Hej.
I helgen har jag nu hunnit göra tester på Vision x-lampan "Solistice Solo S1100" Kul att även se ditt test Jonny Järbo
Jag har testat "flood" och "euro" både på styre och på hjälm.
Svar till "JojjeM" och "Brando" : Jag tycker flood funkar bäst vid skogskörning (jag kör cyclocross) då hastigheten är lägre än vid landsvägskörning och du främst vill lysa upp närområdet. Om du vill ha lampan på styre el. hjälm är nog helt personligt. Det finns fästen för båda så det är bara och testa.
Brando, Det blev en grym kombination att ha euro på styret och flood på hjälmen :-). Bra om du vill lysa upp sidorna (genom att vrida på huvudet). Tyvärr fick jag inte till det på bild. Kanske kan återkomma när jag får lite assistans med fotandet :-)
Vidare upplever jag att "flooden" är något vidare och längre i ljusbilden än vad som här syns. Detta pga. Snön som reflekterade mycket ljus (och kass fotograf) vilket gör att kanterna runt ljusbilden blev något mörkare.
Svar till "Oggler" och "Fikasvettot" : Jag var själv lite fundersam till 3M:s självhäftande tejp, men efter att jag testat är jag nu helt övertygad. Jag kommer aldrig att pga. cykling få lampan att lossna från hjälmen!
Trots att jag bara hade ca 15mm att fästa den på, satt den som gjuten. Jag fick slita hårt för att få loss den. Dessutom finns det (se bild) möjlighet att fästa den med tex. buntband i redan borrade hål. OBS! Tänk på säkerheten (se mitt tidigare inlägg).
Styrfästet fästs med en skruv. Tidsåtgång var för mig ca. 20 sek. Hurvida detta är permanentmonterat eller inte överlåter jag till er att avgöra.
På styrfästet finns även en justerskruv för att rikta lampan i sidleds.
Exempel på montering på min cykel samt batteripack med på/avknapp. (Batteriet i sadelväskan)
Hooppas jag har rätat ut några frågetecken och att ni får nytta av detta. Vill ni har fler bilder (hoppas det inte blev för mycket) så säg bara till.
Mvh.
/Anders