med mig på beror inte på cykeln. :cool:

Nya Orbea OCCAM
Funderar också på att beställa ett invisiframe kit till min M10 som kommer om ett par veckor. Vad du tvungen att montera av mycket grejer från hojen för att få det på plats? Har du efterbilder på det?

Skyddet för slag från kedjan fick man ta bort. Annars så satte jag på alla bitar med hjul och allting på. skippade några bitar som jag tyckte var överflödiga. Var också tvungen att ta av bakhjulet då, orkade inte på slutet.

Några bilder...får säga att det var rätt jobbigt att få dit. Säkert lättare när man gjort det några gånger. Kollade filmer innan och läste på.

Bilagor

• 8FDC48CF-33FA-4AD8-A75F-1456ECF8E202.jpeg
    8FDC48CF-33FA-4AD8-A75F-1456ECF8E202.jpeg
    450.6 KB · Besök: 202
  • D63E6E74-00E6-4A1B-81B3-5DB9D1CB9149.jpeg
    D63E6E74-00E6-4A1B-81B3-5DB9D1CB9149.jpeg
    417.8 KB · Besök: 246
  • 1A6A5161-A01B-4293-A3AF-F5C8648D2FEE.jpeg
    1A6A5161-A01B-4293-A3AF-F5C8648D2FEE.jpeg
    395.2 KB · Besök: 226
  • 72465B59-09B3-4FBF-A24A-891097D69971.jpeg
    72465B59-09B3-4FBF-A24A-891097D69971.jpeg
    570.4 KB · Besök: 221
  • DE7FA5FF-17AA-4916-8493-7218E4E47929.jpeg
    DE7FA5FF-17AA-4916-8493-7218E4E47929.jpeg
    726.4 KB · Besök: 239
  • 5D39E253-40C1-4771-8D77-B3CBFE1D98F3.jpeg
    5D39E253-40C1-4771-8D77-B3CBFE1D98F3.jpeg
    433.5 KB · Besök: 246
  • E6C1FD47-13CE-47B1-B66E-614A2C65CDCB.jpeg
    E6C1FD47-13CE-47B1-B66E-614A2C65CDCB.jpeg
    497.1 KB · Besök: 243
Nya Orbea OCCAM
Någon mer som har problem med OC2 droppern? Smått värdelös trycko och åker bara ner i vissa läge.

Jag har märkt att min 170mm blir trög att få ner när den är riktigt skitig (typ varje runda). Åker upp snabbt dock. Verkar känslig för hur man trycker ner den. Trycker jag på nosen på sadeln går det lättare medans bak på sadeln trögt. Som att det blir mer friktion när den belastas bakåt.

Nya Orbea OCCAM
Vad spännande att se någon annan som har en H30! Vad använder du din H30 till? Jag har siktet inställt på H20 eller H30 men är osäker på hur pass väl jag kommer att känna skillnad mellan dessa två. Jag är nybörjare som börjat köra trail/enduro och kommer köra i en del bike parks.
Jag gillar stökig teknisk terräng med mkt upp och ner. Ingen expert på att hoppa. Tycker den klättrar väldigt bra och funkar bra nedförs också. Uppgraderat sadel och handtag. Bromsarna är kassa och det blir byte till 4-kolvs SLX när jag fått hem dom. Hjulen är inte dom bästa tycker jag så det blir nästa grej. Kommer även byta kassett så småningom, sen är jag nog nöjd:). Kanske nån som har ngt att sälja? :)

Nya Orbea OCCAM
Jag gjorde den uppgraderingen med ett 32 t absolute black oval. Tror det blir väldigt tight med 34 ovalt. Är väldigt nöjd med uppgraderingen kombinerat med 54t känns som en riktig bergsget då.
Är också sugen på detta. Vilken Occam/vevparti har du? Om XT vilket AB drev är det som gäller?

Inser även att xt kräver ett specialverktyg. Suck.

Nya Orbea OCCAM
Ytterligare en nöjd occamägare (h20) som gått från xc-racer. Enda jag kan klaga på med själva geometrin är att lite högre BB height inte hade skadat.

