Ett varningens finger (ett långt sådant) angående Orbea generellt och Occam i synnerhet.
(Jag vill också för transparensens skull berätta att min flickvän också har skaffat en Occam H30 som har fungerat precis som den skall. Så det måste inte gå som för mig - du kan ju vara en sån som har tur...)
Sammanfattningen är att du behöver förstå att om du köper en Orbea, så köper du inte en produkt som är en Orbea. Du köper en ram och lite blandade saker som råkar sitta på ramen och om de går sönder hänvisas du till respektive tillverkare. Och om de inte kan komma överens om vems felet är får du betala.
Den långa historien:
Förra våren köpte jag en Occam H30 baserat på två saker: dels trådarna här, dels att de faktiskt existerade så att de gick att köpa. Det kändes som rätt blandning av funktion och pengar för mig - och dessutom var den rätt snygg. Jag har cyklat landsväg i tio år, men kan inget om MTB, så jag vågade inte köpa något begagnat.
Jag var ivrig och för att få tag på en cykel inom rimlig tid handlade jag av Cykelhuset i Stockholm fast jag bor i Göteborg. Det var mitt andra misstag, det första var att köpa en Orbea.
När den kom till mig och jag skulle montera den tittade jag på videos på nätet och tyckte inte det såg likadant ut. När jag hörde av mig till dem menade de att de haft den uppackad, justerat växlar, haft på framhjul etc. Det fanns dock en del konstigheter som att frambromsen inte var monterad, växlarna inte justerade, dropperposten fungerade inte och dämparna var inte var fyllda som överenskommet som talade emot det. Jag ville inte börja med att ha sönder cykeln och ville gärna att den skulle vara ok så fort som möjligt.
Jag lyckades inte få till frambromsen och växlarna och när jag rullade in på BikePlace i Göteborg förstod jag, mellan raderna, trots att de verkligen inte ville lämna ut de jag köpt den av att man kanske kunnat förvänta sig lite mer. Cykelhuset tog fakturan för att fixa i ordning cykeln - kudos till dem.
Det Bikeplace inte kunde fixa var att reglaget för bakdämparen bara snurrade. Om det varit en Rockshox hade de kunnat fixa med den, men då det var en Fox får de inte pilla på den. De föreslog att jag skulle ta mig till Älvängen eller Varberg för att få hjälp. De beskrev också att de var tveksamma till om frambromsen verkligen var ok och att om det fanns fortsatta problem med läckage byta ut den - de skulle de kunna göra på garanti åt Shimano om det behövdes.
Första turen lossnade kassetten från bakhjulet, frambromsen fortsatte läcka olja och bakdämparen behövde ju fixas som den borde varit från början. Jag lämnade in den på Älvängens cykel eftersom de var närmast och jag hört gott om dem. Jag har ingen bil och det tar en timme tur och retur, men lånade bil och åkte dit.
De plockade in den, gjorde rent skivan fram, bytte pads och satte fast kassett. När jag bad dem titta på dämparen föreslog de att jag skulle göra det själv, men jag förklarade att jag inte kunde något om mtb och bad de lägga in en spacer samtidigt och att jag kunde betala för det. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de hade dragit av skruven, så de kunde inte få in spacern och föreslog att jag skulle skicka den till FOX i Danmark för service, men varnade för att jag kunde räkna med att det åtminstone skulle ta två månader. Eftersom cykeln varit inlämnad på service många fler veckor än de två timmar jag hunnit cykla på den förklarade jag att bakdämparen fick vara som den var, så fick vi skicka in den till hösten. Jag betalade för servicen - Älvängen får inte betalt från Orbea för att de utför service och eftersom de inte sålt cykeln gör de inget gratis.
Jag fick tillbaka cykeln och hann med halva den tänkta heldagen i skogen innan bakhjulet var så skevt att den nästan inte rullade. Jag åkte tillbaka med den och efter någon vecka kunde jag hämta den igen. De hade justerat framhjulet med - hjulen hade inte blivit justerade från fabrik (och varken Bikeplace eller de - trots att båda pillat med bakhjulet verkar ha sett felet...) Jag betalade igen.
Jag hade den inlämnad ytterligare en gång emellan, men kommer inte ihåg vad det handlade om då.
I slutet av sommaren, när jag cyklat tio gånger på cykeln hade bakdämparen nästan lossnat - det var ett glapp på nästan tre centimeter i ramen. Plastskyddet under ramen hade lossnat, och dropperposten fungerade jämna måndagar.
I oktober hörde jag av mig till Orbea för att fråga om det verkligen skulle gå till på det här sättet? Orbeas representant i Sverige hörde av sig och var visserligen medkännande med att ungefär allt som kunnat gå sönder på cykeln gjort det, men att han menade att det där som gått sönder inte var deras fel. De köper produkter av andra och skiter det sig är det inte deras fel. Han ville ändå vara schysst och när jag, återigen, i oktober lämnade in den i Älvängen skulle de ta hand om att den blev genomgången ordentligt - och såvitt jag förstod det - ersätta Älvängens cykel för det så jag slapp betala den här gången också.
Så döm om min förvåning när jag för några veckor sedan fick ett samtal från Ålvängen att cykeln var kvar, men att de ville ha runt 2500kr för reparationen. Det visar sig att skruven som Älvängen drog sönder (den gick av på mitten) inte ses av FOX som ett tillverkningsfel och Älvängen tycker att om den går sönder på mitten kan det knappast vara deras fel. Och Orbea vill ju inte bli inblandade - det har ju inget med dem att göra. Jag - som är den enda som inte är involverad alls är alltså den som får betala. Men frambroms är bytt, hjulen är fixade, dropperposten är bytt, plastskyddet är pålimmat och - vem vet - den kanske har fått en extra droppe olja någonstans där det behövdes som bonus. I wouldn't bet on it though...
Så, nu har jag betalat för att laga min nya cykel för fjärde eller femte gången. Totalt är det väl inte mer än 4000-5000kr, men vad värre är har den varit inlämnad på service fem av åtta månader i min ägo.
Självklart kan jag driva det mot Cykelhuset, Älvängen, Orbea eller (som alla de tycker) höra av mig till Fox.
Jag tänker att det är bättre att jag skriver här, så ni förstår att man ska undvika Orbea och välja ett märke som tar ansvar för sin cykel, inte ser sig som en mäklare som råkar kasta blandade delar på en plåtram.
Och om ni kommer på tanken att ändå köpa en Orbea - köp den hos någon som har råd att laga den gratis åt dig om det är garantiproblem på den - för din handlare får inte betalt för jobbet av Orbea och kommer såklart att undvika att göra något mer än vad hen behöver. Och om du nu hittar en handlare som har råd att stå för allt garantijobb som kan uppstå - köp den lokalt. Utsätt dig inte för att behöva vara samordnare mellan fyra-fem partner som bara vill att du ska försvinna.
På en annan not - om det är det någon som vill köpa en H30 i toppskick är det bara att höra av sig. Du kanske har en kollega som du hatar som vill börja cykla?