Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oggler sa:Jag har i vanlig ordning inte lusläst tråden. Men det verkar handla om otb och gaffelvinklar. Är gaffelvinkeln verkligen relevant i det sammanhanget? Det finns ju andra sätt att få fram framhjulet. Längre reach tex. Jag trodde gagfelvinkeln var en fråga om att he cykeln bra högfartsegenskaper utför. Inte som ett stöd för att hela ekipaget ska välta framåt?
kais01 sa:ja jag för min del föredrar för snabbt och stökigt stigåka brantare vinkel och längre ram. ger kvickare och i stök faktiskt spårstabilare hoj. omodernt, javisst!
tror möjligen allt detta kommer sig av att dh-gänget en gång tweakade sina problem med längre framgafflar och kompenserade med bredare styre?
Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
Lite som Elcykel kallas cykel istället för moped idag då? ;)VättleBökaren sa:Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
VättleBökaren sa:Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
Man kom sällan upp i de hastigheterna förr, och få var de som från sjukbädden orkade fotografera, framkalla och sen faxa berättelsen till post och inrikes tidning för att dela med sig utav misären.Fältprästen sa:Ser man till misärtråden så verkar man slå sig även idag.
Snarare trvärt om, att cykel med elmotor kallas moped.MP3-Sthlm sa:Lite som Elcykel kallas cykel istället för moped idag då? ;)VättleBökaren sa:Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
Ballt! Men dom skriken, låter ju som nära döden upplevelse!plumse sa:*Video*
Flytta fram bara framhjulet lär vara effektivare än att flytta fram både framhjulet och tyngdpunkten. DHs har ju fram tills väldigt nyss inte hakat på trenden med längre ramar och även en halvgammal dh med reach motsvarande en liten small i modern geometri är rätt potent utför i hög fart även för mig som är halvlång. Mer potent när det verkligen gäller än min ändå rätt potenta och modernt långa endurohoj.Oggler sa:Jag har i vanlig ordning inte lusläst tråden. Men det verkar handla om otb och gaffelvinklar. Är gaffelvinkeln verkligen relevant i det sammanhanget? Det finns ju andra sätt att få fram framhjulet. Längre reach tex. Jag trodde gagfelvinkeln var en fråga om att he cykeln bra högfartsegenskaper utför. Inte som ett stöd för att hela ekipaget ska välta framåt?
Rattnalle sa:Räknas att göra sälen som en otb? I så fall gör jag det fortfarande. Friskt vågat osv. När cykeln tar tvärstopp gör kroppen inte alltid detsamma :-)
Sälar rör sig på land genom att glida framåt på mage. Det gör cyklister som flyger fort nog över styret också. Trodde faktiskt inte det var ett uttryck som någon farbror här var gammal nog att inte ha hört ;-)Aron sa:Rattnalle sa:Räknas att göra sälen som en otb? I så fall gör jag det fortfarande. Friskt vågat osv. När cykeln tar tvärstopp gör kroppen inte alltid detsamma :-)
Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i alla nya slanguttryck som ni ungdomar svänger er med. Vad är en säl?
Om inte annat borde väl Anja Pärson under sin karriär ha gjort begreppet välkänt för den breda allmänheten. Tror t.o.m. att mina föräldrar på 70+ vet vad "göra sälen" innebär.Rattnalle sa:Sälar rör sig på land genom att glida framåt på mage. Det gör cyklister som flyger fort nog över styret också. Trodde faktiskt inte det var ett uttryck som någon farbror här var gammal nog att inte ha hört ;-)Aron sa:Rattnalle sa:Räknas att göra sälen som en otb? I så fall gör jag det fortfarande. Friskt vågat osv. När cykeln tar tvärstopp gör kroppen inte alltid detsamma :-)
Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i alla nya slanguttryck som ni ungdomar svänger er med. Vad är en säl?
Eventuellt i kombination med armbågar och händer eller hakskydd på hjälmen.
Rattnalle sa:Sälar rör sig på land genom att glida framåt på mage. Det gör cyklister som flyger fort nog över styret också. Trodde faktiskt inte det var ett uttryck som någon farbror här var gammal nog att inte ha hört ;-)
Ja, om det är något som trendar just nu är det väl elcyklar. ”Modern geometri” är det långtifrån alla som hakat på (ännu). Skönt att man inte är lika trendkänslig (läs lättpåverkad) som vissa.MP3-Sthlm sa:Lite som Elcykel kallas cykel istället för moped idag då? ;)VättleBökaren sa:Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
Fast med "Sälen" så skiljs man inte från cykeln. Du fastar på styret och åker en bit där.Aron sa:Rattnalle sa:Sälar rör sig på land genom att glida framåt på mage. Det gör cyklister som flyger fort nog över styret också. Trodde faktiskt inte det var ett uttryck som någon farbror här var gammal nog att inte ha hört ;-)
Så i allt väsentligt så är det en OTB som avses? Av din första kommentar fick jag intrycket av att du menade något annat sätt att skiljas från cykeln. Att man landar på mage är insåg till och med en stofil som jag. :)
VättleBökaren sa:Fast med "Sälen" så skiljs man inte från cykeln. Du fastar på styret och åker en bit där.
