(O)befintlig plogning i Stockholms innerstad, hur tänker man?

Natten till onsdagen plogades Hornsgatan tre gånger mellan midnatt och kl 6. Tyckte det var rätt bra jobbat.

oxr sa:
Natten till onsdagen plogades Hornsgatan tre gånger mellan midnatt och kl 6. Tyckte det var rätt bra jobbat.

Verkligen. Finns säkert massor som kan förbättras men att sätta av resurser och hålla beredskap för extrem snöfall som kanske sker någon gång vart fjärde år är inte hållbart.
Bara att ta det lugnt och njuta av snön tills det lugnat ner sig om några dar.

Då bättre att ligga på de kommuner som år efter år brister i vinterunderhåll även vid snöfattiga år (fast kanske ge dem lite arbetsro just denna vecka).

//j

jesperC sa:
oxr sa:

Verkligen. Finns säkert massor som kan förbättras men att sätta av resurser och hålla beredskap för extrem snöfall som kanske sker någon gång vart fjärde år är inte hållbart.
Bara att ta det lugnt och njuta av snön tills det lugnat ner sig om några dar.

Då bättre att ligga på de kommuner som år efter år brister i vinterunderhåll även vid snöfattiga år (fast kanske ge dem lite arbetsro just denna vecka).

//j

Någon gång var 111e år verkar det vara.

Jag kommer i alla fall inte vara nöjd förrän alla mina egna behov/krav är uppfyllda av stat, landsting och kommun.
Är det snökaos var 100:e år så är det klart att cykelbanan ska vara perfekt skottad för mig om jag vill cykla till jobbet morgonen efter. Vägarna överallt ska vara plogade om jag väljer bilen och givetvis ska ingen annans behov prioriteras. Fotboll spelar man ju på sommaren!
Är jag i Långtbortistan och en naturkatastrof sker ska det givetvis inom 24 h landa örton Herkulesplan med kaffe, läkare, Carola och tjänstemän för att ta hand om mig.
J a g b e t a l a r j u s k a t t !

Luthman Photography sa:
Carola åkte enligt utsago tunnelbana för första gången på 34år pga snökaoset. Enligt samma källa plankade hon också.

Tur att det inte skedde nåt stort i nån annan del av världen för då hade man inte hittat henne i tid.

Selast sa:
Täby tyckte i alla fall att det var viktigare att konstgräsplanen vid Erikslund var skottad än vägarna för där höll en traktor på och plogade igår kväll under det mest frenetiska snöandet... Jag såg dock inga fotbollsspelare på hela kvällen. Det borde kunna nomineras till VM i felprioritering tycker jag.

Fotboll hör sommaren till. Det gör å andra sidan cykling också... ;-)

Upplänningar brukar va så jävla lustiga över skåningar med snöproblem. Men maken till bölande Stockholmare efter en dags snöande är ju bara komiskt...

Lite drygt 2 miljoner (?) Stockholmare med var sin spade hade fixat detta på en kafferast.
Men det var ju enklare att gnälla lite istället.

Skeppsbrons cykelbana södergående, Slussen och Stadsgården fram till Fotografiska plogades inte på hela förra vintern. Till dess de sköts kommer jag gnälla hårt. Storm eller ej så är de ett regionalt cykelstråk. Felrapporterades igårkväll. 24 Tim efter det hade slutat snöa.

Oskar sa:
Selast sa:
Täby tyckte i alla fall att det var viktigare att konstgräsplanen vid Erikslund var skottad än vägarna för där höll en traktor på och plogade igår kväll under det mest frenetiska snöandet... Jag såg dock inga fotbollsspelare på hela kvällen. Det borde kunna nomineras till VM i felprioritering tycker jag.

Det skulle ju kunna bero på att det är helt olika enheter inom kommunen som ansvarar för respektive område. Det är ju liksom inte Kung Täby som sitter på en tron och enhälligt fattar alla beslut om allt som skall göras i Täby kommun.

Vi Täbybor har Leif Gripestam så det är inte långt ifrån Kung Täby.

Hej

det är jag som är den underbetalde balten som skulle ha skootat alltihop,

Jag jobbar hemifrån denna vecka.

;)

Bilagor

• Snöskottning.png
    Snöskottning.png
    20.7 KB · Besök: 35
Bor i Täby strax norr om Stockholm och eftersom Roslagsbanan var inställd tog jag tuben till Danderyds Sjukhus och tog en promenad på ca 1 mil. Den tog 1h15min och det berodde enbart på att Danderyds kommun hade snöröjt relativt bra för oss gångare. Värre var det i Täby där jag inte kunde se en enda plogbil som arbetade, det som jag såg mest var övergivna SL-bussar.

