(O)befintlig plogning i Stockholms innerstad, hur tänker man?

Selast

Ny medlem
Jag reflekterade på en grej idag när jag gick Regeringsgatan ned för att köpa lunch. Det är runt 12 timmar sen det slutade snöa och runt nollan. Regeringsgatan ser helt och hållet orörd ut vad det gäller snöröjning och består av ett decimetertjockt lager is med stora hål i och halvmeterhöga vallar. Ovanpå allt rinner strida strömmar vatten. Hur tänker den myndighet/verk som är ansvarig för snöröjning i Stockholm kring detta? Ska man låta nästa veckas prognostiserade plusgrader och regn ta hand om snön och isen eller? Jag kan tänka mig att det inte bara är vi cyklister som lider av detta utan även förare av mördarmaskinerna och fotgängare måste ha problem att forcera detta kaos.... Vad är egentligen policyn för snöröjning i stan?

"Vi ska titta över våra rutiner. Snöröjningen har i stort fungerat bra med tanke på den stora mängd snö som fallit. Vi har koncentrerat oss på prioriterade stråk. Våra entreprenörer ska ha tagit bort snön senast 31 mars."

Allt är upphandlat och outsourcat, med konsekvensen att:
Kommunen köper in tjänsten från Peab,
som anlitar mindre entreprenörer,
som anlitar enskilda näringsidkare,
som hyr in balter som får så lite betalt när alla andra skurit emellan att det inte är lönt att jobba.
Alla rapporterar uppåt att jobbet är utfört.

Ja, jag raljerar - lite...

Att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha beredskap för massiv snöröjning som följd av detta mycket osannolika väder i denna årstid.

Ganska självklart eller?

perzzon sa:
Att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha beredskap för massiv snöröjning som följd av detta mycket osannolika väder i denna årstid.

Ganska självklart eller?

Inte ens när SMHI går ut med klass2-varning?
Ska man bara låta snön ligga?
Blir det billigare om man drar ut på snöröjningen?
Nog måste det finnas planer för extrema situationer? Det är inte alls ovanligt med snökaos i månadsskiftet oktober/november.

Selast sa:
Hur tänker den myndighet/verk som är ansvarig för snöröjning i Stockholm kring detta?
Jag hoppas verkligen att det inte är vare ngn myndighet eller ngt verk som är ansvarigt för snöröjningen i Sthlm,
utan ngn i stadshuset
stadshuset.jpg

Annars håller jag med dig.

/Håkan

Om tillräckligt många tanter och gubbar trillar omkull och bryter lårbenshalsar och annat så kommer ju även flyttkedjorna i stan aktiveras. Det här kanske egentligen bara är ett strategiskt drag för att få fart på bostadsmarknaden?

Läste flera som igår hade spenderat timmar för att ta sig några km.
1: stanna hemma
2: ta apostlahästarna

Senast ändrad:
Att gå eller cykla var ett framgångsrecept igår. Eller arbeta hemifrån (men det är ju inte ett alternativ för alla)

Dom plogar väl när det är städnatt? Svårt att snöröja när gatorna är fulla av bilar.

Ser man några dygn i förväg att det ska bli snöstorm klass 1-varning, torde man snabba på att hyra in snöröjare, så att de åtminstone kommer ut innan kl 16 samma dag då det redan har snöat mer eller mindre oavbrutet i 2/3 dygn.

Vidare kan man ju börja med att snöröja när snön kommer, innan det har kommit för mycket. I så fall skulle man slippa packad snö som blir till is och som är aningens svår att få upp - och leder till fler olyckor.

Samhällskostnaderna för hur detta försummats eller inte gjorts, borde vara rätt enorma.

.A. sa:
"Vi ska titta över våra rutiner. Snöröjningen har i stort fungerat bra med tanke på den stora mängd snö som fallit. Vi har koncentrerat oss på prioriterade stråk. Våra entreprenörer ska ha tagit bort snön senast 31 mars."

Allt är upphandlat och outsourcat, med konsekvensen att:
Kommunen köper in tjänsten från Peab,
som anlitar mindre entreprenörer,
som anlitar enskilda näringsidkare,
som hyr in balter som får så lite betalt när alla andra skurit emellan att det inte är lönt att jobba.
Alla rapporterar uppåt att jobbet är utfört.

Ja, jag raljerar - lite...

Gör du verklige ndet?
Tycker det låter som en klockren (insert skojsig meme) beskrivning av hur det funkar.
Är dessutom den som handlar upp lite klantig i alla paragrafer så står man där med kryphål som lägstbjudande (som man måste välja) utnyttjar så det skriker om det...

Inte ett dugg mera snöröjt i city nu jämfört med imorse.

Djurgårdsförvaltningen däremot, dom kan!

DSC_0532.JPG

Längs med djurgårdskanalen på lunchen idag.

dileno sa:
Vidare kan man ju börja med att snöröja när snön kommer, innan det har kommit för mycket. I så fall skulle man slippa packad snö som blir till is och som är aningens svår att få upp - och leder till fler olyckor.

