Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Med Det DHR2 2,4 som satt från butik på 30 mm bred fälg bedömer jag att utrymmet för bredare däck är noll om det ska få plats lite lera och eventuellt skevt hjul. Jag har lite skrap på lacken från däcket som det är faktiskt.
Håller med här, är faktiskt förvånad över hur flexiga mina EX1501 hjul är, med 2.4WT DHR2 kan jag flexa med handkraft så däcket går emot ramen. Jag kör med rätt mycket tryck i svängarna och har redan på 30 mil plus några bikepark dagar lite märken på insidan ramen.

Nya Orbea OCCAM
Håller med här, är faktiskt förvånad över hur flexiga mina EX1501 hjul är, med 2.4WT DHR2 kan jag flexa med handkraft så däcket går emot ramen. Jag kör med rätt mycket tryck i svängarna och har redan på 30 mil plus några bikepark dagar lite märken på insidan ramen.
Det känns som att lite flex sitter i baken på ramen också för det känns inte bara som hjulflex.

Nya Orbea OCCAM
Det känns som att lite flex sitter i baken på ramen också för det känns inte bara som hjulflex.
Ja nästan garanterat, men samtidigt har ju ramen fått kritik för att nästan vara för styv.. Såg inte mycket flex i stagen och navet när jag pillade med det, men lite är det ju självklart. Ska sätta extra skyddsplast där på insidan tänker jag.. Har haft skav där på mina senaste... 4-5 cyklar. Gillar att trycka som sagt..

Nya Orbea OCCAM
Ni som kör H30. Vad kör ni med för tryck i dämparna? Var nämligen ute idag och testade mig fram lite. Är 192 lång väger 95, kör en XL och började känna mig nöjd runt 190psi bak och 90psi fram. Ev skulle jag kunna minska mer fram men rekommenderat på gaffeln är högre!? ?

Bak kändes som att det blev väldigt bra men jävel vad jag lyckades slå i med pedalerna idag. ?

Nya Orbea OCCAM
Hittade en bättre video för att ställa in sag idag. Var rätt fel på det igår vilket förklarar att jag slog emot med pedalerna. Blev 110psi fram nu och 270psi bak!
Stirrade mig nog blind på att använda hela dämparen bak igår, ska nog istället inse att jag kör för snällt! ?

Nya Orbea OCCAM
Ni som kör H30. Vad kör ni med för tryck i dämparna? Var nämligen ute idag och testade mig fram lite. Är 192 lång väger 95, kör en XL och började känna mig nöjd runt 190psi bak och 90psi fram. Ev skulle jag kunna minska mer fram men rekommenderat på gaffeln är högre!? ?

Bak kändes som att det blev väldigt bra men jävel vad jag lyckades slå i med pedalerna idag. ?
190 PSI bak låter väldigt lite för 95 kg!

Edit: missade att du hade listat ut detta själv i ett senare inlägg...

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
En annan fråga gällande dämparna! Rail vredet, ska det vara fullt öppet eller det ska justeras där med?

Och dämpare bak, fullt öppen eller i halv läget? Misstänker fullt öppen men man blev lite fundersam efter att läst en massa igår där någon dämpare verkade ha halvt som ett trail läge? Började då undra om man ska använda sig av halvt när man kör lättare stigar i skogen?

Nya Orbea OCCAM
Och dämpare bak, fullt öppen eller i halv läget? Misstänker fullt öppen men man blev lite fundersam efter att läst en massa igår där någon dämpare verkade ha halvt som ett trail läge? Började då undra om man ska använda sig av halvt när man kör lättare stigar i skogen?
På Occam tycker jag det funkar bra att köra fullt öppen hela tiden, den är verkligen inte gungig. Kör du extrem lätt stig eller grusväg är det kanske skitsamma, men jag har svårt att se att det blir några enorma effektförluster oavsett.

Nya Orbea OCCAM
Min bakväxel ser ngt böjd ut. Eller ska det se ut såhär? Lite svårt att se men det är en liten vinkel ut från hjulet längst ner.
20200831_114358.jpg

Nya Orbea OCCAM
Det är bara lite knark.
Ska den vara spikrak eller är det meningen att den ska vara böjd?
Lite osäker på vad du menar, men kollade just på min växelförare (XT), och den inre av plattorna som trissorna sitter i är konvex (eller vad man ska kalla det). Den är alltså böjd i en form så att mitten på plattan är närmare cykelns centrum än vad ändarna är. Däremot pekar själva växelföraren i sig inte utåt – kedjelinjen mellan övre och undre trissan är helt vertikal, sett bakifrån.

Nya Orbea OCCAM
Såg att det diskuterats bash guard men blev inte riktigt klok ändå.
Kan ni rekommendera bash guard för H30 och krävs adapter?
Förstår att visst skydd finns undertill.

Nya Orbea OCCAM
Adapter för iscg05 har ju testats med inte så bra resultat.
Just nu är väl wolftooth camp bästa förslaget

Nya Orbea OCCAM
Några i Facebook-gruppen Orbea Occam Owners verkar haft en del Problem med sina H30, känner ni igen problemen förutom bromsarna?

Bilagor

• BC7F6DEF-C7B0-4E20-B877-ABFFC4DBE82D.png
    BC7F6DEF-C7B0-4E20-B877-ABFFC4DBE82D.png
    50.5 KB · Besök: 366
Nya Orbea OCCAM
Några i Facebook-gruppen Orbea Occam Owners verkar haft en del Problem med sina H30, känner ni igen problemen förutom bromsarna?
Min kassett blev lös efter ca 50h cyklande, jag drog bara åt den och den har suttit hårt 20-30h till.
Ekrarna på Hjulen behlver jag dra åt med jämna mellanrum, de blir lösa och fälgen blir skev så får hobbyrikta ibland.

Nya Orbea OCCAM
Min kassett blev lös efter ca 50h cyklande, jag drog bara åt den och den har suttit hårt 20-30h till.
Ekrarna på Hjulen behlver jag dra åt med jämna mellanrum, de blir lösa och fälgen blir skev så får hobbyrikta ibland.
Det där är ju rätt typiskt för billigare hjul som är lite sämre byggda, oavsett cykel. Ger man sig på dem med en tensiometer ett varv borde de hålla ok sen.

Nya Orbea OCCAM

Även om H30 inte är direkt billig så är det ju ändå en instegsmodell för Occam. Bromsarna och hjulen vet man ju om efter alla recensioner och får bara beredd på. Därför jag själv bytte bromsar direkt. Och det vanliga sen är en sak som måste spännas efter ett antal timmars cykling? Och med tanke på hur cyklarna används?
Känns ju ändå som något man kan leva med. Speciellt om man vet om det och kollar över sin cykel inför varje runda, vilket man väl ändå gör ändå? ?

Sen verkar ju den killen haft maximal otur med sin cykel. ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp