Nytt från Gesundaberget

Nytt från Gesundaberget
Gonken skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar som att Gesunda har blivit lite giriga, i
> helgen kostade ett 2 dagars liftkort 330 kr och nu
> har man ändrat priserna helt plötsligt när
> Gesunda har blivit populärt!
>
> Såg nu följande:
>
> Liftkortspriser Gesunda
>
> 1 dag 230
> 2 dagar 450
> 3 dagar 590
>
> Jämfört med liftkortspriser Åre:
>
> 1 DAG 210
> 2 DAGAR 420
> 3 DAGAR 600
>
> Det kan jämföras med att Gesunda har 1 sittlift
> och Åre har 4 st sittliftar.

Skandal, något annat ord hittar jag inte.

Nytt från Gesundaberget
Jaha, där sprack kalkylen att köpa 2dagars kort de helger man åker upp istället för säsongskort... Eller har säsongskortet höjts också?

Nytt från Gesundaberget
Nä, det kostar fortfarande 1.350,-. Osäker om jag kommer upp tillräckligt ofta för att tjäna in det, undrar om man kan byta gamla endagarskort mot ett säsongskort när man överstigit 1.350,-? Det hade varit fina fisken (kan se framför mig hur folk köper utgågna liftkort för att byta till sig säsongskort).

Nytt från Gesundaberget
Fortfarande lika kul med Åre, man sparar ingenting på att köpa ett tvådagars mot två endagars och bara 30,- på ett tredagars. Bara dumt att köpa för fler dagar, skadar man sig eller cykeln står man där med pengar lagda i onödan.

Iofs. slipper man köa var morgon, men så jobbigt är det ju inte.

Tvådagars i Gesunda är ungefär lika i resonemanget medan tredagars faktiskt skiljer en märkbar slant (110,-).

Nytt från Gesundaberget
Smart taktik att höja priserna när allt är bokat och klart. Nu tappade Gesundaberget en hel hög med cred i mina ögon...
(som vanligt är det inte pengarna utan känslan som är det viktiga)

Nytt från Gesundaberget
Undrar om Gesundabergets nya VD har ett finger eller två med i spelet vad det gäller priserna.
Iaf, fan vad dåligt att ändra de just nu. Hade man vetat att det skulle kosta 230 spänn att åka en dag så hade man ju kunnat slänga ut 1350 direkt när man köpte liftkort innan den här prishöjningen.

Suck...

Nytt från Gesundaberget
Håller med Cakeman. Det är inte pengarna som är problemet. En hundring hit eller dit överlever man. Men jag tycker det är jävligt dålig stil av Gesunda att höja priserna mitt i säsongen efter att bokningar gjorts! Jag utgår från att alla som bokat boende före höjningen får köpa liftkort till de gamla priserna. Andra alternativ än det är en besvikelse.

Nytt från Gesundaberget
vilket jävla gnällande.

tror ni det är gratis att köra en lift? att bygga och underhålla banorna? driva något hotellaktigt? med tanke på att det varit snorbilligt att bo/åka lift i gesunda tidigare är det väl mer en korrigering av priset än en större omotiverad höjning med tanke på vad som har byggts på berget.

Nytt från Gesundaberget
Alfsomfan skrev:
------------------
-------------------------------------
> Känns bra att jag redan köpt säsongskort. Och
> ska dit ett par dagar i helgen. Ska bara se till
> att skruva ihop nya åket.

Najs! Så nya hojjen har landat tillslut? :)

Nytt från Gesundaberget
the_TnT skrev:
> Fortfarande lika kul med Åre, man sparar
> ingenting på att köpa ett tvådagars mot två
> endagars och bara 30,- på ett tredagars. Bara
> dumt att köpa för fler dagar, skadar man sig
> eller cykeln står man där med pengar lagda i
> onödan.
>

Tjena!

Vid skada får du tillbaka pengarna mot uppvisande av ett läkarintyg.. Gäller dock inte skada på cykeln..

Nytt från Gesundaberget
Visst kostar det och det är sjukt bra åkning och Gesunda skall ha en eloge för att de fått till så bra åkning som de fått. Men vi måste opponera oss när det finns tydliga tecken på girighet. Att de skall gå med vinst är en självklarhet, men när boende och liftkort för en långhelg i Gesunda kostar lika mycket som en hel vecka i Åre så finns risken att de bötjat gapa över lite för mycket och jag vill inte att Gesunda skall tappa besökare bara för att de prisar ut sig mot konkurrenterna.