Du menar att det inte bara ska snöröjas en gång utan flera gånger? Ökar på resurskravet rätt ordentligt. Om det är svårt att få till en röjning på alla ställen har jag svårt att tänka mig en upptrappning s.a. fler röjningar på kort tid kan klaras av.

Vägtullarna funkade ju inte så de har kommit på en ny strategi för att minska på bilismen i innerstaden.

Var nere på Sveavägen i förmiddags. Cykelbanorna helt oröjda men då hyfsat med synlig asfalt på vägbanan.

Täby tyckte i alla fall att det var viktigare att konstgräsplanen vid Erikslund var skottad än vägarna för där höll en traktor på och plogade igår kväll under det mest frenetiska snöandet... Jag såg dock inga fotbollsspelare på hela kvällen. Det borde kunna nomineras till VM i felprioritering tycker jag.

Selast sa:
Täby tyckte i alla fall att det var viktigare att konstgräsplanen vid Erikslund var skottad än vägarna för där höll en traktor på och plogade igår kväll under det mest frenetiska snöandet... Jag såg dock inga fotbollsspelare på hela kvällen. Det borde kunna nomineras till VM i felprioritering tycker jag.

Det skulle ju kunna bero på att det är helt olika enheter inom kommunen som ansvarar för respektive område. Det är ju liksom inte Kung Täby som sitter på en tron och enhälligt fattar alla beslut om allt som skall göras i Täby kommun.

Kungen, ja vad gör han egentlgen? Siter i sitt stora slott och bara lassar in sparvar eller? Han borde fixa ut lite snöskottare, skitmonarki som inte fixar det här.

Oskar sa:
Selast sa:

Det skulle ju kunna bero på att det är helt olika enheter inom kommunen som ansvarar för respektive område. Det är ju liksom inte Kung Täby som sitter på en tron och enhälligt fattar alla beslut om allt som skall göras i Täby kommun.

Nej men när det ligger bussar och bilar i vartenda dike och folk pulsar fram på oröjda GC vägar kanske någon kunde sagt åt traktorn att ploga där istället för en fotbollsplan...

Selast sa:
Oskar sa:
Selast sa:

Nej men när det ligger bussar och bilar i vartenda dike och folk pulsar fram på oröjda GC vägar kanske någon kunde sagt åt traktorn att ploga där istället för en fotbollsplan...

Du ringde förstås kommunen och påpekade detta?

Ääh.

Kunde staden hantera ett sånt här illa tajmat snöfall väl och ha en plan för såna här överraskningar så vore det tveklöst värt en större summa pengar för massor med människor.

Det borde vara möjligt att reda ut en lösning utan formell betald beredskap, som även tillåter flex-budget som inte måste spenderas i sin helhet.

PerM sa:
"Förra året lanserade den socialdemokratiskt ledda majoriteten i Stockholms stad en jämställd snöröjning som skulle börja gälla denna säsong."
http://www.expressen.se/debatt/ordna-snorojningen-forst--innan-ni-hittar-pa-vad-den-ska-kallas/

Nu har det ju blivit liknande kaos även när det inte var det största snöfallet på ett sekel så jag tror knappast att det är ambitionen att ploga för kollektivtrafik och gång/cykel som ligger bakom det hela.

Men själva problemet är alltså att man inte kunde ta sig fram så bra en dag på året. Är det en så himla stor grej egentligen?

Snö på vägen är väl inte ovanligt. Grenar och träd över vägar inte heller nåt konstigt. Ibland blir nån väg översvämmad eller bortspolad. Såna saker händer hela tiden nånstans och drabbar nån eller några. Enda skillnaden nu är väl egentligen att det var ovanligt många som fick det besvärligt simultant?

Visst var det drygt men nu har ju folk saker att gnälla om i flera dagar. Och det är fan värt mycket?

Dom flesta jag prata med igår var på hyfsat gott humör och insåg att inte fanns nåt man kunde göra och att brusa upp inte hjälpte. Några testa att tuta men det hjälpte föga.

Selast sa:
Oskar sa:
Selast sa:

Jag tror inte det är samma sorts snöblad för konstgräs och asfalt tyvärr.

Just GC-vägar brukar inte ta så mycket längre tid att köra pga mycket snö. Däremot snöade det så kraftigt att innan man kört sin runda var det kaos där man började.
Vi plogade A-gator (bussgator) tre gånger under 24h i Uppsala, men det verkar ha kommit bra mycket mer i Stockholm. När det blir såna mängder på kort tid tar varje runda bra mycket längre tid för till skillnad mot GC-vägar som bara är ett drag kan en vanlig gata ta 6 drag att få hyfsat ren om den måste ensidesplogas pga parkerade bilar på ena sidan.
Att bara leja in fler funkar inte riktigt för de som har ett kontrakt köper maskiner för det och jag tror knappast ni vill stå med en traktor för en miljon och snöröjningsutrustning för 150000 bara för att kanske få köra nångång.
För att någon ska kunna köra snö måste man även få ihop några timmar varje gång för att det ska gå ihop sig. Tänk när det inte snöar alls en vinter och det enda ni får är några 10000-tals kronor i jourersättning för maskinen. Det är ganska svårt att kombinera med annat jobb också då det är ytterst opålitliga arbetstider.

