Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Har sett ett par videos från diverse youtubers där de knäcks t.ex. i hårda kompressioner, landningar eller bara när de kör helt normalt. Phil Kmetz GT Force t.ex. (den kan ju iofs ha kraschats innan).

Hmm, jar får intrycket av att kolfiberram har "blivit vuxen" sedan åtminstone några år. På sistone har jag inte sett många rambrott, förutom konstruktionsfel och hårda kraschar där man inte kan förvänta sig att ramen håller.

Nya Orbea OCCAM
Sett väldigt många nya kolfiberhojar knäckas på sistone utan krascher så vet inte om jag håller med där (såklart anekdotiskt) :) Jag kanske är en av de få som föredrar alu. Sen om man nu bryr sig om miljön så är det oftast bättre.
Jag har sett ett antal knäckta aluramar av olika sorter i gänget jag cyklar med, enda kolfiberhaverierna är hylsor till axlar som behövt limmas om och då efter många-många timmars cykling.

Jag köper kolfiber inte främst av viktskäl utan av hållfasthetsskäl.

Occamen har en otroligt lätt ram men inte lyckades jag ha av den på fyra säsonger för det. Yetin jag har nu känns och låter som att den är byggd av ungefär tre gånger så tjock kolfiber. Så det går knappast att dra alla över samma kam heller.

Nya Orbea OCCAM
Jag har sett ett antal knäckta aluramar av olika sorter i gänget jag cyklar med, enda kolfiberhaverierna är hylsor till axlar som behövt limmas om och då efter många-många timmars cykling.

Jag köper kolfiber inte främst av viktskäl utan av hållfasthetsskäl.

Occamen har en otroligt lätt ram men inte lyckades jag ha av den på fyra säsonger för det. Yetin jag har nu känns och låter som att den är byggd av ungefär tre gånger så tjock kolfiber. Så det går knappast att dra alla över samma kam heller.
Hur var det med kolfiberhjul nu då? 😜

Skämt åsido så säger jag inte emot din tes. Bara en observation jag gjort irl och i etern. Tvivlar inte på att en välbyggd kolfiberram håller bra eller bättre än alu.

Nya Orbea OCCAM
Hur var det med kolfiberhjul nu då? 😜

Skämt åsido så säger jag inte emot din tes. Bara en observation jag gjort irl och i etern. Tvivlar inte på att en välbyggd kolfiberram håller bra eller bättre än alu.
Mina aluhjul går ju också åt i ärlighetens namn, men de blir buckliga och skeva innan de går av.

Direkta slag i för stor omfattning tåla inga ramar tror jag :)

Nya Orbea OCCAM
Köpte en beggad ram i kolfiber som jag har bytt till och har ett par funderingar. Ramen är en 2020 och därmed det gamla länkaget, finns det någon vinning i att flytta över det nyare länkaget från 2023 ramen?

Sitter även med 2 dämpare nu, en dpx2 factory och en float x, vilken behåller man och vilken säljer man?

Nya Orbea OCCAM
Hej!
Går i tankarna att köpa min första heldämpade mtb.
Cyklar just nu på en Orbea laufey h10 2023 och är sugen på en Occam LT:
H20 verkar inte finnas att köpa längre så står mellan H10 och H30 men det skiljer ju rätt mycket pengar , är det värt det? Om jag skulle köpa en Occam LT H30 blir det som en nedgradering gentemot laufey h10?

Samt tror ni att Occam LT är en bra första heldämpad mtb. Cyklar väl till vardags mer åt XC hållet då det är det som finns i närområdet. Men tycker det är roligare med lite bökigare stigar och vill också kunna ta den till bikeparks någon gång per år (nybörjare så blir bara gröna och blå leder hehhehe). Samtidigt är jag ingen som jagar tider så då borde ju LT vara ett bättre val än SL, eller hur? Men de recensioner som jämför SL och LT som jag hittar så har LT en bakdämpare med fjäder men H10 2026 har både SL och LT luftdämpare? Betyder det att dem har blivit mer lika, eller har det ingen större betydelse? För skiljer just nu nästan typ 10 000 mellan SL och LT (för H10 modellerna).

