Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Har beställt en H20 LT som jag hoppas kommer till Sverige vilken månad som helst. Valde vid beställning att köpa till DPX2 och 36 factory fram. Hittade nu till denna tråden och läser detta. Jaja, vi får se hur det utvecklar sig! Väger kring 78 kg och med alla kläder, rygga med vatten och reservdelar kankse 10kg till? Har inte vägt exakt, bara uppskattar.

// Jonas
Du väger mindre än mig så det lär bli bättre i alla fall. Var försiktig med rebounden bara.

Nya Orbea OCCAM
Har beställt en H20 LT som jag hoppas kommer till Sverige vilken månad som helst. Valde vid beställning att köpa till DPX2 och 36 factory fram. Hittade nu till denna tråden och läser detta. Jaja, vi får se hur det utvecklar sig! Väger kring 78 kg och med alla kläder, rygga med vatten och reservdelar kankse 10kg till? Har inte vägt exakt, bara uppskattar.

// Jonas
Det beror nog på hur du gillar cykeln. Gillar du en hårdare mer poppig och livlig känsla kan du bli nöjd. Försöker man få DPX2:an plush blir det bottningsfest istället. Eller så sammanfattar iaf jag min upplevelse. Som tur är gillar jag den hårdare känslan, fjädringen är inte till för att cykeln ska kännas som en soffa, det har jag en DH till.

Nya Orbea OCCAM
Blank kolfiber. Ok, Invisiframe ska jag kolla. Tänkte om det finns nån variant för just Occam?
Invisiframe har ett kit just för Occam.

Nya Orbea OCCAM
Jag bytte till float x på min fuel ex och den passade iaf det länkaget grymt bra. Ska ju kunna köra ca 40psi lägre tryck mot dpx2 enligt fox själva.
40psi lägre verkar ge samma sag. 250psi nu mot 290 på DPX2:an. Ska bli spännande att testa, men jag väntar nog in våren först ?

Bilagor

• 96BD0B0B-88D2-4BAC-8027-3F776A2802F8.jpeg
    96BD0B0B-88D2-4BAC-8027-3F776A2802F8.jpeg
    366.3 KB · Besök: 125
Nya Orbea OCCAM
Hola,
Fick hem min nya Occam H20 igår. Förutom lite reflexer, manualer och verktyg medföljde även dessa tingestar, utan vidare beskrivning. Två metallbrickor med innerdiameter 14 mm och två eh.. plastmojänger. Någon som kan upplysa en oinvigd vad metallbrickorna är till (pedalerna?) och kanske framför allt vad sjuttsingen de röda plastgrejorna är för nåt?

20220202_021003.jpg

Nya Orbea OCCAM
Hola,
Fick hem min nya Occam H20 igår. Förutom lite reflexer, manualer och verktyg medföljde även dessa tingestar, utan vidare beskrivning. Två metallbrickor med innerdiameter 14 mm och två eh.. plastmojänger. Någon som kan upplysa en oinvigd vad metallbrickorna är till (pedalerna?) och kanske framför allt vad sjuttsingen de röda plastgrejorna är för nåt?

Visa bilaga 536933
Brickorna är till pedalerna. Plast distanserna är för att sätta mellan bromsbeläggen när du har plockat bort hjulen. För att du inte ska råka komma åt bromsen och trycka ihop beläggen.

Nya Orbea OCCAM
Hola,

Visa bilaga 536933
De röda är för bromsarna. Bleedblock. Stoppa emellan beläggen när du luftar.

Nya Orbea OCCAM
Det beror nog på hur du gillar cykeln. Gillar du en hårdare mer poppig och livlig känsla kan du bli nöjd. Försöker man få DPX2:an plush blir det bottningsfest istället. Eller så sammanfattar iaf jag min upplevelse. Som tur är gillar jag den hårdare känslan, fjädringen är inte till för att cykeln ska kännas som en soffa, det har jag en DH till.
Du väger mindre än mig så det lär bli bättre i alla fall. Var försiktig med rebounden bara.
Glädjande så fick jag samtal i måndags att cykeln var klar att hämtas. När de rullade fram cykeln noterade jag att där inte alls satt en DPX2 utan en DHX2 men inte mig emot kanske jag bör tillägga. Är så att man får en DHX2 på modellen LT, var jag som inte hade läst tillräckligt noga i konfiguratorn. Anyhow så sitter där en 550 lb/in fjäder, återstår att se om det är rätt hårdhet. Tack för svar hörni.

