Nybörjare. MTB under 10K

mtb565

Aktiv medlem
Nybörjare. MTB under 10K
Det blev ingen hojj förra gången men jag tänkte försöka igen, Canyon cyklade är slut på hemsidan eller långa leveranstider.

Har kikat på två Merida cyklar och tänkte se om dom är okej alternativ.

http://www.markscykelmc.se/shop/index.php?route=product/product&product_id=119

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/moun...ne-viper-xt-terrangcykel-15/p/1109223_1_style

Priset vore bra om det i te blir högre då jag måste köpa hjälm och annan utrustning med.

MVH

UPDATE: Det blev en Radon ZR Team 29 8.0 18" till slut.

----------

Har googlat runt lite men mycket av tipsen jag hittat är flera år gamla och det händer väl en del på marknaden.

Jag är helt grön på MTB men riktigt sugen på att börja. Det är dock ganska klurigt och välja cykel.

Under 10K (närmare 7-8 hade vart bättre, om det finns cyklar som är avsevärt mycket bättre för strax över 10K kan det vara ett alternativ)
Fokus är mest skogsstigar där jag antar att det blir ungefär lika mycket ner, upp och plant.
Ju fortare desto roligare, en snabb cykel om det finns aspekter som spelar roll för en nybörjare.
Strax under 180cm.
73-75kg.

Begagnat hade vart bäst men jag är helt enkelt för okunnig för att se om en cykel är slutkörd eller inte, har i dagsläget ingen som kan hjälpa till med det så det är väl nytt som gäller.
Är det dumt att beställa cykel på nätet med ren uppskattning om det passar mig eller inte?

Tips på lämpliga modeller, sidor att handla ifrån, och allmänt tips till nybörjare mottages gärna.

Har sett en del rekommenderas dessa för nybörjare, jag tittar väl mest på AL 4.9 modellen för 6.999:-
https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/
Ganska tilltalade prislapp för en nybörjade, men om cykeln inte är bra spelar det ju ingen roll om det är billigt. Eller är det till och med så att AL 3.9 skulle fungera bra?

MVH/ Anton

Senast ändrad:
Nybörjare. MTB under 10K
Jag (utan större erfarenheter av cykling) köpte en Grand Canyon Al 5.9 förra året och är mer än nöjd.
Deras PPS (perfect position system) fungerade bra och cykeln känns lagom stor (Large till mina 185 cm).

Så en Canyon är nog ett bra köp!

Nybörjare. MTB under 10K
Det är lätt att glömma bort alla prylar som inte är cykeln men är minst lika viktiga. 7-8000 på och 2-3000 på skor, cykelbyxor, handskar och hjälm är min rekommendation.

Nybörjare. MTB under 10K
Canyon är ett av märkena där du får vad du betalar för.
Är cykeln 1000 kr dyrare, då är den också 1000 kr bättre.
Du betalar alltså väldigt lite för att det är en Canyon. Andra liknande budgetmärken, som även kallas fultysk eller fulbritt, är tex Rose och Merlin. Ditt prissegment är budgetmärkenas ingångsnivå medan finmärkena knappt har ramar till det priset.
En XT bakväxel och en luft-gaffel på en 29" för 7tkr är nog så bra som det kan bli. Synd att rean är slut, det brukar finnas guldkorn att hitta på höstkanten och ända fram emot jul.

Nybörjare. MTB under 10K
Trevligt, verkar som Canyon är okej då! Jag såg dock deras leveranstider på cykeln och det verkar vara v27. Rätt dryg väntetid om man vill komma igång så snart som möjligt.

http://www.racerdepan.se/produkt/3802/specialized-rockhopper-expert-29.html

Skulle detta vara ett alternativ?

Såg nu att GRAND CANYON såg lite bättre ut med leverans tiderna, det kanske är bättre alternativ än Specialized cykeln då.

är W märkning på en cykel woman?

Senast ändrad:
Nybörjare. MTB under 10K
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Rose är ingalunda ett fultyskmärke!

Förlåt. Jag tänkte skriva Cube men så blev det Rose av någon konstig anledning.

Nybörjare. MTB under 10K
JockeP skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rose är ingalunda ett fultyskmärke!
>
>
> Förlåt. Jag tänkte skriva Cube men så blev det
> Rose av någon konstig anledning.

