Nytt projekt

Nytt projekt
japp
åker första veckan i april och ska bygga mig en racerram
ska göra en slags RR här sedan

nu försöker jag välja hur den ska målas sen då jag får den målad i samband med kursen

om jag tycker att bygga ram är roligt och ngt för mig kanske nästa projekt är bygga min egen trackram istället för att köpa en

Nytt projekt
Ser fram emot att höra din rr och framförallt se hojen så småningom!

Sitta och leka med färgkombinationer kan ju ta lite tid:) Mången natt har man suttit och letat och tänkt på dessa oändliga möjligheter. Nästan bättre om ngn annan får bestämma man blir ju snurrig till slut .)

Nytt projekt
Sorry, båtbensbudet tycker nog du är dummare än de flesta här... ;-) För dina projekt är ju alltid RIKTIGT schyssta. Och det kommer alltid nya. Man hinner ju aldrig slappna av.

Nytt projekt
Hehehe jaja!

När jag för inte så länge sedan började med att bygga cyklar och insåg att det var förbannat kul kostade det faktisk ingenting. Jag gick i princip runt när jag köpte delar och sålde en säsong senare. Kändes som en toppen hobby, gratis skoj o motion. Nu är det ju inte riktigt så längre även om jag försäker intala mig själv att det nästan inte kostar ngt.. Börjar bli svårt! Skoj o motion består iofs så fortf toppen hobby!

En resume:

Min första titancykel och en ypperlig sådan. litespeed tuscany 02.
tuscany_004.jpg ht=544

Var dags för en cross. Hittade tiarrow och byggde ihop denna. Lite mjuk men perfekt budhoj. Iaf om man bortser från skivbromsade kolfiber hjul för tub :) Skulle gärna haft de hjulen idag faktiskt, men men.
Ticross007.jpg ht=544

Vet inte vad jag tänkte med den gröna sadeln. Färgade en slr men det mesta fastnade i baken och inte på sadeln. Särskilt snyggt var det inte heller..
Tiarrow1.jpg ht=661

Grön sadel funkade ju inte så jag fick byta hoj helt enkelt! En Serotta Legend CX dök upp till fördelaktigt pris och jag slog till. Denna blev tyvärr för liten (som ett o annat prokekt blivit som Herr Larsson tidigare nämnt) Utrustades med skivbroms och kändes perfekt förutom att jag var lite krum i ryggen :) Polerad titan på denna och riktigt jobbig att hålla efter i jämförelse med brushed.
scx.jpg ht=471

Men jag gillar ju grönt trots allt så nästa projekt blev en sjukt fin (tyckte jag) grön Indepenent fabrication Crown Jewel som inköptes på ebay. Underbar hoj och nog den cykel jag saknar mest. Fotot förvränger tyvärr utseendet då den i verkligenheten hade en mkt vacker geometri.
happyif.jpg ht=476

Quetzal green hette färgen och fortfarande min favvo färg på cyklar hitills.
IF-022.jpg ht=482

Nu fick jag smak för stål och Indepedent Fabrication. Nu vart det en SSR. En kort affär med denna stainless steel racer. Då jag aldrig riktigt fick ngn bra possition på cykeln samt att jag nog inte var överförtjust i hur den upplevdes (kanske pga sittställning iofs). Eller var jag bara sugen på att bygga ngt nytt? :)
Såldes iaf kort efter färdigställandet.
ssrforsale.jpg ht=464

Väldig fin lilablå färg men den gröna kvarstår som favvon.
ssrforsale2.jpg ht=725

Mer stål och tillbaks till stålgaffel som på den gröna hojen vilket jag verkligen gillar. Även denna gjord i stainless steel i huvudtriangeln som syns lite i cutoutsen på stjärnmönstret. Underbara detaljer och en otrolig finishen på denna KIRK JKS. Denna var väldigt racig och mer stum än jag trodde när den köptes beggad från USA. Kändes väldigt racig helt enkelt.
kmrt1.jpg ht=426

Denna finish lär jag inte få ngn hoj med på ett tag, tyvärr. Otroliga detaljer. Bäst det när bara lacken gick på summor man kan få en fin ram för enligt 1a ägaren. Tur det inte var jag som pröjsa..
kirk039.jpg ht=544

Dags för titan igen och eftersom jag inte hade lust lr peng till eget projekt blev det far som fick sig en ny cykel. Tiarrow. Tror han e mkt nöjd, han säger det iaf! Jag tycker iofs denna var ganska svampig när jag cykla på den men han har jag trpts allt 40 år på mig.
Dadti3.jpg ht=439

Tror denna (som jag glömde bort först) kommer in här i ordningen. Stålcross med väldigt lvg-aktig geo. Låg och lång för att vara cross. Lemond ramar ska tydligen ofta ha lite längre överrör har jag hört. Bra allround cykel.
citron.jpg ht=580

Ny vår och ny köplust. Min första nya cykel på flera år blev en Moots compact i storlek 59. Den hitills bästa kompromissen av race och komfort för mig. Min favorit tillsammans med den gröna ifen.
mootsbuild.jpg ht=480

mootsride.jpg ht=480

Höst igen och ny cross. En Independent Fabrication SSX i stainless steel. Min första SS byggd med ett excentriskt vevlager för vanligt vevhus. Ramen e alltså växlad igentligen. Det var väl det som fick mig att tänka på fixed till nästa projekt gissar jag. Saknar skivbromsar på denna, annars mkt nöjd. Ska förstås säljas till förmån för projektet som kommer nu. Synd att man e tvungen att sälja en hoj för att skaffa sig en ny!!!!!!
DSC00019.JPG ht=544

Och så kom våren med nytt cykel begär. Dags för ngt nytt eller iaf typen av cykel. Materialet känns ju igen! Tyvärr vart cykla fixed ngt jag inte tyckte var roligt särskilt länge så den såldes några måndaer senare till förmån av en ny cross igen! Ska bli kul att bygga upp ngt igen :)
6156162384_c5ee47ebcf_b.jpg

Moots crossen:
Visa bilaga 166786

Senast ändrad:
Nytt projekt
kul med en kavalkad
roligt att se i vilken ordning

mootsen och framförallt Kirken är ju helt fantastiska cyklar för ögat

bilderna väcker ju lite olika sorters känslor
ha begär ovh att man blir imponerad av ditt engagemang och skicklighet att få ihop det riktigt bra
ilska för att du cyklar på större ramar än vad jag gör
annars hade jag ju haft en kirk en serotta två IF hemma...
min fru är nog ganska nöjd iaf

Nytt projekt
Tack! Blev själv lite förvånad hur många hojar det blivit nu. Gissar att känslan av förvåning över hojar man samlat på sig genom åren känns igen av ganska många på happy..

Håller med om kirken och Mootsen men den gröna IFen var faktiskt grym. Tom han som kom upp till stockholm för att köpa ramen sa, fan va snygg den är, mkt finare än på bilderna. Kan bara hålla med.

Tur för dig och synd för mig att jag inte har lite mindre cyklar!
Meckigt att skeppa cyklar utomlands, finns inga bra alternativ att försäkra frakten med heller så man är alltid lite orolig. Du får skaffa ett par justa leg extensions:)

Jag har ju ingen fru som stoppar mig men mitt kontoutdrag e lite sorgligt så regeln: 1 in 1 ut är ett måste. Tyvärr, för jag skulle ha så sjukt mkt cyklar om siffrorna såg lite annorlunda ut:)

Senast redigerad av en moderator:
Nytt projekt
Ja Popraden va en fin hoj den med, men på ett annat sätt. Lite mer rå och mindre polerat än de andra. Den är ju med i kavalkaden även om jag faktiskt glömde bort den först.

Nytt projekt
Idag dök ramen upp. Gick på 4 dgr från usa. Snabbaste hitills för mig med usps priority.

Vackra kurvor, men är ramen tillräckligt stor? :)

Bilagor

• merstay.jpg
    merstay.jpg
    17.1 KB · Besök: 79
Nytt projekt
Trist mobil bild men har inget bättre tillhands.

Idag kom det lite delar. En ti clamp, ti stolpe och ti stam samt lite spacers från van nicholas.

Känslan av kvalitet på van nicholas e tyvärr sådär. Men iaf ok. Tex så saknar svetsarna på styrstammen artisteri och ser ut som de hör hemma på ett bords stativ lr dylikt, nåja iaf om man e kinkig. Sedan passar inte spacer in mot styrstammen på samma sköna sätt som moots kombination gjorde. Moots stammen del som träs över styrröret har exakt samma form o dia som deras spacers har. Tyvärr har inte Van N tänkt på detta och det förstör de sköna linjerna lite. Iofs en annan prisklass men borde vara enkelt att lösa kan jag tycka ändå.

Stolpen i 31.6 ser väldigt grov ut, inte hel nöjd med just detta men adapter kändes fel iaf.

Dekalerna borttrimmade och cykeln börjar ta form, blir nog super när allt e klart.

Record pista nav och vevar på väg och gaffeln ska vara klar om 3-4 veckor. Lagom till våren borde den stå klar :)

Ngn som vet hur man får bort laser etchade loggor som på styrstammen? Scotchbrite hjälper föga..
stem.jpg ht=725

Bilagor

• mhd.jpg
    mhd.jpg
    36.3 KB · Besök: 86
Nytt projekt
Kul att cyklarna uppskattas!

MM drömmar i titan, de känner du ju till! Hur fungerar kocmon nu när du haft den ett tag?
Cross med skivbroms i titan är svårslaget som allround hoj känns det som.

Nytt projekt
Mycket nöjd med Kocmon. Lätt, kvick, styv, skön, snygg. Riktigt smidig på smala crosstigar och skön och stabil på asfalten. Enda skuffelsen var avsaknaden av fästet för flaskställ på underröret. Kör däörför med enlitersflaska på sadelrörets flaskställ, men den blir lite stor och otymplig. Vet inte riktigt om jag vågar låta borra i underröret och sätta dit gängade popnitar - känns lite läskigt. Visst, det skall inte vara flaskställ på en riktig cross, men jag vill ha det. Kanske ett flaskställ bakom sadeln?

Drar ner till Bodensee om en månad för att köra lite berg med den igen. Samma resa som förra året http://happymtb.org/forum/read.php/1/1418154/ . Blir väl en och annan pilsner och förhopppningsvis lite vit sparris också (om säsongen kommit igång då).

/K

Nytt projekt
gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket nöjd med Kocmon. Lätt, kvick, styv,
> skön, snygg. Riktigt smidig på smala crosstigar
> och skön och stabil på asfalten. Enda skuffelsen
> var avsaknaden av fästet för flaskställ på
> underröret. Kör däörför med enlitersflaska
> på sadelrörets flaskställ, men den blir lite
> stor och otymplig. Vet inte riktigt om jag vågar
> låta borra i underröret och sätta dit gängade
> popnitar - känns lite läskigt. Visst, det skall
> inte vara flaskställ på en riktig cross, men jag
> vill ha det. Kanske ett flaskställ bakom sadeln?
>
> Drar ner till Bodensee om en månad för att köra
> lite berg med den igen. Samma resa som förra
> året
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1418154/ .
> Blir väl en och annan pilsner och
> förhopppningsvis lite vit sparris också (om
> säsongen kommit igång då).
>
> /K

Låter ju som du prickade mitt i prick med kocmon, skoj!

Ngn borde ju kunna svara på om det är möjligt att sätta dit ett extra flaskställ. Tyvärr e väl garantin på ramen värdelös då kan man gissa om man inte låter kocmo själva fixa detta. Flaskställ bakom sadeln låter väl helt okej?

Cykla i bergen låter helt underbart. Har aldrig provat detta men är verkligen sugen. Snart ska jag kränkas på ngt fint berg har jag lovat mig själv. E alltid lite avis när jag ser bilder i andras rr från dessa härliga miljöer.

Nytt projekt
Nu återstår inte så värst mkt. De mesta har kommit och monterats. Har tappat bort en av axelmuttrarna till baknavet så jag kan inte fixera hjulet. Självklart har campa ngn special gänga så man måste beställa en ny mutter med 10 dgr lev tid för 350 spänn. Ah va trött man kan bli.

Titangaffeln borde komma om en vecka om inte några förseningar dyker upp. Styret kan jag fortfarande inte bestämma mig för. Lutar åt ett deda newton deep drop men e osäker. Finns ju inga fina styren kvar med klassisk böj :/

Moots stammen måste utsättas för lite scotchbrite och få samma finishen som ramen. I övrigt är det mesta klart. Man e ju inte så lite sugen på att prova, cykeln står liksom o hånar mig i hallen. Jäkla mutter..!

Lovar bättre bilder när den färdigställts.

6155619871_76ea0d73e0_b.jpg

Senast ändrad:
Nytt projekt
Jag behöver uppenbarligen en hoj till. Och en mekhörna. Jag måste snart få tummen ur och fixa till espresson på något sätt, endera med växlar eller som SS. Vad säger du Björn, nu när du har gått över till fixed kanske jag ska våga bygga fler hojar med växlar? :)

Nytt projekt
Klart du ska ha en hoj till du har ju bara 5st, lr e det fler nu?
Den där mekhörnan du snackar om, finns mitt campa verktyg där tro? Saknade det häromdagen,argh! :)

Jag bollar gärna ideer över kaffe ngn dag, kanske tom en tur när min mutter har kommit!

Nytt projekt
I den här skruden fick hon sin första skid idag, säkert 3 dec lång!
Ganska mkt svårare än jag trott faktiskt men väldigt skoj. Som att lära sig cykla på nytt lite grann.

Nytt projekt
42Hz skrev:
> Holy crap vilken kavalkad! Härliga hojjar!
+1 på den.

Men är det inte dags för en MTB snart? ;)

Nytt projekt
ogami skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Holy crap vilken kavalkad! Härliga hojjar!
> +1 på den.
>
> Men är det inte dags för en MTB snart? ;)

Lägg av :) Plantera inte sådana tankar i mitt stackars huvud nu, vill ju bara vara ifred från ideer om anala byggen en stund nu när denna snart e klar!

Nytt projekt
Frambroms e på G¨och styret e snott från crossen tillsvidare därav reglagen. Blir eventuellt ett annat när den e färdig.