Dock 2 små fulproblem som jag undrar om någon annan har upplevt, och har en bättre lösning på än vad jag planerar.

1. Kedjeskyddet sitter dåligt framtill. Känns dumt att limma men det är min spontana reaktion utöver att gnälla hos handlarn

2. Slangen till bakbromsen "trycks ut" baktill när jag svänger vänster och baklänkaget flexar tillbaka vilket leder till att ekrarna slår i slangen. Tillfälligt avhjälpt med eltejp. Måste man kapa eller finns det redan något sätt att fixera höljet där den kommer ut ur ramen? (första cykeln med interna kablar ?)

Tacksam för svar!

Bilagor

• 20200705_160308.jpg
    20200705_160308.jpg
    830.3 KB · Besök: 262
  • 20200705_160254.jpg
    20200705_160254.jpg
    480.4 KB · Besök: 253
Nya Orbea OCCAM
Ytterligare en nöjd occamägare (h20) som gått från xc-racer. Enda jag kan klaga på med själva geometrin är att lite högre BB height inte hade skadat.

Dock 2 små fulproblem som jag undrar om någon annan har upplevt, och har en bättre lösning på än vad jag planerar.

1. Kedjeskyddet sitter dåligt framtill. Känns dumt att limma men det är min spontana reaktion utöver att gnälla hos handlarn

2. Slangen till bakbromsen "trycks ut" baktill när jag svänger vänster och baklänkaget flexar tillbaka vilket leder till att ekrarna slår i slangen. Tillfälligt avhjälpt med eltejp. Måste man kapa eller finns det redan något sätt att fixera höljet där den kommer ut ur ramen? (första cykeln med interna kablar ?)

Tacksam för svar!
Min var monterad med ett buntband som håller bromsslangen. Lossa genomföringen i plast och dra ett band runt hela paketet, skruva tillbaka.

Nya Orbea OCCAM
Är också sugen på detta. Vilken Occam/vevparti har du? Om XT vilket AB drev är det som gäller?

Inser även att xt kräver ett specialverktyg. Suck.

har XT vevar
Den körde jag på, behövs specialverktyg men går att hitta ett som också funkar på BB när det behöver fixas.
Var väldigt enkelt tog kanske 10-15 min tot.

Nya Orbea OCCAM
Vad ska du fästa det i?
Hittar du en lösning får du rapportera men jag har gett upp och skaffat ett extra drev i reserv.
Jag kan tycka att det borde gå att lösa på något sätt, dock borde någon redan gjort det isf ? jag hoppas jag får cykeln idag eller absolut senast fredag så jag återkommer när jag ser hur det ser ut ??

Nya Orbea OCCAM
Vilken av absolut blacks chain guard passar på occam m10? ? s3 e-type?
Jag tycker original chainguarden som sitter på funkar med AB’s ovala klinga. Var lite pillrigare att ställa in men har inte tappat någon kedja än.
Bashguard som rattnalle pratar om är ju lite värre. Kör också med adapter och min har inte flyttat sig än men inte haft så hårda smällar än. Kan inte flytta den för hand iallafall.

Nya Orbea OCCAM
Jag tycker original chainguarden som sitter på funkar med AB’s ovala klinga. Var lite pillrigare att ställa in men har inte tappat någon kedja än.
Bashguard som rattnalle pratar om är ju lite värre. Kör också med adapter och min har inte flyttat sig än men inte haft så hårda smällar än. Kan inte flytta den för hand iallafall.
Min satt också fast. Sen smällde det i. Tror jag cyklade över en stock osmidigt eller nåt.

Nya Orbea OCCAM

Tacksam för svar!

Jag lossade bromsoket och roterade det ett varv så att bromsslangentrycks åt andra hållet. Har funkat för mig sen dess.

Nya Orbea OCCAM
Ja men dåså, då borde det ju duga kan jag tycka, sen hittade bilder att det gick att sätta dit ab:s chainguide på rallon iaf så då tycker jag det borde fungera på occam också ? men bashguard är en annan sak, men det får väl bli nästa steg, får se hur det fungerar för dig helt enkelt ?

s780_20181230_DSC07813.jpg

Tillbaka
Topp