Nybyggartråd
Nu ska jag efter mkt suktande o funderande ge mig på att bygga ihop en egen cykel. Skulle behöva lite råd o förklaringar till det jag inte har kunnat läsa till mig eller inte förstår..(är 188cm och väger 82kg med korta ben och längre överkropp).
Det jag har:
-Eddy Merckx mourenx 69 disc ram (strl L)
-deda superleggera styre 46cm (44cc)
-deda zero 100 styrstam (110cm neutral)
-11speed 11/28 kasett
-hjul+sadel+pedaler
Det som fattas:
-vevlager
-vevparti (vill ha 50/34 med 175 längd)
-växelsystem (sram red eller force)
Jag har nog bestämt mig för sram delar men vilka beror lite på vad jag får tag på för bäst pris. Hänger mellan red eller force..
Min funderingar berör framförallt vevlagret och vevpartiet..fattar inte riktigt skillnaderna och vilka som passar ihop.
Enligt specen har ramen BB86 drev.
Men vad jag har läst finns gxp eller bb30 standard versioner som båda verkar passa?vilken ska man ha till vilken? Fattar inget.
Är gxp en nyare och bättre konstruktion, bb30 äldre?
Vad är skilnaden mellan en compact och 'normal' vevparti?
Jag har oxå läst att det finns 110 el 130 mm storlekar på samma vevpartier...bra snurrig nu.
Tacksam för hjälp. Kommer uppdatera med bilder under byggets utveckling..
Det jag har:
-Eddy Merckx mourenx 69 disc ram (strl L)
-deda superleggera styre 46cm (44cc)
-deda zero 100 styrstam (110cm neutral)
-11speed 11/28 kasett
-hjul+sadel+pedaler
Det som fattas:
-vevlager
-vevparti (vill ha 50/34 med 175 längd)
-växelsystem (sram red eller force)
Jag har nog bestämt mig för sram delar men vilka beror lite på vad jag får tag på för bäst pris. Hänger mellan red eller force..
Min funderingar berör framförallt vevlagret och vevpartiet..fattar inte riktigt skillnaderna och vilka som passar ihop.
Enligt specen har ramen BB86 drev.
Men vad jag har läst finns gxp eller bb30 standard versioner som båda verkar passa?vilken ska man ha till vilken? Fattar inget.
Är gxp en nyare och bättre konstruktion, bb30 äldre?
Vad är skilnaden mellan en compact och 'normal' vevparti?
Jag har oxå läst att det finns 110 el 130 mm storlekar på samma vevpartier...bra snurrig nu.
Tacksam för hjälp. Kommer uppdatera med bilder under byggets utveckling..