Okej pulsklocka för träning

Pulsband runt bröstet är (oftast, alltid?) exaktare än handledsmätning.
Behöver du bara momentan, snitt och maxpuls funkar en billig klocka eller cykeldator med band.

Bra pulsklocka med band https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=25052 som jag använder själv, funkar utmärkt, lätt att använda.
Bättre pulsklocka med digitalt kodad signal, tål störningar bättre https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=101710
Enkel cykeldator med band https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=60244

Senast ändrad:
En klocka med GPS gör det 10 gånger roligare. Jag har en TomTom spark jag är jättenöjd med jag köpte för en tusenlapp. Kolla beg. marknaden, svämmar över av några år men fortfarande väl fungerande klockor.

Jag behöver egentligen bara veta var jag ligger i puls under själva passet för att kunna se hur hårt (eller lätt :) jag tränar.

Har aldrig använt ett band (eller klocka heller), tänker att man som man spänner mitt över bröstkorgen i höjd med bröstvårtorna då? I mitt fall skulle jag behöva spänna ett band under brösten vilket blir 2 cm från inre nedre revbenskanten eller 3 cm under nyckelbenen pga kvinna. Lite fundersam på om det skulle funka. Tyvärr känner jag ingen som har så att jag kan prova :/

erolwi sa:
En klocka med GPS gör det 10 gånger roligare. Jag har en TomTom spark jag är jättenöjd med jag köpte för en tusenlapp. Kolla beg. marknaden, svämmar över av några år men fortfarande väl fungerande klockor.

Förstår att det kan vara kul, men själv är jag egentligen är jag inte så intresserad av annat än precis den aktuella pulsen. Jag har hittat ett träningsprogram där man ska ligga på ca 70% av sin maxpuls och det är mest bara precis därför jag vill ha en pulsklocka :). Helt tekniskt ointresserad :D Rundan reggar jag i Runkeeper så vet jag hur långt jag har kört, ett till ställe att trycka på blir nog lite övermäktigt :)

Djen sa:
Jag behöver egentligen bara veta var jag ligger i puls under själva passet för att kunna se hur hårt (eller lätt :) jag tränar.

Har aldrig använt ett band (eller klocka heller), tänker att man som man spänner mitt över bröstkorgen i höjd med bröstvårtorna då? I mitt fall skulle jag behöva spänna ett band under brösten vilket blir 2 cm från inre nedre revbenskanten eller 3 cm under nyckelbenen pga kvinna. Lite fundersam på om det skulle funka. Tyvärr känner jag ingen som har så att jag kan prova :/
Du är inte den första tjejen i världshistorien som tränar med pulsband :)
Uppenbarligen funkar det utmärkt för rätt många andra.
Många sport-BH har utrymme för att trä igenom pulsband, eller inbyggd pulsmätare (olika standard för format/sändmetod)
https://www.google.se/search?biw=16....0...1c.1.64.psy-ab..0.4.575....0.7n6oWeA1SHk

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Djen sa:

Du är inte den första tjejen i världshistorien som tränar med pulsband :)
Uppenbarligen funkar det utmärkt för rätt många andra.
Många sport-BH har utrymme för att trä igenom pulsband, eller inbyggd pulsmätare (olika standard för format/sändmetod)
https://www.google.se/search?biw=16....0...1c.1.64.psy-ab..0.4.575....0.7n6oWeA1SHk

Haha, nä såklart! :) Hade helst sluppit bandet och bara använt klocka, men mäter det dåligt så är det ju ändå pengarna i sjön. Men då kan jag ju i alla fall sluta titta på bara en pulsklocka som mäter vid handleden i alla fall, tack för svar!

Optiska pulsmätare går inte att ha utanpå kläder om man vill ha koll på pulsen när det är kallt. Pulsband var obekvämt i början och halkade ned osv men efter sex år funkar (samma band) utan bekymmer. Jag är iofs inte kvinna. Jag har hittills bara använt garmins prylar.
Det finns funktioner i vissa modeller som kan vara användbara, som t.ex larmar när pulsen är för låg/hög.

Begagnade klockor kan man hitta billigt men om batteriet inte är utbytbart så kan det vara dåligt och laddar ur för snabbt. Vissa plaster faller sönder av sig själv efter några år (min första garmin fr 110).

Pulsband blir sunkiga och resåren blir trött efter något/några års flitig användning (i mitt fall 2-4 ggr/v).