åberg sa:
ething sa:
Eftersom vi numer kör vardagsrumsmodellen undviker jag att delge min åsikt om artikeln nedan utan lägger bara in länken.

http://www.dn.se/sthlm/stockholm-infor-jamstalld-snorojning/
Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv skulle jag tippa att det finns vinster med att snöröja på de ställen folk gör sig illa, det är ju ett svinbra koncept i såna fall.

Från min kommunala horisont kan jag hälsa att det är känt, men branschen är konservativ. Eller så kan man säga att biltrafikens framkomlighet i praktiken är så högt prioriterad att den är värd den samhällsekonomiska kostnaden av ett stort antal dödade och skadade trafikanter.

Konkret sa:
NickPick sa:
Konkret sa:
jomper sa:
Men där det inte är asfalt är det decimetertjock is.

Dom vill ju inte slita på schaktbladet.

Så resonerar många. Jag tror att "stål" ingår. Iaf till plogbilar.

Det gör det inte om det är chaufförens egna lastbil.
Är det peabs eller motsvarande är det skitsamma.

En kompis plogade åt PEAB via sin arbetsgivare förra vintern. Då ingick slitstål iaf. Men det där är väl olika förstår jag... Det var inte PEABs lastbil med andra ord.

Kan hälsa från andra sidan landet att här i Göteborg fungerade den jämställda snöröjningen fenomalt i Januari förra vintern när ett par dec dumpade ner. Ingen kollektivtrafik, långa bilköer, men jag kunde utan problem cykla till jobbet genom halva stan samma morgon.

Skämt åsido, det är ju såklart inte bra att bussar och bilar står men att det sker en prioritering mot cykel- och gångstråk tycker jag ändå är vettigt. Tidigare var ju cykelbanor något som plogades om man ev fick tid över när alla bilvägar var färdiga.

Peach sa:
Bor i Täby strax norr om Stockholm och eftersom Roslagsbanan var inställd tog jag tuben till Danderyds Sjukhus och tog en promenad på ca 1 mil. Den tog 1h15min och det berodde enbart på att Danderyds kommun hade snöröjt relativt bra för oss gångare.

En mil på 60-70 minuter nånting? Det var minsann en käck och rask vandrare. :)

Japp! Promenera är något jag tycker är både skönt och kul. Fulladdad mobil, olyssnade podcasts, nya vinterkängor köpta dagen innan (tur som en tok) samt bra snöröjning av Danderyds kommun gjorde att jag kunde marschera på ganska ordentligt! En promenad jag gärna gör om när vädret är bra igen för att se om tiden förbättras. När jag kom hem var jag ordentligt svettig och jag såg promenaden som ett improviserat långdistanspass.

NickPick sa:
Konkret sa:
NickPick sa:
Konkret sa:
jomper sa:
Men där det inte är asfalt är det decimetertjock is.

Dom vill ju inte slita på schaktbladet.

Så resonerar många. Jag tror att "stål" ingår. Iaf till plogbilar.

Det gör det inte om det är chaufförens egna lastbil.
Är det peabs eller motsvarande är det skitsamma.

En kompis plogade åt PEAB via sin arbetsgivare förra vintern. Då ingick slitstål iaf. Men det där är väl olika förstår jag... Det var inte PEABs lastbil med andra ord.

Det var som fan! Hoppas fler företag och kommuner tar efter och kör på samma sak.

NAnders sa:
åberg sa:
ething sa:
Eftersom vi numer kör vardagsrumsmodellen undviker jag att delge min åsikt om artikeln nedan utan lägger bara in länken.

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv skulle jag tippa att det finns vinster med att snöröja på de ställen folk gör sig illa, det är ju ett svinbra koncept i såna fall.

Från min kommunala horisont kan jag hälsa att det är känt, men branschen är konservativ. Eller så kan man säga att biltrafikens framkomlighet i praktiken är så högt prioriterad att den är värd den samhällsekonomiska kostnaden av ett stort antal dödade och skadade trafikanter.

Många samhällsfunktioner är så oerhört beroende av att lastbilstransporterna fungerar att det vore ren idioti att inte prioritera biltrafikens framkomlighet.

Hur svårt är det att vara lite proaktiv själv? Jag är bara drygt 30 men har tagit på mig dubbskor när jag ska ut på promenad i onsdags och igår. Man kan ju liksom förutsätta att det är halt, snöigt och jävligt.