// Jonas

Bilagor

• Cykel.jpg
    Cykel.jpg
    881.6 KB · Besök: 195
  • DHX2.jpg
    DHX2.jpg
    607.1 KB · Besök: 184
Nya Orbea OCCAM
Glädjande så fick jag samtal i måndags att cykeln var klar att hämtas. När de rullade fram cykeln noterade jag att där inte alls satt en DPX2 utan en DHX2 men inte mig emot kanske jag bör tillägga. Är så att man får en DHX2 på modellen LT, var jag som inte hade läst tillräckligt noga i konfiguratorn. Anyhow så sitter där en 550 lb/in fjäder, återstår att se om det är rätt hårdhet. Tack för svar hörni.

// Jonas
valde du att köpa till så ser det ut som att uppgraderingen för M20-LT är DHX med 550lbs, så den är nog korrekt enligt spec då.

Hunnit kolla hur fjäderhårdheten verkar?

Jag hovrar över knappen för en M10-LT men kan inte bestämma mig riktigt och de verkar bara leveras med 500lbs fjäder i L. Fjäder är efter ramstorlek och man får inte välja, men dropper får man välja efter sin längd... Hur tänkte Orbea där... otur i tänkandet den dagen kanske...
Känns segt att köpa en cykel för de pengarna och behöva börja med att köpa ny fjäder. Alla kalkylatorer säger att jag ska ha 450lbs till mina ca 76,5kg inkl utr. och full vattenrygga och det stämmer även bra med rapport från en i samma viktklass jag frågade...

Nya Orbea OCCAM
valde du att köpa till så ser det ut som att uppgraderingen för M20-LT är DHX med 550lbs, så den är nog korrekt enligt spec då.

Hunnit kolla hur fjäderhårdheten verkar?

Jag hovrar över knappen för en M10-LT men kan inte bestämma mig riktigt och de verkar bara leveras med 500lbs fjäder i L. Fjäder är efter ramstorlek och man får inte välja, men dropper får man välja efter sin längd... Hur tänkte Orbea där... otur i tänkandet den dagen kanske...
Känns segt att köpa en cykel för de pengarna och behöva börja med att köpa ny fjäder. Alla kalkylatorer säger att jag ska ha 450lbs till mina ca 76,5kg inkl utr. och full vattenrygga och det stämmer även bra med rapport från en i samma viktklass jag frågade...

Nej, tyvärr, har bara fått hem cykeln och börjat lite smått att montera några remsor ramsskydd. Jag håller med dig, man borde sjävklart få möjligheten att välja hårdhet på fjäder vid beställning. Då jag var slarvig och inte läste på noggrant vad det är man får vid ev uppgradering så var det heller inte något jag reflekterade över tyvärr.

Jag handlade cykeln på Älvängens cykel och fick väldigt bra hjälp med att prova ut storlek och olika förslag på konfigurering av cykel. Kanske de kan, vid beställning, skicka förfrågan om att få välja hårdhet på fjäder när/om du köper genom dem. En SLS-fjäder är ju inte billig...

Ang storlek: Jag är 185cm och valde XL. L är ju upp till 185cm men med 474mm i reach och brant vinkel på sadelrör blir den rätt kort, om man kan säga så. Beställde min med 150-dropper men är ändå rädd att den blir för lång, kan vara på det berömda. Har dock en OneUp v2 liggande. Lägre bygghöjd samt att slaglängd går att shimsa ner bör göra susen i så fall. 508mm sadelrör på XL... Tänkte på så du har något att jämföra med.

// Jonas

Nya Orbea OCCAM
Nej, tyvärr, har bara fått hem cykeln och börjat lite smått att montera några remsor ramsskydd. Jag håller med dig, man borde sjävklart få möjligheten att välja hårdhet på fjäder vid beställning. Då jag var slarvig och inte läste på noggrant vad det är man får vid ev uppgradering så var det heller inte något jag reflekterade över tyvärr.

Jag handlade cykeln på Älvängens cykel och fick väldigt bra hjälp med att prova ut storlek och olika förslag på konfigurering av cykel. Kanske de kan, vid beställning, skicka förfrågan om att få välja hårdhet på fjäder när/om du köper genom dem. En SLS-fjäder är ju inte billig...