Då en Sigmaklocka komplett med nya batterier och nytt band bara kostar några hundringar är det ingen större skada skedd. Jag har kört Sigma pulsklockor i 20 år.

Cyclemeter finns för Android och syncar bra med såna där billiga kinesiska blåtandspulsmätare.
(Finns lite olika kinagrejor så googla lite innan du bränner iväg två hundra eller vad de kostar - jag tänkte på CooSpo H6 för typ £17. Cyclemeter ska nog vara ”pro” oxå vilket kostar en hundring om året tror jag [109:- på Android tydligen], samt att jag aldrig provat på android så kolla deras faq först - verkar funka.)

Senast ändrad:
Jag har en Polar M430 med optisk pulsmätning, alltså mäter runt handleden. Upplever att den fungerar alldeles utmärkt både till löpning och cykling (åtminstone om det inte är väldigt stötig cykling). Otroligt smidigt att slippa pulsband. Jag har heller aldrig upplevt några problem med att den inte går att ha utanpå kläder när det är kallt eftersom det bara är att tillåta en liten glipa mellan handskar (om man har såna) och tröja/jacka. Däremot är den stor och klumpig och inte jättekul att ha på sig som vanlig klocka. Men för träning får den 5/5. Den kostar runt 2000 vilket såklart är långt mer än du får betala för en enklare/sämre variant på t.ex. Kjell&Co - optisk mätning är fortfarande lite dyrare jämfört med pulsbandsklockor - men jag tror många kommer hålla med mig om att det kan vara värt att lägga en tusing eller så extra på något riktigt bra från början, istället för en klocka som du kanske kommer bli frustrerad av (och inte använda) för att kvaliteten inte är jättekul.

EDIT: https://www.dcrainmaker.com/2017/06/polar-m430-in-depth-review.html är en _extremt_ detaljerad recension av klockan jag nämner ovan. Såhär kan det sammanfattas: "They've delivered a very solid optical HR sensor, while also delivering very solid GPS results." Ryktet att klockor som mäter puls på handleden är dåliga lever nog kvar alldeles för mycket jämfört med verkligheten.

Senast ändrad:
Har För mig att antingen till min Polar eller gamla Garmin forerunner att man kunde montera pulsbandet bak o fram om man var kvinna, så att sensorerna sitter på ryggen istället.

Senast ändrad:
Har en garmin forrunner 235 som mäter pulsen på handleden. Kör jag den mot ett riktigt pulsband så skiljer det ibland upp mot 40 slag. Ibland skjuter pulsen i höjden rejält och ibland tappar den det helt.
Riktigt skit för träning med andra ord alltså.
Ännu sämre är den vid intervaller då optisk mätning inte hänger med upp och ner ordentligt.

itisasitis sa:
Jag har en Polar M430 med optisk pulsmätning, alltså mäter runt handleden. Upplever att den fungerar alldeles utmärkt både till löpning och cykling (åtminstone om det inte är väldigt stötig cykling). Otroligt smidigt att slippa pulsband. Jag har heller aldrig upplevt några problem med att den inte går att ha utanpå kläder när det är kallt eftersom det bara är att tillåta en liten glipa mellan handskar (om man har såna) och tröja/jacka. Däremot är den stor och klumpig och inte jättekul att ha på sig som vanlig klocka. Men för träning får den 5/5. Den kostar runt 2000 vilket såklart är långt mer än du får betala för en enklare/sämre variant på t.ex. Kjell&Co - optisk mätning är fortfarande lite dyrare jämfört med pulsbandsklockor - men jag tror många kommer hålla med mig om att det kan vara värt att lägga en tusing eller så extra på något riktigt bra från början, istället för en klocka som du kanske kommer bli frustrerad av (och inte använda) för att kvaliteten inte är jättekul.

EDIT: https://www.dcrainmaker.com/2017/06/polar-m430-in-depth-review.html är en _extremt_ detaljerad recension av klockan jag nämner ovan. Såhär kan det sammanfattas: "They've delivered a very solid optical HR sensor, while also delivering very solid GPS results." Ryktet att klockor som mäter puls på handleden är dåliga lever nog kvar alldeles för mycket jämfört med verkligheten.