Skillnaden mot en bil är att förutsatt att du inte har väldiga rörelsehinder tar du dig fram ganska bra i oplogade miljö, bara du har rätt utrustning.

Oskar sa:
NAnders sa:
åberg sa:
ething sa:

Många samhällsfunktioner är så oerhört beroende av att lastbilstransporterna fungerar att det vore ren idioti att inte prioritera biltrafikens framkomlighet.

Lastbilstransporterna i staden är alltså värda den samhällsekonomiska kostnaden av ett stort antal dödade och skadade trafikanter.

NAnders sa:
Oskar sa:
NAnders sa:
åberg sa:
ething sa:

Lastbilstransporterna i staden är alltså värda den samhällsekonomiska kostnaden av ett stort antal dödade och skadade trafikanter.

Stort antal dödande? Har du siffror på hur skadestatistiken skulle påverkats om gångbanor prioriterats högre i onsdags? Hur skulle tex sjukvårdstransporter tagit sig fram? Hur skulle trafikskadorna påverkas?

Personligen blir jag betydligt mer berörd av ambulanser som inte kommer fram till utsatta än av att folk ramlar i halkan.

H. sa:
NAnders sa:
Oskar sa:
NAnders sa:
åberg sa:
ething sa:

Stort antal dödande? Har du siffror på hur skadestatistiken skulle påverkats om gångbanor prioriterats högre i onsdags? Hur skulle tex sjukvårdstransporter tagit sig fram? Hur skulle trafikskadorna påverkas?

Personligen blir jag betydligt mer berörd av ambulanser som inte kommer fram till utsatta än av att folk ramlar i halkan.

Det är något i stil med 3000 fotgängare varje år som behöver minst 24 timmars sjukhusvård för fallolyckor utanför hemmet. Fotgängares singelolyckor räknas (ännu) inte som trafikolyckor varför de historiskt sett har förbisetts i trafiksäkerhetsarbetet. Därav att det är svårt att hitta exakta siffror på det. Inräknat fallolyckor i hemmet konstaterade Socialstyrelsen nyligen att fallolyckor orsakar 1000 dödsfall och 70 000 inläggningar på sjukhus varje år.

Ett stort antal arm- och benbrott på en och samma kväll gör förresten inga underverk för akutsjukvårdens tillgänglighet.

sdx sa:
emilh sa:
Simon89 sa:
Funkar inte den jämnställda snöröjningen ?

Det kan vi tyvärr inte svara på förrän den börjar tillämpas.
Det är feministisk snöröjning som pågår i Fjollträsk.

Nej, det är det inte. Det har uttalats en ambition om feministisk snöröjning, ordvalet kan man tycka vad man vill om. I praktiken har inget sådant skett och varken cykelbanor eller trottoarer har prioriterats framför bilvägar, i realiteten har det varit precis som vanligt, dvs bilvägarna har röjts först och vi som cyklar har fått hålla oss där för att ta oss fram.
Alla har väl dock kunnat konstatera att ingen snöröjning har skötts särskilt bra, inte heller den för motorfordon, detta då det inte fungerat i entreprenörsleden (surprise, surprise).

Att sen några Ring P1-dårar och en och annan moderat lokalpolitiker som uppenbarligen inte varit i närheten av en gång- eller cykelbana i Stockholm de senaste dagarna försökt skyllda detta på "feministisk snöröjning" är mest skrattretande.

emilh sa:
Att sen några Ring P1-dårar och en och annan moderat lokalpolitiker som uppenbarligen inte varit i närheten av en gång- eller cykelbana i Stockholm de senaste dagarna försökt skyllda detta på "feministisk snöröjning" är mest skrattretande.

+1

Maken till halmgubbe i debatten får man leta efter. Men det är ju tacksamt att ge sig på något som låter så löjeväckande om man vill ha klick, likes och instämmande leenden vid fikabordet.

DT sa:
emilh sa:

+1

Maken till halmgubbe i debatten får man leta efter. Men det är ju tacksamt att ge sig på något som låter så löjeväckande om man vill ha klick, likes och instämmande leenden vid fikabordet.

+1 å +1.

Det är väl fan att man inte ska kunna föra en sanningsenlig debatt ens om snöröjning.

H. sa:

Siffror och statistik på hur det hade varit om man gjort annorlunda än vad man gjorde? Jo men, jag har en syssling som är professor i kontrafaktisk statistik i Örebro, jag skickar ett fax och ser vad han har att säga!

Tillbaka
Topp