phixer sa:
Crocko sa:
ooms sa:
Crocko sa:
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
En svensk cykelhandlare har ett högre inpris från sin svenska grossist än om han köper från Tyskland.
Och då infinner sig ju frågan varför han finner sig i det? Borde ju vara ett ypperligt förhandlingsargument mot grossisten. Men bekvämligheten är väl värd mer...
Lite dåligt förhandlingsläge när man bara "får" handla på ett ställe. Marknaden storlek har ju viss betydelse också, shimano mfl ser mer eller mindre glatt mellan fingrarna med att det säljs OEM prylar i webshoppar från "stora" länder, skulle fenomenet uppstå med en svensk shop som sålde stora mängder OEM eller "grå-import" skulle nog tillverkarna göra livet surt för dem ganska fort.
Det är ju just det där ”får”. Man får visst. Det handlar bara om vilja och guts, att våga utmana.
Hur många företag som baserar sig på affärer med produkter från globala tillverkare har du drivit?
Det handlar en hel del om självbevarelsedrift och ansvar för att kunna betala ut personalen löner oxå. Det är ju ingen som tvingar dig att bygga en verksamhet på shimano’s goda rykte och varumärke, men om du gör det så finns det regler att hålla sig till.
När öppnar du spritbutiken? Finns ett skriande behov av lite konkursen till systemet, kräver bara lite vilja och mod. :)
Haltande jämförelse, men inte helt irrelevant
Svårt att förklara för den som inte begriper. Ska bli kul att se vad för form retail-handel vi har kvar i Sverige om säg 10 år, min gissning är väldigt lite. Konsumenterna är tydliga med att pris är det som bestämmer och man kan endast tänka sig att handla på hemmaplan om butiken bokstavligt talat går i konkurs på köpet (se trådstart).
Jag säger inte att det är konsumenternas fel, vi lever bara i en jävligt konstig tid där allt är kortsiktigt och man tror att man kan ändra köpbetéendet och ändå ha kvar allt som det en gång var med bra butiker och duktig och trevlig personal, tyvärr behöver ju de anställda få lön så de kan äta mat, annars dör dom ut rätt snabbt.
Jag bor i en av Stockholms mest gröna och ställningstagande statsdelar, bet bor mycket välbeställd medelklass men en ganska bred mix av folk här. Enligt en undersökning så var andelen som åt icke animaliskt högst i landet och likaså hur mycket ECO varor som såldes i butikerna.
Allt detta till trots så stängde den enda helt ECO orienterade butiken för inte så länge sen, de behöll webhandeln men stängde den fysiska butiken, kan ju ha varit rent ekonomiska skäl men jag tror på en kombo. Det är dyrt att finnas till fysiskt och om man skall lyckas så måste efterfrågan finnas, sortimentet vara rätt, priserna vara konkurrenskraftiga och bemötandet professionellt, den här butiken hade bara 1 rätt och det var inte på egna meriter.
Så även folk som gör ett val att av ideologiska skäl handla en speciell produkt, betala mer, vill ha service och valfrihet om saker bara är dyra så blir smaken i munnen till slut fadd.
Det är inte så att det blivit omöjligt att bedriva fysisk butik bara för att nätet finns, men det ställer andra krav, när jag är på landet handlar jag 90% lokalt helt av geopolitiska skäl, när jag befinner mig i sveriges huvudstad ser jag inte någon anledning för min del får det gärna bli tomt på affärer i stan de tillför ingenting i mitt liv, men skulle det plötsligt öppna en butik som såg till mina behov som konsument och erbjöd varor och tjänster på ett smakfullt sätt så kan jag gärna ändra min åsikt.
Utvecklingen tog nog redan en annan riktning när mjölkbutiken stängde, den manuella charken försvann osv osv, som konsument fattar vi att det finns en marginal på varorna vi köper, men vi ifrågasätter om den motsvarar den upplevelse vi erbjuds och det är i grunden sunt.
Äntligen börjar det poppa upp bagerier igen i sverige, inte för att en limpa hos dem är billigare än hos ICA, utan för att den motsvarar en förväntan och efterfrågan det är den fina sidan av marknadskrafter sen finns det många mörka med det kan man ju jobba på.