Nybörjarfråga DH

Nybörjarfråga DH
Ransomen hamnar i mina ögon i "Trail bike"-kategorin som ligger någonstans vid extrem AM/FR.

En Ransom är nog helt klockren för alla spår förutom de värsta tävlingsspåren men klarar sig nog ner där med om man har lite sinne för stökiga spår. :)

Grym cykel det där.

Nybörjarfråga DH
En kedestyrare för dubbelklinga på ransomen så har du en riktigt fräsch hoj som fungerar till nästan allt.

Kolla även in Canyon Toruqe av lite grövre modell.

Nybörjarfråga DH
Glömde kanske att tillägga:

Skall du ha en cykel specifikt för nedförsåkning och dessutom främst liftburen sådan i stökiga downhillspår så finns det nog absolut ingen anledning att köpa något annat än just en Downhillcykel alternativt en Freeridehoj för att få en lite smidigare cykel.

Ransom är klockren om du vill ha en cykel som fungerar fint hemma på AM-rundan men ändå kan vara riktigt kul en helg uppe i Gesunda.

Nybörjarfråga DH
Norco har ju en FR som är typ lättare än deras vanliga FR (shore)

Den heter SIX:
norcosix.jpg ht=375

/Henrik

Nybörjarfråga DH
Då verkar Ransomen inte riktigt vara hojen för mig, cyklar HT hemmavid. Det var just utförsåkningen jag var ute efter. Och att slippa trampa upp..
Så vad ligger framme då?
Bästa begagnat DH köp?

Nybörjarfråga DH
Scott Gambler DH20 från åre för typ 17k
Giant Glory DH1 från åre för typ 20k
Scott Gambler FR20 från gesunda för typ 15k

Fina hojar som har gått som uthyrningsex under sommaren är billiga nu.

Nybörjarfråga DH
Jag har kört utför/liftbaserat med 5" AM några år och det funkar fint om man håller hjulen på backen.

Ska du däremot köpa något specifikt för liftcykling så håll dig borta från kompromisser, skaffa en fet hoj direkt.

Nybörjarfråga DH
Köpte själv en två säsonger gammal Scott Nitrous 20 som gått som uthyrningshoj. Ganska sliten men ingetning som inte går att fixa. Tyckte att 6500kr för en hoj att känna om DH var min grej var ganska billigt.

Tillbaka
Topp