Olika tjocka kuggar på de två största kransarna - Varför?

Jag har inte 12s och orkade inte läsa hela tråden ovan. På första sidan hävdar någon att det har med bakåttramp att göra men utan referens.

Någon annan konstaterar
I think your issue is you let lbs mechanics work on your bike.

Generallt tänker jag att om det var omöjligt att få eagle är fungerar hjälpligt så hade det varit konstaterat vid det här laget.

Specifikt angående bakåttramp så tycker jag att det är konstigt att vi ska acceptera att det fungerar för en del men för andra på identiskt utrustning är det omöjligt.

Jag försökte researcha det lite men hittade inte så mycket. Förutom gamla trådar från när 11s 11-46 kom som tyckte att bakåttramp var HELT omöjligt att få till på en sådan pizza.

Visst, kan ju varit 26'' med väldigt korta CS eller 2x.

Senast ändrad:
Jag har inte 12s och orkade inte läsa hela tråden ovan. På första sidan hävdar någon att det har med bakåttramp att göra men utan referens.

Någon annan konstaterar

Generallt tänker jag att om det var omöjligt att få eagle är fungerar hjälpligt så hade det varit konstaterat vid det här laget.

Specifikt angående bakåttramp så tycker att detr konstigt att det fungerar för en del

Edit hann inte skriva klart
Orsaken till att det är infört är att minska problemet med tappade kedjor på kassetten vid bakåttramp. Självklart kan det fungera även utan, men så som cyklarna och drivlinorna ser ut idag är det på gränsen för att kunna fungera. Därför tillverkarna försöker med mer eller mindre lustiga lösningar för att hantera problemet.

Det började med simplex med 4 fram klingors cykel utställning Shimano tog gjorde sina med 3 fram och 21 växlar däremot kjedjan var inte Sido flexibel och nu är det 1 fram klinga och många bak med sido flexibel kjedjan men om man skarvar i hop kjedjan med kjedje brytaren bör vara blad mått 0.05 mellan för att inte få styv länk i kjedjan.

Det började med simplex med 4 fram klingors cykel utställning Shimano tog gjorde sina med 3 fram och 21 växlar däremot kjedjan var inte Sido flexibel och nu är det 1 fram klinga och många bak med sido flexibel kjedjan men om man skarvar i hop kjedjan med kjedje brytaren bör vara blad mått 0.05 mellan för att inte få styv länk i kjedjan.

Tror faktiskt det var Alex Singer som ställde ut en cykel med 4 klingor i Paris 1973.
TA tillverkade setet och Simplex sannolikt växeln.
Även Rene Herse har pysslat med fyrdelat.

52C08E21-28A2-4B6E-A428-04CBF86AC1A5.jpeg

Det började efter 2 världens kriget då fanns svenska drev växlar tillbehör BWA med 3 växlar senare kom 10 växlar med 2 fram och 5 bak men de skulle inte växla stora fram och stora bak och inte minsta fram och minsta bak.
Utvecklingen gick mot mer växlar först med fler fram drev senaste där vi är i dag med 1 drev fram och många bak kräver Sido flexibel kjedjans men
IMG_20220707_165226_1.jpg
de är alldeles för mycket gränsen av möjligt få fungera i växlarna.

Bilagor

• IMG_20220707_164843_5.jpg
    IMG_20220707_164843_5.jpg
    363.8 KB · Besök: 38
i england var man skeptisk till fransmännens utanpåliggande växlar med referens till kedjelinjen. och föredrog navväxlar.

men även i frankrike fanns skepticism, och växlar var förbjudna i touren tills dess skapare och general avled cirka 1938.

Kör man lite teknisk MTB så trampar man bakåt lite hela tiden.
Man trampar väl på sin höjd bakåt ett kvarts pedalvarv, knappast tillräckligt för att kedjan ska hoppa av i kassetten kan jag tycka. Om detta är anledningen till varför de designat in narrow/wide på kassetten så är det oproportionellt i mina ögon.