Cube är ingen fultysk. Det är en fintysk.

På tiden då Rose hette RedBvll kändes det lite småfult.

Fultysk: Serious

TS: bara köp nåt i Medium så du kommer ut i skogen. Canyon, Radon eller Cube. Välj nåt med luftgaffel så kan du köra och lära dig.

Jag tycker Meridorna är för dåliga. De ligger i nån slags mellansegmentet där det varken är bra eller dåligt. Antingen går du ned i pris så du kan slänga cykeln efter 6-12 mån och köpa nåt bra eller så lägger du på, beställer hem en kartong med cykel i och får en RS gaffel, Shimano bromsar och 10-delat växelsystem.

Nybörjare. MTB under 10K
JockeP skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > Rose är ingalunda ett fultyskmärke!
>
>
> Förlåt. Jag tänkte skriva Cube men så blev det
> Rose av någon konstig anledning.

Ful och ful... De har ofta rätt goa cyklar.

Nybörjare. MTB under 10K
Kristoffer R skrev:
> JockeP skrev:
> -----
> > bojsänke skrev:
> >
>
> > -----
> > > Rose är ingalunda ett fultyskmärke!
> >
> >
> > Förlåt. Jag tänkte skriva Cube men så blev
> det
> > Rose av någon konstig anledning.
>
>
> Cube är ingen fultysk. Det är en fintysk.
>
> På tiden då Rose hette RedBvll kändes det lite
> småfult.
>
> Fultysk: Serious
>
> TS: bara köp nåt i Medium så du kommer ut i
> skogen. Canyon, Radon eller Cube. Välj nåt med
> luftgaffel så kan du köra och lära dig.
>
> Jag tycker Meridorna är för dåliga. De ligger i
> nån slags mellansegmentet där det varken är bra
> eller dåligt. Antingen går du ned i pris så du
> kan slänga cykeln efter 6-12 mån och köpa nåt
> bra eller så lägger du på, beställer hem en
> kartong med cykel i och får en RS gaffel, Shimano
> bromsar och 10-delat växelsystem.

Misstänkte detta tyvärr, tittar lite på tyska sidor nu, beställa från utlandet är inga problem heller.

Denna ligger egentligen över smärttröskel för pris men detta bör vara ett vettigare alternativ?

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-237621?currency=1&delivery_country=171

18" borde väl vara storleken som gäller antar jag. (178 cm)

Sjukt svårt att navigera cyklar när det är så mycket delar som spelar in och man är total novis.

Tack för hjälpen!

Nybörjare. MTB under 10K
Luzen skrev:
> Om du bor hyggligt nära Norge så är priserna
> där bättre än i Sverige på cyklar.

Tyvärr inte, och skulle gärna komma igång så snart som möjligt.

Om man köper RADON ZR Team 29 8.0 http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-237621/wg_id-732 så måste man utöva det köpa pedaler och en pump till gafflarna http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-suspension-pump-33145 för att ens komma igång antar jag? Jag har annars tillgång till kompressor med vanlig "däck påfyllare" med mätare men munstycken kanske inte stämmer?

Det landar runt 9500:-, känns lite saftigt just nu men det finns la kanske inga genvägar :P

Nybörjare. MTB under 10K
mtb565 skrev:
> Uppdaterat första inlägg.

+1 Köp en cykel du kommer va nöjd med i flera år eller något som är så billigt att du kan kassera den utan att det känns dumt.
Köper du något du nästan är nöjd med kommer du ångra att du inte la ut 2000 kr extra för att få cykeln du vill ha.

Nybörjare. MTB under 10K
Glad1 skrev:
> mtb565 skrev:
> -----
> > Uppdaterat första inlägg.
>
>
> +1 Köp en cykel du kommer va nöjd med i flera
> år eller något som är så billigt att du kan
> kassera den utan att det känns dumt.
> Köper du något du nästan är nöjd med kommer
> du ångra att du inte la ut 2000 kr extra för att
> få cykeln du vill ha.

Självklart, det är bara knepigt och leta cyklar när man inte riktigt var gränserna för bra och skräp går. Vad som är måsten och vad som inte är lika viktigt. Jag får väl leta vidare!

Tillbaka
Topp