Jag tycker att det låter som att du väljer mellan vardagscyklingen (SL) och den årliga cykelresan till en bikepark (LT). Jag hade aldrig valt cykel efter den årliga cykelresan. Då hade jag hellre hyrt cykel.
Sen beror det ju på var du cyklar och hur du cyklar, men jag tycker att även en SL inte är ett självklart val för svensk XC (i ett väldigt generellt och stort perspektiv, men kan vara helt rätt i ett specifikt och lokalt), kanske lite mer cykel än du behöver. Varje gång jag bytt cykel har det blivit enklare att klara svårigheterna i mina hemmaskogar, och roligare (Ht 26”->XC FS 26”->Ht 27,5->XC 29”->”modern” XC FS 100mm slag->”ännu modernare” XC FS 120mm slag). Men nu räcker det. Jag vill inte ha det mer förlåtande och enklare tror jag, finns snart inga utmaningar kvar. I mina skogar, för mig. Less is more! :-)
Men det är individuellt och svårt när man har begränsad erfarenhet att veta. Men mitt råd är att ändå testa en lättare cykel med 120-140mm slag för att jämföra, gärna en typ som kallas DC Downcountry (vilket alltså är något helt annat än XC. Inte lika töntigt, men kanske lite ängsligare).
Så välj rätt cykel till hemmaskogarna. Hyr till bikeparken.