Man trampar väl på sin höjd bakåt ett kvarts pedalvarv, knappast tillräckligt för att kedjan ska hoppa av i kassetten kan jag tycka. Om detta är anledningen till varför de designat in narrow/wide på kassetten så är det oproportionellt i mina ögon.
Jag håller egentligen med, men vissa cyklar/drivlinor trillar det väldigt lätt av även vid korta bakåttramp. Det är såklart irritetande.

Jag håller egentligen med, men vissa cyklar/drivlinor trillar det väldigt lätt av även vid korta bakåttramp. Det är såklart irritetande.

När man åkte de första 10-delade singel med OneUp grammy osv så åkte den av bara vid intag vid en sten ?
Men nej, nu känns det överdrivet eller så är det därför det funkar.

När man åkte de första 10-delade singel med OneUp grammy osv så åkte den av bara vid intag vid en sten ?
Men nej, nu känns det överdrivet eller så är det därför det funkar.
Framåtteampet känns det som det alltid har fungerat. Men men, drabbar inte mig som intte kör något modernare än 10-delat och inget större än 11-36.

backa ut cykeln ur garaget ger lite större rörelse bakåt.

Linjering många bakdrev och Sido flexibel kjedjans stället krav på konstruktion gränser och service kunna.
Råkade kjedje bryta kjedjor av olika typer den gamla hade rulle rör nit och Sido plåt och länk plåt blev inte så Sido flexibilitet den japanska Hg hade rulle sido plåtar med fasad kant vilket bildar halv rör och nit och länk plåt sedan får länk plåtarna inte nypa åt måste ha lite spel går med kjedje brytaren ta i sär länk för länk spel där missar nog många vikten i funktion blir fokus på andra saker.

Linjering många bakdrev och Sido flexibel kjedjans stället krav på konstruktion gränser och service kunna.
Råkade kjedje bryta kjedjor av olika typer den gamla hade rulle rör nit och Sido plåt och länk plåt blev inte så Sido flexibilitet den japanska Hg hade rulle sido plåtar med fasad kant vilket bildar halv rör och nit och länk plåt sedan får länk plåtarna inte nypa åt måste ha lite spel går med kjedje brytaren ta i sär länk för länk spel där missar nog många vikten i funktion blir fokus på andra saker.
Orsaken till gått ner till en klinga fram är att det är lättare växla med bak växlar och att de med 3 klinga fram inte går tampas bakåt på de kombination stor fram och 4 största bak är förstås inget problem vet man om det men stå och för klara snabb utlånad cyckel gör man snabbt och hårt bakåt tramp har man nog kvadrat växel mekanismen bak.

Orsaken till gått ner till en klinga fram är att det är lättare växla med bak växlar och att de med 3 klinga fram inte går tampas bakåt på de kombination stor fram och 4 största bak är förstås inget problem vet man om det men stå och för klara snabb utlånad cyckel gör man snabbt och hårt bakåt tramp har man nog kvadrat växel mekanismen bak.
Kollade upp spelet på kjedjan sido länk är på gamla Hg narrow med bladmått 0.25mm de bör vara större ca 0.35-0.40mm på flex kjedjor.?

Kollade upp spelet på kjedjan sido länk är på gamla Hg narrow med bladmått 0.25mm de bör vara större ca 0.35-0.40mm på flex kjedjor.?
Efter att nästan sjusterad i väggen har jag kommit fram att när linjering på pip-pip att det krävdes kjedjan tolerans länk ok men bak kassett måste tolerans trimmas skränknig och avrunda mjuk kuggar så den lägger på rullar i kjedjan och inte tar i Sido länk och lyfter ner kjedjan vid bakåt trampning.

Slutsats är att de kan på grund av kassett tolerans bli olika på exakt samma cyklar att fungera bakåt trampning för det är på gränsen gå med måste lägga på kugg för kugg rätt utan hak i Kant eller rulle.

Tillbaka
Topp