Tacksam för svar!

Nya Orbea OCCAM
Hej!
Går i tankarna att köpa min första heldämpade mtb.
Cyklar just nu på en Orbea laufey h10 2023 och är sugen på en Occam LT:
H20 verkar inte finnas att köpa längre så står mellan H10 och H30 men det skiljer ju rätt mycket pengar , är det värt det? Om jag skulle köpa en Occam LT H30 blir det som en nedgradering gentemot laufey h10?

Samt tror ni att Occam LT är en bra första heldämpad mtb. Cyklar väl till vardags mer åt XC hållet då det är det som finns i närområdet. Men tycker det är roligare med lite bökigare stigar och vill också kunna ta den till bikeparks någon gång per år (nybörjare så blir bara gröna och blå leder hehhehe). Samtidigt är jag ingen som jagar tider så då borde ju LT vara ett bättre val än SL, eller hur? Men de recensioner som jämför SL och LT som jag hittar så har LT en bakdämpare med fjäder men H10 2026 har både SL och LT luftdämpare? Betyder det att dem har blivit mer lika, eller har det ingen större betydelse? För skiljer just nu nästan typ 10 000 mellan SL och LT (för H10 modellerna).

Tacksam för svar!

Var ser du 10 000? Jag ser 300 euro skillnad och 3000 eller 5000 kr hos TCM?

För mig skulle 140 mm räcker på svensk stig. 160/150 på LT är trevligt i park. Komponenter är nästan identiska. LT har 4-kolvs bromsar, grävare däck och dämpare med piggybag. Jag skulle inte ville har remote lockout på en stigcykel. Enligt Enduro-mtb klätter icke-SL versionen riktigt bra. Valet berör om du föredrar lämplig cykel till XC-stig eller stök och park.

Nya Orbea OCCAM
Känns som om Orbea sparat ordentligt på de senaste ”30” modellerna, med kanttrådsdäck och ”E-SUV” gaffel på LT (Fox 36 AWL). H10 känns trevligare, ”riktiga” däck och dämpning; på SL får man t ex den nya Fox 36 SL.
Det allra bästa köpet är väl om det går att hitta någon rabatterad av förra årets modeller, t ex här: https://alvangenscykel.se/produkt/orbea-occam-h20-lt/

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Jag tycker att det låter som att du väljer mellan vardagscyklingen (SL) och den årliga cykelresan till en bikepark (LT). Jag hade aldrig valt cykel efter den årliga cykelresan. Då hade jag hellre hyrt cykel.

Sen beror det ju på var du cyklar och hur du cyklar, men jag tycker att även en SL inte är ett självklart val för svensk XC (i ett väldigt generellt och stort perspektiv, men kan vara helt rätt i ett specifikt och lokalt), kanske lite mer cykel än du behöver. Varje gång jag bytt cykel har det blivit enklare att klara svårigheterna i mina hemmaskogar, och roligare (Ht 26”->XC FS 26”->Ht 27,5->XC 29”->”modern” XC FS 100mm slag->”ännu modernare” XC FS 120mm slag). Men nu räcker det. Jag vill inte ha det mer förlåtande och enklare tror jag, finns snart inga utmaningar kvar. I mina skogar, för mig. Less is more! :-)

Men det är individuellt och svårt när man har begränsad erfarenhet att veta. Men mitt råd är att ändå testa en lättare cykel med 120-140mm slag för att jämföra, gärna en typ som kallas DC Downcountry (vilket alltså är något helt annat än XC. Inte lika töntigt, men kanske lite ängsligare).

Så välj rätt cykel till hemmaskogarna. Hyr till bikeparken.

Nya Orbea OCCAM
Var ser du 10 000? Jag ser 300 euro skillnad och 3000 eller 5000 kr hos TCM?