Ang storlek: Jag är 185cm och valde XL. L är ju upp till 185cm men med 474mm i reach och brant vinkel på sadelrör blir den rätt kort, om man kan säga så. Beställde min med 150-dropper men är ändå rädd att den blir för lång, kan vara på det berömda. Har dock en OneUp v2 liggande. Lägre bygghöjd samt att slaglängd går att shimsa ner bör göra susen i så fall. 508mm sadelrör på XL... Tänkte på så du har något att jämföra med.

// Jonas
ok
Jag är 180 och har testat en kompis M10 2020 L och på 150-pinnen hade jag 39 mm till godo, så jag kan ha en 170 på en L.
Skulle få in en One up 185 med god marginal, men en 210 hade jag fått shimsa till 190, så det hade ju inte varit så stora vinst.
En L är några mm kortare mellan styre (50-stam) och sadel i mittläget än min 19.5"/L FuelEx (60-stam). Men efter att ha kört en liten stund hade jag slutat tänka på det. Kan även sätta bak sadeln en cm om man skulle få för sig, men då tappar man ju lite vinsten med den branta STA. Det är ju faktiskt en fördel i branta klättringar. Den var lite mindre benägen att stegra än FuelEx:en. Min pendlare har jag 25mm längre mellan sadel och styret än på FuelEx:en och det har jag aldrig tänkt på förrän jag mätte.
Occamen har ju däremot högre stack än FuelEx:en, så det blir ändå några mm mer plats för knäna och jag tyckte den kändes aningen större åt alla håll, frånsett att jag kände att jag satt aningen längre fram direkt efter cykelbyte. Körde en rätt lång och brant och krokig ravin med ett flackt parti på mitten, upp och ner omväxlande på de båda cyklarna.
Tror jag skulle bli nöjd med storlek/geo, men är osäker på dämpare/fjäder. Man vill ju som sagt inte behöva köpa för många.
Orbea skyller avsaknaden av val på Covid stock shortage....och ja, det shortage blir ju en större för varje cykel de levererar med "fel" fjäder....

Nya Orbea OCCAM
Slänger upp en bild i hopp om att någon annan gör likadant.
Upplever att min mattsvarta är sjukt lättrepad. Inga rejäla repor utan mer åt hairlines hållet om vi pratar klockspråk. Hur upplever ni andra det?

Bilagor

• 20220205_130412.jpg
    20220205_130412.jpg
    1 MB · Besök: 158
Nya Orbea OCCAM
det är ju MTBs och inte utställningsobjekt. Lite små repor får man väl försöka se som tecken på att man haft skoj och använt prylarna...

Inte helt lätt i alla lägen när man som jag är hopplöst pedantisk, men jag gör vad jag kan för att inte fokusera på sånt och försöker lägga tid och kraft på att cykla och serva det som har betydelse för att kunna ha kul i skogen.
Jag är lite tvekande till att linda in allt i skyddsplast även om de är våldsamt dyra i inköp. Försöker våga använda grejerna istället och tänker att om man vill sälja om några år kanske inte lite repor är hela världen om resten är välskött. Den som vill ha mint condition vill nog ha allt nytt ändå.
Lite som att min far hade överdragsklädsel i bilen när jag var liten. Jättebra att klädseln är tipptopp i en 10+ år gammal bil....

Nya Orbea OCCAM
Planerar man byte varje år förstår jag att man vill ha mint condition, men kör man mycket i säg minst tre säsonger så kommer man ju repa och chippa färgen på många ställen utan att kunna göra så mycket åt det.

Lacken släpper ju ganska lätt från kolfiber är min upplevelse, jag har fyllt i sådant med nagellack även om jag inte hittat riktigt rätt kulör.

Nya Orbea OCCAM
Planerar man byte varje år förstår jag att man vill ha mint condition, men kör man mycket i säg minst tre säsonger så kommer man ju repa och chippa färgen på många ställen utan att kunna göra så mycket åt det.

Lacken släpper ju ganska lätt från kolfiber är min upplevelse, jag har fyllt i sådant med nagellack även om jag inte hittat riktigt rätt kulör.
Jo, byter man så ofta kan det nog vara idé. Annars är det nog enklare att försöka fokusera på annat och att lägga på lite bättring där man får stenskott och sånt är ju mer av nödvändigt underhåll.

Komplettering: Hade jag köpt begagnat hade jag nog sett det som väldigt positivt med bättringsmålat även om kulören inte var helt 100. Det visar ju att ägaren i alla fall brytt sig ooh har den lagt det jobbet finns det ju hopp om att resten oxå blivit omhändertaget

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Tjenna occam-folket. Min oc-2 dropper post har utvecklat en härlig hoppstylte-effekt när den är i högsta positionen. Den låser fint i nedre positionen men inte när den är uppe. Där går den upp och ner vid lite rejälare studsar.

