Selast sa:
Oskar sa:
Selast sa:
Täby tyckte i alla fall att det var viktigare att konstgräsplanen vid Erikslund var skottad än vägarna för där höll en traktor på och plogade igår kväll under det mest frenetiska snöandet... Jag såg dock inga fotbollsspelare på hela kvällen. Det borde kunna nomineras till VM i felprioritering tycker jag.
Det skulle ju kunna bero på att det är helt olika enheter inom kommunen som ansvarar för respektive område. Det är ju liksom inte Kung Täby som sitter på en tron och enhälligt fattar alla beslut om allt som skall göras i Täby kommun.
Nej men när det ligger bussar och bilar i vartenda dike och folk pulsar fram på oröjda GC vägar kanske någon kunde sagt åt traktorn att ploga där istället för en fotbollsplan...
Jag tror inte det är samma sorts snöblad för konstgräs och asfalt tyvärr.
Just GC-vägar brukar inte ta så mycket längre tid att köra pga mycket snö. Däremot snöade det så kraftigt att innan man kört sin runda var det kaos där man började.
Vi plogade A-gator (bussgator) tre gånger under 24h i Uppsala, men det verkar ha kommit bra mycket mer i Stockholm. När det blir såna mängder på kort tid tar varje runda bra mycket längre tid för till skillnad mot GC-vägar som bara är ett drag kan en vanlig gata ta 6 drag att få hyfsat ren om den måste ensidesplogas pga parkerade bilar på ena sidan.
Att bara leja in fler funkar inte riktigt för de som har ett kontrakt köper maskiner för det och jag tror knappast ni vill stå med en traktor för en miljon och snöröjningsutrustning för 150000 bara för att kanske få köra nångång.
För att någon ska kunna köra snö måste man även få ihop några timmar varje gång för att det ska gå ihop sig. Tänk när det inte snöar alls en vinter och det enda ni får är några 10000-tals kronor i jourersättning för maskinen. Det är ganska svårt att kombinera med annat jobb också då det är ytterst opålitliga arbetstider.
När jag slutade 12 idag hade jag sovit 3h sen i tisdags morse så vi ligger inte direkt på latsidan heller ;-)