Nytt projekt
Har ngn varit med om ngt liknande? Mina op ceramic fälgar tapar ytan utan på mindre än 2dgr och har dessutom inte varit utsatta för ngn broms ännu, mkt märkligt. Både bak och fram..

Får såklart reklamera men man undrar ju om det inte kommer hända igen. När man googlar lite inser man att jag inte är den första som råkat ut för detta. Har haft ett par tidigare som inte hade detta problem.

Bilagor

• opcoating2.jpg
    opcoating2.jpg
    56 KB · Besök: 79
  • opcoating2.jpg
    opcoating2.jpg
    56 KB · Besök: 88
Nytt projekt
Höstbygge - cross

Beställt:

-Ram: Moots psychlo x
psychlo.jpg

-Gaffel: Moots Rsl cross
rsl-fork.jpg

Har:

- Stolpe: Kent Eriksen layback
- Sadel: Slr svart. (kan tänka mig byta mot vit lr kanske en zoncolan som jag velat prova ett tag)
- Pedaler: Xpedo titan. Vart med på många projekt, funkat bra för mig!
- Hjul: Reynolds attack. Vill igentligen ha ngt med alu bromsyta så kanske måste byta. (ngn som är intresserad av byte och har typ ksyrium sl lr ngt, pma)

Behöver:

Grupp: Campa. Centaur, chorus lr record. 10d o Beggat såklart!
Styre: Fsa sl-k / force lr annat liknande styre.
Däck: Challenge grifo 32mm clincher lr dags för ngt nytt? ide om justa cross clinchers?
Linda: Brun läder lutar det åt tror jag.
Bromsar: Svarta eurox men ngn litet färg stänk?
Styrlager: Ck, svart e väl aldrig fel?
Styrstam: Moots open road 120mm, budget tillåter inte detta just nu så får låna från lvg hoj.

Har du ngt på listan pma gärna.

Ska bli skoj fast tar nog ett ganska bra tag innan den står färdig.

Nytt projekt
Tjohoo
Äntligen ett projekt som får ens egna samvetskval, av lägga tid och pengar på cykel, att dämpas ;)

Fin ram det där
Kommer nog bli lika fint som vanligt
Ska bli kul och följa

Nytt projekt
Hehe bra att ngns dåliga samvete lättar lite iaf :)

Jag tror oxå det blir bra, tänkte du skulle få visa mig de där stigarna du fota nyligen när den står klar. Såg så härligt ut!

Nytt projekt
Ska hålla ögonen öppna. Synd att du inte är lite längre, lånar gärna ut min hoj om ngn är "seriöst" intresserad av att köpa en moots och vill prova innan.

Tycker personligen att CR och RSL har för mkt slope, men en custom RSL vore inte helt fel :)

Campa grupp borde vara på väg från andra sidan pölen och ramen kanske dyker upp redan om en vecka fast jag får vänta på gaffeln tills början på November. Grrr!

Idag kom stolpen
kent.jpg

Nytt projekt
Både gaffel och ram ser sanslöst fina ut!
Du som sannolikt beställer mycket cykelprylar från andra sidan pölen; Hur ofta fastnar paketen uppskattningsvis i tullen?
Har tänkt bygga min första lyxhoj nu i vinter och behöver hjälp med kostnadskalkylen.. ;)

Senast ändrad:
Nytt projekt
Tack, jag hoppas jag blir lika nöjd som med lvg ramen.

Som ngn sa i ngn annan tråd. Paket från USA verkar nästan alltid hamna i Malmö där tullen tyvärr verkar väldigt duktiga på sitt jobb. Du kan ju alltid be säljaren att skriva ner värdet på paketet för tror inte tullen öppnar särskilt många paket för att kontrollera värde/innehåll. Då är det ju så att man inte heller kan försäkra frakten för mer än den summan. Eller jo du kan ju göra det man då går nog tullen på det värdet när de gör sin beräkning för tull o moms avgifter.

E ju surt att skicka finare grejor över atlanten utan försäkring om ngt händer. Jag gör iofs det ibland men inte gärna på ramar och skulle inte göra det på en ny dyr ram ngnsin.

Bästa sättet att skicka varor är iaf i mitt o många andras tycke: usps international priority, går att spåra, är hyfsat snabb och har inte tappat bort ngt paket hitills av väldigt många nu.

Vad är det för skoj lyxbygge berätta mer!

Nytt projekt
båtbensbudet skrev:

> Vad är det för skoj lyxbygge berätta mer!

Inte helt bestämt ännu, jag scannar ebay dagligen efter potentiella ramar och andra fynd. Just nu är jag mest sugen på en Intense spider 2-29 i works raw med gröneloxerade chris-king prylar. Men det kan ändra sig tills i morgon. :D

Tillbaka
Topp