Nytt från Gesundaberget
jag vet inte hur du kollar nu men en långhelg i gesunda med cykelpaket i fyrbäddsrum kostar 495 spänn per dygn ink mat och liftkort. det ger 1485 kr för ankomst torsdag och åka hem söndag, plus en dags liftkort för torsdagen.

ett boendepaket för tre nätter i åre kostar från 1395 utan mat (och längre resa för de flesta).

var ser du de tydliga tecknen på girighet?

Nytt från Gesundaberget
Är det värt pengarna? Då är det inte för dyrt.

Hur mycket pengar de tjänar eller inte tjänar tycker jag är helt irrelevant, men det verkar ju ha plöjts ner en hel del pengar i berget till säsongen.

Nytt från Gesundaberget
plumse skrev:
> Visst kostar det och det är sjukt bra åkning och
> Gesunda skall ha en eloge för att de fått till
> så bra åkning som de fått. Men vi måste
> opponera oss när det finns tydliga tecken på
> girighet. Att de skall gå med vinst är en
> självklarhet, men när boende och liftkort för
> en långhelg i Gesunda kostar lika mycket som en
> hel vecka i Åre så finns risken att de bötjat
> gapa över lite för mycket och jag vill inte att
> Gesunda skall tappa besökare bara för att de
> prisar ut sig mot konkurrenterna.

Håller inte med om "tydliga tecken på girighet". Gesunda har tidigare varit sjukt billigt och en lite av en okänd pärla. Nu har dom storsatsat på att bygga ut och producerat banor i världsklass. Med detta kommer ökade kostnader, så därav höjs priset. Vidare så har dom blivit bättre, så bra att många tycker att dom är bättre än Åre. Vad man ska komma ihåg är att dom i grund och botten är ett företag som vill tjäna pengar också, och ökar man servicen så kan man höja priset lite. Jfr. Volvo stoppar inte i en V8 i S80n för att sälja den till samma pris som tidigare..

Nej jag tycker inte att det är fel av Gesunda att matcha priset till kvaliteten på åkningen. Sen får man naturligtvis gnälla om det, men att anklaga dom för girighet tycker jag är fånigt. Okej om dom hade varit en ideell förening av pojkscouter som gjorde detta för allas trevnad och bästa, men så är det ju inte.

Vidare vet jag inte hur du räknade när du fick en helg i Gesunda till dyrare än en vecka i Åre, jag får det tvärtom..

Nytt från Gesundaberget
Det är ju fan billigt, billigt kompis.
Verkar dock som kontorstjänsterna i gesunda har blivit eftersatta jämfört banbyggandet, men det är ju bara positivt, visar på prioritering av världsklass. Hade kontorsfolket fått sätta fingrarna i ekonomin tidigare på säsongen kan man nog lita på att det skulle varit dyrare ändå!

Nytt från Gesundaberget
42Hz skrev:
> Fy fasen. Elljusspår?!

Från liften ner till byn går ett elljusspår (längdskidspår) som är tokfint att förlänga backen med om man inte har nått emot att trampa lite då o då..
Det går i rollers ner mot byn..

Hoppas han återhämtar sig snabbt.

Nytt från Gesundaberget
Rejält stort berg att döma av tidskillnaden!

Bilagor

• Picture 38.png
    Picture 38.png
    5.2 KB · Besök: 22
Nytt från Gesundaberget
En sak som de har sparat in på som är den viktigaste för oss cyklister, det är en cykel-patrull, Om man skadar sig finns det ingen som kan 1:sta hjälpen, ingen som kan hämta ner dig från olyckplatsen, ingen som kan köra dig till mora lassarett (om du inte har snälla kompisar). Jag lägger gärna ut mer pengar på liftkort ,boende, mm om jag vet att det finns hjälp att få om olyckan har varit framme. Jag vet för jag bröt 4 st revben i helgen......
Mvh Peter

Nytt från Gesundaberget
det är inte bara så att priserna har ändrats pga hög/lågsäsong? jag hade nämligen strul med det när jag bokade min och jesaros resa, vi är där söndag-söndag, och då var första söndagen sista veckan på högsäsongen (v.32) och resten på lågsäsong (v.33 följdaktligen), vilket gjorde en jävla skillnad på priset.. bokningssystemet registrerade det som högsäsong hela veckan, och jag hade itne vetat om att det itne var så om de inte hade hört av sig till mig med ändringen. Vilet jag knappast tycker är girigt, de förlorade något/några kkr där..

men visst, det är inte alls lika billigt med liftkort längre.. (nu slår det mig att jag verkligen hoppas mitt resonemang håller, för i så fall är liftkortet också billigt den veckan.. jackpot...)