Jag har en likadan och upplever tvärtemot att den optiska mätningen inte alls fungerar. Till löpning ja men inte till cykel och definitivt inte skidåkning.
Så illa att jag faktiskt fick Polar att kostnadsfritt skicka mig ett riktigt pulsband för att jag överhuvudtaget skulle kunna använda den som pulsklocka (tyder på att de är medvetna om problemen?)
Vet inte vad det beror på (kanske är pulsen vid handleden är olika svår att läsa av på olika personer) men det är nog bra att vara medveten om att det, trots att vissa får det att funka, inte är lika tillförlitligt som ett riktigt pulsband.
Om TS huvudsyfte är att mäta puls så skulle jag inte rekommendera just den polarklockan.

mao sa:
Vet inte vad det beror på (kanske är pulsen vid handleden är olika svår att läsa av på olika personer) men det är nog bra att vara medveten om att det, trots att vissa får det att funka, inte är lika tillförlitligt som ett riktigt pulsband..

Ja, det tycks vara stora individuella variationer. Jag antar att det beror på skillnader i hur ytliga blodkärl man har, hårmängd mm. Såg nåt ovetenskapligt test på youtube där en mängd olika personer fick testa samma enheter och tillförlitligheten i pulsmätningen skiljde mycket. En klocka som funkade bra för en person hängde inte alls med för en annan.

/johan

Tack för alla svar, hörrni! Men, vilken djungel! Tycker det är lite svårt att beställa från utlandet, jag menar... - jag förstår ju inte vad som sägs om alla klockor ens på svenska.

Vill helst inte behöva lägga allt för mycket då jag precis handlat annan cykelutrustning, samtidigt som jag tror jag har nytta av det i min träning för att bli en bättre cyklist. Får helt enkelt kika vidare och ska även ha koll på beg.marknaden. Motståndet mot bröstband sitter fortfarande kvar, men överväger ändå något sådant. Jag behöver också ENKLA grejer då jag som sagt är oteknisk.

Djen sa:
Sixten Fors sa:
När jag tränar med pulsklocka, vilket är ALLA löprundor och vissa cykelrundor, är det skallkrav med:
- Momentan puls
- Aktuell maxpuls under rundan
- Aktuell snittpuls under rundan

Inte alla enkla/billiga pulsklockor ger detta. Denna gör det https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=25052

Är det bara klockan i den, eller måste man ha band till också? :)
Allt som behövs ingår. Klocka + pulsband + batteri i båda ingår i priset.

Bilagor

• PC1.png
    PC1.png
    46.2 KB · Besök: 50
  • PC2.png
    PC2.png
    28 KB · Besök: 38
Sixten Fors sa:
Djen sa:
Sixten Fors sa:
När jag tränar med pulsklocka, vilket är ALLA löprundor och vissa cykelrundor, är det skallkrav med:
- Momentan puls
- Aktuell maxpuls under rundan
- Aktuell snittpuls under rundan

Inte alla enkla/billiga pulsklockor ger detta. Denna gör det https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=25052

Är det bara klockan i den, eller måste man ha band till också? :)
Allt som behövs ingår. Klocka + pulsband + batteri i båda ingår i priset.
Ah. Läste där men fattade inte att det var bälte till!

Jag har en med band runt bröstet. Brukar ha själva klockan runt styret på cykeln. För min del känns det inte så nödvändigt med GPS och så till cykling, brukar logga rundan med telefonen. Och cykeldator har jag också en. Till löpning kan jag mer förstår grejen med GPS. Dock har min mätare ibland visat orimliga värden och drar man på hårt plötsligt känns det inte som den hänger med alltid.

En klocka av god kvalitet med pulsmätning mäter inte dåligt, tillräckligt bra för dom flesta människor skulle jag vilja påstå.
Vill man inte ha pulsklocka eller pulsmätning via bröstkorgen så har scosche ett utmärkt pulsarmband som stöder både bluetooth och ant+
Sätts antingen på underarmen eller överarmen. Funkar mkt bra det enda negativa är att batteritiden är sämre än tex garmins BH-mätare. Jag är helnöjd med mitt.

https://www.scosche.com/rhythm-plus-heart-rate-monitor-armband

BLEKINGE BAD ASS sa:
En klocka av god kvalitet med pulsmätning mäter inte dåligt, tillräckligt bra för dom flesta människor skulle jag vilja påstå.
Vill man inte ha pulsklocka eller pulsmätning via bröstkorgen så har scosche ett utmärkt pulsarmband som stöder både bluetooth och ant+
Sätts antingen på underarmen eller överarmen. Funkar mkt bra det enda negativa är att batteritiden är sämre än tex garmins BH-mätare. Jag är helnöjd med mitt.