När jag slutade 12 idag hade jag sovit 3h sen i tisdags morse så vi ligger inte direkt på latsidan heller ;-)

Stockholms stad borde ringt snöröjningspoolia, där sitter några hundra startklara gubbar med snöröjningsmaskiner.

Svårt att ha den beredskapen.

dnleriksson sa:
Selast sa:
Oskar sa:
Selast sa:

Jag tror inte det är samma sorts snöblad för konstgräs och asfalt tyvärr.

Just GC-vägar brukar inte ta så mycket längre tid att köra pga mycket snö. Däremot snöade det så kraftigt att innan man kört sin runda var det kaos där man började.
Vi plogade A-gator (bussgator) tre gånger under 24h i Uppsala, men det verkar ha kommit bra mycket mer i Stockholm. När det blir såna mängder på kort tid tar varje runda bra mycket längre tid för till skillnad mot GC-vägar som bara är ett drag kan en vanlig gata ta 6 drag att få hyfsat ren om den måste ensidesplogas pga parkerade bilar på ena sidan.
Att bara leja in fler funkar inte riktigt för de som har ett kontrakt köper maskiner för det och jag tror knappast ni vill stå med en traktor för en miljon och snöröjningsutrustning för 150000 bara för att kanske få köra nångång.
För att någon ska kunna köra snö måste man även få ihop några timmar varje gång för att det ska gå ihop sig. Tänk när det inte snöar alls en vinter och det enda ni får är några 10000-tals kronor i jourersättning för maskinen. Det är ganska svårt att kombinera med annat jobb också då det är ytterst opålitliga arbetstider.

När jag slutade 12 idag hade jag sovit 3h sen i tisdags morse så vi ligger inte direkt på latsidan heller ;-)

Ett snöblad för konstgräs har hjul, sedan en tjock gummimatta på 2-3cm längst ner, annars är det exakt samma.
Sen kör man inte plogen i botten.
Har själv jobbat på kommunens idrottsanläggning och kört snö där.

Hade man velat hade man löst detta sjukt lätt, Låt de som sköter Ute-sports anläggningar köra snö. Blir dyrt, men det är en smäll som får tas.
Hade man dessutom börjat skotta pendelstråken innan all snö lagt sig, DVS. ut när det börjar snöa så hade det inte blivit samma mängder som måste bort

Peab rykte på axlarna när Northland sattes i konkurs och de förlorade 270 miljoner.
De tjänar rätt bra på att få alla dessa underhållskontrakt med olika kommuner. Ofta är det inget annat företag som lämnar in något konkurrerande anbud.

Ni som gnäller kan ju mobilisera de i utanförskap(ett par hundra tusen bara i Stockholm va?) och sticka ut och handskotta gcbanor.

Msb lånar säkert ut snöskyfflar :)

Kvalitetsmässigt var en hel del plogning inte särskilt bra, men det kom mycket snö på en gång också.

NickPick sa:
Ni som gnäller kan ju mobilisera de i utanförskap(ett par hundra tusen bara i Stockholm va?) och sticka ut och handskotta gcbanor.

Helt allvarligt så är det en utmärkt idé. Har aldrig förstått hur folk kan gå på bidrag samtidigt som det finns arbete som bör utföras men som inte utförs. Och då menar jag inte att de ska skotta Essingeleden, men det finns ju gott om parker, smågator och annat som med fördel kan röjas från det värsta. Eller åtminstone skotta vid övergångsställen där plogbilarna har dragit upp meterhöga vallar som lär vara omöjliga att forcera för åldringar, till exempel.

Makten sa:
NickPick sa:

Helt allvarligt så är det en utmärkt idé. Har aldrig förstått hur folk kan gå på bidrag samtidigt som det finns arbete som bör utföras men som inte utförs. Och då menar jag inte att de ska skotta Essingeleden, men det finns ju gott om parker, smågator och annat som med fördel kan röjas från det värsta. Eller åtminstone skotta vid övergångsställen där plogbilarna har dragit upp meterhöga vallar som lär vara omöjliga att forcera för åldringar, till exempel.

Varför ska man göra något när man kan gå hemma och få bidrag? ;)

sätt upp en regel att bidrag blir inställt med 20 dagar ifall man blir inkallad men inte dyker upp i liknande situationer sålänge man ej har sjukintyg

Selast sa:
Oskar sa:
Selast sa:
Du tror att det ens är samma kontrakterade entreprenör? eller ens samma beställare?
Tycker du det vore rätt att lova att ploga fotbollsplanen och få betalt för att ploga fotbollsplanen och sen skita i det och göra något annat? då kan du ju prova att cykla åt andra hållet och gå in på en annan arbetsplats och sen se hur nöjda alla blir med det...

Tillbaka
Topp