Nytt från Gesundaberget
Pedro, beklagar. Var det du i gröna tröjan? Jag tror att de som jobbar där har 1:a hjälpen utb. men att de är bara två i liften som jobbar. Hade varit bra med nån/några fler som kan hjälpa till när det sker olyckor.

Nytt från Gesundaberget
Peter: Skjuts till Lasarettet får du fixa själv eller via ambulans, så funkar det iaf på alla vinterfjällanläggningar.
Första hjälpen, transport ner från berget, sånt måste ju finnas!
Å alla som jobbar i lift har minst förstahjälpenutb, oftast även mycket mer än så.

Ang Bike-patrol på gesunda så tror jag att det kommer vara löst redan från helgen och framöver.

Krya på dig!

Nytt från Gesundaberget
Bra att det ordnar sig med bike-patrol.
tack för all hjälp jag fick ändå....
Och det gör så faaaaan mycket ondare nu efter några dagar. Vi syns till midsommar det blir bara plåtning för mig då (tror jag lite cykling kan man nog klämma in )
/Peter

Nytt från Gesundaberget
42Hz skrev:
> Hmm, undrar om man törs braka på med läckande gaffel?

Inga problem, körde en hel vecka i Spanien med pissande gaffel. Enda nackdelen var att guiden blev tokig var gång han lyfte av eller på min cykel, tyckte han skulle lära sig att inte ta tag i gaffelbenet någongång. :D

Nytt från Gesundaberget
Den slutar pissa när de få ml olja i ytterbenet tar slut.

Då blir det bussningsslitage istället. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Nytt från Gesundaberget
TBone skrev:
> Har det hänt något nytt i wärdshusfrågan?

Nej det har det tyvärr inte vi vet bara att det nu är under en ny förhandling med en intressent.

Nytt från Gesundaberget
Körde Gesundaberget idag på min lediga dag innan semestern.

Kort o gott: svårkörda banor för min del.

Hojstackaren är en GT STS DS med Marzocchi Marathon S framgaffel och Hone/Saint drivlina.

Jag körde först nr 1. Malin Lindgren, fy satan jag fick gå en del partier och hoppa vågade jag aldrig, är ju småbarnsfar och vem skulle ta hand om mina barn om jag ligger på sjukan :)

Sedan tog jag Magic Carpet, jesus vilken skillnad, mer flow och mycket roligare.
Två gånger till o med.

Skogsmys var inte mysigt alls, några ställen fick man ju gå ändå.

Xcelerator är rolig tycker jag, man kunde stå på en del.

Enda minuset är att min kropp inte pallade med att hoppa o leka i slutet.
Händerna gjorde ont av allt skakande.

Nästa gång är jag mer förberedd!

Nytt från Gesundaberget
pedro skrev:
> Bra att det ordnar sig med bike-patrol.
> tack för all hjälp jag fick ändå....
> Och det gör så faaaaan mycket ondare nu efter
> några dagar. Vi syns till midsommar det blir bara
> plåtning för mig då (tror jag lite cykling kan
> man nog klämma in )
> /Peter

WTF...inne på min femte dag nu med två revben av...måste bli bättre snart!
Måste tillbaka snart...citadon är både gott och nyttigt men känner mig ganska slö...
Gesunda Rocks!

Nytt från Gesundaberget
F.M.A skrev:
> pedro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra att det ordnar sig med bike-patrol.
> > tack för all hjälp jag fick ändå....
> > Och det gör så faaaaan mycket ondare nu efter
> > några dagar. Vi syns till midsommar det blir
> bara
> > plåtning för mig då (tror jag lite cykling
> kan
> > man nog klämma in )
> > /Peter
>
> WTF...inne på min femte dag nu med två revben
> av...måste bli bättre snart!
> Måste tillbaka snart...citadon är både gott och
> nyttigt men känner mig ganska slö...