För mig skulle 140 mm räcker på svensk stig. 160/150 på LT är trevligt i park. Komponenter är nästan identiska. LT har 4-kolvs bromsar, grävare däck och dämpare med piggybag. Jag skulle inte ville har remote lockout på en stigcykel. Enligt Enduro-mtb klätter icke-SL versionen riktigt bra. Valet berör om du föredrar lämplig cykel till XC-stig eller stök och park.

Kollade igår och kan svära på att SL var nedsatt till 29 999kr. Men måste råkat kollat på tidigare årsmodellen, eller om priserna har ändrats till idag (men verkar mindre troligt). Vill ha en cykel som både känns trygg och kul uppför och nedför.
Läste denna jämförelse och tycker väl LT verkar lite mer mångsidig, även om den då är lite sämre på vissa aspekter. https://bebikes.com/the-hub/orbea-occam-sl-and-lt/
Men i den recensionen sitter det ju dämpare med fjäder, så vet inte om det påverkar jämförelsen mycket. Och att det därmed inte är lika stor skillnad på SL och LT (H10 eller H30 modellerna 2026). Kan ingenting om cyklar så jag har själv ingen aning.

Nya Orbea OCCAM
Känns som om Orbea sparat ordentligt på de senaste ”30” modellerna, med kanttrådsdäck och ”E-SUV” gaffel på LT (Fox 36 AWL). H10 känns trevligare, ”riktiga” däck och dämpning; på SL får man t ex den nya Fox 36 SL.
Det allra bästa köpet är väl om det går att hitta någon rabatterad av förra årets modeller, t ex här: https://alvangenscykel.se/produkt/orbea-occam-h20-lt/
Den du skickade är tyvärr för stor skulle behöva en s. Verkar finnas https://www.tcmcykel.se/p/mountainb...ntainbike-metallic-olive-green-titanium-black
Denna kvar i rätt storlek men tycker färgen är lite väl tråkig.. Så i så fall spenderar jag nog 5 000kr mer på 2026 modellerna som jag tycker har lite roligare färg.

Nya Orbea OCCAM
Jag tycker att det låter som att du väljer mellan vardagscyklingen (SL) och den årliga cykelresan till en bikepark (LT). Jag hade aldrig valt cykel efter den årliga cykelresan. Då hade jag hellre hyrt cykel.

Sen beror det ju på var du cyklar och hur du cyklar, men jag tycker att även en SL inte är ett självklart val för svensk XC (i ett väldigt generellt och stort perspektiv, men kan vara helt rätt i ett specifikt och lokalt), kanske lite mer cykel än du behöver. Varje gång jag bytt cykel har det blivit enklare att klara svårigheterna i mina hemmaskogar, och roligare (Ht 26”->XC FS 26”->Ht 27,5->XC 29”->”modern” XC FS 100mm slag->”ännu modernare” XC FS 120mm slag). Men nu räcker det. Jag vill inte ha det mer förlåtande och enklare tror jag, finns snart inga utmaningar kvar. I mina skogar, för mig. Less is more! :-)

Men det är individuellt och svårt när man har begränsad erfarenhet att veta. Men mitt råd är att ändå testa en lättare cykel med 120-140mm slag för att jämföra, gärna en typ som kallas DC Downcountry (vilket alltså är något helt annat än XC. Inte lika töntigt, men kanske lite ängsligare).

Så välj rätt cykel till hemmaskogarna. Hyr till bikeparken.
Vet att du egentligen kanske har rätt, men man blir ju ruinerad av att hyra en cykel hahah. Och vill gärna ha en egen cykel som jag kan ta till parken som man kan bli bekväm med så att man slipper byta varje gång.
Ska jag vara ärlig så blir det mest en att jag kör en el mtb cykel på stigarna hemma då han jag cyklar med bara kör el och blir lite jobbigt att hänga med utan..

Tillbaka
Topp