Är det någon som har vart med om liknande? Går det att göra något åt det hemma?? ( Jag har lyft den massor i sadeln när den varit i nedre positionen innan jag förstod att de kanske inte är så bra.)

Tack på förhand ??

Nya Orbea OCCAM
Tjenna occam-folket. Min oc-2 dropper post har utvecklat en härlig hoppstylte-effekt när den är i högsta positionen. Den låser fint i nedre positionen men inte när den är uppe. Där går den upp och ner vid lite rejälare studsar.

Är det någon som har vart med om liknande? Går det att göra något åt det hemma?? ( Jag har lyft den massor i sadeln när den varit i nedre positionen innan jag förstod att de kanske inte är så bra.)

Tack på förhand ??
Nu har jag bara haft min occam sedan i höstas men jag har inte upplevt några problem. Vet inte riktigt hur en dropper låser sig men det låter ju som att något är trasigt/slitet, typ liknande att taggarna på drevet slits ner och har sämre grepp i kedjan.

Nya Orbea OCCAM

Tack på förhand ??
Har inte stolpen i fråga. Men den ser ut att vara uppbyggd som min brand-x, dvs en trycksatt cartridge istället för en luftkammare(RS reverb etc.) som man själv pumpar upp. När min stolpe började glappa upp och ned ett par centimeter en dag efter knappa året fick jag en ny cartridge på garanti från CRC i detta fall. Om det inte går på garanti borde detta kanske vara nåt https://www.orbea.com/se-en/gear/spare-parts/cat/kit-a-oc2-dropper-31-6 .
Obs killgissar lite :)

Nya Orbea OCCAM
Vad kom "vi" fram till, visst var det inga problem med att däck eller något annat tar i någonstans om man gör om slaglängden till 210x55 istället för 210x50 på en medium kolfiberram (dpx2) ?

Nya Orbea OCCAM
Har inte stolpen i fråga. Men den ser ut att vara uppbyggd som min brand-x, dvs en trycksatt cartridge istället för en luftkammare(RS reverb etc.) som man själv pumpar upp. När min stolpe började glappa upp och ned ett par centimeter en dag efter knappa året fick jag en ny cartridge på garanti från CRC i detta fall. Om det inte går på garanti borde detta kanske vara nåt https://www.orbea.com/se-en/gear/spare-parts/cat/kit-a-oc2-dropper-31-6 .
Obs killgissar lite :)
Hejsan! tack för svar, jo jag har kommit fram till samma som dig nu, min cartridge (brist på svenskt ord) läcker olja. Var rätt hyffsat pris på en ny från orbea, men självklart ganska lång leveranstid. Får se om jag lyckas hitta en annan stolpe på köp o sälj kanske innan de kommer i lager. Ljust nu är det klassisk stolpe som gäller. Jag är 12 år med sadeln i bott igen. :)

Nya Orbea OCCAM
Vad kom "vi" fram till, visst var det inga problem med att däck eller något annat tar i någonstans om man gör om slaglängden till 210x55 istället för 210x50 på en medium kolfiberram (dpx2) ?
För att svara på min egen fråga så enligt vad jag kan mäta mig till så skulle man kunna åka 210x65 och då tar däcket precis inte i ramen (typ 1mm till godo) så däck i ram mässigt så ska inte 210x55 vara några problem alls i en medium kolfiberram, om nu inte stötdämparen kan ta i någonstans? ?

(dåliga bilder men 55 i slag på ena och 65 på andra)20220314_221655.jpg20220314_221245.jpg

Nya Orbea OCCAM
För att svara på min egen fråga så enligt vad jag kan mäta mig till så skulle man kunna åka 210x65 och då tar däcket precis inte i ramen (typ 1mm till godo) så däck i ram mässigt så ska inte 210x55 vara några problem alls i en medium kolfiberram, om nu inte stötdämparen kan ta i någonstans? ?

(dåliga bilder men 55 i slag på ena och 65 på andra)Visa bilaga 544282Visa bilaga 544283
Kolla hur mycket utrymme det finns mellan överröret och dämparens största diameter vid fullt slag. Jag tror att det är där den kritiska punkten är på de mindre ramarna.

Tillbaka
Topp