Nybörjare

fekki

Medlem
Nybörjare
Hej!

Jag får ofta lite snabba impulser och den senaste är att jag ska börja cykla MTB. Nu står jag här med en hardtail och är sugen på att ge mig ut i skogen men känner mig lite vilsen. Var börjar jag? Finns det några tips på bra nybörjarslingor (jag bor i Ursvik i sthlm) eller finns det några nybörjarturer eller liknande man kan hänga på?

Nybörjare
Grattis till att du blivit med MTB! Jag kan inte ge några lokala tips men beroende på din personlighetstyp så...
A) Kolla på Youtube-klipp för inspiration
B) Ge dig ut och se var gränsen går mellan roligt/dödsläskigt och tråkigt
C) Köp dyra prylar så att du känner dig duktig redan från start

Välkommen till MTB-gänget! Här finns allt från nybörjare till träsktroll med massor av erfarenhet och fördomar i bagaget.

Nybörjare
Du har ett dedikerat MTB-spår som kallas "Nick", i just Ursvik:-) Det är ganska lätt, men det finns partier där man som nybörjare kanske tvivlar lite.

Bästa tipset är att hänga på folk som inte är nybörjare. Då går utvecklingen rejält mycket fortare.

Nybörjare
NICK-spåret i Ursvik.

Kan kännas lite stökigt när man är ny, men man växer in i det rätt bra.

Jäkligt halt så här års dock. Lätt att bli avskräckt när man inte börjar på sommaren :p

Nybörjare
Makten sa:
Du har ett dedikerat MTB-spår som kallas "Nick", i just Ursvik:-) Det är ganska lätt, men det finns partier där man som nybörjare kanske tvivlar lite.

Bästa tipset är att hänga på folk som inte är nybörjare. Då går utvecklingen rejält mycket fortare.

N_sandstrom sa:
NICK-spåret i Ursvik.

Kan kännas lite stökigt när man är ny, men man växer in i det rätt bra.

Jäkligt halt så här års dock. Lätt att bli avskräckt när man inte börjar på sommaren :p

Jo NICK-spåret har jag kikat på men det känns som om jag måste börja med nått lättare. Sen kommer jag säket köra det.

MiaF sa:
Friluftsfrämjandet i Norrviken kör en del nybörjarturer på Järvafältet, bland annat nu på måndag: http://www.friluftsframjandet.se/la...mtb/stigcykling-for-nyborjare-pa-jarvafaltet/

Perfekt! Det var precis nått sånt här jag letade efter. Det ska jag försöka var med på. Tackf för tipset!

Nybörjare
Är hyfsat ny... Började i februari & det har väl blivit 150 mil skogscykling nu!

Ett tips som jag skulle vilja haft i början är att inte fega för mycket, när jag väl släppte lite på bromsen så gick allt så mycket lättare på en gång, man rullar över mer än man tror, kör man för sakta blir minsta hinder en bromskloss!

Nybörjare
Börne sa:
Är hyfsat ny... Började i februari & det har väl blivit 150 mil skogscykling nu!

Ett tips som jag skulle vilja haft i början är att inte fega för mycket, när jag väl släppte lite på bromsen så gick allt så mycket lättare på en gång, man rullar över mer än man tror, kör man för sakta blir minsta hinder en bromskloss!

Det där kan jag efter drygt ett år som stigcyklare verkligen skriva under på, det och plattisar har lyft min åkning från extrem nybörjare till...nybörjare.

Tillbaka
Topp