Fredrik Z sa:
Jimel sa:Fredrik Z sa:
Vad är det för tävling? Vissa verkar utrustade för DH och vissa för LVG ?
Örjan Lax sa:Jimel sa:Fredrik Z sa:
Verkar vara någon slags maskerad som spårar ur, bokstavligt talat... ?
Brant I förhållande till utrustningen möjligtvis.NickPick sa:Örjan Lax sa:Jimel sa:Fredrik Z sa:
Verkar vara någon slags maskerad som spårar ur, bokstavligt talat... ?
Det ser ju ganska brant ut till deras försvar, men man vill gärna se hur "eliten"tacklade samma parti :)
MP3-Sthlm sa:Lite som Elcykel kallas cykel istället för moped idag då? ;)VättleBökaren sa:Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
Moped är en sammandragning av "motorpedal" och syftar väl på gamla tidens trampmoppar som väl är den "moderna" mopedens stamfader. Utifrån det är det ju helt rätt att kalla de s.k. elcyklarna för moped och de s.k. mopederna för motorcykel.Bonzo sa:MP3-Sthlm sa:Lite som Elcykel kallas cykel istället för moped idag då? ;)VättleBökaren sa:Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
Fast benämningen moped är ju felaktig även i dagens användningsområde med tanke på att suffixet ”ped” syftar på att fötterna används. (Kan det möjligen vara så att man tänkte att fordonet har motordrivna pedaler och att man därigenom kom fram till förkortningen mo-ped?)
Ska man hålla fast vid den någon bristfälliga benämningen ”cykel” så vore det mer korrekt att kalla en elcykel för ”motorcykel”.
OT, men besserwissrar landet runt tvistar om ordets ursprung: http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20130610/varfor-heter-det-moped/ooms sa:Moped är en sammandragning av "motorpedal" och syftar väl på gamla tidens trampmoppar som väl är den "moderna" mopedens stamfader. Utifrån det är det ju helt rätt att kalla de s.k. elcyklarna för moped och de s.k. mopederna för motorcykel.Bonzo sa:MP3-Sthlm sa:Lite som Elcykel kallas cykel istället för moped idag då? ;)VättleBökaren sa:Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
Fast benämningen moped är ju felaktig även i dagens användningsområde med tanke på att suffixet ”ped” syftar på att fötterna används. (Kan det möjligen vara så att man tänkte att fordonet har motordrivna pedaler och att man därigenom kom fram till förkortningen mo-ped?)
Ska man hålla fast vid den någon bristfälliga benämningen ”cykel” så vore det mer korrekt att kalla en elcykel för ”motorcykel”.
ooms sa:Moped är en sammandragning av "motorpedal" och syftar väl på gamla tidens trampmoppar som väl är den "moderna" mopedens stamfader. Utifrån det är det ju helt rätt att kalla de s.k. elcyklarna för moped och de s.k. mopederna för motorcykel.Bonzo sa:MP3-Sthlm sa:Lite som Elcykel kallas cykel istället för moped idag då? ;)VättleBökaren sa:Nej, fyrhjuligt blir nästa trend. På något sätt kommer dom kalla det bicycle ändå. Typ bicycle x2.Örjan Lax sa:Jag tror rorkult och puttifrånkorvar blir nästa trend inom mtb.
Rattnalle sa:Flytta fram bara framhjulet lär vara effektivare än att flytta fram både framhjulet och tyngdpunkten. DHs har ju fram tills väldigt nyss inte hakat på trenden med längre ramar och även en halvgammal dh med reach motsvarande en liten small i modern geometri är rätt potent utför i hög fart även för mig som är halvlång. Mer potent när det verkligen gäller än min ändå rätt potenta och modernt långa endurohoj.Oggler sa:Jag har i vanlig ordning inte lusläst tråden. Men det verkar handla om otb och gaffelvinklar. Är gaffelvinkeln verkligen relevant i det sammanhanget? Det finns ju andra sätt att få fram framhjulet. Längre reach tex. Jag trodde gagfelvinkeln var en fråga om att he cykeln bra högfartsegenskaper utför. Inte som ett stöd för att hela ekipaget ska välta framåt?