Nej, tyvärr, har bara fått hem cykeln och börjat lite smått att montera några remsor ramsskydd. Jag håller med dig, man borde sjävklart få möjligheten att välja hårdhet på fjäder vid beställning. Då jag var slarvig och inte läste på noggrant vad det är man får vid ev uppgradering så var det heller inte något jag reflekterade över tyvärr.
Jag handlade cykeln på Älvängens cykel och fick väldigt bra hjälp med att prova ut storlek och olika förslag på konfigurering av cykel. Kanske de kan, vid beställning, skicka förfrågan om att få välja hårdhet på fjäder när/om du köper genom dem. En SLS-fjäder är ju inte billig...
Ang storlek: Jag är 185cm och valde XL. L är ju upp till 185cm men med 474mm i reach och brant vinkel på sadelrör blir den rätt kort, om man kan säga så. Beställde min med 150-dropper men är ändå rädd att den blir för lång, kan vara på det berömda. Har dock en OneUp v2 liggande. Lägre bygghöjd samt att slaglängd går att shimsa ner bör göra susen i så fall. 508mm sadelrör på XL... Tänkte på så du har något att jämföra med.
// Jonas