Jag har haft en Garmin fr235 men nu har jag en 735. Dom mäter tillräckligt dåligt för att räcka som vardagspuls, eller kanske till löpning.
Flytta man klockan 3mm så blir pulsen helt annan, sitter den för löst (ska sitta hårt), den släpar rätt mycket och hänger inte med bra på intervaller. Sen måste den ju vara mot huden så blir bökigare med ev jacka osv.
Håller man jämn och konstant puls så duger det helt okej, men man kan knappast vara säker på att pulsen stämmer utan bandet. Har provat att jämföra på monark och löpning och för ingen repeterbarhet jämfört med pulsband.

Men då är jag inget "dåligt arsle från Blekinge" som vurmar för superior heller ?

PS. Forerunner har samma sensor som de dyraste Fenix så det är inte sensorn det är fel på.

NickPick sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Jag har haft en Garmin fr235 men nu har jag en 735. Dom mäter tillräckligt dåligt för att räcka som vardagspuls, eller kanske till löpning.
Flytta man klockan 3mm så blir pulsen helt annan, sitter den för löst (ska sitta hårt), den släpar rätt mycket och hänger inte med bra på intervaller. Sen måste den ju vara mot huden så blir bökigare med ev jacka osv.
Håller man jämn och konstant puls så duger det helt okej, men man kan knappast vara säker på att pulsen stämmer utan bandet. Har provat att jämföra på monark och löpning och för ingen repeterbarhet jämfört med pulsband.

Men då är jag inget "dåligt arsle från Blekinge" som vurmar för superior heller ?

PS. Forerunner har samma sensor som de dyraste Fenix så det är inte sensorn det är fel på.

Jag håller med dig picken vad gäller mätningen via pulsklockan att den ska vara spänd och tight mot huden. Gör den det så ser jag ingen eller ytterst liten skillnad mot loggningen som garmins behå-mätare ger. För jogging så föredrar jag pulsmätning via handleden. vid cykling så är det rätt kass, då föredrar jag en lättöverskådlig cykeldator med separat pulsband. Forerunner är odugliga förövrigt, Fenix är mkt bättre ;) Vet inte riktigt vad superior har med saken att göra ? Jo just det, grymt prisvärda cyklar ;) Ha ha ha!!!

När jag ändå avslöjat mig som oteknisk.. Hittade en med märke Garmin 610 på Elgiganten. Såhär står det i specifikationen:

Förpackningen innehåller:
- Laddare
- ANT-gränssnitt (USB)
- Pulsmätare

Min fråga: Innebär "pulsmätare" att jag får med ett bröstband, eller menar de att pulsmätaren sitter på klockan, tro? Står ju inte att förpackningen innehåller själva klockan. Med vänlig hälsning Teknisk :)

Djen sa:
När jag ändå avslöjat mig som oteknisk.. Hittade en med märke Garmin 610 på Elgiganten. Såhär står det i specifikationen:

Förpackningen innehåller:
- Laddare
- ANT-gränssnitt (USB)
- Pulsmätare

Min fråga: Innebär "pulsmätare" att jag får med ett bröstband, eller menar de att pulsmätaren sitter på klockan, tro? Står ju inte att förpackningen innehåller själva klockan. Med vänlig hälsning Teknisk :)
Det verkar som att pulsband för att ha runt bröstet ingår. Klockan har inte optisk sensor på baksidan av klockan för att mäta puls via handled. Äldre klocka men bra pris.

Om det går att få skärmen att visa puls / maxpuls / medelpuls vet jag inte, du får läsa manualen.

Läs även mer här https://www.dcrainmaker.com/2011/04/garmin-forerunner-610-in-depth-review.html

@Djen, den där klarar allt du behöver just nu och en hel del till! Jag har haft en liknande och upplever den inte alls som tekniskt överväldigande, det är en ganska enkel display osv. Du får med pulsband att sätta runt bröstkorgen. Slå du till på den, så slipper du vela :)

Läste manualen till FR 610.
Den kan visa aktuell och medelpuls, men inte maxpuls för rundan. Vilket är ett absolut krav för mig gällande pulsklocka. Alltså helt oanvändbar för mina behov.

Men den kan visa en massa annan ointressant skit som Jag inte är ett dugg intresserad av.

Senast ändrad:
itisasitis sa:
@Djen, den där klarar allt du behöver just nu och en hel del till! Jag har haft en liknande och upplever den inte alls som tekniskt överväldigande, det är en ganska enkel display osv. Du får med pulsband att sätta runt bröstkorgen. Slå du till på den, så slipper du vela :)

Tänkte slå till, men hade missat att den inte gick att köpa online utan bara i vissa utvalda varuhus! Typiskt! Återkommer nog med någon mer fråga!

Sixten Fors sa:
Läste manualen till FR 610.
Den kan visa aktuell och medelpuls, men inte maxpuls för rundan. Vilket är ett absolut krav för mig gällande pulsklocka. Alltså helt oanvändbar för mina behov.

Okej! Jag är inte så intresserad av det i efterhand, tror jag. Vill mest veta hur pulsen ligger under själva passet :)

Djen sa:
Okej! Jag är inte så intresserad av det i efterhand, tror jag. Vill mest veta hur pulsen ligger under själva passet :)

Löpning.
Jag är bara intresserad av pulsdata medan jag tränar, inte efteråt.
Håller koll på aktuell puls hela tiden.
Håller koll på hur snittpulsen ligger under rundan, ökar/minskar under rundan.
Klockan loggar toppnotering under aktuell runda, maxpuls, så att jag inte "missar" att jag har varit uppe på en ev. för hög nivå under pågående runda. Jag vill veta vilken maxpuls jag varit uppe på, under aktuell runda, medan jag springer och kanske har 15 km kvar att springa. Jag anser att det är en datapunkt som hjälper mig i träningen, att "pacea" träningen så att jag inte väggar utan orkar i mål med bibehållen planerad fart/ansträngning. Ger mig bra info om hur pigg/trött jag är för dagen, spurten på slutet ger alltid maxpuls och den kan skilja lite från dag till dag. Även från år till år, så att jag ser hur den långsamt förändras nedåt. På ett rimligt stabilt och förväntat sätt.

Klockan visar även hur lång tid jag befunnit mig i en förutbestämd pulszon, men det skiter jag i. Inte intressant för mig. Använder inte funktioner för zon i klockan, jag har koll på vad låg, mellan, hög, max puls är för mig och behöver inte hjälp av klockan för att visa mig zoner och tid i viss zon eller % av zon eller % av tid av zon eller något som har med zon att göra.

Djen sa:
Vill mest veta hur pulsen ligger under själva passet :)
Det du vill veta om det är din egen prestanda du vill mäta är nog hur fort den går upp och ner mellan ”motonspuls”, maxpuls och vilopuls (vid ett pass med ansträngning, toppar och återhämtning).

emmer sa:
Djen sa:
Vill mest veta hur pulsen ligger under själva passet :)
Det du vill veta om det är din egen prestanda du vill mäta är nog hur fort den går upp och ner mellan ”motonspuls”, maxpuls och vilopuls (vid ett pass med ansträngning, toppar och återhämtning).
Det beror även på hur man tränar och hur man väljer att mäta den egna "prestandan".
Vid löpning mäter jag Min prestandan i tid över viss distans, som även kan uttryckas i m:ss/km eller km/h.
Man kan även välja att mäta hur snabb återhämtningen är (pulsnedgång) och vilopuls, om man vill, vilket Jag sällan gör.
Jag vet att jag tränar för lite intervaller, vilket säkert skulle vara ett effektivt sätt att öka Min prestanda, men jag pallar inte med så strukturerad träning. Jag springer distanspass (18-23 km) och snabbdistans (11-14 km) samt lite fartlek över typiskt 13 km rundor. Ibland bränner jag av en skitsnabb 5 km eller 10 km tid, bara för att veta hur snabb jag är över den distansen. Just då.

Hur man väljer att träna och mäta sin träning och prestanda är individuellt.
Jag vet att jag inte tränar optimalt, eller mäter min prestanda optimalt, det är inte heller mitt mål att tokoptimera.

Djen sa:
Den här!??? https://www.teknikmagasinet.se/prod...ing/pulsklockor/jenkinsbird-pulsmatare-jp-100
Den finns dessutom att handla både online och i butik, skitbillig också! Förstår att den kanske inte är lika bra som de dyrare, men den kanske räcker för att testa med?

Visar puls och % av uppskattad maxpuls som du själv har matat in.
Ingen medelpuls
ingen maxpuls
Speciellt snygg eller billig var den inte heller.

Du har fått tips på billig och bra klocka från Sigma, bäst pris/prestanda, bra funktioner för pulsträning https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=25052 finns även i en annan färg https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=25045

Köp den!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp